Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 Eller undertrykk i allefall. Er på jobb så har målt det der. Blodtrykket ble målt til 135/95. Undertrykket skal vel ikke være så lavt? Anonymous poster hash: 04424...517
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #2 Skrevet 25. januar 2014 Undertrykket er høyt. Men er du i dårlig form? Anonymous poster hash: 0f5eb...670
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #3 Skrevet 25. januar 2014 Litt høyt undertrykk ja, men så lenge formen ellers er grei så kan du prøve å bare ligge og slappe mest mulig av. Det hjalp hos meg. Men jeg måttectilbake og sjekke om det var gått ned. Da viste det seg at hvis jeg fikk ligge på legebenken og slappe av i 10 min så sank undertrykket en del. Anonymous poster hash: 72b3d...8b1
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #4 Skrevet 25. januar 2014 For meg er det ikke noe uvanlig å ha overtrykk på 95, så hvis jeg hadde målt det blodtrykket, så hadde jeg ringt legevakta med en gang. Anonymous poster hash: eeb64...dcb
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #5 Skrevet 25. januar 2014 Har du målt det på deg selv eller på en pasient? Hvis det er pasient så søk heller råd hos en kollega. Anonymous poster hash: e362b...854
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #6 Skrevet 25. januar 2014 Du trenger ikke ringe legevakten med det blodtrykket. Bestill deg en time hos fastlegen for en kontroll. Anonymous poster hash: 266cb...c76
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #7 Skrevet 25. januar 2014 Nei, dette er mitt blodtrykk. Jeg har vært i smådårlig form i det siste og svimmel, men har koblet det til andre ting. Bør jeg oppsøke lege? Anonymous poster hash: 04424...517
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #8 Skrevet 25. januar 2014 Ja da bør du oppsøke lege. Ihvertfall høre hva hun/han har og si. Men du har målt selv hjemme da eller? Anonymous poster hash: 72b3d...8b1
Kyllingbein Skrevet 25. januar 2014 #9 Skrevet 25. januar 2014 Med 95 i undertrykk ville jeg oppsøkt lege ja. Du bør få døgnmåling for å se hvordan det ligger an.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #10 Skrevet 25. januar 2014 Jeg hadde 150/95 og fikk blodtrykksmedisin, laveste dose. Legen var først litt usikker på om jeg burde ha det eller ikke, så det var visst i grenseland forstod jeg. Det at jeg er plaget med hodepine og dårlig søvn i tillegg var det som avgjorde det. Så det kan jo ikke være kritisk høyt akkurat? Men jeg ville tatt en tur til lege for sikkerhets skyld. Anonymous poster hash: c510a...bbe
Kyllingbein Skrevet 25. januar 2014 #11 Skrevet 25. januar 2014 Over 90 i undertrykk er i de fleste tilfeller for høyt. Men trykket kan variere med form og aktivitet. Greit å sjekke 😊
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #12 Skrevet 25. januar 2014 Få en kollega til å måle det ordentlig på deg, du. Da kan du legge deg ned på en sofa e.l et par minutter først, slik at du slapper ordentlig av. Stor sannsynlighet for at det blir et annet resultat da. Anonymous poster hash: 5d9a8...18b
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #13 Skrevet 25. januar 2014 Jeg hadde 140/95. var litt plaget med hodepine og litt dårlig form Ellers var alt ok. Fikk sykemeld og beskjed om å hvile og komme tilbake. Formen ble bra, men fortsatt høyt blodtrykk. Det var da jeg fikk beskjed om å hvile først på legebenken og da ble det målt en del lavere igjen. Anonymous poster hash: 72b3d...8b1
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #14 Skrevet 25. januar 2014 Min erfaring med elektriske bt-målere er at de ofte viser for høye verdier sammenlignet med manuelle. Anonymous poster hash: 5d9a8...18b
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #15 Skrevet 25. januar 2014 Det er naturlig å ha litt høyere bt og puls på jobb. Ta et når du har hvilt minst 30 min. Er det like høyt da, hadde jeg heller reagert. Anonymous poster hash: 33bca...a16
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #16 Skrevet 25. januar 2014 Du trenger ikke ringe legevakten med det blodtrykket. Bestill deg en time hos fastlegen for en kontroll. Anonymous poster hash: 266cb...c76 Poenget mitt (som ville ringt legevakta) er at noen har normalt et veldig lavt blodtrykk og hos andre er det normalt med en forholdsvis høyt blodtrykk, så det kommer jo an på hva HI har i blodtrykk til vanlig, ikke bare hva det er akkurat nå. For meg hadde det vært mye hvis undertrykket plutselig hadde steget med ca 30, men kanskje HI ligger på 85 i undertrykk normalt og da er det ikke så mye stigning at jeg ville ringt legevakta. Anonymous poster hash: eeb64...dcb
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #17 Skrevet 25. januar 2014 Du sier du er på jobb, er et derfor i aktivitet? Ikke alarmerende høyt nei. Ingenting man gjør noe med. Er du overvektig bor du gå ned i vekt for kanskje å bedre blodtrykket Anonymous poster hash: 748a8...144
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #18 Skrevet 25. januar 2014 Du trenger ikke ringe legevakten med det blodtrykket. Bestill deg en time hos fastlegen for en kontroll. Anonymous poster hash: 266cb...c76 Poenget mitt (som ville ringt legevakta) er at noen har normalt et veldig lavt blodtrykk og hos andre er det normalt med en forholdsvis høyt blodtrykk, så det kommer jo an på hva HI har i blodtrykk til vanlig, ikke bare hva det er akkurat nå. For meg hadde det vært mye hvis undertrykket plutselig hadde steget med ca 30, men kanskje HI ligger på 85 i undertrykk normalt og da er det ikke så mye stigning at jeg ville ringt legevakta. Anonymous poster hash: eeb64...dcb Uansett ingen legevaktsoppgave. Kan fint vente på time hos fastlege. Neimen ikke rart det er uendelige køer på legevakta, når folk bruker den helt uvettig. Anonymous poster hash: 27971...6a7
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #19 Skrevet 25. januar 2014 Du trenger ikke ringe legevakten med det blodtrykket. Bestill deg en time hos fastlegen for en kontroll. Anonymous poster hash: 266cb...c76 Poenget mitt (som ville ringt legevakta) er at noen har normalt et veldig lavt blodtrykk og hos andre er det normalt med en forholdsvis høyt blodtrykk, så det kommer jo an på hva HI har i blodtrykk til vanlig, ikke bare hva det er akkurat nå. For meg hadde det vært mye hvis undertrykket plutselig hadde steget med ca 30, men kanskje HI ligger på 85 i undertrykk normalt og da er det ikke så mye stigning at jeg ville ringt legevakta. Anonymous poster hash: eeb64...dcb Uansett ingen legevaktsoppgave. Kan fint vente på time hos fastlege. Neimen ikke rart det er uendelige køer på legevakta, når folk bruker den helt uvettig. Anonymous poster hash: 27971...6a7 Jeg aner ikke, for jeg er ikke lege og ikke annet helsepersonell heller, så derfor ville jeg ringt legevakta og hørt hva de sa. Sa ikke at jeg ville reist til legevakta, men fått noen som kan det til å vurdere. Anonymous poster hash: eeb64...dcb
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #20 Skrevet 25. januar 2014 Jeg har ingen fysisk jobb. Hadde sittet rolig i 30 min. da blodtrykket ble målt. Målte først med elektrisk som viste enda høyrere blodtrykk. Så målte en kollega det manuelt som da var 135/95. Målte det flere ganger på begge armene. Anonymous poster hash: 04424...517
Zaphira Skrevet 25. januar 2014 #21 Skrevet 25. januar 2014 135/95 er jo moderat hypertensjon Vis du får samme Blodtrykkverdier når du har hvilt 30 minutter også tar trykket så ville jeg definitivt kontaktet fastlege for en sjekk. God bedring
Zaphira Skrevet 25. januar 2014 #22 Skrevet 25. januar 2014 Jeg har ingen fysisk jobb. Hadde sittet rolig i 30 min. da blodtrykket ble målt. Målte først med elektrisk som viste enda høyrere blodtrykk. Så målte en kollega det manuelt som da var 135/95. Målte det flere ganger på begge armene. Anonymous poster hash: 04424...517 Har du hodepine da?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #23 Skrevet 25. januar 2014 Ja, har hodepine. Men, har også vondt i øynene (av en eller annen grunn, kan ikke komme av blodtrykket det vel?) så har tenkt at det kom av øynene. Men, kanskje det kommer av blidtrykket? Er også en del svimmel og uvel. Anonymous poster hash: 04424...517
Petetatismos Skrevet 25. januar 2014 #24 Skrevet 25. januar 2014 Hej, Jeg har hatt ustabilt blodtrykk i mange år. Blodtrykket du har målt er i vanlig tilfeller ikke noe som gir hodepine eller svimmelhet. Så høyt er det ikke. Men det kommer an på hva du har vanligvis og om du er gravid. Er du gravid? Jeg har hatt opp til over 100 i undertrykk ved tilfeldig målinger og har gått med døgnmåler ved 2 ulike tilfeller hvor resultatet er normalt. Dvs at blodtrykket varierer gjennom døgnet men snittet er normalt. Du kan sjekke med legevakten, men tror de anbefaler at du bestiller time hos fastlegen. Den som svarer tidligere oppe; jeg er litt overrasket at legen skriver ut blodtrykksmedisin uten 24t måling... Jeg har gått på blodrykksmedisin under svangerskap da hadde jeg 155/115. Når jeg nå i den senere tid har målt høyt 150/107 (har trykkmåler hjemme og tatt det hos legen) fikk jeg gå med 24 t måling som viste bra.... Ps når du går det fastlegen be dem sjekke stoffskifte. Høyt stoffskifte kan gi høyt blodtrykk.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #25 Skrevet 25. januar 2014 For meg er det ikke noe uvanlig å ha overtrykk på 95, så hvis jeg hadde målt det blodtrykket, så hadde jeg ringt legevakta med en gang. Anonymous poster hash: eeb64...dcb Du tuller nå, ikke sant? Anonymous poster hash: 3e625...61a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå