Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #1 Skrevet 26. januar 2014 Hvordan var det? Hadde dere med barn? Fint sted å være på ferie, eller ikke? Anonymous poster hash: c4250...eaa
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #2 Skrevet 26. januar 2014 Ja, det har jeg, men var uten barn. Fint land. Planlegger dere reise? Anonymous poster hash: d18f1...71e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #3 Skrevet 26. januar 2014 Vurderer å dra ja, med et barn på 5 år. Men er litt usikker, så hadde vært fint å høre litt med noen som har vært der HI Anonymous poster hash: c4250...eaa
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 26. januar 2014 #4 Skrevet 26. januar 2014 Henger meg på denne, vi har også vurdert Gambia!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #5 Skrevet 26. januar 2014 Anbefales absolutt, vi har hus der nede. Hva vil dere vite? Anonymous poster hash: 115fb...a20
Julie (: Skrevet 26. januar 2014 #6 Skrevet 26. januar 2014 Det er den jævligste ferien jeg har vært på noen sinne! Tror det er det eneste stedet jeg har vært jeg med sikkerhet veit at jeg ikke vil tilbake til (og jeg har reist mye). Jeg var 16 år og var der med foreldrene mine. Var der tidlig på 00-tallet. Ble forsøkt kjøpt gjentatte ganger og seksuelt trakassert. Det var også sånn at bare man hadde lyst til å gå en tur på stranden ble man fulgt etter av menn som gjerne skulle selge noe, vise deg rundt etc. De var usedvanlig pågående! Tok også forferdelig lang tid hver gang man bestilte mat ute (et par timer noen av gangene) og maten var generelt kjip. Matforgiftning fikk vi også alle tre noe som ikke var så rart siden alt var helt forferdelig møkkete. Mitt råd er derfor: STAY AWAY! Fangeøya Kunta Kinte (litt usikker på stavingen) satt på er ikke så spennende og det er mange andre fine steder i Afrika!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #7 Skrevet 26. januar 2014 Det er den jævligste ferien jeg har vært på noen sinne! Tror det er det eneste stedet jeg har vært jeg med sikkerhet veit at jeg ikke vil tilbake til (og jeg har reist mye). Jeg var 16 år og var der med foreldrene mine. Var der tidlig på 00-tallet. Ble forsøkt kjøpt gjentatte ganger og seksuelt trakassert. Det var også sånn at bare man hadde lyst til å gå en tur på stranden ble man fulgt etter av menn som gjerne skulle selge noe, vise deg rundt etc. De var usedvanlig pågående! Tok også forferdelig lang tid hver gang man bestilte mat ute (et par timer noen av gangene) og maten var generelt kjip. Matforgiftning fikk vi også alle tre noe som ikke var så rart siden alt var helt forferdelig møkkete. Mitt råd er derfor: STAY AWAY! Fangeøya Kunta Kinte (litt usikker på stavingen) satt på er ikke så spennende og det er mange andre fine steder i Afrika! Nå har jeg bodd der nede, og opplevd litt av hvert også, men.. De mannfolkene du refererer til er bumsters. De forsøker å få deg til å kjøpe ting av de, deres venner, eller å få seg ett giftemål ut av landet. De opererer så og si kun i turistområdene, stranda utenfor hotellet, og på utestedene. Det har bedret seg kraftig med årene, heldigvis, men de forsvinner nok aldri. En 16-åring er nok ikke i like god stand til å si neitakk til en pågående kar som en voksen kvinner heller. Nå har jeg bare spist ute ett fåtall ganger, men maten kom rimelig raskt. Vanlig bestillingstid, vil jeg si. Møkkete på turist-spisesteder? Nope. Da lurer jeg isåfall veldig på hvor du har vært. Og kan også være greit å huske at det er sand overalt. Den blåser inn overalt, og spesielt rundt turistområdene, som er rett ved elva, hvor det da er vind. Sier egentlig seg selv. En slaveøy er vel forøvrig ikke ment å skulle være "spennende" heller.. Anonymous poster hash: 115fb...a20
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #8 Skrevet 26. januar 2014 Er det trygt å bevege seg rundt i byen eller utenfor turistområdene uten guide el? Hvordan er Gambia for barn? Er det fint, eller blir det mange begrensninger? Veldig glad for de svarene som kommer inn her! Anonymous poster hash: c4250...eaa
