Mamma`n til turbo Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Hva er motivasjonen deres bak dette? Er det ett bevisst valg, har det bare blitt sånn eller alltid vært sånn? Jeg leker med tanken om å bli helt avholds for helsen sin skyld etter å ha lest mye om alkoholen sin påvirkning på kroppen og at jeg i tillegg syntes det de siste årene har blitt en veldig tendens til at alkohol alltid er endel av sosiale sammenhenger, noe jeg syntes er litt synd.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 Liker ikke smaken, liker ikke følelsen av å være brisen. Syns egentlig alkohol er en uting som for meg er helt unødvendig. Er også litt "redd" berusede mennesker, så prøver å unngå settinger hvor folk drikker. Drakk litt til for ca 5år siden, etter det var det kun for syns skyld at jeg tok et glass vin feks. 3år siden jeg drakk alkohol nå, tok et bevisst valg om at det ikke var noe for meg Anonymous poster hash: 0e0fb...cb8
sug lut Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 Kjedelig begrunnelse, men opp til deg, selvsagt. Men da må du jo også slutte å se folk. For så å si alle andre drikker, om ikke de er preg.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #4 Skrevet 13. januar 2014 Jeg vurderer å kutte alkoholen. Jeg tåler det ikke, blir alltid kjempe full, og syns det bare er pinlig dagen derpå. Siden jeg er tobarnsmor føler jeg at jeg enten burde beherske det eller kutte det ut. Anonymous poster hash: 8fa67...944
Kanutten83 Skrevet 13. januar 2014 #5 Skrevet 13. januar 2014 Liker ikke smaken av alkohol, jeg kjenner selv små mengder som ingen andre jeg kjenner kjenner smaken av. Da er det heller ingen grunn for meg å drikke
Mamma_til_2 Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 jeg drikker sjeldent (max 2 ganger i året) for jeg hater tanken på dagen derpå
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #7 Skrevet 13. januar 2014 Jeg fikk litt usunne drikkevaner, og fant ut at jeg er disponert for alkoholisme (Mange i familien sliter med det)Så da kuttet jeg ut, og har nå vært alkoholfri i 8 år Etter å ha sett effekten det har hatt på hud, hår og helse så ville jeg aldri gått tilbake. Anonymous poster hash: 8fa52...d29
IreneUtålmodig Skrevet 13. januar 2014 #8 Skrevet 13. januar 2014 Liker ikke smaken, liker ikke når folk blir fulle. Er heldigvis ingen stor drikkere i familien
Mamma`n til turbo Skrevet 13. januar 2014 Forfatter #9 Skrevet 13. januar 2014 Takk for alle svar:) Jeg syntes også det ofte er store mengder som blir konsumert og når jeg er barnefri annenhver helg ligger det liksom i luften at alkohol er tilstede når jeg skal være sosial med venner og jeg er jo like delaktig i dette som alle andre. Jeg drikker forsåvidt aldri alkohol i hverdagene og også sjeldent til mat osv men det er disse sosiale sammenhengende hvor det alltid er tilstede. Så jeg tenker det er like greit å bare kutte det helt ut.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #10 Skrevet 13. januar 2014 Kjedelig begrunnelse, men opp til deg, selvsagt. Men da må du jo også slutte å se folk. For så å si alle andre drikker, om ikke de er preg. Slutte å se folk?? Får hun ikke være sammen men folk som drikker hvis hun er avholds?? Du er jo helt fjern Anonymous poster hash: f4664...5b2
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #11 Skrevet 13. januar 2014 DEt er nok et bevist valg etter at jeg fikk barn... Liker ikke øl eller vin, så å drikke kun for kosens skyld til middag osv går derfor ut. Liker å være edru når ungene er med. Liker å sove i egen seng de få gangene vi er ute på fest, så kjører helst. Trenger heller ikke alkohol for å ha det gøy. Drakk mye når jeg var yngre, så ble lei etter at jeg ble 20, og følte meg ferdig med utelivet før jeg var 23. Lei av å drikke, lei av å være dårlig dagen derpå. Jeg er heller ikke så glad i å ofre en god natt søvn for alkohol, hodeverk og dårlig dagen derpå med skrikende unger som løper rundt. Så det blir til at jeg ikke drikker når jeg er på venninnekvelder osv og mannen er hjemme med ungene .. Anonymous poster hash: 93b0d...542
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #12 Skrevet 13. januar 2014 Er ikke egentlig et bevisst valg, men er alenemamma og takler ikke dagen derpå. Siden jeg drakk så sjelden ble jeg fryktelig dårlig enda jeg drakk lite så jeg har bare kuttet ut alkoholen helt. Vil ha helger og ferier uten skallebank på sofaen. Anonymous poster hash: 2f634...1cb
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #13 Skrevet 13. januar 2014 Jeg drakk meg ofte full i alderen 16-18, deretter sjeldnere til ca 21 år og nesten aldri etter det. Ble mor som 29-åring og har ikke rørt alkohol siden, dvs. på fem år. Det er flere grunner til dette: 1. Jeg ønsker å alltid være ved mine fulle fem fordi jeg har (sammen med samboer/barnas far) ansvar for to barn. Uansett hvor vi måtte befinne oss. 2. Jeg har vært på så mange firmafester/julebord/fester og det er ALLTID noen som skjemmer seg ut pga alkohol. 3. Jeg velger å stå frem som ikkedrikker for å gjøre det enklere for andre å ta samme valg. 4. Jeg avstår fra alkohol i sympati og som en slags støtte for alle de barn og voksne som lider av andre sin bruk og misbruk av alkohol. 5. Det er samfunnsøkonomisk å være rusfri. 6. Det er dårlig for helsa og vekta. Det eneste jeg kan savne er å nyte noe kaldt, friskt, musserende til jeg blir akkurat bittelitt brisen en fin sommerdag. Men vet dere hva - jeg synes det er supergodt med alkoholfrie musserende og så gir de og stemningen meg et herlig og mer stabilt løft i humøret. Placeboeffekten er ikke dum! Bruk den! Det eneste kjipe med valget er å forsvare meg overfor alle som synes jeg er DEN kjipingen. Men jeg begynner å mestre det godt. Anonymous poster hash: 104dc...d66
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #14 Skrevet 13. januar 2014 Jeg har ikke bestemt meg for å ikke drikke alkohol, men det blir liksom aldri til at jeg gjør det. Jeg føler liksom ikke at det er verdt det, for jeg blir så dårlig etterpå og ofte blir jeg dårlig underveis også. I tillegg så blir det sånn at siden jeg drikker så sjelden så føler jeg ikke at jeg har 100% kontroll på virkningen alkoholen har på meg og hvor mye jeg tåler, derfor vil jeg ikke drikke noe når jeg har ansvar for barnet mitt. Og har jeg barnevakt over natten, så foretrekker jeg å heller bruke den anledningen til å sove ut. Jeg sover så dårlig etter å ha drukket alkohol nemlig. Så såpass kjedelig er jeg. Anonymous poster hash: 20564...1ea
Mamma`n til turbo Skrevet 13. januar 2014 Forfatter #15 Skrevet 13. januar 2014 Ja det siste du over her sier er interessant syntes jeg, at man blir ser på en "kjiping og "særing" uten alkohol i hånden. Jeg kjenner det er en holdning som byr med veldig imot! På mange måter er jeg en supersosial person men blir litt usikker og innadvendt i settinger ute på byen eller med mange ukjente rundt meg og dette løser seg jo selvfølgelig litt opp når man blir litt brisen men dette føles også litt feil for meg i grunn. Ønsker at datteren min skal få ett naturlig forhold til alkohol og i familiesammenkomster osv blir det kun drukket vin til maten osv men jeg kjenner jeg er bekymret for å slippe henne ut selv om noen år og tenker at det er viktig å gå frem med ett godt eksempel også (uten at jeg sier at de som tar seg ett glass vin til maten osv ikke er gode eksempler).
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #16 Skrevet 13. januar 2014 Har sluttet å drikke alkohol etter jeg fikk barn, vokste opp med en far som var alkoholiker og lovte meg selv hele barndommen at aldri mine barn skal oppleve det jeg gjorde. Merker dessuten at alkohol og spedbarn/småbarnsperioden er vanskelig å kombinere. Orker ikke tanken på å være bedugget med dårlig nattesøvn, vil ha overskudd til å stå opp med barnet mitt i fin form kl.7 i helgene og få masse ut av dagen med han. Anonymous poster hash: 456d7...f31
sug lut Skrevet 13. januar 2014 #17 Skrevet 13. januar 2014 Kjedelig begrunnelse, men opp til deg, selvsagt. Men da må du jo også slutte å se folk. For så å si alle andre drikker, om ikke de er preg. Slutte å se folk?? Får hun ikke være sammen men folk som drikker hvis hun er avholds?? Du er jo helt fjern Anonymous poster hash: f4664...5b2 Lær deg å lese før du kaller andre noe som helst. Hun sier "de siste årene har blitt en veldig tendens til at alkohol alltid er endel av sosiale sammenhenger, noe jeg syntes er litt synd."
2005&2010 Skrevet 13. januar 2014 #18 Skrevet 13. januar 2014 Kan ikke drikke pga jeg blir så syk. Ikke vanlig fyllesyke, men full panikkanfall. Så kan si at jeg er ufrivillig avholds..hehe
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #19 Skrevet 13. januar 2014 Jeg drikker alkohol, men ganske lite av det. Det er flere i min familie og min samboers familie som jeg synes drikker for mye alkohol, på grensen til å være for mye. Min mor har selv uttalt at hun ikke kunne bodd i Syden, da hadde hun blitt alkoholiker. Jeg har også jobbet sammen med en rusmisbruker som misbrukte både alkohol og kokain. Dette har påvirket mitt egen alkoholforbruk. Anonymous poster hash: 94e74...4aa
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #20 Skrevet 13. januar 2014 Jeg blir så jææææævlig fyllesyk at det ikke er verdt torturen i de påfølgende dagene. Anonymous poster hash: 35ad6...2f6
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #21 Skrevet 13. januar 2014 Kan en sjelden gang ta en Baileys eller en Irish Coffee, men ellers drikker jeg lite gitt... Bare blitt sånn. Syns heller ikke rein sprit smaker godt og da gidder jeg ikke drikke kun for å drikke. Anonymous poster hash: 5344e...1d4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #22 Skrevet 13. januar 2014 Jeg drakk hver helg før. Di siste 4 åra har jeg drikker 3-4 ganger. Mannen drikker ikke, så er derfor men godt for kroppen ikke savner jeg drikkinga heller Anonymous poster hash: 5b42b...6c8
O`Neill Skrevet 13. januar 2014 #23 Skrevet 13. januar 2014 Jeg har aldri hatt sansen for alkohol.. kan ta et glass, men å bli full?? Nei takk.. Ingen spes motivasjon, har bare aldri likt det no særlig..
BareMas Skrevet 13. januar 2014 #24 Skrevet 13. januar 2014 Jeg er ikke avholds, men det holder lenge med et glass vin. Har så godt som sluttet med fester, og skulle jeg delta har jeg ingen problemer med å kjøre. Dette fordi jeg blir så siiiinnsykt dårlig og sliten om jeg drikker mer enn "ett par glass til maten"
klg,2 boys now:) Skrevet 13. januar 2014 #25 Skrevet 13. januar 2014 Liker ikke smaken Blir veldig fyllesyk(kan være det i 1 uke etterpå) Hater følelsen av og være full Har ikke vært beruset på sikkert 15 år men smaker på nye ting nå og da,men liker ikke smaken og ser ikke poenget. Men er ofte vanskelig og være en ikke-drikker i enkelte setinger som julebord og begivenheter med mannens jobb.lite forståelse og de fleste "krever" en gyldig grunn.var en befrielse når jeg var gravid for da sa det seg selv. Men hvorfor skal det være så tabu og ikke drikke?jeg er som regel den som danser mest og holder ut lengst på fest så kan ikke skylde på det heler.ofte er jeg sjåføren også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå