Gå til innhold

Dere som gir barna dobbelt etternavn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså både mors etternavn og fars etternavn. Så vanskelig dere gjør det for barna i fremtiden. Hvis de ønsker å bruke sitt ektefelles etternavn må de velge bort et av sine etternavn fra fødselen da. Og sikkert at dens etternavn de da bytter ut vil bli fornærmet...

Anonymous poster hash: 4ecc2...069

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal det være vanskelig? Det trenger da ikke å være det. Jeg har selv to etternavn, og den eneste grunnen til at jeg ikke droppet begge to når jeg giftet meg var fordi jeg ikke ville ta det valget for mine barn. Dermed får de mitt mellomnavn som mellomnavn, og mitt nye etternavn fra mannen, som sitt etternavn.

Ingen sure miner fra faren min over at jeg beholdt mellomnavnet og byttet ut etternavnet.

Skrevet

Jenta mi har to etternavn, men hun har tatt begge etter far sin. Jeg vil ikke videreføre mitt og føler ikke vi kan dele opp etternavnene til faren heller.. La nå folk gjøre som de vil :)

Tenk på alle de som tar ektefelles etternavn og kutter helt ut sitt eget etternavn..:)

Skrevet

Altså både mors etternavn og fars etternavn. Så vanskelig dere gjør det for barna i fremtiden. Hvis de ønsker å bruke sitt ektefelles etternavn må de velge bort et av sine etternavn fra fødselen da. Og sikkert at dens etternavn de da bytter ut vil bli fornærmet...

Altså, det blir jo et problem (hvis man velger å se på det slik) uansett. Hvis dere velger å bare gi barnet ett etternavn, så blir vel foreldrene til den parten som velger bort sitt navn like fornærmet. Noen navn må alltid velges bort, av naturlige årsaker, spørsmålet er bare i hviket ledd det gjøres...

Anonymous poster hash: ccfc7...2fd

Skrevet

For å være helt ærlig synes jeg det bare er strev med to etternavn selv, men jeg finner verdi i å føre slektsnavnet videre. Kanskje vil mine egne barn tenke det samme i fremtiden. Det gjenstår å se :)

Med andre ord så har jeg et unikt mellomnavn jeg har valgt å beholde etter at jeg giftet meg, så jeg kan gi det videre til mine barn, mens pappas "Hansen" forsvant. Kanskje det er flere som tenker slik?

Skrevet

Hvorfor skal man bli mer fornærmet når man har dobbelt etternavn egentlig?

Dersom man velger å ta mannens etternavn når man gifter seg, så dropper man vel hele dobbelt navnet eller??

Blir man ikke fornærmet dersom man bare har ett navn?

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner problemet her jeg...

Skrevet

Jeg har 2 etternavn. Mamma og

Pappa er nå skilt. Og jeg skal

Gifte meg neste sommer og vil ha min manns etternavn ( våres 2 barn har det også ). Men for å bytte til min manns etternavn må jeg velge bort ivertfall et av mine 2 etternavn. Hvilken skal

Jeg velge? Det er så komplisert. Velger jeg mammas navn blir pappa fornærmet og samme med mamma.

Skrevet

Hvorfor skulle de bytte navn? Fine som de er med de lange navnene sine.

Skrevet

Og hvis barnet velger kun sin ektemakes etternavn, blir begge foreldrene fornærmet da?

Vet du, dette kan da umulig være et stort problem? Mine barn har begges etternavn, men mitt navn er redusert til en forbokstav. Kari B. Nordmann... Gjør meg ingenting! Og den dagen de evnt skulle velge bort et navn så anser jeg uansett mitt etternavn som deres mellomnavn. Jeg har da ingen rett til å bli fornærmet om de velger å fjerne det, vel?? ;)

Alt man skal lage problemer av, altså ;) hehe

Anonymous poster hash: 0dc21...6dd

Skrevet

Sliter med det samme. Skal gifte meg neste sommer, og jeg er så usikker på hva jeg skal velge... Med vilje har jeg kun gitt barna mannens etternavn, siden jeg ikke har klart å bestemme meg for hvilket jeg skal beholde selv. Orker ikke styr med navneendring ol :P
Så dem får det enkelt i forhold til meg, men skal sies at de har to etternavn uansett- bare at begge er farens :)

Anonymous poster hash: de09e...c3b
Skrevet

Man kan gifte seg og velge å ikke bytte etternavn.... Det er ikke tvang å ta mannen sitt navn.

Anonymous poster hash: 6bd44...778

Skrevet

Jeg skal ikke ta mannen min sitt etternavn når vi gifter oss:)

Forde etternavnet er stygt, i tilleg til at jeg ikke tåler familien hans.

Anonymous poster hash: 7623f...a54

Skrevet

Jeg har et mellomnavn og et etternavn. Et fra mamma og et fra pappa. Jeg byttet ikke navn da jeg giftet meg (helt fullstendig uaktuelt!). Våre barn har fått begges etternavn. Jeg blir ikke sur om barna velger bort mitt navn om de gifter seg. Alt man skal gjøre til et problem i disse dager. Er vel et tegn på hvor hårsåre folk har blitt etterhvert.

Anonymous poster hash: f050f...778

Skrevet

TULL. Han kan gjøre hva han vil med navnet når han blir voksen.

Anonymous poster hash: a687a...8da
Skrevet

Hahahahahha , dagens.. Gjøre det vanskelig faktisk. Ikke rart det er krig i verden om dette faktisk er en reel problemstilling for deg. Barna våre har begge våre etternavn da de er sjeldene slektsnavn, om de dropper mitt blir jeg ikke såra, hvorfor i all verden skulle jeg ha blitt det? Fordelen er at de kan velge bort det som passer minst til det nye navnet, de kan beholde alle. Gjøre et om til mellomnavn, eller kanskje de ikke ønsker partneren sitt..

Anonymous poster hash: 97a55...4a3

Skrevet

Jeg elsker mannens familie og hans vakre etternavn, allikevel beholdt jeg mitt trauste navn da vi giftet oss. Jeg er jo fortsatt meg.

Kunne ikke falt meg inn å skifte navn, og med det en stor del av identiteten min fordi vi to ønsker å være gift.

Barnet vårt har fått hans ene etternavn. Nettopp fordi jeg synes det blir så knotete med to etternavn, og dette er det av navnene i familien vår som sier mest om hvem hun er. Dette er et mange hundre år gammelt slektsnavn, mens de andre to er nyere 'sen navn fra tre-fire generasjoner bakover.

Anonymous poster hash: 0c1d8...f62

Skrevet

Jeg synes det er hyggelig om barna heter et navn som kommer fra min familie, sånn at de som kjenner familien skjønner at barna hører sammen med meg i oppveksten. Syntes selv det var hyggelig da jeg presenterte meg fornoen og de spurte «er du datter til xxx» og de ofte kjente familien. Bodde i en mellomstor by og hadde et litt uvanlig etternavn.

Når barna mine blir voksne og evt bytter navn, så blir jeg absolutt ikke fornærmet om de fjerner den delen av navnet som kommer fra min familie.

Anonymous poster hash: 321ba...239

Skrevet

Min har 2. Men skal mest sannsynlig fjerne far sitt etternavn ganske så raskt. Han er ikke i livet hennes, da trenger hun virkelig ikke navnet hans heller.. 

Skrevet

Jeg har to etternavn ( eller et mellomnamn om man skal være pirkete :P)

, og jeg har valgt bort slektsnavnet mitt og beholdt mors pikenavn + min manns navn. Samme kombinasjon har våre barn. Synes det var eit greit å velge jeg :)

Skrevet

Hvis foreldrene blir fornærmet er det vel foreldrene det er noe galt med og ikke navnet....

Skrevet

Norge er jo en av de veldig veldig få land i Verden hvor barna kan ha både mors og fars etternavn. I resten av verden er det mest fars etternavn som blir brukt

Skrevet

Hvis noen blir fornærmet for valget et voksent "barn" gjør vedrørende sitt eget navn, så vil jeg si at det er dens eget problem...

Anonymous poster hash: 8689a...89c

Skrevet

Jeg har selv to etternavn og jeg kommer vel aldri til å endre etternavn? Jeg endrer ikke slekt, fortid eller gener bare fordi jeg gifter meg. Ikke blir jeg noen sin eiendel heller. Hva barna mine en dag velger å gjøre får være opp til dem, men vi valgte vel ikke etternavn ut fra hva som blir enklest når de gifter seg.

Anonymous poster hash: 10645...f7a

Skrevet

Jeg har 2 etternavn. Mamma og

Pappa er nå skilt. Og jeg skal

Gifte meg neste sommer og vil ha min manns etternavn ( våres 2 barn har det også ). Men for å bytte til min manns etternavn må jeg velge bort ivertfall et av mine 2 etternavn. Hvilken skal

Jeg velge? Det er så komplisert. Velger jeg mammas navn blir pappa fornærmet og samme med mamma.

Ta bort begge to, eller la en av de bli fornærmet. Sånn er livet. Sikker på at de kommer over det.

Anonymous poster hash: 2280b...7d4

Skrevet

Jeg har etternavn fra begge foreldrene mine som ble skilt da jeg var liten. Dette har gjort at jeg har følt større tilhørighet til farssiden som jeg har hatt lite kontakt med. Mine barn har også begge navn da vi bor i pappaens by og jeg vil at de skal føle tilhørighet på min mors side også.

Anonymous poster hash: 5feaa...925

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...