Mandala Skrevet 13. desember 2013 #26 Skrevet 13. desember 2013 Jeg føler meg ambivalent. Jeg vil holde meg på et forholdsvis moderat nivå når det gjelder julegaver, men samtidig er dette og bursdager den ene gangen i året barna kan få det de ønsker seg. Det skjer ikke, eller hvertfall uhyre sjeldent, at jeg kjøper feks et spill til wii sånn uten videre. Så basert på det vil jeg selvsagt gi barna gaver som koster litt også. Men jeg er i grunn veldig sikker på at barna mine hadde syntes det ble en fantastisk jul selv uten mye gaver og de er veldig takknemlige for det de får.
Jojo x3 Skrevet 13. desember 2013 #27 Skrevet 13. desember 2013 Jeg tenker nok litt annerledes enn dg. Jeg tenker at julen handler om mer enn bare å få gaver. I min familie har vi begrenset gavehysteriet takk og lov! Mine unger får en ting fra oss og en ting fa sine søsken av det som står på ønskelisten. Ellers får de noen gaver fra søskenbarn og foreldre. De blir glad for det de får og ingen bryr seg om haugen av gaver er stor eller liten.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #28 Skrevet 13. desember 2013 Svar til nr 10: Får dine barn aldri noe utenom jul og bursdag? Ja, det stemmer at eldste mann får en grei sum med lommepenger men det er kun om han gjør pliktene sine og han har ikke fått lommepenger på ca 2 mnd nå fordi han ikke har gjort det han skal. Og ja, mannen i huset kjøper en del leker til de utenom men det er snakk om en trash pack , liten bil, en film og lignende, så ikke noe store greier. Vi bruker det som belønning for ekstra god oppførsel og jeg ser ikke hva som er så galt med det! Greit nok at hver ting i seg selv ikke koster så mye, og at dere sikkert har råd til det. Men hvorfor må all god oppførsel belønnes med materielle ting? Hvis ungene så veldig gjerne ønsker seg nye lekebilser, trachpack, nye fimler etc. så kan de jo selv jobbe og tjene penger for så å kjøpe disse smågreine selv? Dere kan risikoere å skape noen små "monsterforbrukere" som ikke evner å se at IRL må man jobbe og spare for å ha råd til ting. Mange ungdommer som flytter hjemmefra får seg en aha opplevelse fordi de faktisk ikke aner hvordan de fortsatt skal kunne finaniere det forbruket dere foreldre har lært de opp til. Anonymous poster hash: 0ae5c...436
MillaCamilla Skrevet 13. desember 2013 #29 Skrevet 13. desember 2013 Jeg synes HI´s innstilling til julegaver og det at strikkesokker er kjipt er helt hårreisende. Håper ikke du fører din holdning over "kjipe strikkesokker" til barna dine! Jeg lærer barna mine å sette pris på alt de får og at det alltid er en tanke bak en gave. Mine foreldre bor et stykke unna og hver gang de kommer har min mamma med en pakke med nye strikkeklær til hver av de. Mine barn blir heldigvis like glade hver gang. Julegaver til 10 000 kr? Galskap, betal heller ned boliglån, mye mer økonomisk i lengden. Vi har god råd, men at ungene skal få "den følelsen" over å se den største gavehaugen, håper jeg å slippe.
scarecrow2011 Skrevet 13. desember 2013 #30 Skrevet 13. desember 2013 Og jeg har ei på 4 som ønsker seg strikker sokker og gensre spør stadig om jeg kan lage til henne til jul. Så her ansees ikke strikkede klær som "kjipe" gaver. Vi prøver også generelt å begrense antallet gaver, her går vi sammen om å kjøpe til nevøen og nieser. Vi bruker også en begrenset sum. Ikke fordi vi ikke har råd, men fordi materialismen har tatt helt av. I år får store deler av familie hjemmestrikka sokker, votter og div av meg, noe de har ønsket selv. Mange har alt, og som min far sa: man får aldri for mange strikkesokker. Har kostet mye ( alpakkagarn) og tatt lang tid, men bare positive ord fra mottakere
beibilykke Skrevet 13. desember 2013 #31 Skrevet 13. desember 2013 snuppa vår er 4 år. om hun hadde fått 1 gave pr. par : svigermor/far,mannens bror,min søster,min bror,mine foreldre. så blir det da 5 gaver.... og en gave fra oss.. 6... det er litt stusselig det da... så her bruker jo gavegiverne en del penger på selve gaven, og enten kjøper f.eks 5 forskjellige gaver eller en stor,flott litt dyrere gave så er min mor litt nøye på nissegaver og at avdøde katter vi har hatt gir gaver. men det er sånne små gaver som sokker etc gleder meg ekstremt masse til jul jeg
beibilykke Skrevet 13. desember 2013 #32 Skrevet 13. desember 2013 må bare tilføye at om hele slekta vår skulle gitt gave (tanter og onkler) hadde vi endt opp med de sykeste gavehaguene (slik som jeg er vandt med fra liten av) men da hadde jo vi måtte betalt masse i julegever til dem og. glad vi ikke gjør det!og kun gir til nærmeste familie ;-)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #33 Skrevet 13. desember 2013 Tenkte sånn før, helt til jeg ble kvalm av all materialismen. Datteren på 9 får ca 8 gaver til sammen til jul av stort og smått. Noe nyttig, og noe bare til lek. Tror ikke hun lider noen nød for det, og blir hun ikke fornøyd, har jeg feilet i min oppdragelse av henne. Ønsker å gi henne perspektiv på den materielle skeivfordelingen i verden. Føler også at gavene for større verdi/blir satt mer pris på, når de ikke er så mange. Bruker en del av julebudsjettet på å hjelpe en fattig vennefamilie i USA i stedenfor. Eneste gavene de barna får er fra oss. Én gave får de, og tenker de blir glade for det! Skjerpings til dem som tror at man trenger 30 julegaver for å bli lykkelig. Personlig ønsker jeg nå å kvitte meg med mest mulig ting, ettersom jeg føler stor frihet i å eie lite Vil heller ikke være mor til en fremtidig luksusfelledeltaker Anonymous poster hash: 5a398...3c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå