Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #1 Skrevet 14. januar 2014 Er ganske sulten hehe. Hvordan har det gått med dere andre som har prøvd 5:2 dietten? Anonymous poster hash: 666bb...5a8
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #2 Skrevet 14. januar 2014 Hva er egentlig poenget? Hvorfor ikke prøve å kutte ned på kalorier i det daglige istedenfor å pine seg 2 dager hver eneste uke? Har vel enda ikke hørt om noen som har hatt en langvarig vektnedgang ved hjelp av en diett. Så fremt de ikke fortsetter på dietten resten av livet... Om man er for tjukk er det jo kostholdet det er noe feil med, kanskje ta tak i det istedenfor å satse på dietter..? Anonymous poster hash: 97d8a...b8f
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #3 Skrevet 14. januar 2014 Hva er egentlig poenget? Hvorfor ikke prøve å kutte ned på kalorier i det daglige istedenfor å pine seg 2 dager hver eneste uke? Har vel enda ikke hørt om noen som har hatt en langvarig vektnedgang ved hjelp av en diett. Så fremt de ikke fortsetter på dietten resten av livet... Om man er for tjukk er det jo kostholdet det er noe feil med, kanskje ta tak i det istedenfor å satse på dietter..? Anonymous poster hash: 97d8a...b8f Sura! Den er en god metode for å kontrollere vekten og gå ned i vekt - også når man har nådd målet sitt. Om man spiser litt mye en dag kan man kompensere ved å halvere inntaket neste dag. GENIALT! Anonymous poster hash: e5d56...db0
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #4 Skrevet 14. januar 2014 Jeg tror det er løsningen for meg. Det skal også være mange helsegevinster ved dietten. Stabilt blodsukker, bedre kolestorol. Over tid skal man også bli flinkere til å regulere inntaket av mat generelt. http://thefastdiet.co.uk/why-fast/ Anonymous poster hash: 666bb...5a8
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #5 Skrevet 14. januar 2014 Fin måte å ødelegge forbrenningen helt på. Anonymous poster hash: 93032...e28
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #6 Skrevet 14. januar 2014 Sitat fra oversatt versjon av Top Ten Fasting Myths Debunked, Litt omvendt fra hva du kanskje ville tro, forbrenningen blir faktisk økt under kortvarig faste. For noen konkrete nummer; studier har vist en økning på 3,6%-10% etter 36-48 timer. (Mansell Pl, et al, andZauner C, et al). Dette gir mening fra et evolusjonsmessig perspektiv. Adrenalin/noradrenaline skjærper hodet og gjør at vi vil flytte på oss. Begge positive egenskaper som oppmuntret til å søke opp mat. Etter et visst punkt, etter flere dager uten mat, denne egenskapen ville være en sløsing med ressurser og konservering av energi gir en fordel. Derfor, forbrenningen økes i kortsiktig faste (opptil 60 timer). Norsk oversettelse: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1277128 Anonymous poster hash: 666bb...5a8
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #7 Skrevet 14. januar 2014 Ved faste 1-2 dager i uka, dvs inntak av kun noen få kalorier gjennom buljong, blant annet, vil man senke produksjonen av et veksthormon, noe som er forebyggende i forbindelse med hjerte- og karsykdommer og kreft. De dagene man faster gjør at alle de indre organene våre renses og skjerpes. Dette har det vært forsket mye på, blant annet fordi man oppdaget at grupper med mennesker som under depresjonene i USA 1930-årene nesten ikke hadde mat, økte sin gjennomsnittlige levealder med flere ti-år. Det er også en egen munkkultur i Vietnam hvor de faster og kun spiser nøtter og blader. De lever til de er langt over hundre, og konserverer omtrent seg selv mens de lever. Uten at det er særlig attraktivt for oss, så sier det likevel mye om virkningen av faste og kosthold. Sult gjennom ofte og kortvarig faste er rett og slett vitenskapelig bevist svært effektivt på både hukommelse, fordøyelse og for å bekjempe sykdom. Jeg tør påstå at det er en svært logisk vri fra naturens side, for jeg tror ikke urmennesket hadde utviklet seg særlig om de konstant var mette og tilfredstilte. Jeg har ikke vært klar over at jeg har fulgt en diett, jeg har kun fulgt hva kroppen min sier meg er riktig, og jeg har ofte dager hvor jeg faster fordi jeg merker at kroppen min fungerer bedre uten å bli tynget ned av mat. Og jeg er slank og har en fabelaktig fordøyelse. Jeg prøvde derimot å slanke meg en gang og telte kalorier daglig. Det endte bare med at kroppen begynte å hamstre det lille den fikk, jeg ble dorsk og lat, mye vondt i hodet, og jeg gikk ikke ned mer enn de få grammene jeg tok av de to første ukene. Etter det begynte bare kroppen å venne seg til lite mat. Når jeg ga opp slankeprosjektet og fulgte kroppens signaler og fastet i stedet de dagene jeg kjente at jeg ikke trengte mat, så har jeg gått ned flere kilo og kroppen har funnet sitt normalområde. Jeg er nå dermed slank og full av energi. 5:2 dietten er ikke ment som en slankemetoden, men en helsebringende måte å leve på, og ta vare på seg selv på. Anonymous poster hash: 2b7bc...0f9
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #8 Skrevet 14. januar 2014 Takk for veldig bra svar / forklaring!! Anonymous poster hash: 666bb...5a8
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #9 Skrevet 14. januar 2014 Hva er egentlig poenget? Hvorfor ikke prøve å kutte ned på kalorier i det daglige istedenfor å pine seg 2 dager hver eneste uke? Har vel enda ikke hørt om noen som har hatt en langvarig vektnedgang ved hjelp av en diett. Så fremt de ikke fortsetter på dietten resten av livet... Om man er for tjukk er det jo kostholdet det er noe feil med, kanskje ta tak i det istedenfor å satse på dietter..? Anonymous poster hash: 97d8a...b8f Sura! Den er en god metode for å kontrollere vekten og gå ned i vekt - også når man har nådd målet sitt. Om man spiser litt mye en dag kan man kompensere ved å halvere inntaket neste dag. GENIALT! Anonymous poster hash: e5d56...db0 Absolutt ikke sur nei Men for at denne dietten skal fungere så kan man jo ikke fråtse i mat en dag for så å ikke spise noenting dagen etter. Man må uansett ha et bevisst forhold til hva man putter i munnen de dagene man ikke faster. For det er fort gjort å spise over 1000 kalorier ekstra en dag og da går det pluselig opp i opp selv om man spiser bare 500 neste dag. Anonymous poster hash: 97d8a...b8f
wanda71 Skrevet 14. januar 2014 #10 Skrevet 14. januar 2014 Tror ikke noen her har sagt de skal fråtse de andre 5 dagene. Det som er ment er at man skal ligge på en normalt inntak(2000 kcal) i 5 dager og så halvfaste i 2(500kcal). Har prøvd den en stund og har ikke behov for masse mat neste dag. Men som alt annet her i verden så passer sikkert ikke dietten for alle, prøv den ut og så kom med en mening.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #11 Skrevet 14. januar 2014 Tror ikke noen her har sagt de skal fråtse de andre 5 dagene. Det som er ment er at man skal ligge på en normalt inntak(2000 kcal) i 5 dager og så halvfaste i 2(500kcal). Har prøvd den en stund og har ikke behov for masse mat neste dag. Men som alt annet her i verden så passer sikkert ikke dietten for alle, prøv den ut og så kom med en mening. Hvordan syns du det går? Anonymous poster hash: 666bb...5a8
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #12 Skrevet 14. januar 2014 De som har forsket på dette har funnet ut at man kanskje spiser litt mer påfølgende dag etter faste, men max 110% av anbefalt daglig inntak. Man blir altså ikke sultnere av å faste. Man venner heller kroppen til å klare seg med mindre mat. 5:2 er ikke en diett. Det er en anbefalt livstil for en sunnere kropp. Anonymous poster hash: 744f5...64b
Regina_George Skrevet 14. januar 2014 #13 Skrevet 14. januar 2014 Hva spiser/drikker dere på fastedagene?
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #14 Skrevet 14. januar 2014 Dette er skikkelig tullete, og jeg skal vedde på at 99% av alle som går på denne dietten går opp alt de har tatt av (og sikkert pluss litt til) Anonymous poster hash: 9f01e...0fc
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #15 Skrevet 14. januar 2014 Dette er skikkelig tullete, og jeg skal vedde på at 99% av alle som går på denne dietten går opp alt de har tatt av (og sikkert pluss litt til) Anonymous poster hash: 9f01e...0fc Det er din mening, og det er helt greit. Jeg mener noe annet, og det er helt greit det også Anonymous poster hash: 666bb...5a8
wanda71 Skrevet 14. januar 2014 #16 Skrevet 14. januar 2014 Tror ikke noen her har sagt de skal fråtse de andre 5 dagene. Det som er ment er at man skal ligge på en normalt inntak(2000 kcal) i 5 dager og så halvfaste i 2(500kcal). Har prøvd den en stund og har ikke behov for masse mat neste dag. Men som alt annet her i verden så passer sikkert ikke dietten for alle, prøv den ut og så kom med en mening. Hvordan syns du det går? Anonymous poster hash: 666bb...5a8 Går greit nå men syntes det var litt tøft i starten. Sulten er stor i begynnelsen men så går det seg til. Istarten orket jeg ikke å trene de halvfastedagene men nå synes jeg det går greit, men jeg trener ikke fryktelig hardt. Jeg gjør det litt for å gå ned i vekt men mest pga de andre fordelene(kolestrol, blodsukker og det at cellene reparerer seg.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #17 Skrevet 14. januar 2014 Synes dette er den mest fornuftige "dietten" jeg har prøvd. Jeg blir veldig opphengt i mat når jeg teller kcal, her trenger jeg ikke telle, jeg bare lar være å spise. Man blir ikke sulten etter to tre ganger, og spiser mye mindre på de andre dagene. Det koster lite og er fleksibelt. Samt at faste er supert for kroppen. Alle som tviler bør se bbc-dokumentaren på emnet. Anonymous poster hash: 1778d...3c2
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #18 Skrevet 14. januar 2014 Hva skal du spise idag, HI? Anonymous poster hash: e5d56...db0
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #19 Skrevet 14. januar 2014 Ettersom man ikke tuller med forbrenningen går man heller ikke opp i vekt om man kutter ut i en periode. Faste i 24 timer er så lite at kroppen ikke skjønner at den blir sultet, derfor går forbrenningen som normalt hele perioden. Anonymous poster hash: 1778d...3c2
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #20 Skrevet 14. januar 2014 Synes dette er den mest fornuftige "dietten" jeg har prøvd. Jeg blir veldig opphengt i mat når jeg teller kcal, her trenger jeg ikke telle, jeg bare lar være å spise. Man blir ikke sulten etter to tre ganger, og spiser mye mindre på de andre dagene. Det koster lite og er fleksibelt. Samt at faste er supert for kroppen. Alle som tviler bør se bbc-dokumentaren på emnet. Anonymous poster hash: 1778d...3c2 Men du må vel spise NOE hvis det skal bli 500 kalorier? Eller bare drikker du? Hva får du i deg en slik dag? Anonymous poster hash: 20c21...f2c
L-8 Skrevet 14. januar 2014 #21 Skrevet 14. januar 2014 Faste er suverent! Er vant til periodisk faste, men skal prøve meg på denne varianten så snart jeg er ferdig med å gå gravid
Bustetroll Skrevet 14. januar 2014 #22 Skrevet 14. januar 2014 500 kcal.. 15 gulrøtter! Da blir du god og mett vettu. kanskje litt brun også
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #23 Skrevet 14. januar 2014 500 kcal.. 15 gulrøtter! Da blir du god og mett vettu. kanskje litt brun også Det er 105 kcal. Anonymous poster hash: e5d56...db0
studVest Skrevet 14. januar 2014 #24 Skrevet 14. januar 2014 Er dere inspirert av den puls-episoden som ble sendt på nrk1 for to uker siden eller noe sånt? Virket veldig interessant, kunne tenkt meg å prøve, selv om jeg ikke skal ned i vekt. Tror at fra naturens side er vi skapt for å faste, var jo ikke alltid tilgang på føde da vi levde ute i skogen, tvert i mot
L-8 Skrevet 14. januar 2014 #25 Skrevet 14. januar 2014 Er dere inspirert av den puls-episoden som ble sendt på nrk1 for to uker siden eller noe sånt? Virket veldig interessant, kunne tenkt meg å prøve, selv om jeg ikke skal ned i vekt. Tror at fra naturens side er vi skapt for å faste, var jo ikke alltid tilgang på føde da vi levde ute i skogen, tvert i mot Faste er slett ikke kun for de som skal ned i vekt, det er sunt for alle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå