Gå til innhold

Min første fastedag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er skikkelig tullete, og jeg skal vedde på at 99% av alle som går på denne dietten går opp alt de har tatt av (og sikkert pluss litt til)

Anonymous poster hash: 9f01e...0fc

Det er din mening, og det er helt greit.

Jeg mener noe annet, og det er helt greit det også :)

Anonymous poster hash: 666bb...5a8

Vent å se du.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

500 kcal.. 

15 gulrøtter!  Da blir du god og mett vettu. kanskje litt brun også

Det er 105 kcal.

Anonymous poster hash: e5d56...db0

nei.. 3 gulrøtter er 100 kalorier

Skrevet

Jeg er på andre uka av 5:2 dietten og synes det går utmerket:-) Faster mandager og torsdager, og for min del er det ikke slik at jeg propper i meg for mye kalorier de resterende dagene. Jeg spiser da sunn mat laget fra bunn av og holder godteri/vin til lørdager. Fastedagene går veldig fint, kun første dagen som jeg hadde litt hodepine. Jeg har gått ned 3 kilo på disse to ukene, og tenker å fortsette slik i 2-3 mnd. Etter det kommer jeg til å fortsette med sunn mat i passelige porsjoner daglig og 1 dag i uken hvor jeg kan spise det jeg vil. Funker som bare det:-)

Skrevet

Er dere inspirert av den puls-episoden som ble sendt på nrk1 for to uker siden eller noe sånt? Virket veldig interessant, kunne tenkt meg å prøve, selv om jeg ikke skal ned i vekt. Tror at fra naturens side er vi skapt for å faste, var jo ikke alltid tilgang på føde da vi levde ute i skogen, tvert i mot :)

Mente Schrødingers katt.

Skrevet

Er dere inspirert av den puls-episoden som ble sendt på nrk1 for to uker siden eller noe sånt? Virket veldig interessant, kunne tenkt meg å prøve, selv om jeg ikke skal ned i vekt. Tror at fra naturens side er vi skapt for å faste, var jo ikke alltid tilgang på føde da vi levde ute i skogen, tvert i mot :)

Faste er slett ikke kun for de som skal ned i vekt, det er sunt for alle :)

Nettopp :D

Skrevet

Viktigste er at de to dagene med faste IKKE er etterhverandre!! Ellers skal fastedagene inneholde 3 måltider med MAX 200 kalorier.

Skrevet

Jeg og samboeren min ble inspirert av Schrödingers Katt-episoden og han begynte helgen før forrige uke, mens jeg ventet til denne uka fordi jeg har vært syk. I går var min første fastedag. Jeg spiste en sub fra subway på 400kcal til lunsj, og på kvelden spiste jeg litteratur havregrøt, litt over 100kcal, så mitt totale kaloriinntak var litt over 500kcal. Gikk overraskende bra, var ikke særlig sulten. Da jeg veide meg i morges hadde jeg gått ned 1kg. Er klar over at det er vannvekt. Kjæresten min som har hatt tre fastedager hittil har gått ned nesten to kilo på halvannen uke.

Helst skal kvinner holde seg under 500kcal på fastedager, og menn under 600. Lurt med langsomme karbohydrater og proteiner så man beholder energien.

Anonymous poster hash: 96a40...f8f

Skrevet

Hvordan funker det i forhold til familie? Hvordan reagerer barna når dere har fastedager?

Anonymous poster hash: d1ef2...bfa

Skrevet

Da er min første fastedag overstått.

Rundt lunsj var jeg ganske så sulten. Men så forsvant sultfølelsen utover dagen. Jeg var på en lang kveldstur med hunden, og hadde energi. Humøret var også bra gjennom dagen. Når jeg tenker meg om, hadde jeg heller ikke søtsuget jeg pleier å ha.

Jeg syns det gikk kjempe fint! Det skal visst også bli lettere etterhvert. Så da ser jeg ingen grunn til å la være å faste.

I dag føler jeg meg opplagt. Og klar for en ny fastedag i morgen :)

Skrevet

Rundt lunsj var jeg ganske så sulten. Men så forsvant sultfølelsen utover dagen. Jeg var på en lang kveldstur med hunden, og hadde energi. Humøret var også bra gjennom dagen. Når jeg tenker meg om, hadde jeg heller ikke søtsuget jeg pleier å ha.

Jeg syns det gikk kjempe fint! Det skal visst også bli lettere etterhvert. Så da ser jeg ingen grunn til å la være å faste.

Men man skal jo ikke faste to dager etter hverandre?

Anonymous poster hash: e0686...657

Skrevet

Jeg fastet i går og skal faste i morgen :)

Skrevet

Jeg gir det ut februar!

Skrevet

Jeg gir det ut februar!

Så lenge? ;)

Jeg har ikke noe behov for en vektreduksjon. Men går jeg ned to-tre kilo gjør ikke det noe :) Det kan godt hende etterhvert at jeg dropper fasting en uke eller to, for så å starte opp igjen. Viser det seg at fasting ikke er noe for meg, så har jeg prøvd :) Da har jeg gjort meg opp en personlig mening om dietten, basert på egne erfaringer.

Skrevet

På samme måte som lavkarbo er "veien" til letter og sunnere liv for de som selvforskyldt eller ufoskyldt har fått ødelagt kroppens evne til og tåle karbohydrater, så er sikkert dette en måte som fungerer for andre.

Har hørt personer som har testet dette som faktisk på vanlige dager ikke har greid og psise like mye som de før gjorde HVER dag.. Etter 2-3 uker med 2 dager faste, 5dager "vanlig mat",- så var "vanligmat" dagene mindre kcalrik enn hva hverdagene var før. SÅ joda, det funker sikkert,- og er i tillegg sundt, mtp hvordan kroppen er skapt i forhold til " opprinnelsen"..

Men så har man sånne som meg da. Jeg har hatt spiseforstyrrelse, og jeg vet at en dag med faste nå og da går greit. (har vært gjennom det fordi jeg MÅ, og aldri noe problem)....Om jeg over tid hadde fastet regelmessig,- og jeg hadde merket mindre vekt og kanskje bedre form, så fungerer mitt hode slik at kanskje jeg skal ha 3fastedager i løpet av uka,- og spise vanlig bare 4....Det må jo funke enda bedre.. Og siden jeg er så godt i gang, må jeg prøve og være ekstra sunn på "spise-dager" også, også spiser man litt mindre og MYE mindre  kcalrik mat disse dagene i tillegg....Også går man enda mer ned i vekt,- og det er en lykkefølelse uansett...For sånne som meg..

Om jeg ikke trenger mer vektnedgang, eller om jeg trenger det. Spiller ingen rolle "rusen" eller lykkefølelsen er der, og man blir avhengig av den..Til slutt er man kanskje fornøyd, men man må bare ta av litt til, før man begynner og spise mer,- for og ha noe "og gå på", når man skal begynne og prøve og feile for og finne ut hvor mye og ofta man må spise for og holde vekta man vil ha......

Jeg vet det er helt sykt og tenke slik. men jeg har etter sykdommen flere ganger kjempet med vekta (fordi jeg har overspist i perioder),- og samme hvordan jeg prøver og gå ned, er det fort gjort og la hodet løpe løpsk og la det "ta av helt"....Jeg har innsett at jeg aldri kan gå på slike "livsstiler" som skiller seg ut fra normal mat, i normale mengder hver dag...Og passe trening(også der faller jeg gjennom og blir "treningsnarkoman" i perioder...Da må jeg rett og slett tvinge meg til og trene mindre en periode og jobbe med og IKKE få dårlig samvittighet...

Så kort sagt. Dette er helt sikkert rett for flere der ute, men ikke for ALLE....Så vær så snill, vær forsiktig med og "misjonere" dette som eneste veien og gå om man vil gå ned i vekt og bli sunn. Om det funker på deg, kan det være direkte helseskadelig for andre. Og om du greier og få matchvekta med dette opplegget, bør du likevel leve slik og holde vekta i flere ÅR før du kan påstå at det funker.. For og gå ned i vekt klarer alle på en eller annen måte..Problemet er og holde den vekk "for evig tid".....

Anonymous poster hash: 1dc45...eb9
Skrevet

På samme måte som lavkarbo er "veien" til letter og sunnere liv for de som selvforskyldt eller ufoskyldt har fått ødelagt kroppens evne til og tåle karbohydrater, så er sikkert dette en måte som fungerer for andre.

Har hørt personer som har testet dette som faktisk på vanlige dager ikke har greid og psise like mye som de før gjorde HVER dag.. Etter 2-3 uker med 2 dager faste, 5dager "vanlig mat",- så var "vanligmat" dagene mindre kcalrik enn hva hverdagene var før. SÅ joda, det funker sikkert,- og er i tillegg sundt, mtp hvordan kroppen er skapt i forhold til " opprinnelsen"..

Men så har man sånne som meg da. Jeg har hatt spiseforstyrrelse, og jeg vet at en dag med faste nå og da går greit. (har vært gjennom det fordi jeg MÅ, og aldri noe problem)....Om jeg over tid hadde fastet regelmessig,- og jeg hadde merket mindre vekt og kanskje bedre form, så fungerer mitt hode slik at kanskje jeg skal ha 3fastedager i løpet av uka,- og spise vanlig bare 4....Det må jo funke enda bedre.. Og siden jeg er så godt i gang, må jeg prøve og være ekstra sunn på "spise-dager" også, også spiser man litt mindre og MYE mindre  kcalrik mat disse dagene i tillegg....Også går man enda mer ned i vekt,- og det er en lykkefølelse uansett...For sånne som meg..

Om jeg ikke trenger mer vektnedgang, eller om jeg trenger det. Spiller ingen rolle "rusen" eller lykkefølelsen er der, og man blir avhengig av den..Til slutt er man kanskje fornøyd, men man må bare ta av litt til, før man begynner og spise mer,- for og ha noe "og gå på", når man skal begynne og prøve og feile for og finne ut hvor mye og ofta man må spise for og holde vekta man vil ha......

Jeg vet det er helt sykt og tenke slik. men jeg har etter sykdommen flere ganger kjempet med vekta (fordi jeg har overspist i perioder),- og samme hvordan jeg prøver og gå ned, er det fort gjort og la hodet løpe løpsk og la det "ta av helt"....Jeg har innsett at jeg aldri kan gå på slike "livsstiler" som skiller seg ut fra normal mat, i normale mengder hver dag...Og passe trening(også der faller jeg gjennom og blir "treningsnarkoman" i perioder...Da må jeg rett og slett tvinge meg til og trene mindre en periode og jobbe med og IKKE få dårlig samvittighet...

Så kort sagt. Dette er helt sikkert rett for flere der ute, men ikke for ALLE....Så vær så snill, vær forsiktig med og "misjonere" dette som eneste veien og gå om man vil gå ned i vekt og bli sunn. Om det funker på deg, kan det være direkte helseskadelig for andre. Og om du greier og få matchvekta med dette opplegget, bør du likevel leve slik og holde vekta i flere ÅR før du kan påstå at det funker.. For og gå ned i vekt klarer alle på en eller annen måte..Problemet er og holde den vekk "for evig tid".....

Anonymous poster hash: 1dc45...eb9

Det er veldig leit at du har et vanskelig forhold til mat. Og har slitt (sliter?) med spiseforrstyrelser. Nå skrev jeg over at vektnedgang er ikke så viktig for meg. Det er nevnt flere ganger i denne tråden at det er flere helsegevinster ved å gå på en slik diett. Om det funker eller ikke vet jeg ikke. Men jeg ønsker å prøve. 

Dersom jeg har misjonert for dietten beklager jeg dette! Grunnen til at jeg opprettet dette innlegget, er for det kommer jevnlig innlegg om 5:2 dietten med spørsmål. På samme måte som at det var mange lavkarbo innlegg tidligere.

HI

Skrevet

Morsomt å se at det jeg har drevet med i +20 år, og nesten diagnostisert selv som spiseforstyrrelse(?!!).. blir populært.

Rett å slett å begrense inntaket mye en dag i ny og ne.  

Det som er greia er å tenke: "I går spiste jeg god frokost, lunsj, Jappsjokolade etter lunsj, middag og fikk kake på venninnebesøk og youghert til kvelds, dette er for mye - i dag bør jeg roe litt ned på inntaket slik at jeg ikke går opp".

Sultfølelsen er ikke negativ, lær å elsk den. Den tærer jo på fettet, det du vil ha vekk :)

Jeg har aldri vært overvektig foruten graviditeter(da ga jeg blaffen), og gikk opp ca 30 kg pr graviditet.

Det betyr ikke at jeg har gener som holder meg tynn til daglig, heller derimot! Og dårlig forbrenning hele livet oppi det hele også. :P

Tungt å snu hodet til "gammel" fokus den første uka etter fødsel, deretter gikk jeg ned alt på 9-10 mnd uten slankekur.

Eller? Evig slankekur? Evig fokus? Uansett, for å holde meg slank må jeg ha det i tankene hver dag :)

Det virker nesten som om noen tror at slanke mennesker kan spise hva som helst å likevel være tynn. Det er jo ikke sånn!

Anonymous poster hash: 49f74...7a4
Skrevet

Sultfølelsen er ikke negativ, lær å elsk den.

Anonymous poster hash: 49f74...7a4

Ikke rart du nesten fikk en diagnose. Det der er en syk tankegang.

Skrevet

Det finnes sikkert 40-50 bøker på markedet nå om 5:2 dietten, jeg jobber i bokhandel og selger i bøttevis om dagen ;)

Men denne er veldig fin, skrevet av en norsk forfatter så oppskriftene er tilpasset norske vaner, hva slags varer vi faktisk finner i norske matbutikker osv. Frokostforslag med 2-300 kalorier og middagsforslag med 2-300 kalorier, da kan du spise to måltider på fastedagene. Anbefale denne, er virkelig av de bedre kokebøkene på markedet om denne dietten akkurat nå

http://www.kagge.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_kid=98232&b_id=1243332

Ellers er denne som er skrevet av en svensk forfatter også veldig ok

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=9458070&rom=MP

Anonymous poster hash: e1f9e...e54
Skrevet

9f01e...0fc [/acronym]

Det må du gjerne tro, jeg kjenner flere som har gått på dietten over lengre tid og ikke går opp igjen. Og helsegevinsten har kommet i tillegg i form av lavere kolesteol, blodtrykk, mer energi ol.

Svar på Hi sitt spørsmål, jeg har gått på kuren i 4 uker og første faste periode var verst. Etter det har det gått veldig fint.

Blir ikke spesielt sulten dagen etter faste og spiser ikke noe særlig ekstra da

Anonymous poster hash: 9963f...bb9

Skrevet

Hvordan funker det i forhold til familie? Hvordan reagerer barna når dere har fastedager?

Anonymous poster hash: d1ef2...bfa

De merker det ikke. Man kan spise 500 kalorier og jeg lager middag og forsyner meg i forhold til det. I dag feks spise jeg litt kylling, litt ris og masse grønnsaker.

Skrevet

Men man skal jo ikke faste to dager etter hverandre?

Har sett litt ulike meninger om dette, men to dager på rad skal gi bedre helsegevinst i følge mange kilder

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...