Gå til innhold

Sjokkerende/dårlige matpakker på skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I vår bhg et det en som har en pakke med Choko Pops (eller hva det nå heter, hvertfall sånn Corn flakes-greie) stående på kjøkkenet i bhg, og det er frokosten (de gangene jeg er innom hvertfall)

 

Fatter ikke at bhg ikke reagerer.

 

Anonymous poster hash: 03d17...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Husker en unge fra praksis ifjor. Eleven hadde vært på utredning for ADHD, noe de fant ut at han ikke hadde. Ungen var også ganske overvektig og sleit mye med å konsentrere seg. Når man så lunsjen til ungen så kunne man skjønne hvorfor. Jeg var der i 5 uker og hver eneste dag hadde han med en sjokolade, popcorn(noen dager), små poser med potetgull og noen dager sjokoladekake. Jeg skjønner at lunsjen til ungene ikke alltid gjenspeiler hva de spiser hjemme, men når det skjer hver dag så begynner man jo å lure. Og i og med at ungen spiste så sykt mange raske karbohydrater så er det ikke rart at han slet med å konsentrere seg..

 

Anonymous poster hash: b3eee...32b

Ble ikke dette tatt opp med foreldrene?

 

Anonymous poster hash: a8b63...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min må ha med mat til skole og SFO. Jeg sender med brødskiver, ofte leverpostei eller trønderfår. Så får hun med seg yoghurt og frukt hver dag. Ofte god morgen yoghurt. Har hørt det er fy fy, men det er det beste hun får.

 

Værste jeg har sendt med (1 gang), er pizza grandiosa. Bare grandiosa. Men da tror jeg bun lurte meg:p Det var nemlig aaalle som fikk varmet pizza i mikroen...

 

Noe jeg ikke setter pris på fra skolen sin side. Er at de selger vafler annenhver uke. Årets dårligste mor glemte selvsagt å sende med penger en fredag. Litt spesielt å selge mat på skolen syns jeg. De har klassekasse.

Klart hun liker gm yoghurt. Det er mer som en dessert. For all del, vi har det innimellom her også men så mye sukker hver dag anbefales ikke. http://www.side2.no/m/?articleId=3025786

 

Anonymous poster hash: a8b63...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en gang en unge bli matet med ett og ett potetgullflak til lunch. Det som var litt absurd med det var at ungen fikk streng beskjed om å spise opp flaket og ikke søle før ungen fikk ett nytt. 

 

Det var kun potetgull. Ingenting annet. 



Anonymous poster hash: f21ed...f8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg så en gang en unge bli matet med ett og ett potetgullflak til lunch. Det som var litt absurd med det var at ungen fikk streng beskjed om å spise opp flaket og ikke søle før ungen fikk ett nytt. 

 

Det var kun potetgull. Ingenting annet. 

 

Anonymous poster hash: f21ed...f8e

 

Var en vanlig tirsdag, ikke en juletrefest eller noe sånt altså. 

 

Anonymous poster hash: f21ed...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine elever har stort sett med seg ok matpakker. Men noen har jo til stadighet med seg tørre "mursteins"-skiver klasket i sammen med et tynt lag syltetøy....

 

Lite fristende matpakker er vel det jeg ser oftest. Muggent brød er vel noe av det verste jeg har sett. Og det var skikkelig grønt både her og der, skjønner ikke hvordan det kunne bli oversett.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vokste opp på 80-tallet, og da var det ikke liv å ha nugatti på skolematen, det ble regnet som godteri/kosemat.

Tidene har forandret seg.

Tenåringen min hadde en periode på ungdomsskolen da han ikke ville spise matpakke, fordi alle de andre spiste fra kantina, og da var det kjedelig med brødskiver!

Så lure meg fant ut at jeg skulle lage pizzahorn og ha i fryseren og sende med ham som han kunne varme i Microen i kantina.

Lagde grov deig og brukte karbonadedeig isteden for vanlig kjøttdeig.

Ble kalt inn til møte på skolen, der de ba meg slutte med så mye usunn mat.

Jeg måtte forklare hva jeg brukte av ingredienser i deig og fyll. Gud så lei meg jeg var!!!! Jeg trodde jeg gjorde noe smart, men ble sett på som en dum mor. Det gjorde vondt.

Merkelig. Jeg vokste også opp på 80-tallet og hadde nugatti på skiva i matpakken hver dag

 

Anonymous poster hash: 577f8...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

 

 

 

her sendes det med stort sett grovbrød med makrell i tomat,kaviar,brunost eller hvitost. noen ganger blir det knekkebrød istedet om vi er tom for brød. de få gangene vi har vært tom for begge deler stopper jeg innom butikken å røsker med en småbolle og en godmorgen yougurt og f.eks eb banan/rosiner

 

det er jo stor forskjell på om der er litt usunne/snåle matpkker en gang i blndt eller om dette er noe barnet har hver dag. husker på et foreldremøte fikk vi beskjed om å tenke på hva slags mat barna fikk med seg fordi det vat en del som alltid hadde med seg kjeks ol. men dette var stortsett de utlandske foreldrene som gjorde (flerkulturell bhg) og ingen av de utenlandske foreldra var tilstedet heller... så om dem fikk beskjed vites ikke. m

Sa de på foreldremøtet at dette gjaldt mest de utenlandske foreldrene? Spesielt...

Spesielt at de sa det sånn. Men vet at dette går dessverre igjen. Skulle nok heller ha tatt opp med de.

 

Anonymous poster hash: 5e14c...e7d

Ja, jeg blir ofte sjokkert over hvor snakkesalig mange lærere er...

 

 

Tror nok lyst brød og syltetøy er vanligere i matbokser med utenlandsk opprinnelse, det er jo tross alt "typisk norsk" med all denne brødmaten.

Det er bra mange barnehager serverer lunsj selv, så får vi håpe skolen også begynner med det etterhvert.

Det er vel mye verre at så mange utenlandske gjør dette (Gjenganger her også) enn at barnehagen er oppmerksomme på det.

 

Og nei, det er ikke "typisk norsk" å sende med de tingene jeg ser her altså, uansett hvor mye du skulle ønske feilen er "vår"...

 

Anonymous poster hash: 5546d...d96

Jeg forstår overhodet ikke hvor du vil med dette?

 

Jeg mener det er underlig av en lærer å snakke om til de andre foreldrene hvem som ikke sender med barna skikkelig mat.

Det er ganske bred enighet om at mye brødmat er "typisk norsk". Du skal ikke lenger en til Sverige før det blir vanligere med varm mat til lunsj.

Endret av Stinkerbelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet det før og fått tyn, og jeg skriver det igjen. Kjeks, kaker, potetgull etc som matpakke er selvsagt horribelt! Helt sjokkerende faktisk. Men jeg selv sender med enten et tørt pitabrød, grovt polarbrød med smør eller grovt speltbrød med Nugatti eller syltetøy til min eldste. Han er liten, tynn og kresen. Han spiser virkelig nesten ikke noe pålegg. Derfor spiser han sjeldent brød hjemme, men på skolen er det vanskelig å finne alternativ. Kald middag er helt utelukket, fylte pizzahorn utelukket, det samme er matmuffins. Grønnsaker og frukt spiser han gjerne hjemme, men ikke på skolen. Vi har ordentlige middager hver dag. Så hjemme har han ry veldig godt kosthold vil jeg si. De på skolen derimot tror kanskje at han spiser særdeles usunt hele tiden.

Endret av Mandala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet det før og fått tyn, og jeg skriver det igjen. Kjeks, kaker, potetgull etc som matpakke er selvsagt horribelt! Helt sjokkerende faktisk. Men jeg selv sender med enten et tørt pitabrød, grovt polarbrød med smør eller grovt speltbrød med Nugatti eller syltetøy til min eldste. Han er liten, tynn og kresen. Han spiser virkelig nesten ikke noe pålegg. Derfor spiser han sjeldent brød hjemme, men på skolen er det vanskelig å finne alternativ. Kald middag er helt utelukket, fylte pizzahorn utelukket, det samme er matmuffins. Grønnsaker og frukt spiser han gjerne hjemme, men ikke på skolen. Vi har ordentlige middager hver dag. Så hjemme har han ry veldig godt kosthold vil jeg si. De på skolen derimot tror kanskje at han spiser særdeles usunt hele tiden.

Du har jo helt rett i at matpakka på skolen bare er en del av hele kostholdet...

 

Har et veldig kresent barn selv, så skjønner deg godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på småbarnavdeling i bhg 1-2 år gamle barn.

Det værste må vel være sånn kindersjokolade som de har i kjøla i butikken til frokost og brus(!!) på drikkeflaska..

Men synes vel egentlig det værste er de som sender samme usunne greiene hver dag, feks polarbrød med syltetøy og sånn yoghurt med masse sukker ved siden av.

 

Men: generelt har vi veldig flinke foreldre i bhg jeg jobber, ungene får stort sett med seg frukt/grønnsaker og brød til frokost. Vi serverer lunsj, brød eller varmmat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden jobbet jeg som vikar i en bhg, tror det var 6 uker sammenhengende. Jeg opplevde at de fleste hadde med helt vanlige matpakker som brødskiver med smør og skinke, men det var to unger som skilte seg ut:

 

Unge nr.1: hennes matpakker var som kunstverk hver eneste dag. Alle grønnsakene var skåret opp i hjerter, stjerner, smilefjes, kaniner osv. Hun hadde alltid med ferske blåbær og bringebær, i tillegg til grove nøttevafler av no slag med gulost, ofte formet som griser og andre dyr. Matpakkene var alltid forskjellige fra dag til dag og de var så sunne, freshe og gjennomførte at jeg ble helt sjokkert. Men hun ble alltid hentet av den asiatiske au pairen og foreldrene kom ikke engang på santa lucia:( Au pairen var utrolig søt da og elsket jenta som hun var hennes egen, men alle barn vil jo bli hentet av foreldrene sine innemellom!

 

Unge nr.2: hver dag hadde han med rester fra take awayen de tydeligvis hadde spist til middag dagen før. Peppes pizza, thainudler, indisk tikka og verste av alt, kalde og tørre pommes frittes fra Mcdonalds. Verken barnet eller foreldrene var overvektige, men de var veldig unge. Tror de var 20 år og begge var studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det tristeste jeg har hørt om var en andreklassing som fikk med bare en yogurt til lunch, daglig. En sånn en uten sukker og fett.

 

Søsteren til mannen min har barn som går på en skole hvor de kun får servert toro-vaffel, pasta med pesto og pizzasnurrer i kantina. Det er trist lunch det!

 

Anonymous poster hash: 3eafe...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Wow, mye rart her ja, trodde vi var "slapp" med det jeg, vi sender med grovt brød hver dag med div pålegg på, må nok utvide utvalget, Hun får også med en sprett yoghurt nå og da + frukt. det er ofte jeg ikke sover fordi jeg tenker på hva vi kan gjøre bedre. Heldigvis ser det lysere ut for oss nå, så mer utvalg blir det! Men skjønner ungen blir lei, sambo er desverre ikke så flink til å tenke.. Om det ikke var for at jeg snakket til han så hadde han vel sendt med leverpostei hver eneste dag.. Men er igrunn ikke så farlig iforhold til mye her ser jeg, rekner med det blir mye knekkebrød når hun blir eldre å begynner på skolen, jeg elsket knekkebrød med div pålegg på, håper hun gjør det også ;)

 

Jeg gir ikke etter om hun nekter å spise dette, det synes jeg blir feil da ungen ikke er gammel nok til å ta slikt et valg, blir nok av kantinemat i ungdommen rekner jeg med.. hun kan la være å spise noe, men vet jeg at hun egentlig liker det så får hun ikke et mer usunt alternativ, det skjer ikke.



Anonymous poster hash: cd594...1c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender med barna det jeg selv kunne ha spist til lunsj/det samme JEG spiste som barn,- gitt at det er noe de liker. På tur kan det hende de får med litt av hvert,- da som "overraskelse" fordi turdager er på en eller annen måte blitt noe man "gruer seg til":.... SÅ for og slippe "styr" på morgenen og få bort fokuset fra den "kjedelige" turdagen, så snakker vi heller om overraskelsen i tursekken :)

 

Likedann så forventer jeg at barna rører på seg, på samme måte som jeg setter krav til meg selv når det kommer til trening og bevegelse. Slik det var da jeg selv vokste opp. Vi MÅTTE finne en aktivitet og være med på...

 

Tilbake til matpakke.Jeg har sikkert sendt med "sjokkerende "ting jeg også, og forventer da at lærer/barnehageansatt sier fra om det er noe de ikke vil se flere gang. Men antar de har en viss peil på hva barna STORT SETT har med seg,- og ikke bare ser enkelttilfeller.

 



Anonymous poster hash: ee683...ce6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva sier dere da om sønnen min som hver eneste dag har med et lyst knekkebrød med kun smør i matpakka hver dag? Han vil ikke ha noe annet. Var en periode han fikk med nykokt egg på brødskive, men han gikk lei. Skulle gjerne fått han til å spise noe annet, ihvertfall at han klarte å spise hele knekkebrødet!

 

Han var super lykkelig den periode han måtte spise bløt mat etter en munnoperasjon. Da fikk han med en boks med freia sjokoladepudding/vaniljesaus hver dag i et par uker. Snart skal han ha en ny munnoperasjon. Fått beskjed av legen at han skal spise mest mulig feit mat fordi han er altfor tynn.

De dagene han har vært hos reguleringtannlegen får han milkshake og pomesfrites fra McDonalds til lunsj.

 

Anonymous poster hash: b3db0...898

Hehe, jenta mi har også knekkebrød med smør på til niste:-) Ser nitrist ut, men det er det hun vil ha. Hun er også uberkresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva sier dere da om sønnen min som hver eneste dag har med et lyst knekkebrød med kun smør i matpakka hver dag? Han vil ikke ha noe annet. Var en periode han fikk med nykokt egg på brødskive, men han gikk lei. Skulle gjerne fått han til å spise noe annet, ihvertfall at han klarte å spise hele knekkebrødet!

 

Han var super lykkelig den periode han måtte spise bløt mat etter en munnoperasjon. Da fikk han med en boks med freia sjokoladepudding/vaniljesaus hver dag i et par uker. Snart skal han ha en ny munnoperasjon. Fått beskjed av legen at han skal spise mest mulig feit mat fordi han er altfor tynn.

De dagene han har vært hos reguleringtannlegen får han milkshake og pomesfrites fra McDonalds til lunsj.

 

Anonymous poster hash: b3db0...898

Jeg synes at det høres helt vilt ut! Om han var min elev ville jeg kalt deg inn til et veiledningsmøte med helsesøster.

Mat fra McDonald's har ingenting i et klasserom å gjøre - reguleringstannlege eller ikke. Det finnes mye sunn mat som også er myk. Sjokoladepudding inneholder masse sukker og null næring. Dessuten spiser man ikke dessert til lunch. Om sønnen din er så mager (feilernært?) blir ikke situasjonen bedre av å pumpe ham full men junk food og dessert.

 

Når legen din snakker om fet mat mener han nok det sunne fettet som vi finner i fet fisk, nøtter, olivenoljer og avocado og ikke pommes frites fra McDonald's som er gjennomtrukket av palmeolje.

 

Anonymous poster hash: ec603...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i skolen OG er mamma...............

 

Innimellom NEKTER min unge å spise annet enn tørre knekkebrød. Så da får hun det på skolen da, jeg orker ikke hive mere mat.

 

Og JA mange har hevet øyenbryn over det.

 

Men det er viktigere at hun spiser ett hamburgerbrød enn ingenting.

 

Jeg bar bestemt en periode og nektet å sende med henne tørr mat. Det gikk så langt at helsesøster og lærer ble bekymra for at hun ikke spiste og var blek og slapp.

 

Så.............



Anonymous poster hash: 3062e...669
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Mais. Bare mais.

 

Anonymous poster hash: 719b4...7ba

 

Er det egentlig så galt? Mais er da både sunt og næringsrikt. Mine unger elsker det.

 

Anonymous poster hash: f60fe...c57

 

Sunt? Fullt av sukker og karbohydrater er det.

 

Anonymous poster hash: 719b4...7ba

 

NATURLIGE karbohydrater i frukt, grønnsaker og korn er neppe skadelig for noen.. Om man ikke ha gjort seg selv karbohydratsensitiv med for mye snop, godt og raffinert sukker (usundt kosthold mao) over lang tid.......Ingen har blitt tykke av bananer og poteter.... Men feil kosthold over lang tid kan gjøre at bananer og poteter holder en feit.. Men det er fortsatt ikke "deres" feil at man er overvektig.. Det er ens egen (da ser jeg bort fra alle som har en eller annen sykdom eller diagnose som gir overvekt.: SÅ er DET nevnt også!)

 

Synes ikke mais er verre enn de som  har med disse "nuddel"-posene som man får kjøpt med en liten krydderpose oppi......Også spiser de dette tørt...Med eller uten krydderblandinga.......... Og kanskej de skyller det ned med en energidrikk i tillegg!

 

Anonymous poster hash: ee683...ce6

 

Sorry, men HAHAHAHAHAHAHA

 

Anonymous poster hash: 3fdff...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva sier dere da om sønnen min som hver eneste dag har med et lyst knekkebrød med kun smør i matpakka hver dag? Han vil ikke ha noe annet. Var en periode han fikk med nykokt egg på brødskive, men han gikk lei. Skulle gjerne fått han til å spise noe annet, ihvertfall at han klarte å spise hele knekkebrødet!

 

Han var super lykkelig den periode han måtte spise bløt mat etter en munnoperasjon. Da fikk han med en boks med freia sjokoladepudding/vaniljesaus hver dag i et par uker. Snart skal han ha en ny munnoperasjon. Fått beskjed av legen at han skal spise mest mulig feit mat fordi han er altfor tynn.

De dagene han har vært hos reguleringtannlegen får han milkshake og pomesfrites fra McDonalds til lunsj.

 

Anonymous poster hash: b3db0...898

Jeg synes at det høres helt vilt ut! Om han var min elev ville jeg kalt deg inn til et veiledningsmøte med helsesøster.

Mat fra McDonald's har ingenting i et klasserom å gjøre - reguleringstannlege eller ikke. Det finnes mye sunn mat som også er myk. Sjokoladepudding inneholder masse sukker og null næring. Dessuten spiser man ikke dessert til lunch. Om sønnen din er så mager (feilernært?) blir ikke situasjonen bedre av å pumpe ham full men junk food og dessert.

 

Når legen din snakker om fet mat mener han nok det sunne fettet som vi finner i fet fisk, nøtter, olivenoljer og avocado og ikke pommes frites fra McDonald's som er gjennomtrukket av palmeolje.

 

Anonymous poster hash: ec603...a8a

 

McDonalds bruker faktisk ikke palmeolje i det heletatt. Det gjør derimot andre kjeder som Burger King, Peppes, SevenEleven, Big Horn, Shell Fresh m.f.

 

Anonymous poster hash: f60fe...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva sier dere da om sønnen min som hver eneste dag har med et lyst knekkebrød med kun smør i matpakka hver dag? Han vil ikke ha noe annet. Var en periode han fikk med nykokt egg på brødskive, men han gikk lei. Skulle gjerne fått han til å spise noe annet, ihvertfall at han klarte å spise hele knekkebrødet!

 

Han var super lykkelig den periode han måtte spise bløt mat etter en munnoperasjon. Da fikk han med en boks med freia sjokoladepudding/vaniljesaus hver dag i et par uker. Snart skal han ha en ny munnoperasjon. Fått beskjed av legen at han skal spise mest mulig feit mat fordi han er altfor tynn.

De dagene han har vært hos reguleringtannlegen får han milkshake og pomesfrites fra McDonalds til lunsj.

 

Anonymous poster hash: b3db0...898

Hehe, jenta mi har også knekkebrød med smør på til niste:-) Ser nitrist ut, men det er det hun vil ha. Hun er også uberkresen.

 

Hehe, det har to av mine også hatt med som niste i perioder ;) Sånn er det med kresne unger...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...