Gå til innhold

Sjokkerende/dårlige matpakker på skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det kunne aldri ha falt meg inn å sende med mye av det som nevnes her...

 

Man kan overraske med mye sunt, iallfall for barn som spiser forskjellig mat. Eks grove pannekaker(som muligens kan se usunne ut pga amerikansk pannekaker fasong, men som er like grovt som grovbrød om man lager det selv), ulike "retter" av egg, grønnsaker, frukt, yougert (velger selv alltid naturelltypen og tilsetter frukt/bær/rosiner, evt stevia), middagsrester, tortilla/lefse med pålegg osv. Jeg synes ikke noe om at alt skal være brødmat. Tenker på ift muggsopp som de får i seg for mye av. Derfor varierer vi gjerne med andre ting.

 

Anonymous poster hash: 18432...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

her sendes det med stort sett grovbrød med makrell i tomat,kaviar,brunost eller hvitost. noen ganger blir det knekkebrød istedet om vi er tom for brød. de få gangene vi har vært tom for begge deler stopper jeg innom butikken å røsker med en småbolle og en godmorgen yougurt og f.eks eb banan/rosiner

 

det er jo stor forskjell på om der er litt usunne/snåle matpkker en gang i blndt eller om dette er noe barnet har hver dag. husker på et foreldremøte fikk vi beskjed om å tenke på hva slags mat barna fikk med seg fordi det vat en del som alltid hadde med seg kjeks ol. men dette var stortsett de utlandske foreldrene som gjorde (flerkulturell bhg) og ingen av de utenlandske foreldra var tilstedet heller... så om dem fikk beskjed vites ikke. m

Sa de på foreldremøtet at dette gjaldt mest de utenlandske foreldrene? Spesielt...

ja. eller dvs.de sa at" det gjelder egentlig ikke dere som er tilstede her i dag" og vi så jo alle hvem som ikke var der da... :P.. men de tenker kanskje ikke over hva de hiver med og dem har vel en litt annen matkultur enn oss.

 

må tilføye en ting. min mann jobbet med en vietnameser der sønnen kun fikk cola som eneste næring fordi han ikke ville ha noe annet. han ble innlagt på sykehuset.. ganske sykt at foreldrene bare godtok sønnens "matvane"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier dere da om sønnen min som hver eneste dag har med et lyst knekkebrød med kun smør i matpakka hver dag? Han vil ikke ha noe annet. Var en periode han fikk med nykokt egg på brødskive, men han gikk lei. Skulle gjerne fått han til å spise noe annet, ihvertfall at han klarte å spise hele knekkebrødet! Han var super lykkelig den periode han måtte spise bløt mat etter en munnoperasjon. Da fikk han med en boks med freia sjokoladepudding/vaniljesaus hver dag i et par uker. Snart skal han ha en ny munnoperasjon. Fått beskjed av legen at han skal spise mest mulig feit mat fordi han er altfor tynn.De dagene han har vært hos reguleringtannlegen får han milkshake og pomesfrites fra McDonalds til lunsj. Anonymous poster hash: b3db0...898

Jeg har satt meg inn i mye i forhold til kosthold pga mitt eget barn, og kan gjerne komme med tips om hva du kan lage som er mer næringsrikt enn det du gir. Forstår det er i beste mening men tenker at det her er spesielt viktig at gutten ikke bare får kalorier og fett, men også næringsstoffer og vitaminer han trenger. Send meg gjerne en personlig melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min forteller at x og x har med pølse i brød og Skolebolle i matpakken.

Sikkert ikke det verste, men spesiell mat og sende med syns jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Pølsebrød med en stripe ketchup i. Ikke noe mer.Melkesjokolade på brødskive, fordi da var det pålegg og ikke godteri.Anonymous poster hash: c9be0...e1b

Melkesjokolade som pålegg? Og en sånn holdning til det? Kjenner jeg blir dåårlig
Dansk påleggssjokolade kanskje? Det har jeg hatt på skiva til datra mi første skoledag etter danmarkssferie. Hun syntes det var veldig stas. Synes det blir litt krampaktig dette fokuset på barnas matpakker. Gjør vel ikke noe med en julekake eller bolle ensjelden gang. Liten overraskelse i hverdagen. Men, det er vel alltid noen som lager matpakken mest for sin egen del, for å vise omgivelsene hvor flink forelder man er....

 Hvorfor alltid tro det verste om folk? Det finnes faktisk folk som ikke ønsker at barna skal få søtsaker/godteri andre dager enn lørdag. Vi er veldig nøye på det med treåringen, for det første fordi sukker får hun nok av uansett og det er usunt, for det andre ønsker vi ikke å venne henne til å spise godteri i hverdagen på grunn av helsefaren og for det tredje er det litt tricky å argumentere med en treåring at godteri er noe man kun spiser lørdager om man stadig vekk sender med en sjokoladebolle i matpakken...  Overraskelser for oss er grønnsaker, frukt, middagsrester, grove kjeks uten sukker, ris, havregrøt og masse annet kjempegodt.  Hvorfor vi ikke sender med godteri til barnehagen er først og fremst en prinsippsak. Man kan ikke si en ting til en treåring, ikke mene det man sier og forvente at barnet skal skjønne forskjellen. Det blir bare helt feil.  Og ja, det er en helt annen ting dersom søtsaker og loff er engangstilfeller, alle kan jo forstå at man har det skikkelig travelt noen morgener. Vi har også forsovet oss og jeg vet hvor stressende det er dersom man ikke har egnet matpakkemat i huset. Det verste jeg selv har sendt med barnet i barnehagen er vel min egen matpakke siden jeg hadde glemt barnets matpakke hjemme, og innholdet var knekkebrød (som jenta ikke liker) og pålegg hun hater.  Anonymous poster hash: 009e5...30d
Jeg snakker ikke om barnehager, er klar over at det blir en litt annen sak. Har aldri hatt matpakke til noen av barna mine i barnehage. På skolen syns jeg faktisk innholdet i barnas matpakke hovedsakelig er en privatsak, så fremt det ikke går over alle støvleskaft. Hvis naboen velger nugatti på brødskiva til poden sin, har han sikkert sine grunner til det ogjeg ser ingen grunn til å blande meg. Jeg har fire barn og dette er noe som kommer opp i klassene med ujevne mellomrom. I klassen til min eldste var det en mor som var i overkant dominerende og veldig opptatt av kosthold.. Rakk ikke annet på foreldremøter enn å snakke om innholdet i (andres) matbokser. Til slutt ble det så ille at vi måtte sende med barna klare vannflasker... Hun fikk gjennom dette sånn at ingen skulle "lure" med seg saft i vannet sitt. Da er det gått for langt mener jeg :/
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en unge fra praksis ifjor. Eleven hadde vært på utredning for ADHD, noe de fant ut at han ikke hadde. Ungen var også ganske overvektig og sleit mye med å konsentrere seg. Når man så lunsjen til ungen så kunne man skjønne hvorfor. Jeg var der i 5 uker og hver eneste dag hadde han med en sjokolade, popcorn(noen dager), små poser med potetgull og noen dager sjokoladekake. Jeg skjønner at lunsjen til ungene ikke alltid gjenspeiler hva de spiser hjemme, men når det skjer hver dag så begynner man jo å lure. Og i og med at ungen spiste så sykt mange raske karbohydrater så er det ikke rart at han slet med å konsentrere seg..



Anonymous poster hash: b3eee...32b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hva sier dere da om sønnen min som hver eneste dag har med et lyst knekkebrød med kun smør i matpakka hver dag? Han vil ikke ha noe annet. Var en periode han fikk med nykokt egg på brødskive, men han gikk lei. Skulle gjerne fått han til å spise noe annet, ihvertfall at han klarte å spise hele knekkebrødet! Han var super lykkelig den periode han måtte spise bløt mat etter en munnoperasjon. Da fikk han med en boks med freia sjokoladepudding/vaniljesaus hver dag i et par uker. Snart skal han ha en ny munnoperasjon. Fått beskjed av legen at han skal spise mest mulig feit mat fordi han er altfor tynn.De dagene han har vært hos reguleringtannlegen får han milkshake og pomesfrites fra McDonalds til lunsj. Anonymous poster hash: b3db0...898

Jeg har satt meg inn i mye i forhold til kosthold pga mitt eget barn, og kan gjerne komme med tips om hva du kan lage som er mer næringsrikt enn det du gir. Forstår det er i beste mening men tenker at det her er spesielt viktig at gutten ikke bare får kalorier og fett, men også næringsstoffer og vitaminer han trenger. Send meg gjerne en personlig melding.

 

 

 

Hva sier dere da om sønnen min som hver eneste dag har med et lyst knekkebrød med kun smør i matpakka hver dag? Han vil ikke ha noe annet. Var en periode han fikk med nykokt egg på brødskive, men han gikk lei. Skulle gjerne fått han til å spise noe annet, ihvertfall at han klarte å spise hele knekkebrødet! Han var super lykkelig den periode han måtte spise bløt mat etter en munnoperasjon. Da fikk han med en boks med freia sjokoladepudding/vaniljesaus hver dag i et par uker. Snart skal han ha en ny munnoperasjon. Fått beskjed av legen at han skal spise mest mulig feit mat fordi han er altfor tynn.De dagene han har vært hos reguleringtannlegen får han milkshake og pomesfrites fra McDonalds til lunsj. Anonymous poster hash: b3db0...898

Jeg har satt meg inn i mye i forhold til kosthold pga mitt eget barn, og kan gjerne komme med tips om hva du kan lage som er mer næringsrikt enn det du gir. Forstår det er i beste mening men tenker at det her er spesielt viktig at gutten ikke bare får kalorier og fett, men også næringsstoffer og vitaminer han trenger. Send meg gjerne en personlig melding.

 

Joda, jeg skulle gjerne gitt guttungen feks grovt brød med leverpostei, men da hadde han ikke spist. Han elsker fiskegrateng/fiskekaker/fiskeboller, men ikke i matpakka. Han åt ALT fram til han var ca 3-4 år. Men så hadde han en munn operasjon og etter det så spiser han så å si ingenting. Blitt kjempe kresen. Kylling nekter han å spise da han tenker på de små gule nøstene. Så enn så lenge får han akkurat hva han vil så får vi jobbe med saken etter hvert. Har løsnet litt det siste året. Nå kan ha spise kjøttkaker og jeg er overlykkelig :)

 

Anonymous poster hash: b3db0...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fanzye matpakker her i huset. Jajja, av og til på mandager trykker jeg brødet ut i "pepperkakeformer" siden det er litt tørt etter helgen. Men ellers er det vanlig grovbrød med skine, leverpostei, ost eller servelat. Frukten spiser det ikke... ikke grønnsaker heller når jeg sender med dem det. Vanskelig å tvinge dem til å spise det synes jeg når de ikke er hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager matpakker til mannen min og meg med omelett og salat, Fiberrik med pålegg i ny og ne, gryterett med linser og salat, og andre retter som svinekamrester med salat, i tillegg til smoothie med avocado, nøtter og bær. Har 3 barn som går i barnehage hvor alle måltider er inkludert, men når 2 av dem begynner på skolen til høsten kommer jeg til å sende med det samme til dem i matboksen. Vi er veldig opptatt av sunn mat. Den yngste sønnen min er ganske kresen og vil helst ha grovbrød eller knekkebrød med leverpostei eller makrell i tomat å spise fremfor middagslignende retter, men han er ennå bare 3 år.

 

Må si jeg synes synd på de barna som blir servert så horribelt dårlig mat som en del av det som blir nevnt her. Spesielt de som sliter med konsentrasjonsvansker. Jeg merker jo selv hvor mye bedre jeg klarer å prestere på jobb når jeg spiser sunn mat og har jevnt blodsukker. Det er nok mye uvitenhet og dårlige unnskyldninger ute og går virker det som.



Anonymous poster hash: 9df01...37e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer i barneskolen ser jeg for det aller meste fine, vanlige matpakker. Joda, det er Nugatti innimellom. Og loff. Men de fleste elevene mine  spiser variert og relativt sunt. Og jeg har aldri hatt matpakke som tema på foreldremøte. De aller fleste tar så gode valg de kan for barna sine...



Anonymous poster hash: 67a53...808
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde vi skeiet ut på fredager. Da bruker han få brunost på den ene skiva + en youghurt.

Her er  maten så kjedelig som knekkebbrød/grovbrød med pålegg som ost, kokt skinke, servelat, leverpostei, makrell, skinkeost o.l Og har med seg litt paprika/agurk/tomat hver dag.

Men tydeligvis liker han det. Han velger selv og spiser opp det meste hver dag.

 

Tror ikke det er så "gale" matvaner til barna i bhg her jeg.

Eneste som ble tatt opp på foreldremøte. Ble ikke nevnt navn, men at det generelt kunne kuttes ned på sjokoladepålegg.

Ei mor som svarte at hennes barn spiste kun når hun fikk sjokoladepålegg.

Kom til svar fra ansatt at  hun spiste godt til måltidene som ble  laget i barnehagen, som ikke bestod av sjokoladepålegg. (To av måltidene er det bhg som står for. Vi har med kun frokosten)

 

Tror at  hvis man sette en grense for når barna får usunne pålegger, som f.eks. til kos på helgene, så venner barna seg til det.

Har heldigvis en om ikke liker sjokopålegg o.l. Men jordbæresyltetøy er en favoritt. Noe som er helgekosen hans til maten.



Anonymous poster hash: 7f852...052
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pusikatt

Jeg vokste opp på 80-tallet, og da var det ikke liv å ha nugatti på skolematen, det ble regnet som godteri/kosemat.

Tidene har forandret seg.

Tenåringen min hadde en periode på ungdomsskolen da han ikke ville spise matpakke, fordi alle de andre spiste fra kantina, og da var det kjedelig med brødskiver!

Så lure meg fant ut at jeg skulle lage pizzahorn og ha i fryseren og sende med ham som han kunne varme i Microen i kantina.

Lagde grov deig og brukte karbonadedeig isteden for vanlig kjøttdeig.

Ble kalt inn til møte på skolen, der de ba meg slutte med så mye usunn mat.

Jeg måtte forklare hva jeg brukte av ingredienser i deig og fyll. Gud så lei meg jeg var!!!! Jeg trodde jeg gjorde noe smart, men ble sett på som en dum mor. Det gjorde vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min må ha med mat til skole og SFO. Jeg sender med brødskiver, ofte leverpostei eller trønderfår. Så får hun med seg yoghurt og frukt hver dag. Ofte god morgen yoghurt. Har hørt det er fy fy, men det er det beste hun får.

 

Værste jeg har sendt med (1 gang), er pizza grandiosa. Bare grandiosa. Men da tror jeg bun lurte meg:p Det var nemlig aaalle som fikk varmet pizza i mikroen...

 

Noe jeg ikke setter pris på fra skolen sin side. Er at de selger vafler annenhver uke. Årets dårligste mor glemte selvsagt å sende med penger en fredag. Litt spesielt å selge mat på skolen syns jeg. De har klassekasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender med muffins og vafler. Har informert læreren om at det er klimuffins og gulerotvafler. Mat som er stappfulle av næring og veldig sunt. Er veldig opptatt av sunt kosthold, men hvis klassekamerater forteller foreldrene hva jeg sender med, eller vikarer ser maten, gjør de seg nok opp noen tanker. Grunnen til at jeg av og til sender slike ting med er at jenta vår er ekstremt undervektig og trenger mat som frister for å holde vekten. Sender alltid med frukt og grønt i tillegg.

 

Anonymous poster hash: 3d744...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange flinke mammaer det var her da! Ære være de som med hånden på hjertet gjør disse tingene de sier hver dag!

Kommer nok til å få tyn for dette, og så det var ei som var inne på det tidligere, men er dere virkelig så flinke eller er det litt ekstra stas å skryte litt av ting dere gjør en sjelden gang? Jeg spiser sunt, men innrømmer at mine barn gjør ikke det i like stor grad! De "liker" ikke den maten de får servert, gjelder spesielt middag (grønnsaker og kjøtt ekke no spessielt populært). Av brødmat går det greit så lenge det ikke er store korn/frø og pålegget vil de gjerne bestemme selv. Noe som er helt greit for det er mye som blir spist (ikke bare nugatti)!

For mitt vedkommende er det underliggende årsaker fra de var små i forhold til undervekt og allergier som gjør at de har et litt snevert mat inntak, men med tiden og ved at de faktisk smaker på ting og gjør seg opp en mening om det de smaker på håper jeg vi kan nyte samme middager og måltider!

 

Det jeg ville litt fram til her er at det kan være mange bakenforliggende årsaker som er grunn til at barn har med seg rare nister. Mange tenker nok (som meg) "all mat" er bedre enn ingen mat! Og for de som sliter med å få i sine barn mat, så "hjelper" det fælt med alle "bedreviterne" der ute som skal få mat i deres barn uten å kjenne deres behov/vaner.

 

Til supermammaene: om dere er ærlige med oss andre og dere selv, hatten av for dere!:) Og til alle vårs andre, stå på, og aldri slutt å prøv nye ting, plutselig smaker maten som ikke har vært no særlig tidligere!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et undervektig barn på ti år. Mat er vanskelig. Og noe må han ha.

Så ja, her tyr vi til det usunne iblant på matpakka for at han skal spise..

Gode matpakker blir dårlige når barna ikke spiser det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer vekdig, Har ei frøken som ikke liker kjøttpålegg ol som har ligget lenge, så hun får Nugatti Max av og til, men alltid frukt og eller grønt i tillegg i matboksen.

Hjemme spiser hun mest skiver med salat og skinke.

Har ei undervektig frøken også, hun spiser ikke Nugatti, men kjøttpålegg, men hun får yoghurt i matpakka hver dag, som oftest Sprett. Pluss frukt og grønt.

 

Viktigst at de spiser og at det til sammen blir variert. Sjokoladepålegg er ikke verre enn feks brunost, vil påstå at salt pålegg er like ille som søtt, vi får i oss for mye salt i kosten.

 

 

 

Anonymous poster hash: dd55c...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer vekdig, Har ei frøken som ikke liker kjøttpålegg ol som har ligget lenge, så hun får Nugatti Max av og til, men alltid frukt og eller grønt i tillegg i matboksen.

Hjemme spiser hun mest skiver med salat og skinke.

Har ei undervektig frøken også, hun spiser ikke Nugatti, men kjøttpålegg, men hun får yoghurt i matpakka hver dag, som oftest Sprett. Pluss frukt og grønt.

 

Viktigst at de spiser og at det til sammen blir variert. Sjokoladepålegg er ikke verre enn feks brunost, vil påstå at salt pålegg er like ille som søtt, vi får i oss for mye salt i kosten.

 

 

 

Anonymous poster hash: dd55c...8d7

Men det er en viss forskjell med Nugatti av og til enn nugatti hver eneste dag.

 

Anonymous poster hash: 7f852...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir rimelig sjokkert over hva dere ser de har med i matpakka!

 

Datteren min har med hjemmelaget speltbrød med brunost eller annet. Vanlig pålegg.

 

Hun kunne berette at ei i klassen hadde med potetgull i lunchen. Bare det..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til dere med kresne og undervektige barn! Lag matmuffins :) lager store porsjoner som fryses ned, og legger en i matboksen hver morgen i tillegg til brød eller annet. De tiner til lunch. Ser godt ut, smaker godt, og mange ekstra kalorier lurt inn hver eneste dag:)

 

Anonymous poster hash: 3d744...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til dere med kresne og undervektige barn! Lag matmuffins :) lager store porsjoner som fryses ned, og legger en i matboksen hver morgen i tillegg til brød eller annet. De tiner til lunch. Ser godt ut, smaker godt, og mange ekstra kalorier lurt inn hver eneste dag:)

 

Anonymous poster hash: 3d744...830

Joda, har prøvd diverse varianter til min undervektige og veldig kresne gutt. Problemet er at muffins med noe på eller inni er helt uaktuelt. Det eneste han spiser av muffins, er lyse kakemuffinser, uten pynt/glasur eller fyll. Faktisk har han ikke likt muffins så lenge heller...

 

Men man blir kreativ med slike barn, og det går jo fremover.

Merker jo at gutten blir lei seg av å ha et "kresenstempel" på seg, og å få kommentarer støtt og stadig. Det er jo viktig å ikke fokusere for mye på mat, selv oppmuntring kan det bli for mye av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer vekdig, Har ei frøken som ikke liker kjøttpålegg ol som har ligget lenge, så hun får Nugatti Max av og til, men alltid frukt og eller grønt i tillegg i matboksen.

Hjemme spiser hun mest skiver med salat og skinke.

Har ei undervektig frøken også, hun spiser ikke Nugatti, men kjøttpålegg, men hun får yoghurt i matpakka hver dag, som oftest Sprett. Pluss frukt og grønt.

 

Viktigst at de spiser og at det til sammen blir variert. Sjokoladepålegg er ikke verre enn feks brunost, vil påstå at salt pålegg er like ille som søtt, vi får i oss for mye salt i kosten.

 

Enig med deg! Dessuten er lunsjen bare en del av det barna spiser i løpet av dagen. Det er viktig å se hele dagen under ett.

Hjelper jo ikke så mye med sunn skolemat når frokost, middag og kveldsmaten er usunn. eller at barnet småspiser kjeks og boller innimellom måltidene.

 

Viktigst av alt er vel at man gir variert og sunn mat i løpet av dagen, slik at barnet får de næringsstoffene og den energien det trenger. Så får man prøve så godt man kan å unngå for mye det usunne...

 

 

Anonymous poster hash: dd55c...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super mammaer? Syns de fleste har svart at de sender med brødskiver jeg. I tillegg kanskje frukt og/eller yoghurt. Så lenge man ikke skal lage kunst av frukt og grønt, er d gjort på 10 sekund.

 

Uansett årsak, syns jeg d er helt bak mål og sende med barn godteri og chips på skolen ☹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

her sendes det med stort sett grovbrød med makrell i tomat,kaviar,brunost eller hvitost. noen ganger blir det knekkebrød istedet om vi er tom for brød. de få gangene vi har vært tom for begge deler stopper jeg innom butikken å røsker med en småbolle og en godmorgen yougurt og f.eks eb banan/rosiner

 

det er jo stor forskjell på om der er litt usunne/snåle matpkker en gang i blndt eller om dette er noe barnet har hver dag. husker på et foreldremøte fikk vi beskjed om å tenke på hva slags mat barna fikk med seg fordi det vat en del som alltid hadde med seg kjeks ol. men dette var stortsett de utlandske foreldrene som gjorde (flerkulturell bhg) og ingen av de utenlandske foreldra var tilstedet heller... så om dem fikk beskjed vites ikke. m

Sa de på foreldremøtet at dette gjaldt mest de utenlandske foreldrene? Spesielt...

 

Spesielt at de sa det sånn. Men vet at dette går dessverre igjen. Skulle nok heller ha tatt opp med de.

 

Anonymous poster hash: 5e14c...e7d

 

Ja, jeg blir ofte sjokkert over hvor snakkesalig mange lærere er...

 

 

Tror nok lyst brød og syltetøy er vanligere i matbokser med utenlandsk opprinnelse, det er jo tross alt "typisk norsk" med all denne brødmaten.

Det er bra mange barnehager serverer lunsj selv, så får vi håpe skolen også begynner med det etterhvert.

 

 

Det er vel mye verre at så mange utenlandske gjør dette (Gjenganger her også) enn at barnehagen er oppmerksomme på det.

 

Og nei, det er ikke "typisk norsk" å sende med de tingene jeg ser her altså, uansett hvor mye du skulle ønske feilen er "vår"...

 

Anonymous poster hash: 5546d...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...