Gå til innhold

småbarnsmammaer; hvor ofte drikker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg ikke er gravid eller ammer: Ca 2, maks 3 ganger i året. Da snakker jeg om fester hvor jeg drikker såpass at jeg blir litt brisen. "Lykke-promille". Aldri skikkelig full lenger, jeg er da ikke 20 år lenger!

I tillegg kan jeg ta ett glass alkoholholdig drikke til maten i selskap omtrent like ofte, altså 2-3 ganger i året.

Jeg kjenner folk som skryter av å ha så god smak når det gjelder vin, og som nærmest hevder at de har vin, konjakk, o.l. som "hobby". Og som derfor stadig vekk sitter og "koser" seg med dette vinglasset, også selv om de har baby. Og som i tillegg også stadig vekk er på byen og "slår ut håret", fordi de "trenger da ikke å bli kjerringer selv om de har fått barn".

Vel, dem om det! Jeg er tydeligvis ei kjerring da, for det JEG ser er følgende:

UMODNE voksne folk med panikk for å bli voksne og måtte ofre noe av sin egen fritid og voksenmoro til fordel for barna sine, og som i tillegg har et tydelig påbegynnende alkoholproblem! Havner de i en situasjon hvor de må værsågod være uten alle vinglassene sine ei helg, så blir de rett og slett rastløse og gretne! For eksempel hvis de blir med familien vår på hyttetur. Vi godtar ikke at voksne drikker alkohol til middagen når det er små barn til stede, og det må gjestene våre også godta.

Når barna blir eldre vil faktisk foreldrene byturer stjele av fritida familien ellers kunne brukt på aktiviteter sammen. Med full jobb og full barnehage- eller skoleuke har man bare helgene sammen. Tror mange foreldre dessverre ikke skjønner dette før ungene rett og slett er gamle nok til å fortelle foreldrene det selv! Og det er jo bare tragisk...

Anonymous poster hash: eea7a...8d0
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når jeg ikke er gravid eller ammer: Ca 2, maks 3 ganger i året. Da snakker jeg om fester hvor jeg drikker såpass at jeg blir litt brisen. "Lykke-promille". Aldri skikkelig full lenger, jeg er da ikke 20 år lenger!

I tillegg kan jeg ta ett glass alkoholholdig drikke til maten i selskap omtrent like ofte, altså 2-3 ganger i året.

Jeg kjenner folk som skryter av å ha så god smak når det gjelder vin, og som nærmest hevder at de har vin, konjakk, o.l. som "hobby". Og som derfor stadig vekk sitter og "koser" seg med dette vinglasset, også selv om de har baby. Og som i tillegg også stadig vekk er på byen og "slår ut håret", fordi de "trenger da ikke å bli kjerringer selv om de har fått barn".

Vel, dem om det! Jeg er tydeligvis ei kjerring da, for det JEG ser er følgende:

UMODNE voksne folk med panikk for å bli voksne og måtte ofre noe av sin egen fritid og voksenmoro til fordel for barna sine, og som i tillegg har et tydelig påbegynnende alkoholproblem! Havner de i en situasjon hvor de må værsågod være uten alle vinglassene sine ei helg, så blir de rett og slett rastløse og gretne! For eksempel hvis de blir med familien vår på hyttetur. Vi godtar ikke at voksne drikker alkohol til middagen når det er små barn til stede, og det må gjestene våre også godta.

Når barna blir eldre vil faktisk foreldrene byturer stjele av fritida familien ellers kunne brukt på aktiviteter sammen. Med full jobb og full barnehage- eller skoleuke har man bare helgene sammen. Tror mange foreldre dessverre ikke skjønner dette før ungene rett og slett er gamle nok til å fortelle foreldrene det selv! Og det er jo bare tragisk...

Jeg skjønner poenget ditt, men generaliserer du ikke litt? :)

Jeg synes at det er litt i overkant å sette likhetstegn mellom vinentusiaster og aspirerende alkoholikere (som forsømmer barna sine).

Folk er forskjellige. Jeg har full respekt for folk ikke drikker alkohol - jeg tilbyr eksempelvis ALLTID alkoholfrie alternativer når jeg har middagsgjester.

Til gjengjeld forventer jeg at folk respekterer at jeg nyter et glass prosecco i badekaret en tirsdag kveld etter at Nurket har lagt seg (og blir passet forsvarlig på av sin særdeles kompetente far).

;)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Om jeg går ut nærmere midnatt, er hjemme fire, og står opp åtte-ni, og er i helt fin form..hvordan stjeler det da familietid?

Skrevet

Drikker meg aldri dritings.

Kan godt ta meg et glass vin i ny og ne, men i praksis skjer det aldri.. ;)

Drikker litt alkohol på fest, men det skjer sjeldent nå om dagen. Noen få ganger i året? Mannen drikker like sjeldent, og ingen av oss går på byen.

Eller, jeg skal ut og spise med et par venninner nå på fredag, da blir det sikkert noen drinker, men jeg har da ikke tenkt å bli snydens. Hvis man definerer kjedelig som det å ikke gidde drikke seg dritings hver helg, har man et problem, spør du meg. 

Skrevet

I tillegg kan jeg ta ett glass alkoholholdig drikke til maten i selskap omtrent like ofte, altså 2-3 ganger i året.

Vel, dem om det! Jeg er tydeligvis ei kjerring da, for det JEG ser er følgende:

Hvordan går det utover tiden med barna da mener du? Hvis jeg er på byen drar jeg ut på kveld/natt. Mitt barn sover da. Gjør ikke ditt? Så våkner vi begge to 10-11 dagen etter. Jeg drikker meg ikke mer enn brisen/godfull, og da er jeg i fin form dagen etter. Ser overhodet ikke på det som noe problem å være ute å feste etter å ha blitt mor.

Anonymous poster hash: 7a627...2c5

Skrevet

Er ute ca. en gang i måneden, og tar gjerne litt vin/øl hjemme i ny og ne også. Når jeg er ute, blir barna godt og forsvarlig passet på av pappaen som er hjemme, på samme måte tar han seg en tur ut/på fest av og til mens jeg er hjemme.

Skrevet

Ca 2 glass vin 5-6 ganger i året ifbm med bursdager, jul og nyttår. Deler også en liter sangria med mamma en gang i året på ferie. Da blir jeg så brisen at jeg går rett og legger meg midt på dagen. Mannen tar selvsagt barna da.

Anonymous poster hash: de8c1...54e

Gjest meg&mini
Skrevet (endret)

Om jeg går ut nærmere midnatt, er hjemme fire, og står opp åtte-ni, og er i helt fin form..hvordan stjeler det da familietid?
Signerer denne!

En sjeldent gang har jeg gått ut før datteren min har lagt seg. Så ofte er ikke jeg ute av huset før i 21-22 tiden. Datteren min har som oftest korte dager i barnehagen og hatt fri fra barnehagen ca en dag i uken. Mye tid med mammaen sin!

Jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg tar meg en fest i blant, hadde faktisk hatt dårligere samvittighet dersom jeg hadde nektet å latt besteforeldre få lov å ha henne på overnatting, når de spør.

For å svare på spørsmålet til Hi har jeg i perioder vært ute ca 1-2 ganger i mnd.

Noen ganger med flere måneders mellomrom mellom hver gang og andre ganger kan det være en dag mellom.

Nå er jeg hjemme med en baby på tre måneder og har enda ikke drukket noe. Det har ikke vært et stort ønske, men i romjulen er det fest og da skal jeg kose meg:)

Endret av meg&mini
Skrevet

Altså slik at dere blir brisne/fulle? Selv drikker jeg kanskje 3 ganger i halvåret... samboer mener jeg er blitt gørrkjedelig:( er det ikke normalt å drikke sjelden når man har små:-////

Anonymous poster hash: c84d1...57a

Som alenemor med fri annenhver helg: Annenhver helg, frem til i fjor. Da fikk jeg kjæreste. Kjøpte gjerne en øl/cider for å kose meg med i helgene, uten å bli brisen eller full. Nå er jeg gravid med han og vi bor sammen. Regner med det blir veldig sjeldent som tobarnsmor.. Og ikke er det nødvendig heller:) 

Anonymous poster hash: 58439...65c

Skrevet

Hver fredag og lørdag, med unntak, selvsagt. Men jeg drikker aldri for og bli full, og skal vi på fest, velger jeg ofte og kjøre. Vin/øl eller annen alkohol for den saks skyld, er for meg en del av et godt måltid, ikke noe jeg drikker for og nyte en rus. Jeg kan ta en kald øl en varm sommerkveld, fordi jeg liker smaken,- eller et glass hvitvin. Men jeg liker ikke følelsen av og kjenne rusen, om man kan si det sånn?

VI har Cognac, aquevitt, øl og vin hjemme hos oss,- som "del av måltidet",- men de ganger vi har kjøpt inn "blandebrennevin"  (da til og drikke på fest)har vi endt opp med og tømme det ut etter 4-5år... En gin &tonic er kun godt i "syden" som en aperitiv før middagen en varm sommerkveld. Drinker er jo (i alle fall slik jeg oppfatter det)laget for og "dekke over" brennevinsmak, og mange av de kan man finne like gode alkoholfrie alternativ av, derfor velger jeg heller de fremfor de med alkohol...Fordi jeg liker som sagt ikke og "kjenne" at jeg har drukket..

Selvsagt blir jeg brisen.- og full også, noen gang..Det beror på dagsform og generell helse, med hvem og hva man drikker og ikke minst spiser... Har inntrykk av at mange drikker like ofte som meg/oss, og at det og dra på "fest" ikke lenger er forbundet med alkohol og fyll, men godt selskap og den "gode praten"...SOm sagt, på fest velger jeg ofte og kjøre.

Anonymous poster hash: c2a3c...b18
Skrevet

Jeg er så å si avholds.. Har ikke drukket siden august 09.

Liker ikke vin eller øl. Sjeldent ute å fester da jeg var så lei en periode, og vi har ikke barnevaktmuligheter. Det er kjipt å være dårlig eller trøtt dagen derpå med hylende unger som krever sitt fra 06.00.. Derfor orker jeg ikke å drikke noe særlig. Kosedrikking utgå siden jeg ikke liker det. :P  

Vært på en fest i hele 2013, og da drakk jeg minimalt, og var hjemme før 11. Kjedelig med andre ord. :P

Anonymous poster hash: 41eb9...a80
Skrevet

Har vært "skikkelig" på byen tre ganger siden Nurket ble født - han er fem måneder. Alkoholforbruket vårt i det daglige har ikke endret seg veldig. Vi drikker gjerne vin til middag 1-3 ganger i uken. Som regel et 1-2 glass.

Det var mye til å bare ha en liten baby!! :o

Drikker og er på byen kanskje en gang hver 4. Mnd. Stort sett bursdager, inflytningsfester, vinkveld med vennegjengen osv :-)

Anonymous poster hash: de0ce...b71

Syns du virkelig det er mye å ha vært på byn 3 av 150 dager?

Anonymous poster hash: 55875...37a

Om man har en liten baby og ektemann hjemme, ja. Om man er en singel student, nei :)

Anonymous poster hash: 0e6c8...3c0

Hvor ofte og når mener du er OK, da? Når han er konfirmert? :P

Babyer har et helt annet behov for foreldrene sine enn det en 2-3-åring har. Jeg personlig syns at man kan droppe den mest heftige drikkinga de første 12 mnd etter at man blir forelder, hvertfall om man er hovedforsørger (den som er hjemme i perm). Kjipt å stinke alkohol om babyen trenger omsorg på nattestid. Jeg opplevde flere ganger at jeg var den eneste som "dugde" på natta, selv om faren gjorde sitt beste. Men om ungen ikke er mer knyttet til mor enn til far så er det jo sikkert ikke noe problem.

Skrevet

Har vært "skikkelig" på byen tre ganger siden Nurket ble født - han er fem måneder. Alkoholforbruket vårt i det daglige har ikke endret seg veldig. Vi drikker gjerne vin til middag 1-3 ganger i uken. Som regel et 1-2 glass.

Det var mye til å bare ha en liten baby!! :o

Drikker og er på byen kanskje en gang hver 4. Mnd. Stort sett bursdager, inflytningsfester, vinkveld med vennegjengen osv :-)

Anonymous poster hash: de0ce...b71

Syns du virkelig det er mye å ha vært på byn 3 av 150 dager?

Anonymous poster hash: 55875...37a

Om man har en liten baby og ektemann hjemme, ja. Om man er en singel student, nei :)

Hvor ofte og når mener du er OK, da? Når han er konfirmert? :P

Babyer har et helt annet behov for foreldrene sine enn det en 2-3-åring har. Jeg personlig syns at man kan droppe den mest heftige drikkinga de første 12 mnd etter at man blir forelder, hvertfall om man er hovedforsørger (den som er hjemme i perm). Kjipt å stinke alkohol om babyen trenger omsorg på nattestid. Jeg opplevde flere ganger at jeg var den eneste som "dugde" på natta, selv om faren gjorde sitt beste. Men om ungen ikke er mer knyttet til mor enn til far så er det jo sikkert ikke noe problem.

For det første drikker jeg meg aldri kanonfull på byen - veldig usjarmerende med fulle damer og jeg hater å være fyllesyk. Det er dessuten utrolig vrient å gå pent i høyhælte sko med høy promille ;)

De gangene jeg har vært på byen har faktisk babyen overnattet hos mine foreldre - helt uproblematisk.

Skrevet

det varierer ekstremt!

nå er snuppa 4 og er 30 uker på vei med nr 2. så regner med det blir skjeldnere når vi har to små barn.

men etter første graviditet så kom det jo helt an på.da var vi 20 år og var med på det meste i form av store fester og jeg kunne ofte gå ut med venninner.mannen er sånn som liker seg hjemme og spille playstatiom f.eks ;)

så alt fra 1-3 ganger pr måned men det går jo også 1-3 mnd mellom hver gang og! drikker aldri ellers, (til mat eller 1-4 øl for kosens skyld)

Skrevet

Brisen blir jeg maks to ganger i året. Maks! Full blir jeg aldri. 

Anonymous poster hash: 44223...c79
Skrevet

Var viktig for meg å beholde de samme vennene mine som før, selv om jeg har vært først ute med å få barn! (alenemor). Dessuten elsker jeg å gå på by'n!! Blir ca en gang i uken, og det har det vel blitt siden vesla var 4 mnd. 

Kunne selvfølgelig sittet alene hjemme og sett på TV hver lørdag, men jeg ser ikke noen grunn til det :) Blir ikke dårlig dagen derpå, og koser meg ute med venninner med god samvittighet :)

Anonymous poster hash: 217ee...053
Skrevet

har ikke drukket siden juli 2012.. 

Har vært gravid i nesten hele 2013, så det er grunnen for at det ikke har blitt noe i år. 

Frister å kanskje ta seg et lite glass snart, men enn så lenge har jeg mer enn nok med mine to små :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...