Gå til innhold

Trenger hjelp/tips. Sengevæter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har et barn med samme problem. Jeg ser noen skriver vi kan få dekket noe bleier. Men får vi dekket noe mer? Tisselaken? Ekstra dyner? Madrasser? Anonymous poster hash: 7333d...21a

tisselaken, minirin (reseptbelagt), bleier.

Anonymous poster hash: 0b233...f86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg har lang erfaring med dette, da begge mine barn har vært sengevætere, og begge er nå i tenårene OG tørre :)Eldste hadde god virkning av Minirin, så da var det tørt mens han gikk på det. Yngste hadde kun reduksjon i mengden av Minirin, og brukte bleie helt til for få måneder siden. Joda, fulle bleier hver natt, helt til noen tørre netter, og så full stopp på våte netter :)Det går over, og det kan ta sin tid. Ikke vær så fortvilet. Jeg forstår godt følelsen du sitter med. Blir ungen tørr noengang? Kan han overnatte hos kompiser noengang? Hva har jeg gjort galt her? Og mer til av spørsmål.Du skal vite det at utviklingen av Antidiuretisk hormon(det som reduserer urinmengden vår om natten) har ulik timing for sin utvikling hos våre barn. Dette er grunnen til ulik tid for bleieslutt. Trening er bortkastet, redusere væskeinntaket om kvelden er bortkastet og å prøve å vekke ungen før du selv legger deg er bortkastet. Det gjelder å bare ha tålmodighet :)Jeg har prøvd alt mulig. Men du vet med deg selv at dersom DU våkner om natten for å måtte på do, så må du, og du kjenner det. Disse barna mangler den refleksen der, men den kommer :)PS! Du vet at du får både bleier, medisiner og alt annet av inkontinensutstyr gratis til ungen?Anonymous poster hash: a9e00...52a

tusen takk for fint svar :biggrin:Jeg er så lei meg på hannes vegne, han er frustrert selv stakkars :(Men jeg oppmuntrer jeg også at det går over, og at det er ganske vanlig.Jeg vet jeg får det gratis ja :)Vi får bare ha tålmodighet.Hvor gamle var barna dine når de ble tørre?Tusen takk alle sammen :)Anonymous poster hash: 0b233...f86

Hei Vi har det samme "problemet" her. Gutten sluttet med dagbleie da han var 2, og bruker fortsatt nattbleier og blir nå 9 i mars. Vi har også prøvd alt, fra medisin, til måling av blærekapasitet, samtaler med urolog og tissealarm. Ingenting har fungert. Og han tisser MYE - til og med så kan lakenet bli bløtt med tissebleie. Men samtidig er det ikke noe til hinder for å kunne ligge over hos kompiser. Alle kompisene vet at han bruker bleie, og ingen gjør en sak ut av det. Han har til og med fortalt det i klassen. Vi gjør ikke noe oppstyr rundt det, og han har aldri fått følelsen av at han er "unormal". Tror det er viktig å ikke pese noe med det, men bare avvente og se. Når det gjelder vår gutt så tror spesialister at det er psykisk. Da han har hatt noen tunge år pga at vi som foreldre har vært atskilt (vi har bodd i et land og pappa i et annet), det har blitt mange tunge avskjeder og mye savn (dessverre) og alt slik har virket inn på ham. Så vi får bare avvente og se - en dag blir han tørr. Det kan være neste måned... om 3 år... hvem vet. Det viktigste er å trygge gutten på at han ikke er unormal, og at det fint er mulig å ha en "vanlig barndom" selv om han er sengevæter. Anonymous poster hash: 466a9...d3c
så fint at dere er så åpne om det :) men min kommer nok ikke til å si det til kompisene sine. Vi får avvente å se, sende han på do ofte å håpe på det beste.

Det er godt å se at det er flere :)

Hi

Skrevet

Hei

Vi hadde også en gutt som var sen med nattavvenning. Prøvde minirin uten at det hjalp noe særlig. Bleiene var søkkvåte om morgenen, og det begynte å bli ganske leit for han da lillebror forlengst hadde sluttet med nattbleier.

Vi ble etterhvert tipset om kiropraktor. Vi bestilte time hos en som jobber mye med barn og hun mente at han hadde noen låsninger i nakken og ryggen som hun løsnet opp i. Nå husker jeg ikke helt hvor mange behandlinger han trengte, men det var ganske umiddelbar virkning. Var der kanskje 4-5 ganger tilsammen.

Jeg vet at mange er skeptiske til kiropraktor og barn, men jeg og gutten er veldig glade for at vi prøvde ut dette. Og nå er det tørt hver natt:)

Anonymous poster hash: 6acb5...838
Skrevet

Hei Vi hadde også en gutt som var sen med nattavvenning. Prøvde minirin uten at det hjalp noe særlig. Bleiene var søkkvåte om morgenen, og det begynte å bli ganske leit for han da lillebror forlengst hadde sluttet med nattbleier. Vi ble etterhvert tipset om kiropraktor. Vi bestilte time hos en som jobber mye med barn og hun mente at han hadde noen låsninger i nakken og ryggen som hun løsnet opp i. Nå husker jeg ikke helt hvor mange behandlinger han trengte, men det var ganske umiddelbar virkning. Var der kanskje 4-5 ganger tilsammen. Jeg vet at mange er skeptiske til kiropraktor og barn, men jeg og gutten er veldig glade for at vi prøvde ut dette. Og nå er det tørt hver natt:) Anonymous poster hash: 6acb5...838

det har vi prøvd uten noen forandring :(

Men takk for at du deler det :) kanskje det kan hjelpe noen andre?! :)

Skrevet

Vi har prøvd uten bleie, men det betyr mange skift om natta. 4-5 dyner har vi ikke liggende. Han drikker nesten ingen ting på ettermiddag/kveld.

Det var barnelege og urosykepleier vi har vært til kontroll hos.

Han tar en tablett om dagen, men det er dobbel dose.

Jeg har ikke kontroll på hvor ofte han tisser når han er på skolen, men i helgene synes jeg ikke han tisser så mye egentlig.

Har du prøvd å ha underbukse på inni bleia? Så kjenner han kanskje at han blir våt, men dere slipper å skifte på hele senga?

Anonymous poster hash: 8748e...f0d

Skrevet

Vi har prøvd uten bleie, men det betyr mange skift om natta. 4-5 dyner har vi ikke liggende. Han drikker nesten ingen ting på ettermiddag/kveld.

Jeg har ikke kontroll på hvor ofte han tisser når han er på skolen, men i helgene synes jeg ikke han tisser så mye egentlig. Anonymous poster hash: 0b233...f86

Har du prøvd å ha underbukse på inni bleia? Så kjenner han kanskje at han blir våt, men dere slipper å skifte på hele senga?Anonymous poster hash: 8748e...f0d

det skal prøves fra i morgen av :D takk ;)

Skrevet

Jeg har ikke kontroll på hvor ofte han tisser når han er på skolen, men i helgene synes jeg ikke han tisser så mye egentlig. Anonymous poster hash: 0b233...f86

Har du prøvd å ha underbukse på inni bleia? Så kjenner han kanskje at han blir våt, men dere slipper å skifte på hele senga?Anonymous poster hash: 8748e...f0d

Jeg fikk tipset her inne selv en gang, men har ikke prøvd det enda. Lykke til!

Skrevet

Jeg fikk tipset her inne selv en gang, men har ikke prøvd det enda. Lykke til!

tusen takk :)

Skrevet

Slet selv med sengevæting gjennom hele oppveksten. Ganske ofte frem til ungdomsskolealder, og så minst tre-fire ganger i mnd frem til jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19! Ganske slitende, og har nok dessverre gjort en del med selvtilliten min... 

Jeg prøvde ALT! Minirin både i nesesprayform og tablettfrom. Å drikke lite om kvelden, å gå på do i løpet av natten. Massevis av alternative ting, som healing, homeopati, fotsoneterapi, you name it! Prøvde ut å sove med matte som peip, hjalp ikke. Jeg har alltid sovet ganske tungt, og våkna sjelden før morgenen, selv om det var vått. I 16-årsalderen kom jeg endelig til hos uroterapeut. Tok mye ultralyd av blæren min, men alt så fint ut. Tok også forskjellige andre undersøkelser, men ingenting så unaturlig ut. Prøvde elektrostimulering, men ingen effekt. Det hun anbefalte meg, var å gå på do til faste tidspunkt, hver annen eller tredje time. Det pleide hjelpe for mange. Ikke for meg, og etter mange mnd med liten effekt av det slutta jeg, da jeg ble utrolig stresset av å måtte gå på do etter klokka. 

Hadde omtrent gitt opp å noensinne bli helt tørr, men så, på magisk vis, gav det seg da jeg flyttet hjemmefra og begynte på folkehøgskole. Der delte jeg rom med en annen, og var nok ekstra stressa og skjerpa for at det ikke skulle få anledning til å skje. Syns fortsatt det er litt rart at jeg klarte å slutte da, for jeg hadde VIRKELIG prøvd ganske så hardt i de 10 foregående årene også. Men, det gikk da over til slutt, så..  

Det jeg ville med dette svaret, var vel egentlig å anbefale dere til å prøve å få en time hos en uroterapeut(hvis ikke det er det samme som urosykepleier, da), og kanskje prøve ut det med å gå på do etter klokka. Det skal visst hjelpe på mange! Skulle egentlig også anbefale dere å la gutten få slippe bleia, og heller leve med litt mer klesvask, men jeg så du skrev at det ville kreve 4-5 skift i løpet av natta, så da skjønner jeg at det blir slitsomt. Følg iallefall godt med på om gutten syns det er ubehagelig, ser for meg at det kan slite litt på selvtilliten etterhvert. 

Vil ønske dere masse lykke til, og så håper jeg virkelig ikke at gutten deres må slite med dette like lenge som meg! Men, det gikk over til slutt med meg også, så det er håp! :-)

Anonymous poster hash: a8023...ab8
Skrevet

Slet selv med sengevæting gjennom hele oppveksten. Ganske ofte frem til ungdomsskolealder, og så minst tre-fire ganger i mnd frem til jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19! Ganske slitende, og har nok dessverre gjort en del med selvtilliten min...  Jeg prøvde ALT! Minirin både i nesesprayform og tablettfrom. Å drikke lite om kvelden, å gå på do i løpet av natten. Massevis av alternative ting, som healing, homeopati, fotsoneterapi, you name it! Prøvde ut å sove med matte som peip, hjalp ikke. Jeg har alltid sovet ganske tungt, og våkna sjelden før morgenen, selv om det var vått. I 16-årsalderen kom jeg endelig til hos uroterapeut. Tok mye ultralyd av blæren min, men alt så fint ut. Tok også forskjellige andre undersøkelser, men ingenting så unaturlig ut. Prøvde elektrostimulering, men ingen effekt. Det hun anbefalte meg, var å gå på do til faste tidspunkt, hver annen eller tredje time. Det pleide hjelpe for mange. Ikke for meg, og etter mange mnd med liten effekt av det slutta jeg, da jeg ble utrolig stresset av å måtte gå på do etter klokka.  Hadde omtrent gitt opp å noensinne bli helt tørr, men så, på magisk vis, gav det seg da jeg flyttet hjemmefra og begynte på folkehøgskole. Der delte jeg rom med en annen, og var nok ekstra stressa og skjerpa for at det ikke skulle få anledning til å skje. Syns fortsatt det er litt rart at jeg klarte å slutte da, for jeg hadde VIRKELIG prøvd ganske så hardt i de 10 foregående årene også. Men, det gikk da over til slutt, så..   Det jeg ville med dette svaret, var vel egentlig å anbefale dere til å prøve å få en time hos en uroterapeut(hvis ikke det er det samme som urosykepleier, da), og kanskje prøve ut det med å gå på do etter klokka. Det skal visst hjelpe på mange! Skulle egentlig også anbefale dere å la gutten få slippe bleia, og heller leve med litt mer klesvask, men jeg så du skrev at det ville kreve 4-5 skift i løpet av natta, så da skjønner jeg at det blir slitsomt. Følg iallefall godt med på om gutten syns det er ubehagelig, ser for meg at det kan slite litt på selvtilliten etterhvert.  Vil ønske dere masse lykke til, og så håper jeg virkelig ikke at gutten deres må slite med dette like lenge som meg! Men, det gikk over til slutt med meg også, så det er håp! :-) Anonymous poster hash: a8023...ab8

takk for svar :)

uroterapeut er nok det samme ;) han vil ha på bleie selv skjønner du, så jeg tvinger han ikke. Han synes heller det ikke er ubehagelig å ha på bleia.

Jeg har nevnt noe dere har skrevet i tråden her, men han sier han ikke vil prøve. Sikkert redd for å misslykkes. Jeg vet ikke.

Men som jeg sa til han så går det jo ann å prøve.

Skrevet

Bare en liten kommentar i forhold til å overnatte hos venner. Vi har en datter på 9. Det er to av hennes venninner som har med tisselaken når de overnatter. Ungene gjør ikke noe vesen av det.

Anonymous poster hash: 8cdd2...d45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...