Gå til innhold

kjærester og aleneforsørger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forresten, hvis det er noe som er uklart/forvirrende i loven, så bare spør ;)

Igjen, jeg tror du har rett på os.

Hilsen #22

Anonymous poster hash: 3bbcf...568

kan du fortelle om din siutasjon?

synest det er rart at både min fastlege sier jeg har rett på det pluss 2 jordmødre når jeg forteller de min situasjon. mens folk på denne tråden her, de sier bare at jeg svindler.

vil gjærne høre fra deg som er i en lignende situasjon som meg! :)

Anonymous poster hash: 4b3e8...96a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg tolker nav og trygdeloven, så kan du få os. Det er ikke tnødvendigvis trygdesvindel. Jeg er i en lignende situasjon og spurte NAV hva de mente med

• Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

Dette er ikke det samme som "du kan ikke være i et kjærestelignende forhold". Enslig mor/far har hovedomsorgen i praktiske og økonomiske saker. Man er alene om f.eks barnet blir sykt, alene om utgifter osv. Høres ut som om du oppfyller de kravene ?

Videre kan du ikke ha en  fastbestemt dato for at dere skal flytte sammen/gifte dere. Dere kan ikke bo i nærheten av hverandre og litt andre småbestemmelser. Du kan lese nærmere om dette i Folketrygdloven: https://www.nav.no/rettskildene/Forside/Folketrygdloven/151820.cms.

Jeg mistenker at de som roper ut som svindel ikke vet hva de snakker om...

Det er nok du som ikke har forstått reglene og ikke vet hva du snakker om.

Anonymous poster hash: aa80c...8bd

Da må du gjerne opplyse meg, så jeg ikke driver med vranglære :) Hvilken paragraf har jeg (og min saksbehandler) oversett/misforstått?

Les f.eks innlegget #16 skrev.

Og hun bør ikke spørre verken deg, jordmor eller oss andre her. Hun bør selv snakke med en saksbehandler som har nok kompetanse til å kunne svare rett.

Anonymous poster hash: aa80c...8bd

Skrevet

Hvor gammel er du HI? Det er sånn at det er foreldrene som har ansvar for å forsørge barnet sitt, når man velger å få barn må man dermed vurdere alt : økonomi, bosituasjon, evne til å ta seg av et barn etc.. Har man ikke noe av dette på plass må man enten velge bort å få barnet, eller gjøre noe med situasjonen som setter en i stand til å ta seg av barnet.... Kan hende du har rett på stønad som enslig forsørger, men det burde nav få vurdere - du kan som sagt få en dyr lærepenge om du tar sjansen på å motta en stønad du kanskje ikke har rett på...

Det er på tide å bli voksen og ta ansvar for sine handlinger - du skal bli mor og ta ansvar for et lite menneske, da må du ihvertfall klare å ta deg av deg selv først. Hvorfor kan du ikke bo hjemme? Du har jo åpenbart ikke råd til å flytte ut? Er det noen andre du kan bo hos? Om det nå er sånn at du MÅ flytte så er det helt sikkert mange du kan arve av, de aller fleste kjøper ikke alt når de flytter for seg selv for første gang, man får en sofa her og et bor der og et par tallerkener der... Barneutstyr kan også arves, evt finnes det mye fint som gis bort gratis på Finn av både barneutstyr og ting til huset.. Du har ikke råd til å være kresen så ta i mot det du kan få og vær fornøyd med det.. Senere når du har bedre økonomi og ting på stell kan du kjøpe ting du vil ha eller trenger.. 

Etter barnet er født vil du motta barnetrygd på 970 pr mnd samt du kan søke bostøtte.. Dersom pappaen ikke har inntekt kan du ha rett på bidragsforskudd.. Har du ikke rett på aleneforsørger stønader kan det være aktuelt  med sosialstønad en periode, men dette er en tidsbegrenset stønad... Du bør legge en plan for å komme deg tilbake på skolen og i jobb så snart som mulig etter barnet er født... Går du på skolen kan du ha rettigheter hos lånekassen og ekstra inntekt har du åpenbart behov for.... 

Lykke til, du klarer det nok men må bare bli litt mer voksen først og innse at ansvaret for ditt liv er DITT og ingen annens.... 

Anonymous poster hash: 948bf...fd6
Skrevet

Far har også plikt til å forsørge sitt barn.

En annen ting du bør tenke på er, hva hvis du om 3 år faktisk BLIR alenemor, og virkelig trenger stønad for å få fullført utdannelse eller lignende? Da vil du ikke lengre ha krav på støtte fordi du har brukt opp "rettighetene" dine på falske premisser tidligere.

DA tenker jeg du vil bli bitter på barnefar som burde stilt opp når han skulle. Tror det er stor sjanse for at denne situasjonen vil bli en realitet for deg.

Anonymous poster hash: 04592...149

Skrevet

Hilsen #22

Er det ikke best at nav får gjøre den vurderingen ut fra det som er fakta i saken? Det er de som er saksbehandlere og forvalter regelverket, men problemet her er at HI ikke har vært ærlig i søknaden sin og fortalt det som det er.. Da risikerer hun at hun mottar noe hun ikke har rett på, kan godt hende hun HAR rett på overgangsstønad og andre ytelser som enslig forsørger men for at nav skal kunne vurdere dette må de få vite at de faktisk er kjærester og har planer om å flytte sammen i fremtiden!!! Først med all informasjon i saken kan de vurdere HI's situasjon opp mot regelverket og ta en avgjørelse....

Skrevet

Kjære deg. Du stiller et spørsmål, men vil ikke få annet svar enn "ja". Det du kan gjøre er å søke forsørgerstipend hos Lånekassen. Om de skulle være uenige i at du har hatt rett til dette, vil de omgjøre de er stipendet til lån. Hvis Nav finner ut at uenige med deg at du har hatt krav på os, vil de be om tilbakebetaling, og hvis du har mottatt dette i over 6 mndr, vil du risikere fengselsstraff i tillegg. Om du mener dette er en så spesiell situsjon, ville jeg kontaktet Nav, snakket med noen der, og latt dem avgjøre om du har krav på os eller ikke. Da har du i det minste ditt på det rene.

Det er trist at det er sykdom i familien, men det i seg selv kvalifiserer ikke til os. Bf må også betale bidrag, hvordan skal dere løse det? Du kan søke utvidet barnetrygd, og stønad til barnetilsyn når den tid kommer. Hvordan vil dere løse dette da? Du vil også kunne søke kommunen om bostøtte, men det kan dere også gjøre om dere bor sammen.

Jeg vil igjen oppfordre deg å snakke med Nav, ikke spør her inne når du ikke får det svaret du ønsker. Når du spør hva du skal leve av hvis ikke du får os, er ikke det noe vi kan avgjøre. 

Anonymous poster hash: a525e...e79
Skrevet

Hilsen #22

synest det er rart at både min fastlege sier jeg har rett på det pluss 2 jordmødre når jeg forteller de min situasjon. mens folk på denne tråden her, de sier bare at jeg svindler.

Hverken fastlegen din eller jordmødrene jobber i nav og kjenner regelverket i detalj.. De kan gjerne mene så mye de vil, men det er nav som forvalter folketrygdloven og regelverket som gir deg rett/ikke rett til ytelser.. Du MÅ være ærlig med nav å få vurdert din sak ut fra fakta i saken...

Skrevet

For å være ærlig, så høres det ut som om denne jenta faktisk er alene om omsorgen for barnet. Men det er nok viktig å gå på nav og legge frem alle kortene. Du har fått opplyst hos JM at du har krav på os, men at du nå er usikker siden du er kjæreste med barnefaren. Slik du skriver det høres det i hvertfall ikke ut som om det er klart at han kommer til å ta på seg rollen som familiefar noengang (med dere). Med fare for å ta feil så høres det ut som om kjæresten er av utenlandsk opprinnelse og at han går på skole, ikke som student men som elev. Det er ikke barebare å ta seg fri for å jobbe da. Det vil i hvertfall ikke hjelpe på forholdet hans til foreldrene. Er du student selv burde du ha sjekket opp med Lånekassen før du tok pause, de har helt greie ordninger hvor man beholder fult lån og stipend omgjort til stipend. Er ikke helt oppdatert på reglene, men jeg tror du må ha studert de siste 6 mnd før fødsel. Sjekk Lånekassen sine sider.

Det er flere her inne på dette nettstedet som har opplevd at politiet har kommet og sjekket om man har et forhold med barnefaren, og det kan bli ganske mye kvalm og du kan risikere å sette deg i en langt dårligere situasjon økonomisk hvis du blir tatt i trygdesvindel. Derfor åpne kort!!! Jeg ser at du er helt fortvilt, dere må bo en plass og du må ha mat, strøm og en del ting til babyen. Engangsstønad er jo en vits for å greie dette. Hvis du ikke oppfyller kravene til os, så kan det være du tvinges til å bryte kjæresteforholdet med bf. Dere må jo leve! Og når barnet er her vil du nok gjøre alt for han/henne! Om du må så må du skaffe barnevakt og jobbe selv. Ikke så mange årene siden det var vanlig å gå ut i jobb når barnet var 3 mnd. Lykke til - håper virkelig du har krav på os!

Skrevet

Hva med å si til NAV at dere er ikke kjærester men at dere vil se hvordan det går og at du håper dere blir det etterhvert? Jeg var i lignende situasjon, men pappan her er utenlands, vi var veldig fram og tilbake lenge og jeg sa det som sant var til NAV. Jeg fikk innvilget alenestønader på det grunnlaget. I våres tilfelle ble det ikke noe mer ut av oss da. Hvis jeg hadde sagt vi var kjærester men vinglete og usikkert forhold og ikke fått stønad, hadde det blitt magert. Jeg var student og han tjente minimalt i hjemlandet sitt. 

Anonymous poster hash: 5bd50...29a
Skrevet

Hvorfor spørr du når jordmor sier noe annet da.... Vist far bryr seg, så bør han skaffe seg en jobb....Anonymous poster hash: 93a55...c49

han bryr seg! men da må han velge mellom mor,far og søken eller meg og ungen! han har desverre en helt annen kultur enn oss Anonymous poster hash: 4b3e8...96a
Kan ikke bry seg så mye når han da velger foreldra sine fremfor sitt eget barn... Uansett kultur...Anonymous poster hash: 93a55...c49

har vell litt og si når moren hans ligger med kreft;) alt er ikke alltids så enkelt! Anonymous poster hash: 4b3e8...96a
Normalt sett er det da man har virkelig godt av og høre gode nyheter... Alt her virker bare kort tenkt fra dere....

Anonymous poster hash: 93a55...c49

Skrevet

Hilsen #22

Anbefaler, som flere her, å være ærlig med NAV. På den andre siden så har jeg opplevd at det er bra å vite sine rettigheter(og plikter) på forhånd, hvertfall opplevde jeg det.

Min familie bor i utlandet. Samme gjør bf og hans familie. Jeg anser oss som kjærester, men det har egentlig ikke nav noe med, for jeg kan like gjerne kalle han for fuck friend :P Ser han kanskje 1 uke, hver 3.mnd. Ikke noe bidrag fra ham fordi han tjener for lite. Økonomisk er jeg alene. Omsorgen er jeg alene om også, null samvær med far (ikke snakk om at jeg sender ungen ut av landet annenhver helg!)

Den eneste grunnen som jeg ser i din situasjon, er at dere muligens har planer om å flytte sammen etterhvert? JEg har ingen slike planer med bf. Ellers tror jeg vi er ganske like, og jeg har fått innfridd OS.

Jeg har vært åpen med nav om at bf kommer til å prøve å få oppholstillatelse i Norge for å være med barnet sitt og at jeg utelukker ikke at vi blir sammen da, men ikke slik situasjonen er nå (han er håpløs å bo sammen med... ).

Få et møte med nav, forklar situasjonen og legg vekt på at du er alene om omsorgen og økonomiske ansvar. Du trenger ikke forklare mer enn de spør om (nav har ingenting med hvem du knuller på, for ¨å si det sånn...)

Jeg anbefaler (igjen) at du leser i Folketrygdeloven både 1 og 2 og 3 ganger før møtet. Bli kjent med paragrafene og prøv å husk hvordan setningene er. Da blir du tatt mer seriøst og du kan spørre konkrete spørsmål.

I mitt møte ble jeg grundig forklart alle begrensningene, konsekvens av trygdesvindel og utspørring om privatlivet mitt, uten at jeg fikk beskjed om at jeg faktisk hadde rett på os! Fikk faktisk beskjed om at det var ikke noe særlig vits i å søke, da det mest sannsynlig ville bli avvist.  Spurte en annen ansatt og fikk beskjed om at selvfølgelig hadde jeg rett på det, men at de prøvde å få ned antall søkere på os(!!!)

Skrevet

"...har ikke sagt at vi er kjærester men at vi har kontakt når det har noe med barnet og gjøre"

Med dette skjønner du selv at det du gjør er feil. Hadde du virkelig ment at det ikke var noe problem å være kjærester så ville du også skrevet det på eller sagt det til NAV.

Skrevet

Hilsen #22

Anbefaler, som flere her, å være ærlig med NAV. På den andre siden så har jeg opplevd at det er bra å vite sine rettigheter(og plikter) på forhånd, hvertfall opplevde jeg det.

Min familie bor i utlandet. Samme gjør bf og hans familie. Jeg anser oss som kjærester, men det har egentlig ikke nav noe med, for jeg kan like gjerne kalle han for fuck friend :P Ser han kanskje 1 uke, hver 3.mnd. Ikke noe bidrag fra ham fordi han tjener for lite. Økonomisk er jeg alene. Omsorgen er jeg alene om også, null samvær med far (ikke snakk om at jeg sender ungen ut av landet annenhver helg!)

Den eneste grunnen som jeg ser i din situasjon, er at dere muligens har planer om å flytte sammen etterhvert? JEg har ingen slike planer med bf. Ellers tror jeg vi er ganske like, og jeg har fått innfridd OS.

Jeg har vært åpen med nav om at bf kommer til å prøve å få oppholstillatelse i Norge for å være med barnet sitt og at jeg utelukker ikke at vi blir sammen da, men ikke slik situasjonen er nå (han er håpløs å bo sammen med... ).

Få et møte med nav, forklar situasjonen og legg vekt på at du er alene om omsorgen og økonomiske ansvar. Du trenger ikke forklare mer enn de spør om (nav har ingenting med hvem du knuller på, for ¨å si det sånn...)

Jeg anbefaler (igjen) at du leser i Folketrygdeloven både 1 og 2 og 3 ganger før møtet. Bli kjent med paragrafene og prøv å husk hvordan setningene er. Da blir du tatt mer seriøst og du kan spørre konkrete spørsmål.

I mitt møte ble jeg grundig forklart alle begrensningene, konsekvens av trygdesvindel og utspørring om privatlivet mitt, uten at jeg fikk beskjed om at jeg faktisk hadde rett på os! Fikk faktisk beskjed om at det var ikke noe særlig vits i å søke, da det mest sannsynlig ville bli avvist.  Spurte en annen ansatt og fikk beskjed om at selvfølgelig hadde jeg rett på det, men at de prøvde å få ned antall søkere på os(!!!)

jeg har vært på møter og har fått innvilget støtten. de spurte meg ikke om jeg hadde noe forhold til barnets far eller noe som helst! jeg svarte i søknadskjemaet at vi har kontakt når det er noe med barnet og gjøre. han må ha samvær hjemme hos meg fordi han har ingen andre steder og møte ungen sin. så vi skal skrive en samvær avtale og forklare saken vår. 

Skrevet

jeg har vært på møter og har fått innvilget støtten. de spurte meg ikke om jeg hadde noe forhold til barnets far eller noe som helst! jeg svarte i søknadskjemaet at vi har kontakt når det er noe med barnet og gjøre. han må ha samvær hjemme hos meg fordi han har ingen andre steder og møte ungen sin. så vi skal skrive en samvær avtale og forklare saken vår. 

De har egentlig ikke noe med ditt forhold til bf å gjøre,så den er grei :) Hva NAV skal forholde seg til er de praktiske, konkrete sidene. Hvilken merkelapp du settter på forholdet deres tror jeg de bryr seg lite med...

Bare husk at fra den datoen dere bestemmer dere for å flytte sammen(hvis dere noen gang kommer dit), så må du gi beskjed til nav(for da ha dere ikke lenger rett på OS). Ikke datoen dere faktisk flytter sammen!

Det virker jo som om et har ordnet seg allerede, så da kan du jo bare slappe av :) Så lenge din hverdag er lik en enslig mors hverdag, så er alt bra. Lykke til!

Skrevet

De har egentlig ikke noe med ditt forhold til bf å gjøre,så den er grei :) Hva NAV skal forholde seg til er de praktiske, konkrete sidene. Hvilken merkelapp du settter på forholdet deres tror jeg de bryr seg lite med...

Bare husk at fra den datoen dere bestemmer dere for å flytte sammen(hvis dere noen gang kommer dit), så må du gi beskjed til nav(for da ha dere ikke lenger rett på OS). Ikke datoen dere faktisk flytter sammen!

Det virker jo som om et har ordnet seg allerede, så da kan du jo bare slappe av :) Så lenge din hverdag er lik en enslig mors hverdag, så er alt bra. Lykke til!

men f.eks hvis vi skal på ferie i sommer til syden, kan jeg ikke legge ut bilde på facebook der vi holder hender eller kysser eller noe somhelst siden jeg er aleneforsørger og mottar os?.. jeg bor i en 'liten' kommune eller masse kjentfolk så?

Skrevet

Håper du rekker å bli litt voksen før barnet kommer.

For det første, du stiller et spørsmål i et forum, men når folk svarer glefser du tilbake "si meg, hva skal jeg leve av?".

Er det vår oppgave å sørge for at du har noe å leve av?

Ikke still spørsmål om du ikke tåler å få svar.

For det andre, man kommer aldri langt med å lyve til myndighetene.

Det er godt mulig du får støtte ut fra situasjonen du er i, men det er NAV du må snakke med, ikke et anonymforum. Og du må være ærlig. Ikke minst for din og barnets del, som nevnt er overgangsstønad tidsbegrenset og om du bruker den opp er det veldig tøft å f eks bli alene om noen år.

Men allerer viktigst, det er et stort ansvar å få barn, det virker ikke som du har tenkt på noe annet enn det økonomiske for deg.

Du har også et ansvar for å gi barnet trygghet og gode verdier, det er mye viktigere enn penger (man må selvfølgelig også ha kontroll på økonomien), men en mor som lyver til myndighetene og i verste fall risikerer fengselsstraff for noe så dumt som trygdesvindel er ikke et godt utgangspunkt.

Det er kjempebra at far vil ta utdanning, men han må faktisk forsørge barnet sitt.

Barna kommer alltid først og har man valgt å bli foreldre MÅ man ta hele ansvaret.

Det er jo kanskje aller mest gunstig for deg å ta utdanning og søke studielån, men dette må du som sagt ta med NAV og evt lånekassen.

Lykke til, håper for barnets del at du finner en løsning.

Anonymous poster hash: 260a1...926

Skrevet

Kjedelig om du blir tatt for dette. Bøter, mulig fengsel og du mister rettigheter i folketrygden. Å gjøre seg til svindler for å kunne forsørge barnet sitt er bekymringsverdig!

Anonymous poster hash: cd50c...283
Skrevet

men f.eks hvis vi skal på ferie i sommer til syden, kan jeg ikke legge ut bilde på facebook der vi holder hender eller kysser eller noe somhelst siden jeg er aleneforsørger og mottar os?.. jeg bor i en 'liten' kommune eller masse kjentfolk så?

Det vet jeg faktisk ikke... Jeg ville nok ikke gjort det, da folk flest ikke kan loven og kan tro at dere svindler. Svekker tilliten til både dere og Nav :/ Det er hvertfall derfor jeg ikke sier noe om at jeg får enslig mor stønad.

At dere er sammen på ferie er vel likestilt med at dere har samvær hos deg. Kyssing og holde hender er vel strengt talt ikke nødvendig å legge ut...?

Forresten så må du si ifra til Nav hvis du skal ut av landet. Du har rett på stønad så lenge du er i Norge over 6mnd, men uansett skal man si ifra (litt usikker på om et gjelder ved opphold under 3-4 uker).

Skrevet

Eeeeh, du vil lyve til NAV fordi du ikke kan forsørge deg selv og barnet, men du er allerede på sydenferie til sommeren og ikke minst må du dokumentere dette på Facebook?

Da var det kanskje ikke et seriøst innlegg likevel?

Skrevet

Du virker veldig skråsikker, jeg oppfordrer igjen HI til å være ærlig med nav og si det sånn det faktisk ER - selvsagt har nav noe med hva slags forhold man har til barnefaren - det er jo her det ligger - man kan ikke være kjærester og planlegge å flytte sammen i fremtiden og "melke" systemet for penger i 3 år fordi det er mest bekvemt for en selv....  Om man f,eks bor sammen men pappaen må flytte bort pga studier er man IKKE å regne som aleneforsørger selv om mange tror det... Det er IKKE så sort/hvitt som du fremstiller det og HI tjener best på å være ærlig med nav og da slipper hun å risikere noe om noen melder henne til nav pga hun har et forhold til barnefar.. De fleste vet man i hovedsak ikke skal være kjærester med barnefar om man mottar aleneforsørger stønader - det ser man i tråd på tråd her inne der mange lurer på å melde fra - og nav er også svært oppmerksom på at det er mange "alene"forsørgere som svindler til seg stønad.... 

Med andre ord - IKKE ta sjansen, gjør det redelige - kontakt nav og forklar hvordan situasjonen er i detalj... Om de da sier HI har rett på stønad så kan hun med hevet hode motta den... 

Skrevet

Eeeeh, du vil lyve til NAV fordi du ikke kan forsørge deg selv og barnet, men du er allerede på sydenferie til sommeren og ikke minst må du dokumentere dette på Facebook?

jeg har aldri vært i syden før, jeg tenker litt fremmover og prøver og legge litt planer. ikke snakk om en dyr sydentur.. den billigste vi finner for og komme oss litt bort..

og det jeg lurte på var om jeg så skulle ta bilder med kjæresten og barnet sammen og deler det på fb som alle andre gjør! så familie og venner kan se det.. ikke noe spess mer enn det, eller kan jeg da ikke dele noen bilder pga at vi egentlig ikke får være sammen da? dere trenger ikke og hoppe rett på meg når jeg nevner at jeg vil på ferie.. noe alle ha godt av og få! 

Skrevet

jeg har aldri vært i syden før, jeg tenker litt fremmover og prøver og legge litt planer. ikke snakk om en dyr sydentur.. den billigste vi finner for og komme oss litt bort..

og det jeg lurte på var om jeg så skulle ta bilder med kjæresten og barnet sammen og deler det på fb som alle andre gjør! så familie og venner kan se det.. ikke noe spess mer enn det, eller kan jeg da ikke dele noen bilder pga at vi egentlig ikke får være sammen da? dere trenger ikke og hoppe rett på meg når jeg nevner at jeg vil på ferie.. noe alle ha godt av og få! 

Jeg ville ikke gjort det, spesielt om jeg ikke hadde vært ærlig overfor nav i søknaden om stønader.. De fleste vet at man som hovedregel ikke skal ha et forhold til barnets pappa når man mottar stønader som aleneforsørger og risikoen er stor for at noen vil melde fra til nav.. Hvorfor ikke gjøre som du har fått gjentatte oppfordringer om - kontakt nav og vær ærlig om situasjonen? Da slipper du sånne problemstillinger som dette.... 

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, spesielt om jeg ikke hadde vært ærlig overfor nav i søknaden om stønader.. De fleste vet at man som hovedregel ikke skal ha et forhold til barnets pappa når man mottar stønader som aleneforsørger og risikoen er stor for at noen vil melde fra til nav.. Hvorfor ikke gjøre som du har fått gjentatte oppfordringer om - kontakt nav og vær ærlig om situasjonen? Da slipper du sånne problemstillinger som dette.... 

skal først blande inn barneværnet når jeg flytter ut og så si hvordan situasjonen min;) for jeg har ingen annen vei og se. i og med at jeg er 17 år! for nav her jeg bor gjør alt for og spare penger. de bryter lovene tiil og med selv.. så det ordner seg vell:)

Skrevet

Du virker veldig korttenkt. I utgangspunktet bekymrer du deg for å overleve, så skal dere plutselig på sydenferie (uansett hvor billig turen er blir det veldig fort 10 000 kr for 2 voksne og en baby). Jeg har problemer med å ta deg seriøst. Hvor gammel er du egentlig? Du slår meg ikke akkurat som moden eller ansvarsbevisst nok til å ha ansvar for et lite barn. Det er mye mer enn økonomi du bør bekymre deg for.

Anonymous poster hash: dbcf2...638

Skrevet

Tusen takk for alle som tok seg tid og svare meg! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...