Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #26 Skrevet 14. desember 2013 Barnet mitt har mitt som mellomnavn og farens som etternavn, og når vi gifter oss neste år, så heter alle det samme, ja tenk mannen tar også mitt etternavn som mellomnavn. Anonymous poster hash: 7d98a...ce2
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #27 Skrevet 14. desember 2013 Hvorfor? Barna mine har to uhyre sjeldne norske etternavn. Det lar jeg dem få vite. Så får de gjerne bytte til Hansen eller Syversen den dagen de gifter seg, hvis de liker det bedre. Det jeg ikke forstår, er kombinasjoner som Olsen-Hansen. Hvorfor `ta vare på` slike etternavn? Anonymous poster hash: c438d...fbd
O`Neill Skrevet 14. desember 2013 #28 Skrevet 14. desember 2013 Ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg hadde min mors og fars etternavn... da jeg giftet meg tok jeg de navnene vekk og tok min manns etternavn.. gikk så greit så..
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2013 #29 Skrevet 14. desember 2013 Ser heller ikke dette som noe stort problem! Har alltid trodd at jeg skulle beholde mitt/ mine pikenavn som er mammaen min sitt som mellomnavn og pappa sitt, et typisk -sen navn da jeg giftet meg som 35 åring, men etter nærmere ettertanke beholdt jeg mellomnavnet og tok mannens etternavn. Våre to døtre har samme kombinasjon som meg. Har ikke spurt, men tror ikke pappa er fornærmet fordi jeg valgte vekk "hans" etternavn! Mamma tok pappa sitt etternavn etter sitt eget da hun giftet seg, men etter 22 års ekteskap valgte hun å fjerne det for å kun ha pikenavnet sitt, så mange muligheter for folk å velge det de selv ønsker. Når jeg leser annonser type: "månedens døpte" og barna har dobbelt fornavn og opptil 3 etternavn stusser jeg litt, trenger vel ikke gjøre ting altfor komplisert heller, men for all del; hver sin lyst! Anonymous poster hash: 0f1c1...190
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #30 Skrevet 16. desember 2013 La være og bry deg hva andre gjør du Anonymous poster hash: e5f6c...e03
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #31 Skrevet 16. desember 2013 Mannen hadde opprinnelig to etternavn pga. skillsmisse hos besteforeldrene. Men han bestemte seg for å bytte til bare et samtidig med at vi giftet oss. Jeg sa at jeg ville ha ha det samme som han, så skiftet til det han valgte. Men var nok ikke alle som var like fornøyd med det. Sån det kan bli etter skillsmisse.. Men har gått greit, heldigvis. Anonymous poster hash: 37ea6...3f8
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #32 Skrevet 16. desember 2013 Jeg er helt enig med HI, og ser at mange av dere som protesterer ikke ser ut til å ha skjønt poenget helt. For dere har selv tatt ett navn (mannens ene etternavn) og fjernet det minst brukte mellomnavnet deres. Så dere har fortsatt bare to etternavn, hvorav det ene er mannens. Og så får barna de samme etternavnene, og alt er greit. Tror dere... Men hva når disse barna deres møter partneren sin med to etternavn som han/hun VIL beholde, og VIL at barnebarna deres skal beholde, samtidig som barnet deres også VIL beholde begge sine etternavn, og VIL at barnet skal få begge foreldrenes etternavn? Da får jo barnebarna deres 4 etternavn da... Kari Nordstu Pedersen møter Ola Wilhelmsen Solviken, og får datteren Marielle-Christine Nordstu Pedersen Wilhelmsen Solviken! Jeg synes det er ryddigere for alle parter å ta dette valget når barna er små! Synes ærlig talt det vitner om litt egoisme og selvopptatthet hos foreldrene at de ikke klarer å bli enige om ett etternavn! Klarer ikke mor og far å bli enige i det hele tatt er det faktisk fullt mulig at begge tar seg ett nytt, felles etternavn. Dette var mye vanligere før i tida. Anonymous poster hash: ae131...75b
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #33 Skrevet 16. desember 2013 Jeg og typen min har vært enige om fra starten om at alle barna skal ha hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn fordi han har veldig kort etternavn og jeg har veldig sjeldent etternavn hvor det bare er min familie i norge,sverige og dannmark som har dette etternavnet vetikke om resen av verden har det men de jeg har sjekket finnes det kun i min familie dessuten har datteren min fra tidligere forhold mitt etternavn bare så for hennes del er det greit å ha samme etternavn som resten av søsknene sine selvom de ikke er helsøsken.. Anonymous poster hash: d2230...70a
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #34 Skrevet 16. desember 2013 Endelig noen som skjønte poenget HI Jeg er helt enig med HI, og ser at mange av dere som protesterer ikke ser ut til å ha skjønt poenget helt. For dere har selv tatt ett navn (mannens ene etternavn) og fjernet det minst brukte mellomnavnet deres. Så dere har fortsatt bare to etternavn, hvorav det ene er mannens. Og så får barna de samme etternavnene, og alt er greit. Tror dere... Men hva når disse barna deres møter partneren sin med to etternavn som han/hun VIL beholde, og VIL at barnebarna deres skal beholde, samtidig som barnet deres også VIL beholde begge sine etternavn, og VIL at barnet skal få begge foreldrenes etternavn? Da får jo barnebarna deres 4 etternavn da... Kari Nordstu Pedersen møter Ola Wilhelmsen Solviken, og får datteren Marielle-Christine Nordstu Pedersen Wilhelmsen Solviken! Jeg synes det er ryddigere for alle parter å ta dette valget når barna er små! Synes ærlig talt det vitner om litt egoisme og selvopptatthet hos foreldrene at de ikke klarer å bli enige om ett etternavn! Klarer ikke mor og far å bli enige i det hele tatt er det faktisk fullt mulig at begge tar seg ett nytt, felles etternavn. Dette var mye vanligere før i tida. Anonymous poster hash: ae131...75b Anonymous poster hash: 4ecc2...069
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #35 Skrevet 16. desember 2013 ae131...75b [/acronym] Anonymous poster hash: 4ecc2...069 Endelig noen som skjønner poenget HI Anonymous poster hash: 4ecc2...069
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #36 Skrevet 16. desember 2013 Mine barn har bare ett etternavn. Mitt og mannens satt sammen med bindestrek. Så langt at folkeregisteret ikke klarer å registrere det. Det er ikke mulig å gi to etternavn i Norge i dag. Anonymous poster hash: 1a842...d54
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #37 Skrevet 16. desember 2013 Det første jeg stusser på, er hvorfor noen gidder å bry seg med hva andre velger av etternavn til sine egne barn? Er dere redd for at deres egne barn ikke vil beholde sitt etternavn, er det en beskymring man bør ha fra barna er små? For dette har jeg ikke tenkt litt på enda en gang! Men, jeg skjønner jo hva HI mener med at noen har ekstremt lange remser, både flere fornavn og etternavn og at dette kan bli litt lite praktisk, både når de etterhvert skal skrive under på dokumenter, mailer o.s.v...Mine barn har farens korte etternavn som mellomnavn og mitt etternavn.Vi er ikke gift, men om vi blir det, har ikke jeg tenkt å bytte etternavn. Er glad i det navnet jeg har, det er en del av min identitet, og jeg føler meg ikke mer eller mindre knyttet til samboeren min utifra hvilket etternavn jeg har, eller om jeg tar hans etternavn da.Ikke synes jeg at det er noe romantisk over å være selvutslettende og ta mannens navn heller. Den eneste grunnen til at dette ble gjort før, var jo fordi kvinnen var mannens eindom og hun var avhengig av mannen sin. Anonymous poster hash: 94385...b84
Cruella De Vil Skrevet 16. desember 2013 #38 Skrevet 16. desember 2013 (endret) Jeg er helt enig med HI, og ser at mange av dere som protesterer ikke ser ut til å ha skjønt poenget helt. For dere har selv tatt ett navn (mannens ene etternavn) og fjernet det minst brukte mellomnavnet deres. Så dere har fortsatt bare to etternavn, hvorav det ene er mannens. Og så får barna de samme etternavnene, og alt er greit. Tror dere... Men hva når disse barna deres møter partneren sin med to etternavn som han/hun VIL beholde, og VIL at barnebarna deres skal beholde, samtidig som barnet deres også VIL beholde begge sine etternavn, og VIL at barnet skal få begge foreldrenes etternavn? Da får jo barnebarna deres 4 etternavn da... Kari Nordstu Pedersen møter Ola Wilhelmsen Solviken, og får datteren Marielle-Christine Nordstu Pedersen Wilhelmsen Solviken! Jeg synes det er ryddigere for alle parter å ta dette valget når barna er små! Synes ærlig talt det vitner om litt egoisme og selvopptatthet hos foreldrene at de ikke klarer å bli enige om ett etternavn! Klarer ikke mor og far å bli enige i det hele tatt er det faktisk fullt mulig at begge tar seg ett nytt, felles etternavn. Dette var mye vanligere før i tida. Anonymous poster hash: ae131...75b Og dette i verdens rikeste land...? For det første tenker jeg at Kari og Ola helt sikkert vil ha noen meninger om hvilke navn de ønsker å beholde, men hvis det blir vanskelig for dem, kan de bare beholde etternavnet sitt og la mellomnavnet være. Foreldrene har jo faktisk tatt et valg for dem der allerede ved at de har valgt et av navnene som etternavn og et som mellomnavn. For det andre er det mange (meg inkludert) som synes det er hyggelig å videreføre etternavnet sitt fra begge foreldre, spesielt der etternavnet er litt spesielt eller kun tilhører familien. For det tredje er det å finne på et nytt navn superharry imo, og det er mange som ikke er gift, evt. ikke ønsker å bytte navn etter at de giftet seg. Dere som synes det blir så vanskelig for disse stakkars barna som får et mellomnavn i tillegg til etternavnet: Har dere byttet navn selv når dere giftet dere? I så fall skjønner jeg virkelig ikke hva som er verre for disse barna enn det var for dere som måtte bestemme hvilket navn dere skulle ha som gift... Endret 16. desember 2013 av minni75
**snuskeluska** Skrevet 16. desember 2013 #39 Skrevet 16. desember 2013 Våre barn har minn manns etternavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn. Jeg blir ikke fornærmet om de en gang velger å droppe mitt etternavn. Men jeg må si jeg er forundret over voksne damer som faktisk velger å ta mannens etternavn når de gifter seg (selv om evt navnet er både vanlig og mindre spennende enn deres eget etternavn). Jeg og mannen har vært vårt etternavn og jeg bytter ikke da mitt er både penere og mer sjeldent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå