Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #1 Skrevet 24. januar 2014 Hun hadde bursdag igår og kjente jeg ble vanvittig skuffa/småsint når hun mente hun ikke hadde fått NOE fint i gave!! En chou-chou (?) som er en babydukke av meg og samboer hun hadde ønsket seg til verdi av 500 kr, og helt nye ski og skisko av svigers ( til en verdi av 1600 kr totalt, men barn bryr seg jo ikke om pris såklart) siden hun har starta på onsdagsrenn hver uke. I tillegg til 100 kr av oldemor og nye støvletter av mormor og morfar i presang. Det har jo nettopp vært jul og det ble mye gaver.. Svigers og øvrig familie på den siden ( og de er ikke hennes biologiske besteforeldre) skjemte henne vekk i jula og kjøpte henne flere gaver hver. Derfor ble jeg rimelig skuffet når det ploppet ut av henne at hun ikke hadde fått gave av faren engang, eller noe fint i gave! I morgen kommer det 16 gjester i barnebursdag her og da blir det vel enda flere gaver..*sukk* Skal nevnes at jeg og samboer ikke kjøper henne saker og ting utenom jul og bursdag, men hun er fortsatt enebarn frem til April og er vant til å være i sentrum og få mye oppmerksomhet, vi har vel heller skjemt henne vekk sånn sett.. Gleder meg til dette gavehysteriet er over, for det har virkelig vært for mye av det den siste måneden. Anonymous poster hash: 07470...473
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #4 Skrevet 24. januar 2014 Når hun aldri får noe ellers så syns jeg at det var lite gaver. Anonymous poster hash: 7e4d4...12e
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #5 Skrevet 24. januar 2014 En gave fra deg syns jeg var lite, spesielt om hun aldri får noe ellers. Vil ikke kalle henne bortskjemt da, vil heller si ar du er litt gjerrig. Anonymous poster hash: 7e4d4...12e
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #6 Skrevet 24. januar 2014 En gave fra deg syns jeg var lite, spesielt om hun aldri får noe ellers. Vil ikke kalle henne bortskjemt da, vil heller si ar du er litt gjerrig. Anonymous poster hash: 7e4d4...12e Vi er jo ikke gjerrige, hun får nye klær når hun trenger det, hårpynt, børster osv. Men å kjøpe leker hun har kassa full av utenom jul og bursdag synes jeg er unødvendig, hva er galt med det? Anonymous poster hash: 07470...473
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #7 Skrevet 24. januar 2014 En gave fra deg syns jeg var lite, spesielt om hun aldri får noe ellers. Vil ikke kalle henne bortskjemt da, vil heller si ar du er litt gjerrig. Anonymous poster hash: 7e4d4...12e Vi er jo ikke gjerrige, hun får nye klær når hun trenger det, hårpynt, børster osv. Men å kjøpe leker hun har kassa full av utenom jul og bursdag synes jeg er unødvendig, hva er galt med det? Anonymous poster hash: 07470...473 Synes kanskje dere foreldre kunne vært mer rause. For det første er det "lenge" siden jul for en 5-åring. Men besteforeldre, da....støvletter???? Det skjønner jeg er kjedelig gave for en leken 5-åring... Ja, jeg synes ikke hun fikk lite - men lite spennende gaver. Anonymous poster hash: a1383...931
Gjest Julia1984 Skrevet 24. januar 2014 #8 Skrevet 24. januar 2014 Hun gikk 1 leke? Støvletter er kanskje ikke det jeg ville kjøpt i bursdagsgave til en5-åring som sikkert synes det er mer spennende med leker. Julaften er evigheter siden for barn. Klær, sko etc synes vel de aller fleste 5-åringer er kjedelig. Skjønner jenta litt. Hun hadde vel et håp om kanskje mer leker
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #9 Skrevet 24. januar 2014 Hmm - min 5-åring hadde blitt veldig glad! Hun er nok av det "bortskjemte" slaget ettersom hun får mer enn det du beskriver utenom bursdag og jul, men hun var ihvertfall på juleaften storfornøyd med å få ski f.eks. Jeg er imidlertid veldig nøye med å snakke med henne om dette med presanger og gaver generelt og at hun egentlig ikke skal forvente så mye, men at hun skal være glad for hver eneste gave hun får. Den som gir har både tenkt på henne og prøvd å finne noe hun vil ha. Anonymous poster hash: 972b2...d7b
monson Skrevet 24. januar 2014 #10 Skrevet 24. januar 2014 Men fikk hun ikke gave fra sin far? Jeg skjønner henne egentlig, selv om man ikke burde si at man ikke er fornøyd osv.. For folk har brukt penger og tid på å kjøpe gave.
soleia Skrevet 24. januar 2014 #11 Skrevet 24. januar 2014 Blir sjokkert over at bursdagsgåve til 500 er gnitent. De er jo ikkje ferdige med feiringa heller, så det vert jo meir presangar på jenta. Men kan det vere at manglande gåve frå faren har vore ei stor skuffelse for henne, og er den eigentlege årsaka til at ho ikkje er nøgd?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #12 Skrevet 24. januar 2014 En gave fra deg syns jeg var lite, spesielt om hun aldri får noe ellers. Vil ikke kalle henne bortskjemt da, vil heller si ar du er litt gjerrig. Anonymous poster hash: 7e4d4...12e Vi er jo ikke gjerrige, hun får nye klær når hun trenger det, hårpynt, børster osv. Men å kjøpe leker hun har kassa full av utenom jul og bursdag synes jeg er unødvendig, hva er galt med det? Anonymous poster hash: 07470...473 At jenta får klær er en selvfølge, er ikke noe i bruker i et argument for at hun fikk billig bursdagsgave. Jeg syns også hun fikk lite av dere, og ellers fikk hun lite en 5- åring vil ha på ønskelisten. Klær er greit nok, men når en har få en får fra bør en som foreldre la barna ønske seg det de vil, og ikke bruke bursdagen til at en ønsker seg ting på vegne av barnet. Jeg ser for meg at det at hun ikke har fått gave fra faren stikker dypt og at det at hun virker utakknemlig er hennes måte å få ut frustrasjon på. Bortskjemt er hun ikke- ikke med det du skriver her. Anonymous poster hash: 473c0...5ad
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #13 Skrevet 24. januar 2014 Jeg kan heller ikke fatte og begripe at det skal være ok å være skuffet for leke til 500kr, ski og støvletter. Synes det høres ut som flotte gaver. Hvis det stemmer at hun ikke fikk noe av sin far forstår jeg at det kan være litt sårt, men ellers er det fine gaver og dere bør jobbe med å realitetssjekke forventningene hennes. Blir faktisk ganske sjokkert over alle som mener dere er gniene. Datteren min pleier sjelden å få mye leker av voksne i familien til bursdager, heller bøker, klær og bruksting. Anonymous poster hash: 6d35d...6e7
Gjest ronja røverdatter Skrevet 24. januar 2014 #14 Skrevet 24. januar 2014 Bortskjemt vet jeg ikke om hun er, men hadde det vært mitt barn hadde hun fått en klar beskjed om at sutring over gaver ikke er akseptablet her i huset, uansett. Jeg skjønner at hun er skuffet over å ikke få gave av faren, det hadde jeg nok forklart henne hvorfor.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #15 Skrevet 24. januar 2014 Jeg kan heller ikke fatte og begripe at det skal være ok å være skuffet for leke til 500kr, ski og støvletter. Synes det høres ut som flotte gaver. Hvis det stemmer at hun ikke fikk noe av sin far forstår jeg at det kan være litt sårt, men ellers er det fine gaver og dere bør jobbe med å realitetssjekke forventningene hennes. Blir faktisk ganske sjokkert over alle som mener dere er gniene. Datteren min pleier sjelden å få mye leker av voksne i familien til bursdager, heller bøker, klær og bruksting. Anonymous poster hash: 6d35d...6e7 Takk! Mitt poeng nettopp. Alle gavene hadde en verdi til langt over 2000 kroner totalt, og selv om det er gaver hun har "bruk for" istedet for masse leker som hun leker med en gang og kaster i lekekassa rett etterpå, synes jeg hun skal lære å sette pris på at andre faktisk har kjøpt henne gaver og tenkt på henne.. Og i morgen får hun jo gaver av 16 unger, regner jeg med! Bursdagen var jo bare feiring nummer en. I morgen har vi barnebursdag og søndag kommer gudforeldre, besteforeldrene til min samboer ( og de kjøper henne alltid fine ting). Kan godt hende hun er lei seg fordi faren ikke har kjøpt henne gave, men han hadde visst sagt til henne at han skal gi henne gave ved senere anledning. De feiret dagen hennes sammen noen timer på lekeland igår. Anonymous poster hash: 07470...473
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #16 Skrevet 24. januar 2014 Så små barn forstår virkelig ikke verdien av gavene. Så at du vektlegger hva hver ting koster blir feil. Ellers syns jeg hun virker bortskjemt når hun er misfornøyd med gaver ja. Anonymous poster hash: 115f4...8a6
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #17 Skrevet 24. januar 2014 En gave fra deg syns jeg var lite, spesielt om hun aldri får noe ellers. Vil ikke kalle henne bortskjemt da, vil heller si ar du er litt gjerrig. Anonymous poster hash: 7e4d4...12e Vi er jo ikke gjerrige, hun får nye klær når hun trenger det, hårpynt, børster osv. Men å kjøpe leker hun har kassa full av utenom jul og bursdag synes jeg er unødvendig, hva er galt med det? Anonymous poster hash: 07470...473 At jenta får klær er en selvfølge, er ikke noe i bruker i et argument for at hun fikk billig bursdagsgave. Jeg syns også hun fikk lite av dere, og ellers fikk hun lite en 5- åring vil ha på ønskelisten. Klær er greit nok, men når en har få en får fra bør en som foreldre la barna ønske seg det de vil, og ikke bruke bursdagen til at en ønsker seg ting på vegne av barnet. Jeg ser for meg at det at hun ikke har fått gave fra faren stikker dypt og at det at hun virker utakknemlig er hennes måte å få ut frustrasjon på. Bortskjemt er hun ikke- ikke med det du skriver her. Anonymous poster hash: 473c0...5ad Unnskyld meg, men synes du gaven hennes var billig og gjerrig? 500 kroner, er det en kjempebillig gave for en 5-åring? Dette var en dukke hun hadde sett seg ut på lekebutikken i forrige uke og ønsket seg. Til jul fikk hun nettbrett ( som ble en stor suksess fordi hun lenge hadde ønsket seg det) til en verdi av 1000 kr, synes du det også er gnient? Hva andre kjøper henne i gave styrer ikke jeg, men hun elsker å få nye klær og sko egentlig så støvletter var slettes ikke dumt mener jeg. Vi har ikke ønsket oss noe på hennes vegne i år, siden hun rett og slett ikke selv har visst hva hun ønsker seg spesifikt. Anonymous poster hash: 07470...473
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #18 Skrevet 24. januar 2014 Er dette gaver hun virkelig ønsket seg eller var det noe dere ønsket for henne? Hun trenger jo ikke være bortskjemt av den grunn. Barn er jo bare ærlige, særlig ovenfor familie. Verre om hun sier det til barna som kommer imorgen Anonymous poster hash: 1dffd...27d
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 #19 Skrevet 24. januar 2014 En gave fra deg syns jeg var lite, spesielt om hun aldri får noe ellers. Vil ikke kalle henne bortskjemt da, vil heller si ar du er litt gjerrig. Anonymous poster hash: 7e4d4...12e Vi er jo ikke gjerrige, hun får nye klær når hun trenger det, hårpynt, børster osv. Men å kjøpe leker hun har kassa full av utenom jul og bursdag synes jeg er unødvendig, hva er galt med det? Anonymous poster hash: 07470...473 At jenta får klær er en selvfølge, er ikke noe i bruker i et argument for at hun fikk billig bursdagsgave. Jeg syns også hun fikk lite av dere, og ellers fikk hun lite en 5- åring vil ha på ønskelisten. Klær er greit nok, men når en har få en får fra bør en som foreldre la barna ønske seg det de vil, og ikke bruke bursdagen til at en ønsker seg ting på vegne av barnet. Jeg ser for meg at det at hun ikke har fått gave fra faren stikker dypt og at det at hun virker utakknemlig er hennes måte å få ut frustrasjon på. Bortskjemt er hun ikke- ikke med det du skriver her. Anonymous poster hash: 473c0...5ad Unnskyld meg, men synes du gaven hennes var billig og gjerrig? 500 kroner, er det en kjempebillig gave for en 5-åring? Dette var en dukke hun hadde sett seg ut på lekebutikken i forrige uke og ønsket seg. Til jul fikk hun nettbrett ( som ble en stor suksess fordi hun lenge hadde ønsket seg det) til en verdi av 1000 kr, synes du det også er gnient? Hva andre kjøper henne i gave styrer ikke jeg, men hun elsker å få nye klær og sko egentlig så støvletter var slettes ikke dumt mener jeg. Vi har ikke ønsket oss noe på hennes vegne i år, siden hun rett og slett ikke selv har visst hva hun ønsker seg spesifikt. Anonymous poster hash: 07470...473 Hvorfor tar du opp julen hele tiden? Har selv barn som har bursdag i desember, bruker jo ikke det som argument for hva bursdagsgaven skal koste? Anonymous poster hash: 473c0...5ad
Vinterlilje Skrevet 24. januar 2014 #20 Skrevet 24. januar 2014 Tror ikke hun er bortskjemt. Tror hun et er barn som ble meget skuffet over å ikke få gave fra pappaen og på barns vis kom det litt feil ut
Natti11 Skrevet 24. januar 2014 #21 Skrevet 24. januar 2014 For en 5 åring er praktiske gaver uinteressant . Er det klær ja da er det ikke så interessant. Nevøen min er 5 jeg tror den eneste gangen har var overlykkelig over ett kles plagg var her til jul da vi fikk tak i en supermann t skjorte med kappe. Ellers er det Lego teknikk og alle de harde pakkene dom er stas .
Fru vims Skrevet 24. januar 2014 #22 Skrevet 24. januar 2014 Syntes ikke hun høres bortskjemt ut siden hun aldri får leker utenom jul og bursdag. Da er mine mye mer bortskjemt. Men de hadde blitt kjempefornøyd for å få det hun fikk. Og de elsker også å få nye klær. Kan være at hun er lei seg over at hun ikke fikk gave av faren sin.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #23 Skrevet 25. januar 2014 Må riste på hodet her!! Klart foreldre kjøper ting barnet faktisk trenger i gave! Ungene får jo en haug leker og annet ræl fra alle andre så! Til jul fikk jenta vår ny pysj, en stilig kjole, ny skolesekk(en slik jenta har sagt hun ønsket seg) samt no sminke tull som hu synes er morsomt. Og alt bortsett fra sminken var ting hu trengte, og jenta var storfornøyd! Alt handler om å lære barna fra start om hvordan verden og penger fungerer. Jeg vil ha et barn som fungerer som voksen og, så å bruke 1,2 mill i året på stæsj å tull til barna er det samme som å be om trøbbel og kommer ikke på tale her i gården. Forøvrig så er det ikke bare gavene som koster penger, men selve festen, maten og alt slikt koster også. Dette er noe jeg forklarte jenta mi når ho nermet seg 5 år, og i ettertid så har hun brukt å sagt når feiringen et over: takk mamma for at du lager så fin bursdag til meg. Så sånnsett vil jeg si barnet ditt er bortskjemt når det ikke vet å sette pris på ting, men når du sier barnet ikke får en masse ting ellers så er det jo feil å si det igjen. At barnet er skuffet over å ikke få gave av sin far skjønner jeg. Det må dere bare prate med barnet om. Lykke til Anonymous poster hash: 59d07...5ee
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #24 Skrevet 25. januar 2014 Må riste på hodet her!! Klart foreldre kjøper ting barnet faktisk trenger i gave! Ungene får jo en haug leker og annet ræl fra alle andre så! Til jul fikk jenta vår ny pysj, en stilig kjole, ny skolesekk(en slik jenta har sagt hun ønsket seg) samt no sminke tull som hu synes er morsomt. Og alt bortsett fra sminken var ting hu trengte, og jenta var storfornøyd! Alt handler om å lære barna fra start om hvordan verden og penger fungerer. Jeg vil ha et barn som fungerer som voksen og, så å bruke 1,2 mill i året på stæsj å tull til barna er det samme som å be om trøbbel og kommer ikke på tale her i gården. Forøvrig så er det ikke bare gavene som koster penger, men selve festen, maten og alt slikt koster også. Dette er noe jeg forklarte jenta mi når ho nermet seg 5 år, og i ettertid så har hun brukt å sagt når feiringen et over: takk mamma for at du lager så fin bursdag til meg. Så sånnsett vil jeg si barnet ditt er bortskjemt når det ikke vet å sette pris på ting, men når du sier barnet ikke får en masse ting ellers så er det jo feil å si det igjen. At barnet er skuffet over å ikke få gave av sin far skjønner jeg. Det må dere bare prate med barnet om. Lykke til Anonymous poster hash: 59d07...5ee Jenta har ikke fått leker fra andre. Vet ikke om du kaller skiene og støvlettene ræl? Anonymous poster hash: 473c0...5ad
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2014 #25 Skrevet 25. januar 2014 Det viktigste er faktisk å ha det man trenger, barn trenger jo noen leker, men det blir lett for mye av det gode. Det jeg tenker er at hun ikke kan mangle mye når hun ikke kommer på så mye hun ønsker seg. Da jeg var på samme alder hadde jeg flere ting jeg ønsket meg.. og gledet meg spent på hva mamma og pappa valgte å kjøpe. Det var til jul riktignok, til bursdag var det noe enklere noe, men det var jeg fornøyd med. Fant tidlig ut at man ikke kan få alt man ønsker seg, men var glad i å få gaver og ble som regel fornøyd uansett. Har vokst opp med flere søsken og stram økonomi, men har hatt en helt fantastisk oppvekst. Det eneste jeg skulle ønske var at mamma og pappa hadde fått ha litt mer å bruke på seg selv, men det tar dem igjen nå etter at ungene er ute av rede. Folk i dag vet ikke når det er synd på et barn virker det som, jeg skjønner at hun ville ha gave fra pappa, men han sa jo at hun skal få noe, så da kan hun jo glede seg. minn henne på det du. Anonymous poster hash: 9773d...13c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå