Gå til innhold

Noen som har vært i Gambia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg lest og lest, og førstnevnte parasitt, i følge både norske og utenlandske sider, kan man fint kvitte seg med, så fremt det blir oppdaget, noe det i de aller fleste tilfeller blir.

Loa loa er ikke akkurat så utbredt at jeg føler det er bekymringsfult. 

Det er forøvrig stor forskjell på landlige omgivelser, og stranda, der nede. Rart at befolkninga ikke dette om som fluer der nede, slik du fremstiller det.

Anonymous poster hash: 115fb...a20

At man fint kan kvitte seg med parasitten er avhengig av at du faktisk får den påvist, og det norske helsevesenet bruker pr i dag tester som WHO sier ikke er gode nok.

Skal man bli kvitt den må man også få riktig medisin, noe som man egentlig ikke får uten positve tester... som om du ikke er villig til å bruke mange tusen på egne tester (som regel trengs gjentatte tester også) ikke vil få. De få som blir riktig diagnostisert her i landet har som regel svært store forekomster av parasitten og er meget syke.

WHO sier også at ingen bør få kortisonbehandling eller cellegiftbehandling om det er noen som helst mistanke om at man kan ha denne parasitten, men det er vel ingen som sjekkes for parasitten før de får slik behandling i Norge - ikke en gang de som har reist mye og til og med bodd i tropiske strøk.

Parasitten kan gi svært mange diffuse problemer som gjør at alt mulig annet blir sjekket, og man blir erklært frisk hele tiden. Dårlig immunforsvar, gjentatte mageproblemer, gjentatte forkjølelser, lungebetennelser som ikke responderer på antibiotika.... hudproblemer, næringsmangel osv. osv.

Du kan ha mange plager pga parasitten, du kan tro du ikke har den, og like fullt kan du ha den. Og norske leger har generelt lite kunnskap om mer eksotiske parasitter og alle plagene disse kan gi, og de som kanskje mistenker at det kan være parasitter har dessverre ikke de redskapene som skal til for sikkert å utelukke at man ikke har dem. Jeg har vært på sykehus som bruker testmetoder som WHO sier ikke er holdbar - og likevel brukes de testene.

Du skriver at denne parasitten "som regel blir oppdaget" - dette er rett og slett veldig feil! Da har du ikke lest riktig informasjon - eller du har lest informasjon som tar utgangspunkt i testemetoder som ikke brukes her i landet. Og selv med de beste testemetodene som finnes pr i dag så kreves ofte gjentatte testinger før man greier å oppdage den.

Det er en grunn til at f.eks. australske myndigheter stadig har kampanjer rettet spesielt mot aboriginene med brosjyrer som sier "Other parasites may make you sick, strongyloides may KILL you!"....

Jeg skriver ikke dette som en skremselspropaganda mot Gambia, de fleste eksotiske steder har samme parasitt, også noen områder sør i Italia har fått den nå, noe de ikke hadde for få år tilbake. Sørkysten av Spania er den også funnet, samt i flere sørlige stater i USA.

Jeg skrev dette fordi mange ikke er klar over hvilken risiko parasitter utgjør for helsen når de reiser. Og ikke minst det faktum at man ikke kan regne med å bli diagnostisert her hjemme hvis man begynner å få de mer diffuse plagene.

Det er et faktum at man kan få denne (og andre) parasitter i Gambia, og når det er snakk om å ta med barn til tropiske strøk så er det viktig at folk vet litt om dette. Barn er i mye mer nærkontakt med jord enn oss voksne, derfor bør man viste om risikoen.

Man trenger ikke slutte reise, men man kan ta forhåndsregler for å beskytte seg selv.

Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt hva man velger å gjøre.

Eneste stedet jeg gikk barbeint i Gambia var på stranden...

Anonymous poster hash: b08da...dbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det riktignok 7 år siden jeg var i Gambia, men basert på erfaringer jeg hadde da hadde jeg ikke reist dit med barn. Innpåslitne folk (er du hvit vil du høre toubab, toubab, toubab hvor enn du går), utrygt å gå alene (særlig på kveldstid), opplevde ran på høylys dag et sted med mange andre mennesker, sikring av barn i bil er ikke-eksisterende, du/dere VIL bli matforgiftet på et eller annet tidspunkt og sykehuset holder en standard den gjengse nordmann vil finne sjokkerende dårlig. I hovedstaten finnes (i alle fall den gang da) en eneste minibank og et eneste spisested (utenfor hotell) og det er en kebabsjappe som får bulene i Torggata til å blekne.

I tillegg er sola veldig sterk, jeg opplevde å bli kraftig solbrent selv med nysmurt faktor 50 på.

De turistene vi traff holdt seg stort sett inne på hotellområdet og var fornøyd med det, men vil du ha mer ut av en ferie (og det vil man gjerne med barn) ville jeg heller dratt et annet sted. 

Man kan såklart dra på utflukter, men da blir det med barn usikret i taxi, minibuss (fellestaxi) eller buss som utøver seriøs villmannskjøring, og om ikke de gjør det, kan du være sikker på at trafikantene rundt gjør det.

Anonymous poster hash: 31a48...395
Skrevet

Vestlige folk som bor der nede, de fleste, er ufine mot lokalbefolkningen, handler kun på det de selv annser som "godt nok" i forhold til vestlig standard, osv.

Anonymous poster hash: 115fb...a20

Jallow B, er det deg? :laugh:

Anonymous poster hash: d9187...e0e

Skrevet

Jeg var der tre uker i 2008. Fantastisk land, selv om det var en del negative ting. Som mange andre sier kan en fort få et følge av menn etter seg når en er ute og går. Stort sett roer det seg etter en stund om en ikke gir noe oppmerksomhet. Vi opplevde aldri noe truende, men jeg gikk heller aldri alene. Det var også "verst" i turistbyene. Andre steder var det barna som strømmet til. Ble ikke syk og spiste mye god mat. Mye grusomme veier, og ingen trafikksikkerhet. På hotellet vi bodde var det mange barnefamilier, men de holdt seg mest på hotellområdet. Jeg vil gjerne tilbake, men det blir uten barn eller når de har blitt store.

Anonymous poster hash: 15de2...27c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...