Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 12. desember 2013 #1 Skrevet 12. desember 2013 Jeg skjønner ikke hva som er så farlig med at ungene får mange gaver 1-2 ganger i året? Er det ikke litt deilig og kunne skjemme bort ungene sine 1 gang i året. Man er bare barn en gang i livet og ansvar og bekymringer kommer tidsnok. Jeg husker selv hvor skuffet jeg ble over lite pakker og dårlige pakker når jeg var liten og hvor misunnelig jeg var på venninnene mine som fikk masse av det de ønsket seg og jeg fikk nesten ingenting.Så her i huset er det mange gaver til barna og jeg elsker å se gleden i ansiktet når de pakker opp ting de virkelig ønsker seg
Elsker livet Skrevet 12. desember 2013 #2 Skrevet 12. desember 2013 Det er mye snakk, men jeg tror de aller fleste gjør som det passer dem og blåser i hva andre gjør.
#Ariadne# Skrevet 12. desember 2013 #3 Skrevet 12. desember 2013 Jeg er så enig med deg ! Vi har i tillegg veldig liten familie , så blir mAnge gaver fra meg og pappaen for å kompensere .,
*Miss Marple* Skrevet 12. desember 2013 #4 Skrevet 12. desember 2013 Etter 20 år som mamma har jeg tilgode å se dette hysteriet i praksis. Barna får mange gaver, ja, men det er en god blanding av praktiske og fornuftige gaver som klær, sportsutstyr, bøker og pc som trengs for å følge med på skolen og mer unyttige ting som leker, elektroniske duppeditter, filmer og musikk. Våre barn hat aldri blitt lei av å pakke opp og viser stor glede og takknemlighet over alle gavene. Jul er gøy!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2013 #5 Skrevet 12. desember 2013 Jeg er enig med deg. Husker også da jeg var yngre at jeg ble skuffet hvis jeg fikk få gaver og jeg har absolutt ikke blitt bortskjemt i oppveksten. Mine barn får det de ønsker seg og er det bare leker, så får de det;) Anonymous poster hash: 8791c...b95
Englenemine Skrevet 12. desember 2013 #6 Skrevet 12. desember 2013 Enig jul og gaver er gøy. Jeg gleder meg mye mer til å se ungene åpne gavene og hvor glade de blir enn å åpne mine egne .
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 12. desember 2013 Forfatter #7 Skrevet 12. desember 2013 Det er jo helt fantastisk for et barn og våkne opp på julaften å se DEN gavehaugen under juletreet for så å gå og glede seg så mye at man nesten får vondt i magen til å åpne pakkene på kvelden
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #8 Skrevet 13. desember 2013 Det er jo helt fantastisk for et barn og våkne opp på julaften å se DEN gavehaugen under juletreet for så å gå og glede seg så mye at man nesten får vondt i magen til å åpne pakkene på kvelden Sånn hadde jeg det faktisk helt uten å få hverken mange eller dyre gaver. Jeg syntes haugen var kjempestor selv om den var liten sammenlignet med det som er vanlig i dag og sammenlignet med de fleste andre den gangen også. Det var jo mye i forhold til hva JEG var vant til å få, siden jeg ikke fikk noe særlig ellers. Uansett så mener jeg folk må få gjøre som det passer dem, selv om det selvfølgelig er mulig å gå for langt begge veier. Og selv om det ikke gjorde meg så mye å være en av dem som fikk minst som barn, så merker jeg at tanken på det samme for mitt eget barn er mye verre, og jeg kommer nok til å prøve å unngå det, men samtidig unngå å overdrive altfor mye. I år er jeg redd vi har kjøpt litt for mye til 2-åringen. Ble 4 pakker bare fra oss foreldrene og nissen, selv om jeg hadde tenkt det skulle være 2. Har litt dårlig samvittighet for det. Ikke pga pengebruken, for det ble ikke så dyrt, men fordi det kanskje blir for mye for ham og han blir lei. Men så var det flere ting jeg hadde lyst til å gi ham, og det er jammen ikke lett å la være når man kan. Anonymous poster hash: fa6e7...51d
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #9 Skrevet 13. desember 2013 Dere har tydeligvis ikke stor familie... Hvis barna mine får en gave fra hver (fra hvert par) fra tanter, onkler, besteforeldre, oldeforeldre og oss, får de 23 gaver bare fra de. Så kommer gaver fra venner mer perifer familie, pluss kalendergave og noen flere fra oss og egne søsken. Kommer fort oppi 30-35 gaver. Og når det er mange barn som feirer sammen sier det seg selv at gavehaugen blir enorm! 15-20 gaver per barn hadde vel vært mer enn nok 😉 Anonymous poster hash: b8bd6...7ed
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #10 Skrevet 13. desember 2013 Jeg skjønner ikke hva som er så farlig med at ungene får mange gaver 1-2 ganger i året? Er det ikke litt deilig og kunne skjemme bort ungene sine 1 gang i året. Man er bare barn en gang i livet og ansvar og bekymringer kommer tidsnok. Jeg husker selv hvor skuffet jeg ble over lite pakker og dårlige pakker når jeg var liten og hvor misunnelig jeg var på venninnene mine som fikk masse av det de ønsket seg og jeg fikk nesten ingenting.Så her i huset er det mange gaver til barna og jeg elsker å se gleden i ansiktet når de pakker opp ting de virkelig ønsker seg Jeg er i utgangspunktet enig med deg. Jeg er også en av de få her som utelukkende gir morsomme ting til barn til jul, og ikke ullklær... Men - du har skrevet en del innlegg her på dib som tyder på at barna dine får ganske så mye ellers i året også?! Høy sum ukepenger, og gjerne nye leker hver uke. I såfall er det jo ikke snakk om å skjemme bort barna 1-2 ganger i året, men at de får mye hele tida. Og det er vel slike ting som gjør at mange synes barn får i overkant mye til jul - fordi mange av dagens barn får noe rett som det er ellers i året også. Anonymous poster hash: 26771...2a7
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 13. desember 2013 Forfatter #11 Skrevet 13. desember 2013 Nei, vi har ikke så stor familie. På mannen sin side er det bare svigers og svigerbror. Svigers gir ganske "kjipe" gaver til ungene typ strikkede ullsokker og lignende som er kjedelig å få for en 6 åring. På min side er det min mor , to søstere, to store tantebarn , min ene kusine og min venninne som gir barna gaver. Det er ikke alltid at de får gave fra tantebarna. Så de får kun 6-7 gaver fra andre og det syns jeg er ganske lite så da kjøper jeg og mannen en del ekstra gaver til de.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #12 Skrevet 13. desember 2013 I utgangspunktet er jeg enig, det er bare snakk o m en dag i året. Men etter å ha feiret jul med fire barn ifjor, der alle fikk ørten gaver, ja da synes jeg det ble for mye. Alt handlet om å åpne den neste gaven. Stress! Min datter for eksempel, var bare opptatt av en gave som hun fikk. Hun kunne gjerne fått flere praktiske gaver, og ikke leker, da synes jeg det hadde vært greiere å forsvare at det var mange pakker. Anonymous poster hash: 03ff3...31e
★julestjerne★ Skrevet 13. desember 2013 #13 Skrevet 13. desember 2013 Synes det er kjekt at ungane får mykje, eg. Men eg innrømmer at eg brukar anledninga til å khøpe praktiske gåver foreløpig, då det er begrensa kor mykje dei klarer å glede seg over. Eldste er ikkje 2 år enda og har egen ipad (arva frå bestefar, riktignok), det seier sitt om kva overflod vi egentlig har.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #14 Skrevet 13. desember 2013 Min mor fortalte at hun hadde lest at 40 % drar frem kredittkortet for å finansiere jula. Det blir helt vanvittig i mine øyne. Da kan man rulle inn gavehysteriet og fråtsingen i mat og godterier, og heller fokusere på hva jula handler om, å være sammen med familien og ha det koselig. Anonymous poster hash: cceaa...e0b
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #15 Skrevet 13. desember 2013 Jeg skjønner ikke hva som er så farlig med at ungene får mange gaver 1-2 ganger i året? Er det ikke litt deilig og kunne skjemme bort ungene sine 1 gang i året. Man er bare barn en gang i livet og ansvar og bekymringer kommer tidsnok. Jeg husker selv hvor skuffet jeg ble over lite pakker og dårlige pakker når jeg var liten og hvor misunnelig jeg var på venninnene mine som fikk masse av det de ønsket seg og jeg fikk nesten ingenting.Så her i huset er det mange gaver til barna og jeg elsker å se gleden i ansiktet når de pakker opp ting de virkelig ønsker seg Mener å huske at du skrev at ungene dine får gave for 10 000 kroner. Hvordan finansierer du dette? Kjøper du litt hver måned eller tjener du veldig, veldig godt? Anonymous poster hash: cceaa...e0b
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 13. desember 2013 Forfatter #16 Skrevet 13. desember 2013 Svar til nr 10: Får dine barn aldri noe utenom jul og bursdag? Ja, det stemmer at eldste mann får en grei sum med lommepenger men det er kun om han gjør pliktene sine og han har ikke fått lommepenger på ca 2 mnd nå fordi han ikke har gjort det han skal. Og ja, mannen i huset kjøper en del leker til de utenom men det er snakk om en trash pack , liten bil, en film og lignende, så ikke noe store greier. Vi bruker det som belønning for ekstra god oppførsel og jeg ser ikke hva som er så galt med det!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #17 Skrevet 13. desember 2013 Mens mine unger får max ca 10 gaver til jul, og er strålende fornøyd med det. (selv om de har veldig stor familie) I vår familie går vi litt mot strømmen ang julegavehysteriet (og ja, jeg mener det er sinnsykt når en unge får gave til 10.000 kr av foreldrene til jul, eller får for en 1000-lapp og oppover av besteforeldre osv) Til nevøer og nieser kjøper vi sammen på den ene siden av familien, så de får for ca 100 kr pr tante/onkelpar. Da fordelt på kanskje 2-3 pakker. På den andre siden kjøpes det inn presanger til en gitt sum pr familie. Da blir gaven til mine barn på 2-300 kr, som da er fra alle tanter og onkler på den siden (og det er mange) I tilegg får de fra besteforeldre, oldeforeldre og oss. Og de er kjempefonrøyd med gavene de får, de koser seg maks, selv om de ikke får flatskjerm, ipad og all verdens dyre ting. Anonymous poster hash: 9ff4a...3c5
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 13. desember 2013 Forfatter #18 Skrevet 13. desember 2013 Til Nr 15 : Jeg har en mann som tjener ganske godt + at jeg kjøper litt når jeg finner ting på salg for eksempel så får 2 åringen en bilgarasje som jeg kjøpte for 1 år siden på salg. I år er det ganske spesielt da fordi jeg fikk en arv så jeg har det veldig greit økonomisk nå og ene gaven i år er tur til Disney World så derfor er gaven ekstra dyr i år. Men til vanlig får de gaver for mellom 3000-5000 kr. Det kommer helt an på hva de trenger og ønsker seg.
jentemamma Skrevet 13. desember 2013 #19 Skrevet 13. desember 2013 Jeg skjønner ikke hva som er så farlig med at ungene får mange gaver 1-2 ganger i året? Er det ikke litt deilig og kunne skjemme bort ungene sine 1 gang i året. Man er bare barn en gang i livet og ansvar og bekymringer kommer tidsnok. Jeg husker selv hvor skuffet jeg ble over lite pakker og dårlige pakker når jeg var liten og hvor misunnelig jeg var på venninnene mine som fikk masse av det de ønsket seg og jeg fikk nesten ingenting.Så her i huset er det mange gaver til barna og jeg elsker å se gleden i ansiktet når de pakker opp ting de virkelig ønsker seg Men når ungene sitter og river av papiret på pakke etter pakke er det ikke mye glede å spore i ansiktet... Det var det i hvert fall ikke her de første årene når vi feiret sammen med storfamilien. Papir og gaver ble kastet i hauger og de husket ikke hva de hadde fått og fra hvem. Vi tok noen grep, og nå sørger vi for maks 10 gaver per barn og da er det en miks av nyttige ting og leker. Prøver å få slekt til å gå sammen og spleise på dyrere ting som skiutstyr etc.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #20 Skrevet 13. desember 2013 Syns der er ok å skjemme bort barna til jul jeg. MEN da må foreldrene ha råd til det, altså det er ikke greit om man handler det på kreditt og ender opp som gjeldslaver.. I fjor hadde vi ekstremt dårlig råd rundt juletider, så da fikk ikke mini noen dyre gaver av oss. I år har vi en god økonomi, så jeg nyter det ånkunne handle et par dyrere gaver, men summen blir vel en 1500. Nå har jo vi bare et barna. Jeg er for å skjemme bort barnet etter hva lommeboka tåler, og kjøpe dyre ting salg. Til syvende og sist er det opp til hvert enkelt foreldrepermisjon å bestemme selv.. Anonymous poster hash: 3b4bc...922
BillieNickwill Skrevet 13. desember 2013 #21 Skrevet 13. desember 2013 Dere har tydeligvis ikke stor familie... Hvis barna mine får en gave fra hver (fra hvert par) fra tanter, onkler, besteforeldre, oldeforeldre og oss, får de 23 gaver bare fra de. Så kommer gaver fra venner mer perifer familie, pluss kalendergave og noen flere fra oss og egne søsken. Kommer fort oppi 30-35 gaver. Og når det er mange barn som feirer sammen sier det seg selv at gavehaugen blir enorm! 15-20 gaver per barn hadde vel vært mer enn nok Anonymous poster hash: b8bd6...7ed Men det kan jo løses greit ved at flere spleiser på litt større/dyrere gaver. Da blir det både færre gaver og høyere kvalitet/nytteverdi:-)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #22 Skrevet 13. desember 2013 Uff ble mye trykkleif i innlegget over gitt. Beklager. Note tonefølge: les gjennom før posting. Anonymous poster hash: 3b4bc...922
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #23 Skrevet 13. desember 2013 Jeg har liten familie og ikke så god økonomi. HÅPER ikke at barna mine opplever skuffelse på juleaften. De er ikke bortskjemte så jeg tror at de blir glade for det de får, men jula for oss er LANGT mer en gaver og pakker. Anonymous poster hash: df843...497
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2013 #24 Skrevet 13. desember 2013 Vi har økonomi til å skjemme bort ungene våres med masse gaver hele året, men vi er bevisst å ikke gjøre dem den bjørne tjeneste. Ungene våres klarer fint med de få gavene de får fra oss og våre familie både til bursdag og jul. ( har satt maks 10 stk pr unger, storfamilien vår går sammen og danner flere spleiselag og gir nyttige gaver Det viktigste for oss er at vi er tilstede for dem og ha kvalitetstid hvor vi utfører aktivitet i lag. Jula for oss er består mer av gaver og atter gaver. Etter at vi har tatt en del grep rundt dette gavehysteriet for noen år tilbake ( da bugner det av masse gaver her at det tok altfor lang tid å åpne dem alle sammen, og ungene husket ikke hva de hadde fått fra hvem, og mange av gavene virket som om folk kjøpte bare for å kjøpe noka. ), har vi hatt en herlig førjuls- og julefeiring med rolige og behagelige dager, og ungene våres storkoser seg. De syns selv at de beste julefeiring er de jula etter at vi tok grepet. Jeg sier ikke at vår måte er den best for alle, men ja, jeg syns gavehysteriet har tatt overhånd hos enkelte... Men hvis den enkelte føler at det er rett for dem, så vær si god. Jeg blander meg ikke i hva andre gjør, og ønsker også at dem respekter vår valg. God førjuls folkens :) Anonymous poster hash: 109b6...4e3
LilleBjella Skrevet 13. desember 2013 #25 Skrevet 13. desember 2013 Min mor fortalte at hun hadde lest at 40 % drar frem kredittkortet for å finansiere jula. Det blir helt vanvittig i mine øyne. Da kan man rulle inn gavehysteriet og fråtsingen i mat og godterier, og heller fokusere på hva jula handler om, å være sammen med familien og ha det koselig. Anonymous poster hash: cceaa...e0b Jeg handler det meste av julegaver i november og starten av desember. Betaler alt med Mastercard, og får alt samlet på en og samme regning, som skal betales i midten av desember. Bruker av den rikelige desember-lønna, betaler regningen og får samtidig en god oversikt over hvor mye jeg har brukt, som igjen er nyttig når man skal sette opp et budsjett for neste år. På hvilken måte er det vannvittig? At man drar kredittkortet når man betaler for julegavene, betyr ikke at man setter seg i gjeld. Og kjøper man gaver over nett, som jeg gjør, er det faktisk en riktig så smart greie å bruke kredittkortet og ikke bankkortet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå