Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #1 Skrevet 26. januar 2014 Inviterte unger hjem på grandis i går og det kom en 6 stk, den ene likte ikke pizza og lurte på om jeg hadde noe annet.., det ble spurt om når maten sto på bordet. I dag var ei innom og jeg hadde smørt brødskiver med 5 forskjellige slag pålegg, vanlig pålegg. Hun likte ikke noe av det, men lurte på om jeg kunne lage ostesmørbrød... Er det vanlig at folk kjører "resturant" for ungas venner?? Anonymous poster hash: 647e4...b54
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #2 Skrevet 26. januar 2014 Nei, det hadde jeg ikke giddet. Anonymous poster hash: 089cd...91b
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #3 Skrevet 26. januar 2014 Jeg prøver å finne en løsning, men jeg lager ikke ekstra middag, jeg tilbyr det jeg har , evt en brødskive med pålegg istedet for det vi evt har til middag. Finnes det ingenting ungen liker , får den bare gå hjem å spise og så komme tilbake hvis det er ønskelig. Anonymous poster hash: 8810a...28d
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #4 Skrevet 26. januar 2014 Jeg hadde tilbyd brødskive ikke lagd noe ekstra til det barnet.Enig i det at da kan de heller gå hjem. for driver ikke noe resturant heller. Anonymous poster hash: e2ea2...cda
♥Madam Mim♥ Skrevet 26. januar 2014 #5 Skrevet 26. januar 2014 Nei, de får enten bare plukke ut det de ikke liker i middagen eller så får de en brødskive. Tror det er en del foreldre som ikke orker å ta opp kampen og dermed bare gir ungene det de vil ha. Da er det ikke rart de blir fryktelig kresne! Mine tanker går til han som var med på hellstrøm her om dagen. Voksne mannen som bare spiste brødbkive med nugatti og aldri hadde smakt fisk!! Da er det noe fryktelig galt et sted altså!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #6 Skrevet 26. januar 2014 Mnja... I utgangspunktet ikke for å varte opp med x antall retter. Men så er jeg da mamma til en gutt som faktisk spyr hvis han må spise noe han ikke liker. Heldigvis liker han veldig mye da, så hvis noen hadde servert Grandiosa eller brødskiver med 5 typer pålegg hadde det gått helt fint. Hadde han fått servert torsk og poteter hadde han kastet opp. Anonymous poster hash: 09c76...72e
☆☆☆ Skrevet 26. januar 2014 #7 Skrevet 26. januar 2014 Ville tilbudt brødskive, men om ingen av pålegga i kjøleskapet frista hadde eg latt barnet velge mellom å gå svolten eller gå heim og ete. Ville heller ikkje smurt fleire skiver om ikkje den første gjekk ned. Har ein valgt pålegg så har ein valgt.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #8 Skrevet 26. januar 2014 Jeg hadde servert brødskiver i stedet for pizza. Og jeg hadde servert brød uten pålegg evt kun med smør til hun andre. Misliker kresne barn, men oppfører meg med den samme høflighet jeg ville vist voksne og ingen skulle gått sulten her. Men tilretteleggingen ville ikke hatt så høy standard (som feks ostesmørbrød) Anonymous poster hash: bd35c...cac
Siamese Hellhound Skrevet 26. januar 2014 #9 Skrevet 26. januar 2014 Jeg kunne fint ha giddet å lage ei skive til den som ikke likte pizza. Men hadde ikke laget ostesmørbrød. Hun kunne fått ei vanlig skive med ost. Synes ikke kresenhet skal belønnes med ekstraservice, selv om jeg har en kresen unge selv...
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #10 Skrevet 26. januar 2014 Hadde tilbudt brødmat isteden for pizza og bedt ungen pille av pålegget om det var noen han ikke likte. Anonymous poster hash: b09fb...8d3
Gjest ronja røverdatter Skrevet 26. januar 2014 #11 Skrevet 26. januar 2014 Jeg kunne også ha servert en enkelt brødskive om barnet ikke hadde likt pizza og liker det ikke noe av pålegget som jeg har smurt på, ville jeg nok ha funnet et annet "vanlig" pålegg som jeg har i kjøleskapet. Men typen ostesmørbrød eller roastbiffen som jeg skal ha til selskapet i kveld, hadde ikke kommet på bordet. Men hadde middagen vært pølser, poteter og grønnsaker, hadde barnet fått spist bare poteter eller hva det nå likte. Da skulle det nok mer til at jeg hadde kommet med brødskive.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #12 Skrevet 26. januar 2014 Minner meg på da jeg var liten og ble med venninna hjem fra skolen. Der skjedde det flere ganger at jeg måtte sitte på rommet hennes mens de spiste middag. Hvor vanlig er dette egentlig? Jeg husker jeg syntes det var trist, følte meg til bry og sulten, jeg kunne jo sikkert ha fått en brødskive. Anonymous poster hash: b96a3...140
☆☆☆ Skrevet 26. januar 2014 #13 Skrevet 26. januar 2014 Minner meg på da jeg var liten og ble med venninna hjem fra skolen. Der skjedde det flere ganger at jeg måtte sitte på rommet hennes mens de spiste middag. Hvor vanlig er dette egentlig? Jeg husker jeg syntes det var trist, følte meg til bry og sulten, jeg kunne jo sikkert ha fått en brødskive. Anonymous poster hash: b96a3...140 Det trur eg er uvanlig. Det å ikkje tilby spesialmat om barnet takkar nei til det som blir servert er nok derimot vanlig.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #14 Skrevet 26. januar 2014 Det jeg reagerte på med den pizzaen var at de ble invitert på Grandiosa pizza! Vi ar ute... Jeg sto her med foreldrene å laget maten, når maten kom på bordet ville ikke ungen ha. Sur ble den å fordi det ikke var brus til. Ingen foreldre tilbød seg å smøre brødskive så da gikk det sikkert bra Hi Anonymous poster hash: 647e4...b54
Mandala Skrevet 26. januar 2014 #15 Skrevet 26. januar 2014 Barn på besøk får brød eller knekkebrød hvis de ikke liker middagen. De kan gjerne få pålegg de liker Da jeg var mliten tilrettela foreldrene til bestevenninna mi alltid. De første gangene eg var der syntes de jeg var en ufattelig sær unge, men etterhvert fikk jeg alltid ting jeg likte. I bursdag når alle spiste pizza, fikk jeg chips og pølse. Jeg er veldig takknemlig for det i ettertid. Jeg følte meg virkelig ønsket der.
❤lille stjerne❤ Skrevet 26. januar 2014 #16 Skrevet 26. januar 2014 Finner alltids en løsning, uten å lage for mye styr. Som regel spør jeg foreldrene første gang om det er noe barnet ikke tåler/liker. Ellers så har vi noe de fleste liker når vi har barn på besøk og de kan evt la det de ikke liker ligge igjen. I verste fall får de en brødskive isteden, lar ikke små gjester gå sultne selvom de er litt kresne, noe mange barn er.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #17 Skrevet 26. januar 2014 Minner meg på da jeg var liten og ble med venninna hjem fra skolen. Der skjedde det flere ganger at jeg måtte sitte på rommet hennes mens de spiste middag. Hvor vanlig er dette egentlig? Jeg husker jeg syntes det var trist, følte meg til bry og sulten, jeg kunne jo sikkert ha fått en brødskive. Anonymous poster hash: b96a3...140 Samme her, opplevde nøyaktig det samme mange ganger i barndommen. Trist og kjedelig å sitte ensom på venninnas rom. Anonymous poster hash: 09c76...72e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #18 Skrevet 26. januar 2014 Eldste her liker ikke pizza og blir kvalm av det. Vi har da takket nei til invitasjon der det kun serveres pizza eller hun har gått og vært sulten til hun kom hjem. Vi bruker å ha middag med kjøtt/fisk, potet/ris, gr.saker og saus separat når vi har invitert med venner hjem. Da er det alltid noe alle liker. Kommer det unger innom når vi skal spise får de ikke middag. Vi har laget mat til oss og jeg forventer at de spiser hjemme når de ikke er invitert med hjem. Ungene får heller ikke ta med andre hjem fra skolen. Vi skal spise først, så lekser og så kan de leke med venner. Kun med hjem når dette er avtalt på forhånd med foreldrene. Får se hvordan dette blir når ungene blir eldre, men jeg blir ikke til å lage ekstra mat bare i tilfelle noen skulle komme innom. Det er slik mye mat blir kastet. Anonymous poster hash: 47000...767
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #19 Skrevet 26. januar 2014 Minner meg på da jeg var liten og ble med venninna hjem fra skolen. Der skjedde det flere ganger at jeg måtte sitte på rommet hennes mens de spiste middag. Hvor vanlig er dette egentlig? Jeg husker jeg syntes det var trist, følte meg til bry og sulten, jeg kunne jo sikkert ha fått en brødskive. Anonymous poster hash: b96a3...140 Når jeg var liten satt vi ofte på rommet og venta mens den jeg var på besøk hos spiste. Tenkte at det var helt vanlig da. Nå tilbyr jeg alltid gjester mat, event brødskive dersom de ikke liker middagen Anonymous poster hash: 8111e...b82
magica fra tryll Skrevet 26. januar 2014 #20 Skrevet 26. januar 2014 Jeg spiser heller ikke Grandiosa, så da hadde jeg nok smurt ei brødskive istedet, Når det gjelder ostesmørbrød hadde jeg vel kanskje sagt nei, iom at du hadde mye å velge i fra før.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #21 Skrevet 26. januar 2014 Minner meg på da jeg var liten og ble med venninna hjem fra skolen. Der skjedde det flere ganger at jeg måtte sitte på rommet hennes mens de spiste middag. Hvor vanlig er dette egentlig? Jeg husker jeg syntes det var trist, følte meg til bry og sulten, jeg kunne jo sikkert ha fått en brødskive. Anonymous poster hash: b96a3...140 Det er ikke alltid så lett det der... Vi har fire barn, 4, 7, 10 og 13 år gamle, og alle er veldig sosiale og har gjerne venner på besøk. 13-åringen kan fint ha med seg 3-4 kompiser hjem fra skolen en dag han og når den gjengen går på kjøkkenet for å smøre seg noen skiver går det fort et helt brød og en kartong med juice, alle skivene skal jo ha pålegg også... I går kveld hadde vi to venner på besøk til middag, og det blir ganske mye ekstra middag, jeg måtte lage ganske mye mer enn jeg hadde laget om det bare var oss seks rundt bordet. Denne problemstillingen har vært diskutert her på forumet mange ganger, og det er mange som sier at de sender barna hjem for å spise, mens andre sier det er en selvfølge å invitere små venner på middag. Her i huset er vi veldig gjestmilde, men det betyr også at vi har ekstra barn rund bordet de fleste dagene i uken, og noen regler har vi innført etterhvert. Vi gir aldri middag til barn som ikke har avklart dette hjemme, de må ringe hjem og spørre om det er greit. Ikke noe særlig om jeg forer ungene deres med middag 30 minutter før de selv skal spise hjemme, også får de hjem en mett unge... Det er egentlig ikke noe problem, vi har ofte små venner rundt bordet, men våre barn spiser ofte hos sine venner også så det går opp i opp. Men det er ikke greit å stå hjemme her å lage middag til hele familien også kommer to av ungene mette hjem fordi de har spist hos en kompis, derfor må de alltid ringe hjem og spørre om det er greit før de takker ja til en middagsinnbydelse der de er på besøk. Men til det HI spør om, jeg driver ikke restaurant, skal vennene spise her må de spise det de får servert eller en brødskive. Lager ikke spesialmat til de som tilfeldigvis var i huset når vi skulle spise middag... Anonymous poster hash: 4c6e3...ac2
Sølvpanter Skrevet 26. januar 2014 #22 Skrevet 26. januar 2014 Minner meg på da jeg var liten og ble med venninna hjem fra skolen. Der skjedde det flere ganger at jeg måtte sitte på rommet hennes mens de spiste middag. Hvor vanlig er dette egentlig? Jeg husker jeg syntes det var trist, følte meg til bry og sulten, jeg kunne jo sikkert ha fått en brødskive. Anonymous poster hash: b96a3...140 Dersom det kommer venner på uanmeldt besøk rundt middagstid hjemme hos oss, så gjør vi det samme. Sier at enten må de vente ute, eller på rommet. Vi har fire barn med mange venner som bor "i gata", og dette er helt vanlig her vi bor. Vi kan ikke holde på å dele ut masse mat hele tiden, da blir vi blakk De fleste har enten spist når de kommer, eller skal hjem for å spise snart uansett. Dersom det er et planlagt besøk over flere timer får selvsagt vennen også mat. Om en venn ikke liker middagen får de tilbud om en skive. Jeg lager ikke ekstra middag til noen.
magica fra tryll Skrevet 26. januar 2014 #23 Skrevet 26. januar 2014 Jo,-så skal det sies: jeg spør alltid gjestene hva de vil ha på brødskiva, så slipper jeg smøre noe ingen vil ha;)
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #24 Skrevet 26. januar 2014 Minner meg på da jeg var liten og ble med venninna hjem fra skolen. Der skjedde det flere ganger at jeg måtte sitte på rommet hennes mens de spiste middag. Hvor vanlig er dette egentlig? Jeg husker jeg syntes det var trist, følte meg til bry og sulten, jeg kunne jo sikkert ha fått en brødskive. Anonymous poster hash: b96a3...140 Det er ikke alltid så lett det der... Vi har fire barn, 4, 7, 10 og 13 år gamle, og alle er veldig sosiale og har gjerne venner på besøk. 13-åringen kan fint ha med seg 3-4 kompiser hjem fra skolen en dag han og når den gjengen går på kjøkkenet for å smøre seg noen skiver går det fort et helt brød og en kartong med juice, alle skivene skal jo ha pålegg også... I går kveld hadde vi to venner på besøk til middag, og det blir ganske mye ekstra middag, jeg måtte lage ganske mye mer enn jeg hadde laget om det bare var oss seks rundt bordet. Denne problemstillingen har vært diskutert her på forumet mange ganger, og det er mange som sier at de sender barna hjem for å spise, mens andre sier det er en selvfølge å invitere små venner på middag. Her i huset er vi veldig gjestmilde, men det betyr også at vi har ekstra barn rund bordet de fleste dagene i uken, og noen regler har vi innført etterhvert. Vi gir aldri middag til barn som ikke har avklart dette hjemme, de må ringe hjem og spørre om det er greit. Ikke noe særlig om jeg forer ungene deres med middag 30 minutter før de selv skal spise hjemme, også får de hjem en mett unge... Det er egentlig ikke noe problem, vi har ofte små venner rundt bordet, men våre barn spiser ofte hos sine venner også så det går opp i opp. Men det er ikke greit å stå hjemme her å lage middag til hele familien også kommer to av ungene mette hjem fordi de har spist hos en kompis, derfor må de alltid ringe hjem og spørre om det er greit før de takker ja til en middagsinnbydelse der de er på besøk. Men til det HI spør om, jeg driver ikke restaurant, skal vennene spise her må de spise det de får servert eller en brødskive. Lager ikke spesialmat til de som tilfeldigvis var i huset når vi skulle spise middag... Anonymous poster hash: 4c6e3...ac2 Jeg skjønner det veldig godt, det er en fordel at besøk er avtalt på forhånd, spesielt når man har flere barn og det er flere venner, og som du sier med middagspising så er det greit å ta en tlf hjem. I min situasjon så var venninna mi enebarn og det var bare meg på besøk, vi hang mye sammen noen år. Jeg hadde nok spist hjemme selv om jeg hadde fått en brødskive, det var mest det å måtte sitte alene på rommet som var stusselig. Anonymous poster hash: b96a3...140
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 26. januar 2014 #25 Skrevet 26. januar 2014 Minner meg på da jeg var liten og ble med venninna hjem fra skolen. Der skjedde det flere ganger at jeg måtte sitte på rommet hennes mens de spiste middag.Hvor vanlig er dette egentlig?Jeg husker jeg syntes det var trist, følte meg til bry og sulten, jeg kunne jo sikkert ha fått en brødskive. Anonymous poster hash: b96a3...140 Dette var veldig vanlig i min omgangskrets. Altså for 25 år siden. Nå tror jeg det er litt mer uvanlig. Men jeg tror kanskje at jeg hadde sendt barnas venner hjem når vi skulle spise middag, i ukedagene iallefall. Helger er jo mer koselig og avslappende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå