Gå til innhold

Finnes det et godt alternativ til smør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så glad i smør/margarin på brødskive og knekkebrød.

Bruker nå Brelett, men det er så mye kalorier.

Hva bruker du?

Anonymous poster hash: ef098...f48
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er et godt alternativ vet jeg ikke men jeg har nå vendt meg til smaken :-)

Skrevet

Ingenting. Slutta med smør/ margarin for 1,5 år siden. Var ekkelt og tørt de første ukene, men nå tenker jeg ikke over det.

Skrevet

Nei, ingen alternativ.

Droppar heller smørefett enn å ete margarin på skiva.

Skrevet

Margarin er mye farligere enn smør. Farlig fett

Anonymous poster hash: c35bd...f1a

Skrevet

Nei, det nærmeste er bremykt. Men det er vel ikke mye sunnere. Bruker aldri margarin, ville heller kuttet på andre ting.

Skrevet

meierismør skal være det aller sunneste!! :)

Skrevet

Hvis du er redd kaloriene pga at du ønsker å gå ned i vekt så bør du heller kutte bort brødskiva og spise fettet...

En kalori er ikke bare en kalori - du må se på hva den gjør med kroppen din.

Karbohydrater gir et mer ustabilt blodsukker, noe som vanskeliggjør vektnedgang.

Hvis du mener Brelett har for mye kalorier så er du inne på et veldig feil spor...

Anonymous poster hash: 27beb...fe7
Skrevet

Avoocado under kjøttpålegg, i hvert fall.

Skrevet

Mye kalorier i avokado også, selv om det er sunnere enn smør.

Anonymous poster hash: d6682...2d7

Skrevet

Mye kalorier i avokado også, selv om det er sunnere enn smør.

Anonymous poster hash: d6682...2d7

Ja, men jeg gidder ikke spise vondt.

Gjest PeppaGris
Skrevet

Avocado og hummus!

Fett er ikke farlig, så lenge det er sunt fett.

Margarin og majones er dårlig fett (bearbeidet/mettet fett) avocado/hummus (hjemmelaget) er sunne fettsyrer som gir stabilt blodsukker og en rekke andre gode vitaminer/mineraler/proteiner som er bra for deg.

Ikke kutt kalorier, spis heller sunn mat og få i deg nok kalorier så ikke kroppen går i sultemodus, da risikerer du faktisk å legge på deg mer.

Spis godt og vær aktiv!

Og om du må, behold smøret på skiva. Det er ikke det vekta di står og faller på! Livet er for kort til å spise tørt brød.

Skrevet

Philadelphia er godt under kjøttpålegg

Skrevet

Bruker philadelfia light el magerost. Funker som fy!

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet

Jeg bruker smør, mannen min bruker mandelsmør til alt. Ikke så lite kalorier, men litt mer næring enn smør.

Skrevet

Kan også bruke frokostsalat, men det inneholder en del vegetabilsk olje.

Skrevet

Under spekemat bruker jeg ofte kremost med krydder eller urter. Avokado er godt under reker og under gulrot er det veldig godt med fikenmarmelade.

Spiser jeg nybakte rundstykker eller julekake er det bremsekloss det går i. Det bruker jeg under syltetøy også. Ellers bruker jeg som oftest ingenting.

Anonymous poster hash: 41121...823

Skrevet

Ikke kutt kalorier, spis heller sunn mat og få i deg nok kalorier så ikke kroppen går i sultemodus, da risikerer du faktisk å legge på deg mer.

Spis godt og vær aktiv!

Og om du må, behold smøret på skiva. Det er ikke det vekta di står og faller på! Livet er for kort til å spise tørt brød.

Haha! Neivel? Så å kutte kalorier hjelper ikke på vekta? Selvsagt gjør det det. Sultemodus er bare tull.

Jeg kutta ut smøret på knekkebrødet. Var litt tørt i starten, men ble fort en vane. Nå synes jeg det smaker ekkelt med smør på brødet..

Anonymous poster hash: 1d956...06d

Skrevet

Under spekemat bruker jeg ofte kremost med krydder eller urter. Avokado er godt under reker og under gulrot er det veldig godt med fikenmarmelade.

Spiser jeg nybakte rundstykker eller julekake er det bremsekloss det går i. Det bruker jeg under syltetøy også. Ellers bruker jeg som oftest ingenting.

Bremsekloss?? Fortell!! :)

Anonymous poster hash: feb10...847

Skrevet

Under spekemat bruker jeg ofte kremost med krydder eller urter. Avokado er godt under reker og under gulrot er det veldig godt med fikenmarmelade.Spiser jeg nybakte rundstykker eller julekake er det bremsekloss det går i. Det bruker jeg under syltetøy også. Ellers bruker jeg som oftest ingenting.Anonymous poster hash: 41121...823

Bremsekloss?? Fortell!! :)Anonymous poster hash: feb10...847
det skulle vært Bremyk. Merklig retting.

Kansje bremseklosser kunne fungere hvis jeg hadde problemer med å holde på maten?

Skrevet

Spis godt og vær aktiv!

Haha! Neivel? Så å kutte kalorier hjelper ikke på vekta? Selvsagt gjør det det. Sultemodus er bare tull.

Jeg kutta ut smøret på knekkebrødet. Var litt tørt i starten, men ble fort en vane. Nå synes jeg det smaker ekkelt med smør på brødet..

Det hjelper ikke nødvendigvis å ensidig kutte kalorier hvis man ellers spiser lavkaloridiett som består av for mye karbohydrater. Om ikke annet så gjør man det veldig mye vanskeligere å gå ned i vekt eller beholde vekten man har enn det det trenger å gjøre.

En kalori er ikke en kalori uansett i kroppens forbrenningsregnskap.

Jeg gikk f.eks. ned i vekt med å øke fettmengde og kaloriinntak og kutte ned på alle raske karbohydrater.

Jeg samarbeider jobbmessig også med en av landets fremste på kost og ernæring. Det finnes masse forskning på det, og ikke minst det at kroppen faktisk trenger fett.

Les deg opp på insulinets effekt på kroppen og hva et ustabilt blodsukker gjør med kroppen. Ikke bare ift vekt, men også ift betennelsestilstander, overskudd osv. osv.

Men, din kropp, dine valg.

Anonymous poster hash: 27beb...fe7

Skrevet

Spis godt og vær aktiv!

Sultemodus er IKKE bare tull. Vitenskapelig bevist.

Jeg har utdanning med kjemi, biokjemi, cellebiologi, genetikk, fysiologi. Fra universitet. Og vi lærte om hvordan kroppen bl.a. via hormoner som insulin, glukagon, men også andre og mer ukjente hormoner produsert i magesekken, gjør alt den kan for å beholde likevekten i energiomsetningen. I tillegg til en hel bråte andre prosesser. Alt for mye å gå nøyaktig inn på her.

Ved altfor brå reduksjon i energiinntak, altså sult skjer, først dette: Fettlagring skrus PÅ, apetitt på usunn (les energirik mat) skrus PÅ. Energi tas ved å spalte nødlagre av sukker i lever og muskler. I tillegg taper man vekt ved at man mister væske. Dette er de kiloene man mister i starten av en slankekur. Lite eller ingenting av det er fett, fordi fettlagringsmekanismen er på for fullt. I verste fall skjer det noe som gjør at kroppen "husker" at den vekten du hadde ved starten av sulten er den vekten du SKAL ha, slik at hvis slankekuren avbrytes, så vil kroppen forsøke å komme tilbake til den likevekten, eller helst litt mer (fordi du fortsatt er i fett-lagringsmodus) så fort som mulig. Dette er hvorfor JO-JO slankere ofte blir sakte, men sikkert tykkere.

Hvis du fortsetter slankekuren med å direkte sulte deg i lang tid vil sukkerlagrene i lever og muskler ta slutt, og da MÅ kroppen til slutt begynne å bruke fett. Men dette er veldig usunt. Og kroppen din har allerede bestemt seg for at det er krise og "husker" vekta du hadde før kuren.

Følger du gammeldagse anbefalinger og fortsetter kuren med å kutte fett, og spise masse karbohydrater (brød, potet, pasta, ris, frukt), men totalt lite kalorier, så vil du også gå ned i vekt. MEN, du vil også ha enormt varierende blodsukker, hvis du ikke småspiser omtrent konstant da. Og det vil du ha lyst til, for du vil være VELDIG sulten! Dette styres bl.a. av hormonene produsert i magesekken. Alle karbohydratene og småspisingen vil gjøre at du ofte har høyt insulin-innhold, noe som motvirker vekttap. Fordi insulin fjerner blodsukker nettopp ved å sende sukkeret direkte til fettproduksjon. Du vil altså gå ned i vekt, men det vil være vanskelig, ta lang tid, og du vil ofte være sulten og lei. Og sjansen for å mislykkes er stor.

Poenget er at virkningsmekanismene bak tilnærmet lavkarbo-kurer er godt kjent fra vitenskapen, og var det også før Atkins slo gjennom. Og at fett er ikke farlig, så lenge du velger sunt fett. Og ja, det er forskjell på kalorier!

Anonymous poster hash: 15d41...5e5

Skrevet

Er smør på skiva usunt generelt eller er det bare slankere det er farlig for?

Anonymous poster hash: 794f0...04c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...