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #9 Skrevet 26. januar 2014 Er det trygt å bevege seg rundt i byen eller utenfor turistområdene uten guide el? Hvordan er Gambia for barn? Er det fint, eller blir det mange begrensninger? Veldig glad for de svarene som kommer inn her! Anonymous poster hash: c4250...eaa Vanlig fornuft holder, og ikke tro på alle som vil være "vennen" din, så kommer du langt Ta gul taxi fremfor de grønne, da de grønne er langt dyrere. Kjøpslå på alt på marked o.l., start med under halvparten av det de kommer med. Gambia for barn er veldig fint. Om du holder deg på hotellområdet, treffer du mange andre med barn. Går du på markedet, kan mange prøve å selge deg ting ved å tilby barnet, men det er også noe man blir vant til, rett og slett. Barnevogn kan man bare glemme utenfor hotellet. Jeg følte ikke at det ga begrensninger, bærte ungen på ryggen hele tiden. Anonymous poster hash: 115fb...a20
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #10 Skrevet 26. januar 2014 Høres veldig bra ut! Er det ok å gå alene som kvinne der foresten? Anonymous poster hash: c4250...eaa
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #11 Skrevet 26. januar 2014 Høres veldig bra ut! Er det ok å gå alene som kvinne der foresten? Anonymous poster hash: c4250...eaa Ja, men vær forberedt på en god del oppskjekking Anonymous poster hash: 115fb...a20
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #12 Skrevet 26. januar 2014 Verste stedet jeg har vært, og jeg har vært i mange "lugubre" land. Veldig pågående og ekle menn som virkelig ikke tar nei for et nei. Ble befølt, forsøkt dratt inn i busker, etc. Barna våre også (Og jenta vår er bare ti år gammel!!)Flere i reisegruppen fikk alvorlig matforgiftning og måtte på sykehus. Ene mannen ble ranet. Og dette til tross for at vi var på "trygge" steder, og hadde turistvett. Som sagt, vært mange steder. Hadde aldri dratt dit igjen. Anonymous poster hash: d9187...e0e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #13 Skrevet 26. januar 2014 Skjønner ikke dere vurderer en tur til et slikt land med barn.. Eh glem barnevogn ha det på ryggen? Vær på hotellområdet? Herregud. Finn et sted det ikke er potensielt livsfarlig da å dra med barn til. Anonymous poster hash: a956a...e93
Petetatismos Skrevet 26. januar 2014 #14 Skrevet 26. januar 2014 Jeg og sambo har vært der før vi fikk barn, tror det var 2005. Vi hadde menn etter oss som tlilbød sex til begge, de tok ikke nei for et nei. Sambo måtte bli skikkelig forbanna før de gav seg, gutter som ville gifte seg med meg og hang etter oss bare fordi de ville bort derifra etc,lurt på turist steder med hva ting kosta men det er jo vanlig fler steder, ikke sørlig god mat, ransforsøk mens vi satt i bil etc. Vi besøkte også SOS barneby, jeg fikk helt sjokk hvordan de drev det i Gambia og støtter herved ikke SOS, men det er en annen diskusjon. For meg personlig er det ikke et land jeg kommer til å besøke igjen ettersom det finnes så mange andre land jeg heller vil til.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #15 Skrevet 26. januar 2014 Jeg og sambo har vært der før vi fikk barn, tror det var 2005. Vi hadde menn etter oss som tlilbød sex til begge, de tok ikke nei for et nei. Sambo måtte bli skikkelig forbanna før de gav seg, gutter som ville gifte seg med meg og hang etter oss bare fordi de ville bort derifra etc,lurt på turist steder med hva ting kosta men det er jo vanlig fler steder, ikke sørlig god mat, ransforsøk mens vi satt i bil etc. Vi besøkte også SOS barneby, jeg fikk helt sjokk hvordan de drev det i Gambia og støtter herved ikke SOS, men det er en annen diskusjon. For meg personlig er det ikke et land jeg kommer til å besøke igjen ettersom det finnes så mange andre land jeg heller vil til. Kan jeg spørre hvordan de drev det? Anonymous poster hash: d9187...e0e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #16 Skrevet 26. januar 2014 Skjønner ikke dere vurderer en tur til et slikt land med barn.. Eh glem barnevogn ha det på ryggen? Vær på hotellområdet? Herregud. Finn et sted det ikke er potensielt livsfarlig da å dra med barn til. Anonymous poster hash: a956a...e93 Hvem sa at vi måtte være på hotell området? Og det med barnevogn går vel mer på veiene - at det er vanskelig å trille.... Anonymous poster hash: c4250...eaa
Katteskinnet Skrevet 26. januar 2014 #17 Skrevet 26. januar 2014 Jeg har ikke vært der, men venninnen min ble ranet, banket og voldtatt der =/Hun beskrev et sted jeg aldri ville dratt til.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #18 Skrevet 26. januar 2014 Verste stedet jeg har vært, og jeg har vært i mange "lugubre" land. Veldig pågående og ekle menn som virkelig ikke tar nei for et nei. Ble befølt, forsøkt dratt inn i busker, etc. Barna våre også (Og jenta vår er bare ti år gammel!!) Flere i reisegruppen fikk alvorlig matforgiftning og måtte på sykehus. Ene mannen ble ranet. Og dette til tross for at vi var på "trygge" steder, og hadde turistvett. Som sagt, vært mange steder. Hadde aldri dratt dit igjen. Anonymous poster hash: d9187...e0e Jeg bwtviler ikke at sånt kan skje, men jeg, og de jeg kjenner som har vært der både med og uten barn, har aldri opplevd sånt.. :/ Skjønner ikke dere vurderer en tur til et slikt land med barn.. Eh glem barnevogn ha det på ryggen? Vær på hotellområdet? Herregud. Finn et sted det ikke er potensielt livsfarlig da å dra med barn til. Anonymous poster hash: a956a...e93 Pga veiene...ikke fordi det er farlig Jeg og sambo har vært der før vi fikk barn, tror det var 2005. Vi hadde menn etter oss som tlilbød sex til begge, de tok ikke nei for et nei. Sambo måtte bli skikkelig forbanna før de gav seg, gutter som ville gifte seg med meg og hang etter oss bare fordi de ville bort derifra etc,lurt på turist steder med hva ting kosta men det er jo vanlig fler steder, ikke sørlig god mat, ransforsøk mens vi satt i bil etc. Vi besøkte også SOS barneby, jeg fikk helt sjokk hvordan de drev det i Gambia og støtter herved ikke SOS, men det er en annen diskusjon. For meg personlig er det ikke et land jeg kommer til å besøke igjen ettersom det finnes så mange andre land jeg heller vil til. Bumsters finner man i alle fattige turist-land, det kommer man desverre ikke utenom. Jeg har ikke vært der, men venninnen min ble ranet, banket og voldtatt der =/ Hun beskrev et sted jeg aldri ville dratt til. Uff.. :/ Vet du hvilket hotell hun bodde på? Anonymous poster hash: 115fb...a20
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #19 Skrevet 26. januar 2014 Hvorfor vil dere til et land som bryter menneskerettigheter? Anonymous poster hash: d9187...e0e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #20 Skrevet 26. januar 2014 Dessverre ikke et land som frister å reise til igjen. Ekstremt pågående menn i alle aldere, fikk beskjed om at det ikke var trygt å gå utenom hotellområdet etter mørkets frembrudd. Tar man turer inn i landet så ta for all del ikke bilder rundt fergestedene - du kan havne i fengsel, eller i beste fall bare bli fratatt kamera av soldater med gevær. Kvinner er til for å lage barn og føre mannens blod videre, kvinnen er til for å tilfredsstille mannens seksuelle behov, for mannen føler alltid lyst når han ser på en dame mens en kvinne ikke er i stand til å føle seksuelt begjær (!).... og dette fikk jeg fra både lokalbefolkning og personer som var universitetsutdannet i England og USA.... Jeg var også i SOS barnelandsby der, og den gang ble den drevet godt virket det som. Men jeg har ikke vært i andre barnelandsbyer, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Innimellom traff vi hyggelige personer som ikke var ute etter å bruke deg for å komme ut av landet, folk som var interessert i å lære mer, som fortalte om landet osv. Disse var kjempekoselige, men dessverre så ble disse borte i den store mengden av "utpressere". Personale på hotell var knapt høflige. Jeg så ganske mye av landet mens jeg var der, og det er for såvidt et eksotisk minne jeg setter pris på. Som båttur i små båter langs sideelver til hovedelven. Men i det store og hele et land som er greit å ha fått med seg og ikke særlig mer. Hvis det ikke har endret seg siden vi var der. Vær også forsiktig ift parasitter du kan pådra deg. Ikke gå i sand barbeint, ikke gå barbeint overhodet. Du risikerer å få med deg mer hjem enn du har godt av. Det har kostet meg mange, mange år med sykdom :/ Men, det er ikke særegent for Gambia, det risikerer man alle varmere strøk, spesielt de varmeste. Fantastiske strender, men da jeg var der var det knapt trygt å være på dem og vi ble anbefalt å bruke hotellområdet i steden for - også av folk som kjente landet. Anonymous poster hash: b08da...dbf
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #21 Skrevet 26. januar 2014 Der var det mye feilino, du.. - Man kan fint gå barbeint uten at det er noe problem. Skitne vann, spesielt når man har sår på beina, bør man alltid være forsiktig med. - Turister blir alltid bedt om å bruke hotellområder og turisttaxier, nettopp fordi det gir inntekt til de som driver det. Alle operatører samarbeider med hotellene o.l., og vil dermed selvsagt anbefale at man aldri går utenfor nettopp de områdene. - Du havner ikke i fengsel for å ha tatt bilder, men militæret/politiet holder øye med de som tar bilder og bruker dette til mediadekning i utlandet, ja. DA risikerer man at de tar kameraet, fordi det skal godkjennes først Anonymous poster hash: 115fb...a20
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #22 Skrevet 26. januar 2014 Der var det mye feilino, du.. - Man kan fint gå barbeint uten at det er noe problem. Skitne vann, spesielt når man har sår på beina, bør man alltid være forsiktig med. - Turister blir alltid bedt om å bruke hotellområder og turisttaxier, nettopp fordi det gir inntekt til de som driver det. Alle operatører samarbeider med hotellene o.l., og vil dermed selvsagt anbefale at man aldri går utenfor nettopp de områdene. - Du havner ikke i fengsel for å ha tatt bilder, men militæret/politiet holder øye med de som tar bilder og bruker dette til mediadekning i utlandet, ja. DA risikerer man at de tar kameraet, fordi det skal godkjennes først Anonymous poster hash: 115fb...a20 Du skal være svært forsiktig med å gi anbefalinger som folk kan bli syke av!!!!! Hvis du påstår at det går fint å gå barbeint så har du enten liten kunnskap eller vært veldig heldig som ikke har pådratt deg parasitter! For alt du vet kan du ha en av disse parasittene - de gir ikke mye symptomer når man ellers er frisk, men blir du svekket, begynner med kortison eller du skulle motta cellegift så kan den ene parasitten du kan pådra deg i Gambia faktisk ta livet av deg! Utvikler du en hyperinfeksjon med den parasitten så er dødeligheten nesten 90 %. Man kan godt være heldig å leve med parasitten i 50 år med lite symptomer og dø med den og ikke av den. Men den kan også gi en hel rekke plager og sykdom. Er du uheldig å pådra deg en av de andre parasittene samtidig så kan du heller ikke bruke den medisinen som er mest effektiv mot den første parasitten. Hovedsmittevei for den ene parasitten er via jord/sand til hud. Den går gjennom huden, følger blodet til lungene, går derfra opp pusterøret og ned spiserøret, når tarmen og formerer seg der. Hovedsmittevei er altså hvis man går barbein på jord eller i sand! Og denne parasitten går gjennom hud selv om man ikke har sår og ikke vasser i skittent vann. Jeg tør påstå at jeg kan langt mer om disse parasittene enn det du tydeligvis gjør! Jeg sier ikke at det er særegent for Gambia, denne parasitten finnes i de fleste varmere strøk, og den sprer seg til stadig flere steder. Tropiske strøk er spesielt utsatt. Da vi var der nede hadde vi personer med oss som var tilknyttet til hjelpeprosjekt (vi var tilknyttet hjelpeprosjekt), de rådene vi fikk angående å ikke gå utenom hotellområdene ble gitt av personer som ikke hadde økonomisk interesse av å gi oss disse rådene, men fordi de hadde bodd der nede (ikke gambiere, men vestlige av ulike nasjonaliteter). Vi hadde egne biler med egne sjåfører som tok oss rundt i landet, så vanlige drosjer forholdt vi oss ikke til. Mulig ting har endret seg siden jeg var der nede, men det var meget strengt fotoforbud ved alle fergeleier i landet. Dette ble begrunnet med at Gambia er omringet av Senegal og dermed svært sårbart forsvarsmessig. Gambia er bare en smal tarm av land på hver side av elven. Denne "tarmen" av land går som en spiker inn i det mye større Senegal. Et land med en slik beliggenhet er meget sårbart forsvarsmessig, og når landet deles i to av en bred elv blir det enda mer sårbart. Derfor var det totalt fotoforbud på fergeleiene. Dette var informasjon vi fikk av en konsul i landet. Det var plassert bevæpnede soldater på fergeleiene. Men, kan hende de har endret dette siden den gang. Anonymous poster hash: b08da...dbf
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #23 Skrevet 26. januar 2014 Hvilken parasitt er dette så snakk om? Kan fint være noe jeg ikke vet om, det har jeg virkelig ingen problemer med å innrømme. Men jeg kommer alikevel ikke til å la være å gå barføtt både der nede, og her hjemme i Norge. Og ja, de reglene er nok endret. Vestlige folk som bor der nede, de fleste, er ufine mot lokalbefolkningen, handler kun på det de selv annser som "godt nok" i forhold til vestlig standard, osv. Anonymous poster hash: 115fb...a20
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #24 Skrevet 26. januar 2014 Hvilken parasitt er dette så snakk om? Kan fint være noe jeg ikke vet om, det har jeg virkelig ingen problemer med å innrømme. Men jeg kommer alikevel ikke til å la være å gå barføtt både der nede, og her hjemme i Norge. Og ja, de reglene er nok endret. Vestlige folk som bor der nede, de fleste, er ufine mot lokalbefolkningen, handler kun på det de selv annser som "godt nok" i forhold til vestlig standard, osv. Anonymous poster hash: 115fb...a20 Her hjemme går du ganske trygt barbeint, men det gjør du ikke der nede. Les litt om strongyloides stercoralis så kan det hende du endrer syn på det å gå barbeint der nede. Du utsetter deg for en unødvendig risiko. Problemet er også at de testene som brukes her i landet sjeldent greier å påvise parasitten selv om du har den, så flere blir feilerklært parasittfri. Den medisinen WHO anbefaler som førstevalg mot denne parasitten må legen søke om at du får her i landet. Og hvis du har pådratt deg parasitten loa loa - som også finnes i Gambia - så kan du ikke bruke den medisinen. Å gå barbeint der nede er ikke verdt å risikerer for det jeg har gått gjennom i årevis, så bruk sunn fornuft slike steder! Å gå barbein er ikke sunn fornuft, spesielt ikke i mer landlige omgivelser der nede! Anonymous poster hash: b08da...dbf
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #25 Skrevet 26. januar 2014 Hvilken parasitt er dette så snakk om? Kan fint være noe jeg ikke vet om, det har jeg virkelig ingen problemer med å innrømme. Men jeg kommer alikevel ikke til å la være å gå barføtt både der nede, og her hjemme i Norge. Og ja, de reglene er nok endret. Vestlige folk som bor der nede, de fleste, er ufine mot lokalbefolkningen, handler kun på det de selv annser som "godt nok" i forhold til vestlig standard, osv. Anonymous poster hash: 115fb...a20 Her hjemme går du ganske trygt barbeint, men det gjør du ikke der nede. Les litt om strongyloides stercoralis så kan det hende du endrer syn på det å gå barbeint der nede. Du utsetter deg for en unødvendig risiko. Problemet er også at de testene som brukes her i landet sjeldent greier å påvise parasitten selv om du har den, så flere blir feilerklært parasittfri. Den medisinen WHO anbefaler som førstevalg mot denne parasitten må legen søke om at du får her i landet. Og hvis du har pådratt deg parasitten loa loa - som også finnes i Gambia - så kan du ikke bruke den medisinen. Å gå barbeint der nede er ikke verdt å risikerer for det jeg har gått gjennom i årevis, så bruk sunn fornuft slike steder! Å gå barbein er ikke sunn fornuft, spesielt ikke i mer landlige omgivelser der nede! Anonymous poster hash: b08da...dbf Nå har jeg lest og lest, og førstnevnte parasitt, i følge både norske og utenlandske sider, kan man fint kvitte seg med, så fremt det blir oppdaget, noe det i de aller fleste tilfeller blir. Loa loa er ikke akkurat så utbredt at jeg føler det er bekymringsfult. Det er forøvrig stor forskjell på landlige omgivelser, og stranda, der nede. Rart at befolkninga ikke dette om som fluer der nede, slik du fremstiller det. Anonymous poster hash: 115fb...a20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå