Gå til innhold

kjærester og aleneforsørger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

tatt pause fra skolen pga graviditeten og at jeg har termin i januar. jeg har søkt om aleneforsørger penger, overgangsstønad. 

Jeg er kjæreste med barnefaren som bor 1 time unna meg og han går skole og bor med foreldrene sine. han har ingen inntekt og må konsentrere seg og få best mulig utdanning så han klarer og forsørge barnet senere da vi eventuelt velger og flytte sammen men det blir vell en god stund til. jeg flytter inn i ei leilighet rett atme foreldrene mine fordi det er dessverre ikke plass til oss alle i huset vi bor i. flytter ut 1 januar! 

da jeg søkte overgangsstønad så sto det, har du kontakt med barnefaren så skrev jeg, '' vi har kontakt når det har noe med barnet og gjøre ''

men spiller det noe rolle om vi er kjærester? har ikke sagt at vi er kjærester men at vi har kontakt når det har noe med barnet og gjøre. 

dere som har vært i lignende situasjon, forell gjærne!

jeg kan ikke få straff for og ikke å informere om at vi er kjærester? vi bor jo ikke sammen og kan møtes kunn om helgene..

også lurte jeg på, i og med at jeg flytter ut snart, kan jeg søke sosialhjelp? jeg har ingen møbler og har heller ikke råd til det. får 14 tusen minus skatten så blir det vell 12 og 6 tusen på leilighet så må jeg betale strøm,regninger, mat, klær osvosv.

noe støtte som kan hjelpe meg i og kjøpe inn møbler eller noe? har ingenting, ikke servise ikke kjøleskap eller noen ting! 

takk for svar!

Anonymous poster hash: 4b3e8...96a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om Lånekassen finner ut at opplysningene dine viser seg å være feil må du betale tilbake hele beløpet.

Skrevet

Jo du kan straffes for det. Trygdesvindel kalles det. Du har ikke krav på overgangsstønad dersom du er i et kjærestelignende forhold med barnefar. Du er ikke aleneforsørger og har ikke krav på os. Sånne som deg som gjør at alenemødre får dårlig rykte!

Anonymous poster hash: 04592...149

Skrevet

Jo du kan straffes for det. Trygdesvindel kalles det. Du har ikke krav på overgangsstønad dersom du er i et kjærestelignende forhold med barnefar. Du er ikke aleneforsørger og har ikke krav på os. Sånne som deg som gjør at alenemødre får dårlig rykte!

si meg! hvaa skal jeg leve på da?

har du egentlig peiling på dette du?

jordmoren min sier noe helt annet og at i min situasjon så er det lov.

Skrevet

Om Lånekassen finner ut at opplysningene dine viser seg å være feil må du betale tilbake hele beløpet.

Nå er det ikke Lånekassen som utbetaler os, men NAV. Det er en trygdeytelse, og det er dermed svindel og Kan straffes med fengsel. I tillegg til at man må betale tilbake. Vil man virkelig gjøre seg til kjeltring for så lite beløp?

Skrevet

Ja jeg har peiling, er alenemor selv - på ordentlig! Står på NAV.no.

Barnefar får også ta seg pause fra studiene da, og jobbe. Og du får engangsstønad fra NAV. Dra å snakk med dem, det ordner seg, men ikke sett deg selv i en situasjon hvor du risikerer fengsel!

Skrevet

Nå er det ikke Lånekassen som utbetaler os, men NAV. Det er en trygdeytelse, og det er dermed svindel og Kan straffes med fengsel. I tillegg til at man må betale tilbake. Vil man virkelig gjøre seg til kjeltring for så lite beløp?

for så lite beløp? jeg har jo ingen annen valg.. hva skal jeg leve på da?

Skrevet

Barnefar får også ta seg pause fra studiene da, og jobbe. Og du får engangsstønad fra NAV. Dra å snakk med dem, det ordner seg, men ikke sett deg selv i en situasjon hvor du risikerer fengsel!

barnefaren kan desverre ikke gjøre det. foreldrene hans kan ikke vite om barnet pga personlige årsaker! 

Skrevet

Igjen - barnefar får jobbe! Eller du kan svindle - ditt valg. Klarer du å leve med risikoen for å bli tatt og straffet?

Skrevet

Igjen - barnefar får jobbe! Eller du kan svindle - ditt valg. Klarer du å leve med risikoen for å bli tatt og straffet?

tatt for hva da? vi bor ikke sammen jo! de kan ikke blanne seg oppi hvem jeg velger og ligge med, da kaller jeg oss heller for fuck friends!

Skrevet

barnefaren kan desverre ikke gjøre det. foreldrene hans kan ikke vite om barnet pga personlige årsaker!

Huff, det høres trist ut. Hvor gamle er dere? Barnet fortjener absolutt å få ha kontakt med sine besteforeldre, med mindre de er uskikket da. Håper det ordner seg, både med det økonomiske og familiære.

Men vedr det økonomiske, søk råd hos NAV, ikke hos jordmor.

Skrevet

Hvorfor spørr du når jordmor sier noe annet da.... Vist far bryr seg, så bør han skaffe seg en jobb....

Anonymous poster hash: 93a55...c49

Skrevet

Du kan jo få fødselsstipend fra lånekassen så lenge du søker om permisjon.

Aleneforelder er du ikke så lenge dere er kjærester.

Skrevet

Hvis dere ikke bor sammen og sees kun en gang innimellom kan dere "slå opp".. Da har du hvertfall krav på støtte.. :) Men det kommer Ann på om du anser deg selv som alenemor..

Husk å sjekke ut lånekassen også hvis du er student. De har ordninger for aleneforsørgere.

Anonymous poster hash: b102e...c88

Skrevet

Hvorfor spørr du når jordmor sier noe annet da.... Vist far bryr seg, så bør han skaffe seg en jobb....

han bryr seg! men da må han velge mellom mor,far og søken eller meg og ungen! han har desverre en helt annen kultur enn oss

Skrevet

Andre bo- og samlivsforhold

Som nevnt ovenfor anses uttrykket "lever sammen" for å være videre enn uttrykket "bor sammen". Foreldrene kan derfor anses for å leve sammen selv om de ikke bor sammen.

Begrepet "lever sammen" gir uttrykk for at også andre momenter enn tilknytning til samme bolig kan få betydning for hvorvidt foreldrene anses for å leve sammen. At det ikke er brudd i forholdet mellom foreldrene, slik at de har personlig tilknytning, er ikke nok til å anse dem for å leve sammen. Det har vært lagt til grunn at foreldrene anses for å leve sammen bare dersom alle følgende forhold er til stede:

• Partene har et forhold tilbake i tid.
  • Partene har helt konkrete fremtidsplaner (skal gifte seg, bygger hus, venter på leilighet o.l.).
  • Partene har et aktuelt fellesskap og samvær som ligger nær opp til den botilknytning som alene fører til at de anses for å bo sammen, jf. lovens § 1-5.

Som du ser er det ikke i seg selv "nok" at dere ikke bor sammen for å regnes som aleneforsørger.. Du bør være ærlig med nav og forklare hva som faktisk er situasjonen for mottar du stønad urettmessig og det blir oppdaget kan det bli en lei start på voksenlivet. Med alle stønader man får som aleneforsørger blir beløpene fort store og det blir aktuelt med fengselsstraff...  Forklar situasjonen til nav og så får de vurdere om du fyller vilkårene, gjør du det ikke må du finne andre løsninger.

Man står selv ansvarlig for å forsørge barnet sitt så du får prøve å finne en jobb sånn at du kan spare opp penger. Om du ikke rekker å jobbe nok til å opparbeide deg rett til foreldrepenger vil du ha rett på engangsstønad.... 

Anonymous poster hash: 948bf...fd6

Skrevet

Du må oppgi samvær. Det vil redusere din ytelse. Lykke til

Anonymous poster hash: 5337a...428

Skrevet

Hvorfor spørr du når jordmor sier noe annet da.... Vist far bryr seg, så bør han skaffe seg en jobb....Anonymous poster hash: 93a55...c49

han bryr seg! men da må han velge mellom mor,far og søken eller meg og ungen! han har desverre en helt annen kultur enn oss Anonymous poster hash: 4b3e8...96a
Kan ikke bry seg så mye når han da velger foreldra sine fremfor sitt eget barn... Uansett kultur...

Skrevet

Hvorfor spørr du når jordmor sier noe annet da.... Vist far bryr seg, så bør han skaffe seg en jobb....Anonymous poster hash: 93a55...c49

han bryr seg! men da må han velge mellom mor,far og søken eller meg og ungen! han har desverre en helt annen kultur enn oss Anonymous poster hash: 4b3e8...96a
Kan ikke bry seg så mye når han da velger foreldra sine fremfor sitt eget barn... Uansett kultur...

har vell litt og si når moren hans ligger med kreft;) alt er ikke alltids så enkelt!

Skrevet

Dere burde tenkt på konsekvensene før dere valgte å beholde barnet da!

Trygdesvindel er forbudt, uansett om moren hans har kreft eller ikke. Det har da virkelig ingenting med saken å gjøre (selvom det er trist at hun er syk)

Skrevet

Dere burde tenkt på konsekvensene før dere valgte å beholde barnet da!

Trygdesvindel er forbudt, uansett om moren hans har kreft eller ikke. Det har da virkelig ingenting med saken å gjøre (selvom det er trist at hun er syk)

jeg trodde ikke jeg kunne bli gravid pga noe feil med meg, også ble jeg det! så abort var ikke snakk om engang..

de kan umulig finne ut at vi er kjærester når vi nesten aldri møtest. og vi skal holde oss til samvær planen!

Skrevet

Slik jeg tolker nav og trygdeloven, så kan du få os. Det er ikke tnødvendigvis trygdesvindel. Jeg er i en lignende situasjon og spurte NAV hva de mente med

• Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

Dette er ikke det samme som "du kan ikke være i et kjærestelignende forhold". Enslig mor/far har hovedomsorgen i praktiske og økonomiske saker. Man er alene om f.eks barnet blir sykt, alene om utgifter osv. Høres ut som om du oppfyller de kravene ?

Videre kan du ikke ha en  fastbestemt dato for at dere skal flytte sammen/gifte dere. Dere kan ikke bo i nærheten av hverandre og litt andre småbestemmelser. Du kan lese nærmere om dette i Folketrygdloven: https://www.nav.no/rettskildene/Forside/Folketrygdloven/151820.cms.

Jeg mistenker at de som roper ut som svindel ikke vet hva de snakker om...

Anonymous poster hash: 3bbcf...568
Skrevet

Slik jeg tolker nav og trygdeloven, så kan du få os. Det er ikke tnødvendigvis trygdesvindel. Jeg er i en lignende situasjon og spurte NAV hva de mente med

• Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

Dette er ikke det samme som "du kan ikke være i et kjærestelignende forhold". Enslig mor/far har hovedomsorgen i praktiske og økonomiske saker. Man er alene om f.eks barnet blir sykt, alene om utgifter osv. Høres ut som om du oppfyller de kravene ?

Videre kan du ikke ha en  fastbestemt dato for at dere skal flytte sammen/gifte dere. Dere kan ikke bo i nærheten av hverandre og litt andre småbestemmelser. Du kan lese nærmere om dette i Folketrygdloven: https://www.nav.no/rettskildene/Forside/Folketrygdloven/151820.cms.

Det er nok du som ikke har forstått reglene og ikke vet hva du snakker om.

Anonymous poster hash: aa80c...8bd

Skrevet

Forresten, hvis det er noe som er uklart/forvirrende i loven, så bare spør ;)

Igjen, jeg tror du har rett på os.

Hilsen #22

Skrevet

Det er nok du som ikke har forstått reglene og ikke vet hva du snakker om.

Anonymous poster hash: aa80c...8bd

Da må du gjerne opplyse meg, så jeg ikke driver med vranglære :) Hvilken paragraf har jeg (og min saksbehandler) oversett/misforstått?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...