Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Min sønn sluttet med bleie på dagtid det året han var tre år. Nå er han 10 å bruker bleie om natta enda. Han har brukt minirin, men virker bare en liten stund. Bleien hans er veldig full. Noen som har tips/råd til en mor som er kjempelei seg på guttens vegne? Flere som har det sånn? Anonymous poster hash: 0b233...f86
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Har dere ikke vært hos legen? Jeg vet det er en del som ikke klarer å styre dette før de kommer i puberteten. Det kan løse seg da. Anonymous poster hash: 8cdd2...d45
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Jo, vi har vært til lege og på sykehus. De har gitt minirin. Hi Anonymous poster hash: 0b233...f86
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Hvor mange tabl. minirin får han da?Jeg pleide å måtte ta 2 stk, 1 var for lite.Jeg husker jeg prøvde en sånn "pipematte" også. Den skulle pipe når den ble våt, men da var jo allerede "skaden" skjedd, så den så jeg egentlig ikke poenget med.Kanskje sønnen din rett og slett drikker for mye vann. Det har nemlig vært mitt problem. Kroppen min har fått i seg 4-5 liter vann i døgnet (som voksen), selv om det for meg bare skal holde med 1 1/2 - 2 liter vann. Dere skulle kanskje prøvd å måle over et døgn.Jeg husker at jeg ikke kunne drikke vann etter kl 18 om jeg la meg ca kl 20. Jeg fikk i meg mest væske på kvelden, og det gjorde selvsagt at blæra måtte tømmes hyppig på natta.Jeg har vokst av meg det at jeg tisser på meg, men fortsatt må jeg opp 1-2 ganger hver natt. Veldig slitsomt, for det ødelegger søvnen. Anonymous poster hash: 3274b...97a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Hvor mange tabl. minirin får han da? Jeg pleide å måtte ta 2 stk, 1 var for lite. Jeg husker jeg prøvde en sånn "pipematte" også. Den skulle pipe når den ble våt, men da var jo allerede "skaden" skjedd, så den så jeg egentlig ikke poenget med. Kanskje sønnen din rett og slett drikker for mye vann. Det har nemlig vært mitt problem. Kroppen min har fått i seg 4-5 liter vann i døgnet (som voksen), selv om det for meg bare skal holde med 1 1/2 - 2 liter vann. Dere skulle kanskje prøvd å måle over et døgn. Jeg husker at jeg ikke kunne drikke vann etter kl 18 om jeg la meg ca kl 20. Jeg fikk i meg mest væske på kvelden, og det gjorde selvsagt at blæra måtte tømmes hyppig på natta. Jeg har vokst av meg det at jeg tisser på meg, men fortsatt må jeg opp 1-2 ganger hver natt. Veldig slitsomt, for det ødelegger søvnen. Anonymous poster hash: 3274b...97a Jeg mener ikke bare vann da, men væske generelt. Husk det er væske i sauser, supper og sånt også. Anonymous poster hash: 3274b...97a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 En ting til.Kunstig søtstoff (som i light brus, light saft osv) , kullsyre og koffein trigger blæra slik at den må tømmes oftere. Gutten din bør styre unna dette. Anonymous poster hash: 3274b...97a
2005&2010 Skrevet 15. januar 2014 #7 Skrevet 15. januar 2014 Har han prøvd å tisse annenhver time hver dag?
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #8 Skrevet 15. januar 2014 Det første jeg ville kuttet ut var bleien om natten. Barneleger anbefaler at nattbleier unngås da disse kan gi en falsk trygghet i underbevisstheten. Anonymous poster hash: 30673...b0a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #9 Skrevet 15. januar 2014 Vi har prøvd uten bleie, men det betyr mange skift om natta. 4-5 dyner har vi ikke liggende. Han drikker nesten ingen ting på ettermiddag/kveld. Det var barnelege og urosykepleier vi har vært til kontroll hos. Han tar en tablett om dagen, men det er dobbel dose. Jeg har ikke kontroll på hvor ofte han tisser når han er på skolen, men i helgene synes jeg ikke han tisser så mye egentlig. Anonymous poster hash: 0b233...f86
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #10 Skrevet 15. januar 2014 Min sluttet da han var 8. Minirin hadde null effekt. D som hjalp var å tisse hver 3. time på dagen, og trusealarm. I begynnelsen våknet han ikke før det var for sent, men etter et par uker var han tørr nesten hver natt. Skal vel brukes max 12 uker Anonymous poster hash: 11ac7...f5a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #11 Skrevet 15. januar 2014 Vi har prøvd uten bleie, men det betyr mange skift om natta. 4-5 dyner har vi ikke liggende. Han drikker nesten ingen ting på ettermiddag/kveld. Det var barnelege og urosykepleier vi har vært til kontroll hos. Han tar en tablett om dagen, men det er dobbel dose. Jeg har ikke kontroll på hvor ofte han tisser når han er på skolen, men i helgene synes jeg ikke han tisser så mye egentlig. Anonymous poster hash: 0b233...f86 Hvor lenge uten bleie prøvde dere da? Anonymous poster hash: 30673...b0a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #12 Skrevet 15. januar 2014 Hei, jeg har lang erfaring med dette, da begge mine barn har vært sengevætere, og begge er nå i tenårene OG tørre Eldste hadde god virkning av Minirin, så da var det tørt mens han gikk på det. Yngste hadde kun reduksjon i mengden av Minirin, og brukte bleie helt til for få måneder siden. Joda, fulle bleier hver natt, helt til noen tørre netter, og så full stopp på våte netter Det går over, og det kan ta sin tid. Ikke vær så fortvilet. Jeg forstår godt følelsen du sitter med. Blir ungen tørr noengang? Kan han overnatte hos kompiser noengang? Hva har jeg gjort galt her? Og mer til av spørsmål. Du skal vite det at utviklingen av Antidiuretisk hormon(det som reduserer urinmengden vår om natten) har ulik timing for sin utvikling hos våre barn. Dette er grunnen til ulik tid for bleieslutt. Trening er bortkastet, redusere væskeinntaket om kvelden er bortkastet og å prøve å vekke ungen før du selv legger deg er bortkastet. Det gjelder å bare ha tålmodighet Jeg har prøvd alt mulig. Men du vet med deg selv at dersom DU våkner om natten for å måtte på do, så må du, og du kjenner det. Disse barna mangler den refleksen der, men den kommer PS! Du vet at du får både bleier, medisiner og alt annet av inkontinensutstyr gratis til ungen? Anonymous poster hash: a9e00...52a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #13 Skrevet 15. januar 2014 Hei, jeg har lang erfaring med dette, da begge mine barn har vært sengevætere, og begge er nå i tenårene OG tørre Eldste hadde god virkning av Minirin, så da var det tørt mens han gikk på det. Yngste hadde kun reduksjon i mengden av Minirin, og brukte bleie helt til for få måneder siden. Joda, fulle bleier hver natt, helt til noen tørre netter, og så full stopp på våte netter Det går over, og det kan ta sin tid. Ikke vær så fortvilet. Jeg forstår godt følelsen du sitter med. Blir ungen tørr noengang? Kan han overnatte hos kompiser noengang? Hva har jeg gjort galt her? Og mer til av spørsmål. Du skal vite det at utviklingen av Antidiuretisk hormon(det som reduserer urinmengden vår om natten) har ulik timing for sin utvikling hos våre barn. Dette er grunnen til ulik tid for bleieslutt. Trening er bortkastet, redusere væskeinntaket om kvelden er bortkastet og å prøve å vekke ungen før du selv legger deg er bortkastet. Det gjelder å bare ha tålmodighet Jeg har prøvd alt mulig. Men du vet med deg selv at dersom DU våkner om natten for å måtte på do, så må du, og du kjenner det. Disse barna mangler den refleksen der, men den kommer PS! Du vet at du får både bleier, medisiner og alt annet av inkontinensutstyr gratis til ungen? Anonymous poster hash: a9e00...52a tusen takk for fint svar Jeg er så lei meg på hannes vegne, han er frustrert selv stakkars Men jeg oppmuntrer jeg også at det går over, og at det er ganske vanlig. Jeg vet jeg får det gratis ja Vi får bare ha tålmodighet. Hvor gamle var barna dine når de ble tørre? Tusen takk alle sammen Anonymous poster hash: 0b233...f86
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #14 Skrevet 15. januar 2014 Bare et lite spørsmål fra en som har en sønn som også fortsatt bruker nattbleie. Fra hvilken alder får man dekt nattbleier? Anonymous poster hash: 3b219...e24
Trultemor85 Skrevet 15. januar 2014 #15 Skrevet 15. januar 2014 Bare et lite spørsmål fra en som har en sønn som også fortsatt bruker nattbleie. Fra hvilken alder får man dekt nattbleier? Anonymous poster hash: 3b219...e24 Ved skolealder mener jeg man får dekt tisselaken og evnt bleier.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #16 Skrevet 15. januar 2014 Jeg satte på vekkerkloka og fulgte han på toalettet to ganger hver natt, fulgte også på do rett før jeg la meg. Anonymous poster hash: 33c25...349
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #17 Skrevet 15. januar 2014 Vi har en tiåring med samme problem. Minirin funka ikke. Han måtte ta ultralyd og har for liten blære. Noe å teste kanskje? Anonymous poster hash: ae584...6b7
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #18 Skrevet 15. januar 2014 Vi har en tiåring med samme problem. Minirin funka ikke. Han måtte ta ultralyd og har for liten blære. Noe å teste kanskje?Anonymous poster hash: ae584...6b7 kanskje det ja. Hva gjør de med det? Venter på sykehustime så skal spørre da Hi Anonymous poster hash: 0b233...f86
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #19 Skrevet 15. januar 2014 Jeg satte på vekkerkloka og fulgte han på toalettet to ganger hver natt, fulgte også på do rett før jeg la meg.Anonymous poster hash: 33c25...349 hjalp det noe? Anonymous poster hash: 0b233...f86
2005&2010 Skrevet 15. januar 2014 #20 Skrevet 15. januar 2014 Hvorfor jeg spurte om han går annenhver time på do, er for at nevøen min på 9år gjorde det, og han ble tørr om natta. Dette var legen som foreslo.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #21 Skrevet 15. januar 2014 Hvorfor jeg spurte om han går annenhver time på do, er for at nevøen min på 9år gjorde det, og han ble tørr om natta. Dette var legen som foreslo.tusen takk for tips jeg skal prøve det også vet du hvor lang tid han brukte på å bli tørr på den måten? Hi Anonymous poster hash: 0b233...f86
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #22 Skrevet 15. januar 2014 Hei! Jeg har et barn med samme problem. Jeg ser noen skriver vi kan få dekket noe bleier. Men får vi dekket noe mer? Tisselaken? Ekstra dyner? Madrasser? Anonymous poster hash: 7333d...21a
2005&2010 Skrevet 15. januar 2014 #23 Skrevet 15. januar 2014 Hvorfor jeg spurte om han går annenhver time på do, er for at nevøen min på 9år gjorde det, og han ble tørr om natta. Dette var legen som foreslo.tusen takk for tips jeg skal prøve det også vet du hvor lang tid han brukte på å bli tørr på den måten? Hi Anonymous poster hash: 0b233...f86 Vet ikke akkurat hvor lenge, men det gikk fort. De dagene han glemte å gå på do ofte, så ble det vått om natten. Huff, vettu hvordan det er med tanker og bekymring. Jenta vår sluttet med nattbleie når var 7år.
AvMåneskinnGrorDetNADA Skrevet 15. januar 2014 #24 Skrevet 15. januar 2014 Bare et lite spørsmål fra en som har en sønn som også fortsatt bruker nattbleie. Fra hvilken alder får man dekt nattbleier? Anonymous poster hash: 3b219...e24 Ved skolealder mener jeg man får dekt tisselaken og evnt bleier. Har du en snill lege så kan du få dekt det før. Min fikk blåresept på bleier fra han var 5.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #25 Skrevet 15. januar 2014 Hei, jeg har lang erfaring med dette, da begge mine barn har vært sengevætere, og begge er nå i tenårene OG tørre Eldste hadde god virkning av Minirin, så da var det tørt mens han gikk på det. Yngste hadde kun reduksjon i mengden av Minirin, og brukte bleie helt til for få måneder siden. Joda, fulle bleier hver natt, helt til noen tørre netter, og så full stopp på våte netter Det går over, og det kan ta sin tid. Ikke vær så fortvilet. Jeg forstår godt følelsen du sitter med. Blir ungen tørr noengang? Kan han overnatte hos kompiser noengang? Hva har jeg gjort galt her? Og mer til av spørsmål. Du skal vite det at utviklingen av Antidiuretisk hormon(det som reduserer urinmengden vår om natten) har ulik timing for sin utvikling hos våre barn. Dette er grunnen til ulik tid for bleieslutt. Trening er bortkastet, redusere væskeinntaket om kvelden er bortkastet og å prøve å vekke ungen før du selv legger deg er bortkastet. Det gjelder å bare ha tålmodighet Jeg har prøvd alt mulig. Men du vet med deg selv at dersom DU våkner om natten for å måtte på do, så må du, og du kjenner det. Disse barna mangler den refleksen der, men den kommer PS! Du vet at du får både bleier, medisiner og alt annet av inkontinensutstyr gratis til ungen? Anonymous poster hash: a9e00...52a tusen takk for fint svar Jeg er så lei meg på hannes vegne, han er frustrert selv stakkars Men jeg oppmuntrer jeg også at det går over, og at det er ganske vanlig. Jeg vet jeg får det gratis ja Vi får bare ha tålmodighet. Hvor gamle var barna dine når de ble tørre? Tusen takk alle sammen Anonymous poster hash: 0b233...f86 Hei Vi har det samme "problemet" her. Gutten sluttet med dagbleie da han var 2, og bruker fortsatt nattbleier og blir nå 9 i mars. Vi har også prøvd alt, fra medisin, til måling av blærekapasitet, samtaler med urolog og tissealarm. Ingenting har fungert. Og han tisser MYE - til og med så kan lakenet bli bløtt med tissebleie. Men samtidig er det ikke noe til hinder for å kunne ligge over hos kompiser. Alle kompisene vet at han bruker bleie, og ingen gjør en sak ut av det. Han har til og med fortalt det i klassen. Vi gjør ikke noe oppstyr rundt det, og han har aldri fått følelsen av at han er "unormal". Tror det er viktig å ikke pese noe med det, men bare avvente og se. Når det gjelder vår gutt så tror spesialister at det er psykisk. Da han har hatt noen tunge år pga at vi som foreldre har vært atskilt (vi har bodd i et land og pappa i et annet), det har blitt mange tunge avskjeder og mye savn (dessverre) og alt slik har virket inn på ham. Så vi får bare avvente og se - en dag blir han tørr. Det kan være neste måned... om 3 år... hvem vet. Det viktigste er å trygge gutten på at han ikke er unormal, og at det fint er mulig å ha en "vanlig barndom" selv om han er sengevæter. Anonymous poster hash: 466a9...d3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå