Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #26 Skrevet 28. desember 2013 Har ikke lest tråden. Men det er ingen diagnose, med et foreslått personlighetstrekk. Anonymous poster hash: ad14e...233
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #27 Skrevet 28. desember 2013 Må spørre deg om en ting ; merker du fysisk ubehag ved for høy musikk? Jeg kan gjøre det, ja. Kroppen blir fysisk stresset, økt hjerterytme (uten at det trenger å være rask rytme på musikken), kjenner at jeg spenner meg mot det som blir for mye stimuli. Jeg sliter f.eks. på kino fordi de har mye høyere lyd nå enn tidligere (fordi for mange har dårligere hørsel?), jeg holder alltid for ørene når utrykningskjøretøy drar forbi med sirener, ved passerende tog osv. Jeg kan av og til sette på høy musikk selv, men da er det musikk som jeg der og da ønsker å høre, og bruker det gjerne bevisst, for å få opp stresshormonene for å få gjort unna noe husarbeid jeg ellers er for sliten til å gjøre Men i det store og hele så spiller jeg sjeldent høy musikk selv. En kveld ute på byen kan gjøre meg sliten hele neste dag - selv om jeg ikke trenger å drikke og heller ikke er altfor sent i seng og kan sove ut dagen etter. Da er det høy musikk sammen med problemet med masse andre støy rundt, samt anstrengelsen av å prøve å følge samtaler med så mye lyder rundt. I tillegg er det alltid mange "drama" på et utested, selv om mange foregår i det stille som de fleste ikke får med seg. For meg er det egentlig en fordel å drikke hvis jeg skal ut, for da greier jeg å koble litt ut alle inntrykk, også den høye musikken. I tillegg til økt hjerterytme og at jeg spenner kroppen, så kan jeg også få fysisk vondt i ørene av høy musikk, selv om det ikke er skadelig høy musikk. Har også fått hodepine av det innimellom, men det tror jeg er mer tilfeldig, uten at jeg er sikker. Anonymous poster hash: 609ba...667 Men... Er ikke dette helt normale reaksjoner? Jeg synes også det er ubehagelig med høye lyder, og jeg blir sliten etter en kveld på byen med mye støy og mange samtaler. Dette er vel HELT normalt, på samme måte dom det er normalt å bli sliten etter en treningsøkt eller en handletur i førjulsrushet? Får nesten følelsen at normal "slitenhet" blir sykeliggjort. Anonymous poster hash: 64629...3de
MissZanta Skrevet 28. desember 2013 #28 Skrevet 28. desember 2013 Jeg er høysensitiv. Ble kalt over det tidligere i år. Har tidligere trodd jeg var rar og merkelig og følt meg utilpass. Jeg reagerer på matlukter og matkonsistenser. Jeg brekker meg og kan kaste opp av blant annet lukten av makrell i tomat, leverpostei, lutefisk, potetsalat, eggesalat, mistenkt gjærbakst. Tåler heller ikke kraftige parfymelukter. Samme av konsistensen på mat som fiskegrateng, majones, bløtkokt egg osv Jeg er også høysensitiv mot mennesker. Jeg er sosial og elsker å være sammen med andre, men hvis jeg er sammen med flere over lengre tid uten å kunne hente meg inn igjen og trekke meg unna så blir jeg meget sosial sliten og innadvendt/usosial. Dette er ingen diagnose eller sykdom men enn forklaring og et navn på det som gjør meg til meg. ADHD er heller ikke en motediagnose men en kjemisk ubalanse i hjernen. Er nøye utredninger der. Om det er stadig flere? Godt mulig men nok fordi vi er mer åpne, mer kunnskap og mer hjelp.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #29 Skrevet 28. desember 2013 Alle kan ha sensitive trekk. Tenk en skala fra 1-10. Noen befinner seg i ytterkantene på begge sider og noen på midten. Her er en test: http://mobile.tara.no/quizzes/1480 Anonymous poster hash: 86a0a...1db
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #30 Skrevet 28. desember 2013 Får nesten følelsen at normal "slitenhet" blir sykeliggjort. Anonymous poster hash: 64629...3de Men... Er ikke dette helt normale reaksjoner? Jeg synes også det er ubehagelig med høye lyder, og jeg blir sliten etter en kveld på byen med mye støy og mange samtaler. Dette er vel HELT normalt, på samme måte dom det er normalt å bli sliten etter en treningsøkt eller en handletur i førjulsrushet? Innlegget ditt rotet seg til av seg selv når jeg prøver å svare deg... Jeg forstår godt at du spør om dette ikke er normale reaksjoner. Det er snakk om graden, hvor mye skal til og hvor stor blir reaksjon i ettertid. Ja, det er vanlig å bli sliten etter en kveld på byen, og det er normalt å bli sliten etter en handletur i førjulerushet. Slitenheten etter en normal treningsøkt kan ikke sammenlignes, det er en ren fysisk slitenhet. Men det er en grunn til at jeg f.eks. ikke greier å trene på treningssenter med høy musikk, for jeg er sliten etter fem minutter av den høye musikken i saltrening - det er morsomt, men det fungerer ikke for meg. Kan ta meg ut mer på annen trening, bare jeg slipper den høye musikken. Hvis vi tar det med julehandling. Hvis du drar på julehandel og er innom x antall butikker så er det helt normalt å bli sliten. Men jeg blir sliten etter å ha gått noen få minutter inne på et handlesenter, jeg tar inn alt, forskjellig musikk i alle butikker pluss i fellesområdene, jeg får med meg samtalene til de jeg går forbi, jeg får med meg alle andres stress, krangling, slitenhet, osv. osv. Jeg kan være sliten etter fem minutter, for jeg har bearbeidet alle disse tingene som de fleste greier å holde mer på avstand. Men, man kan lære seg å beskytte seg mer eller mindre. Men det å beskytte seg kan også være krevende. Men som sagt, jeg tror forskjellen ligger i hvor mye/lite som skal til samt hvor raskt man evt henter seg inn igjen i etterkant. Som nr 29 nevner, så er det ulike grader av sensibilitet også. Jeg er nok mot ene ytterpunktet Anonymous poster hash: 609ba...667
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #31 Skrevet 28. desember 2013 Får nesten følelsen at normal "slitenhet" blir sykeliggjort. Anonymous poster hash: 64629...3de Men... Er ikke dette helt normale reaksjoner? Jeg synes også det er ubehagelig med høye lyder, og jeg blir sliten etter en kveld på byen med mye støy og mange samtaler. Dette er vel HELT normalt, på samme måte dom det er normalt å bli sliten etter en treningsøkt eller en handletur i førjulsrushet? Innlegget ditt rotet seg til av seg selv når jeg prøver å svare deg... Jeg forstår godt at du spør om dette ikke er normale reaksjoner. Det er snakk om graden, hvor mye skal til og hvor stor blir reaksjon i ettertid. Ja, det er vanlig å bli sliten etter en kveld på byen, og det er normalt å bli sliten etter en handletur i førjulerushet. Slitenheten etter en normal treningsøkt kan ikke sammenlignes, det er en ren fysisk slitenhet. Men det er en grunn til at jeg f.eks. ikke greier å trene på treningssenter med høy musikk, for jeg er sliten etter fem minutter av den høye musikken i saltrening - det er morsomt, men det fungerer ikke for meg. Kan ta meg ut mer på annen trening, bare jeg slipper den høye musikken. Hvis vi tar det med julehandling. Hvis du drar på julehandel og er innom x antall butikker så er det helt normalt å bli sliten. Men jeg blir sliten etter å ha gått noen få minutter inne på et handlesenter, jeg tar inn alt, forskjellig musikk i alle butikker pluss i fellesområdene, jeg får med meg samtalene til de jeg går forbi, jeg får med meg alle andres stress, krangling, slitenhet, osv. osv. Jeg kan være sliten etter fem minutter, for jeg har bearbeidet alle disse tingene som de fleste greier å holde mer på avstand. Men, man kan lære seg å beskytte seg mer eller mindre. Men det å beskytte seg kan også være krevende. Men som sagt, jeg tror forskjellen ligger i hvor mye/lite som skal til samt hvor raskt man evt henter seg inn igjen i etterkant. Som nr 29 nevner, så er det ulike grader av sensibilitet også. Jeg er nok mot ene ytterpunktet Anonymous poster hash: 609ba...667 Hehe, bare for moro skyld tok jeg denne testen det ble linket til over her (sikkert høyst vitenskapelig), og fikk som resultat at jeg er høysensitiv. Kanskje derfor jeg anså denne "slitenheten" som normal Men er nok ikke så hardt rammet. Takler ikke høye lyder, og får lyst til å ta livet av meg selv når flere rundt meg snakker samtidig. Det er heldigvis alt. Må være slitsomt å være veldig høyintensiv! Anonymous poster hash: 64629...3de
Gjest Sekretøsa Skrevet 28. desember 2013 #32 Skrevet 28. desember 2013 Den testen er nesten identisk med de som ligger på hsperson.no, og den er vertikal laget av fagfolk. Artig å se at det jeg sliter med kan forklares. Jeg var en gang på konsert, og etter 5 minutter med høy lyd (bass) og et lysshow uten like måtte mannen støtte meg ut, og det var nummeret før jeg besvimte. Måtte legge meg ned på utsiden. Så ut som om jeg var stupfull. Fikk skikkelig hjertebank og det deira i hele kroppen. Skjønner jo nå hvorfor. Er ikke bare dette altså, men mye andre småting hver eneste dag, som sliter meg ut...
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #33 Skrevet 28. desember 2013 Men er nok ikke så hardt rammet. Takler ikke høye lyder, og får lyst til å ta livet av meg selv når flere rundt meg snakker samtidig. Det er heldigvis alt. Må være slitsomt å være veldig høyintensiv! Anonymous poster hash: 64629...3de Hehe, bare for moro skyld tok jeg denne testen det ble linket til over her (sikkert høyst vitenskapelig), og fikk som resultat at jeg er høysensitiv. Kanskje derfor jeg anså denne "slitenheten" som normal Så rart - innlegget ditt snur seg helt om av seg selv når jeg skal svare deg, bruker ikke å skje ellers Litt moro at du tok testen og trolig har litt høysensistivitet i deg du også Jeg har det også som deg - kobler helt ut hvis mange prater på en gang, blir smågal av det! Men, man lærer seg å tilpasse seg - eller rømme unna innimellom Anonymous poster hash: 609ba...667
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #34 Skrevet 28. desember 2013 Tok en test selv nå. Gikk opp noen lys for meg. Fint at jeg fant en forklaring på hvordan jeg har det. Anonymous poster hash: 38b25...0fc
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #35 Skrevet 28. desember 2013 Den testen er nesten identisk med de som ligger på hsperson.no, og den er vertikal laget av fagfolk. Artig å se at det jeg sliter med kan forklares. Jeg var en gang på konsert, og etter 5 minutter med høy lyd (bass) og et lysshow uten like måtte mannen støtte meg ut, og det var nummeret før jeg besvimte. Måtte legge meg ned på utsiden. Så ut som om jeg var stupfull. Fikk skikkelig hjertebank og det deira i hele kroppen. Skjønner jo nå hvorfor. Er ikke bare dette altså, men mye andre småting hver eneste dag, som sliter meg ut... Jeg har vært slik hele livet, har alltid visst at jeg er "litt anderledes" på slike områder ift de fleste rundt meg. Så for meg var det ikke noe nytt da det faktisk fikk et navn, men det var godt å få en forklaring. Kjenner følelsen du beskriver fra konserten... Greit å få en forklaring Anonymous poster hash: 609ba...667
Gjest Sekretøsa Skrevet 28. desember 2013 #36 Skrevet 28. desember 2013 Den testen er nesten identisk med de som ligger på hsperson.no, og den er vertikal laget av fagfolk. Artig å se at det jeg sliter med kan forklares.Jeg var en gang på konsert, og etter 5 minutter med høy lyd (bass) og et lysshow uten like måtte mannen støtte meg ut, og det var nummeret før jeg besvimte. Måtte legge meg ned på utsiden. Så ut som om jeg var stupfull. Fikk skikkelig hjertebank og det deira i hele kroppen. Skjønner jo nå hvorfor. Er ikke bare dette altså, men mye andre småting hver eneste dag, som sliter meg ut... Jeg har vært slik hele livet, har alltid visst at jeg er "litt anderledes" på slike områder ift de fleste rundt meg. Så for meg var det ikke noe nytt da det faktisk fikk et navn, men det var godt å få en forklaring. Kjenner følelsen du beskriver fra konserten... Greit å få en forklaring Anonymous poster hash: 609ba...667 Ja, veldig greit. Jeg trenger ingen diagnose, men kjekt å vite at man ikke er gal kan virkelig ikke fordra når mange snakker samtidig, eller når ungene spiller musikk, ser tv, prater og leker samtidig. Alle sier bare at jeg skal koble ut, men jeg klarer virkelig ikke å konsentrere meg da. Men har nå alltid vært sånn, det kom ikke helt plutselig
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2013 #37 Skrevet 28. desember 2013 Eksempler på hvordan jeg har det: Kan ikke gå på kino siden lyd- og bildeinntrykkene gjør at jeg drømmer filmen hele natta igjennom. Ser stort sett på tv uten lyd. Blir umiddelbart kvalm av høye lyder. Lysømfientlig. Mannen lurer ofte på hvorfor jeg sitter i halvmørket. Trenger mye søvn og mye alenetid for å "nullstille" meg. Hvis jeg ikke får det går jeg ofte inn i en utmattelsesperiode hvor jeg må hvile enda mer. Veldig var på smerter og vondter. Også hos andre. Blir veldig ufokusert av det. Har lært meg til å ta hensyn til meg selv og mine begrensninger. Den gode siden ved dette er at jeg har alltid fått veldig gode tilbakemeldinger på at jeg skaper god stemning (på jobb og blant venner, men det er jo også fordi jeg ønsker en form for harmoni og at alle skal ha det bra). Dette var noen få eksempler. Jeg anser ikke meg selv som høysensitiv egentlig, men må si at jeg mang en gang har følt meg annerledes. Mannen min leste om høysensitivitet her forleden og hans tørre kommentar var bare " Ja, dette forklarer jo det meste", mens han ga meg artikkelen. Anonymous poster hash: 347b2...c87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå