Gå til innhold

Svigermor kan seile sin egen sjø!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greit.... jeg skjønner HI på en måte. Men når jeg inviterer til julfeiring her, så står jeg ikke i døra med kolletktbøssa heller for mat & drikke!

På en annen måte er det jo normalt å bidra med en flaske med noe godt, ha med noe snacks til barna o.l

Jul blir det uansett, med eller uten svigermor :kosteskaft:

Det høres bare så trist ut, å bruke så mye energi på dette....

Anonymous poster hash: 4a6ee...6c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke hvordan hi kan vite, hva som er grunnen til at svigermor ønsker å feire med dem hvert år? Hun bare går utifrå at det hun antar, er den fulle og hele sannhet.

Hvordan jeg vet det? Fordi hun sier det! Ordrett: "jeg vil feire jul hos dere".

Ja, selvsagt vil hun det. Da kan hun komme til duk og dekket bord og trenger ikke selv ta ansvar for å lage til jul for sine foreldre og yngste sønn. Men det ansvaret vil ikke jeg lenger ta. Nå sier vi det som det er at vi inviterer dem og min familie annethvert år.

Hi

Anonymous poster hash: 58fa9...e0f

Skrevet

Greit.... jeg skjønner HI på en måte. Men når jeg inviterer til julfeiring her, så står jeg ikke i døra med kolletktbøssa heller for mat & drikke!

På en annen måte er det jo normalt å bidra med en flaske med noe godt, ha med noe snacks til barna o.l

Det høres bare så trist ut, å bruke så mye energi på dette....

Ja, jeg syns også det er trist å bruke mye energi på  å lage til en form for julefeiring som vi selv ikke ønsker. Blir mye bedre fremover når vi faktisk feirer slik som passer vår familie best.

Hi

Skrevet

Neste år blir hun invitert, og kommer nok like tomhendt som vanlig, men det skal jeg ikke irritere meg over. Da er hun en invitert gjest. Men tidligere år når mine foreldre og vi har spleiset på julemat til oss alle, inkludert henne, hennes foreldre og hennes yngste sønn. ja da må jeg si det har irritert meg litt.

(vi spleiser ikke i ordets rette forstand, men mine foreldre stiller med alt av kjøttmat og kake til kaffen, mens vi lager tilbehør, dessert og holder drikkevarer).

Hi

Skrevet

Regner med at du krever at dine foreldre også lager noe av maten eller bidrar med penger......??

Det trenger jeg ikke "kreve", de har normale sosiale antenner og bidrar så gjerne :)

Hi

Skrevet

Skjønner ikke hvordan hi kan vite, hva som er grunnen til at svigermor ønsker å feire med dem hvert år? Hun bare går utifrå at det hun antar, er den fulle og hele sannhet.Anonymous poster hash: 4a6ee...6c4

Hvordan jeg vet det? Fordi hun sier det! Ordrett: "jeg vil feire jul hos dere". Ja, selvsagt vil hun det. Da kan hun komme til duk og dekket bord og trenger ikke selv ta ansvar for å lage til jul for sine foreldre og yngste sønn. Men det ansvaret vil ikke jeg lenger ta. Nå sier vi det som det er at vi inviterer dem og min familie annethvert år. Hi Anonymous poster hash: 58fa9...e0f

Du tolker det dithen at hun vil feire jul hos dere fordi hun da kommer til dekket bord. Har du tenkt tanken om at hun faktisk liker å feire jul hos dere fordi det da er barnebarn der??? Forstår henne godt. Pluss, har dere noen gang sagt til henne at hun kanskje kunne bidra med noe, enten mat eller penger???

Anonymous poster hash: a868a...e97

Skrevet

Eg kan ikkje med min beste vilje klare å sjå det som negativt at nokon ønskar å feire hjå oss, så her ville eit ønske om å komme kvart år blitt teke imot med glede.

At det ikkje alltid passar med slektstreff i huset på julaften er noko anna, då gir ein berre beskjed om det utan meir oppstyr. "Vi har behov for meir ro, du er velkommen neste år." Skulle ikkje vere så vanskelig. .

Skrevet

Skjønner ikke hvordan hi kan vite, hva som er grunnen til at svigermor ønsker å feire med dem hvert år? Hun bare går utifrå at det hun antar, er den fulle og hele sannhet.Anonymous poster hash: 4a6ee...6c4

Hvordan jeg vet det? Fordi hun sier det! Ordrett: "jeg vil feire jul hos dere". Ja, selvsagt vil hun det. Da kan hun komme til duk og dekket bord og trenger ikke selv ta ansvar for å lage til jul for sine foreldre og yngste sønn. Men det ansvaret vil ikke jeg lenger ta. Nå sier vi det som det er at vi inviterer dem og min familie annethvert år. Hi Anonymous poster hash: 58fa9...e0f

Du tolker det dithen at hun vil feire jul hos dere fordi hun da kommer til dekket bord. Har du tenkt tanken om at hun faktisk liker å feire jul hos dere fordi det da er barnebarn der??? Forstår henne godt. Pluss, har dere noen gang sagt til henne at hun kanskje kunne bidra med noe, enten mat eller penger???

I fjor sto mamma og jeg på kjøkkenet fra klokka ett. Pappa og mannen min var ute med ungene og aket, bar på bord og stoler, dekket bord og fyrte i ovnen. På slaget fem kom min svigermor med familie. "Hun hadde vært ute og gått seg en lang deilig tur, og var bare sååå sulten".

Jeg driter i at noen opplever meg som sær, jeg gidder ikke varte henne opp hver jul, annenhver får holde.

Hi

Skrevet

Skjønner ikke hvordan hi kan vite, hva som er grunnen til at svigermor ønsker å feire med dem hvert år? Hun bare går utifrå at det hun antar, er den fulle og hele sannhet.

Hvordan jeg vet det? Fordi hun sier det! Ordrett: "jeg vil feire jul hos dere".

Ja, selvsagt vil hun det. Da kan hun komme til duk og dekket bord og trenger ikke selv ta ansvar for å lage til jul for sine foreldre og yngste sønn. Men det ansvaret vil ikke jeg lenger ta. Nå sier vi det som det er at vi inviterer dem og min familie annethvert år.

Hi

.

Hvitdan vet du at det er fordi hun ikke vil ta det ansvaret???

Skrevet

Jeg prøver å legge all godvilje til.. Men alt jeg leser er at din familie er fantastisk med god folkeskikk og sosiale antennen, mens svigermor er utspekulert, ganske frekk og egoistisk og at du ikke liker dama.

Folk er forskjellig.. Leser hun ikke dine tanker, så får du si det til henne på en fin måte da, siden hun da tydeligvis ikke forstår hvordan du vil ha det.

Det er En kveld, EN middag,familie.. Skjønner ikke problemet ditt Hi..

Anonymous poster hash: 6a959...4f2

Skrevet

Hva er det med alle? HI kjenner svigermor dere gjør ikke det. Hun vet gjennom erfaring svigermor er gjerrig og liker gjøre minst mulig og få ting servert. Dere velger å anta at HI er slel svigerdatter. Mannen til HI er enig med henne. Jeg kjenner ingen som ikke kjører annenhvert år med mormor/ morfar og farmor/ farfar. Ingen. Det er vanlig bytte på så hver sett av besteforeldre får hvert sitt år og hovedfokus. Kunne ikke drømme om å invitere svigermor med min mor hvert år min mor var her . Du er ikke sær og åpent hus er ikke normen ( spesielt ikke når det gjelder folk som ikke gir noe særlig igjen)

Skrevet

Hvordan jeg vet det? Fordi hun sier det! Ordrett: "jeg vil feire jul hos dere". Ja, selvsagt vil hun det. Da kan hun komme til duk og dekket bord og trenger ikke selv ta ansvar for å lage til jul for sine foreldre og yngste sønn. Men det ansvaret vil ikke jeg lenger ta. Nå sier vi det som det er at vi inviterer dem og min familie annethvert år. Hi Anonymous poster hash: 58fa9...e0f

I fjor sto mamma og jeg på kjøkkenet fra klokka ett. Pappa og mannen min var ute med ungene og aket, bar på bord og stoler, dekket bord og fyrte i ovnen. På slaget fem kom min svigermor med familie. "Hun hadde vært ute og gått seg en lang deilig tur, og var bare sååå sulten".

Jeg driter i at noen opplever meg som sær, jeg gidder ikke varte henne opp hver jul, annenhver får holde.

Hi

Når jeg begynte å lese tråden så hadde du min fulle sympati. Jeg orker heller ikke stressjuler med fult hus uten å kunne ha mulighet til å slappe av. Så her feirer vi jul hvert tredje år hos svigers, hos mine og hjemme hos oss.

Men, når du kommer med dette innlegget her mister du meg. Hvis det er din families jul i år, hvorfor var de hos dere i fjor også?

Hvis familien din var hos dere i fjord og er i tillegg invitert i år skjønner jeg godt at svigerfamilien og ønsker det samme.

Anonymous poster hash: 99ea3...d79

Skrevet

Du tolker det dithen at hun vil feire jul hos dere fordi hun da kommer til dekket bord. Har du tenkt tanken om at hun faktisk liker å feire jul hos dere fordi det da er barnebarn der??? Forstår henne godt. Pluss, har dere noen gang sagt til henne at hun kanskje kunne bidra med noe, enten mat eller penger???Anonymous poster hash: a868a...e97

I fjor sto mamma og jeg på kjøkkenet fra klokka ett. Pappa og mannen min var ute med ungene og aket, bar på bord og stoler, dekket bord og fyrte i ovnen. På slaget fem kom min svigermor med familie. "Hun hadde vært ute og gått seg en lang deilig tur, og var bare sååå sulten". Jeg driter i at noen opplever meg som sær, jeg gidder ikke varte henne opp hver jul, annenhver får holde. Hi Anonymous poster hash: 58fa9...e0f

I fjor av alle hos deg, men i år får kun din familie komme?

Da er det jo ikke annethvert år da....

Anonymous poster hash: fad5a...94b

Skrevet

Hva er det med alle? HI kjenner svigermor dere gjør ikke det. Hun vet gjennom erfaring svigermor er gjerrig og liker gjøre minst mulig og få ting servert. Dere velger å anta at HI er slel svigerdatter. Mannen til HI er enig med henne. Jeg kjenner ingen som ikke kjører annenhvert år med mormor/ morfar og farmor/ farfar. Ingen. Det er vanlig bytte på så hver sett av besteforeldre får hvert sitt år og hovedfokus. Kunne ikke drømme om å invitere svigermor med min mor hvert år min mor var her . Du er ikke sær og åpent hus er ikke normen ( spesielt ikke når det gjelder folk som ikke gir noe særlig igjen)

Enig! Jeg synes tvert imot du virker raus som ordner alt for svigerfamilien annethvert år.

Anonymous poster hash: 1bc15...320

Skrevet

Du tolker det dithen at hun vil feire jul hos dere fordi hun da kommer til dekket bord. Har du tenkt tanken om at hun faktisk liker å feire jul hos dere fordi det da er barnebarn der??? Forstår henne godt. Pluss, har dere noen gang sagt til henne at hun kanskje kunne bidra med noe, enten mat eller penger???Anonymous poster hash: a868a...e97
  I fjor sto mamma og jeg på kjøkkenet fra klokka ett. Pappa og mannen min var ute med ungene og aket, bar på bord og stoler, dekket bord og fyrte i ovnen. På slaget fem kom min svigermor med familie. "Hun hadde vært ute og gått seg en lang deilig tur, og var bare sååå sulten". Jeg driter i at noen opplever meg som sær, jeg gidder ikke varte henne opp hver jul, annenhver får holde. Hi Anonymous poster hash: 58fa9...e0f

Vi feiret annenhver jul inntil for fem år siden. Da ble svigermor alene. Den første julen hun var alene (svigerfar fant en ny), så var det egentlig mine foreldre "sin tur". Men fordi vi hadde vondt av henne inviterte vi henne og ba mine foreldre om å "hoppe over en runde". Året etter hadde hun det fortsatt vanskelig og vi inviterte henne da også. Mine foreldre hadde full forståelse for det. Året etter var det da tid for mine foreldre å bli invitert. Svigermor spurte da en mnd før jul om hva vi skulle i julen. Jeg sa vi hadde invitert mine foreldre og søster, hvorpå hun sa "jeg vil også feire jul sammen med dere". Jeg ble så perpleks at jeg svarte at det var greit. Så i to år har vi nå feire alle sammen.

Siden mine foreldre er de som har feiret færrest juler sammen med barnebarna syns jeg det er helt naturlig at det første året hvor vi igjen innfører annenhver jul, er dem som blir invitert.

Hi

Skrevet

Hvordan jeg vet det? Fordi hun sier det! Ordrett: "jeg vil feire jul hos dere". Ja, selvsagt vil hun det. Da kan hun komme til duk og dekket bord og trenger ikke selv ta ansvar for å lage til jul for sine foreldre og yngste sønn. Men det ansvaret vil ikke jeg lenger ta. Nå sier vi det som det er at vi inviterer dem og min familie annethvert år. Hi Anonymous poster hash: 58fa9...e0f
I fjor sto mamma og jeg på kjøkkenet fra klokka ett. Pappa og mannen min var ute med ungene og aket, bar på bord og stoler, dekket bord og fyrte i ovnen. På slaget fem kom min svigermor med familie. "Hun hadde vært ute og gått seg en lang deilig tur, og var bare sååå sulten". Jeg driter i at noen opplever meg som sær, jeg gidder ikke varte henne opp hver jul, annenhver får holde. Hi Anonymous poster hash: 58fa9...e0f

Vi feiret annenhver jul inntil for fem år siden. Da ble svigermor alene. Den første julen hun var alene (svigerfar fant en ny), så var det egentlig mine foreldre "sin tur". Men fordi vi hadde vondt av henne inviterte vi henne og ba mine foreldre om å "hoppe over en runde". Året etter hadde hun det fortsatt vanskelig og vi inviterte henne da også. Mine foreldre hadde full forståelse for det. Året etter var det da tid for mine foreldre å bli invitert. Svigermor spurte da en mnd før jul om hva vi skulle i julen. Jeg sa vi hadde invitert mine foreldre og søster, hvorpå hun sa "jeg vil også feire jul sammen med dere". Jeg ble så perpleks at jeg svarte at det var greit. Så i to år har vi nå feire alle sammen.

Siden mine foreldre er de som har feiret færrest juler sammen med barnebarna syns jeg det er helt naturlig at det første året hvor vi igjen innfører annenhver jul, er dem som blir invitert.

Hi

Hahaha, blir bare bedre og bedre dette her! Det har jo ikke vært noe system de siste 5 årene, og når dere nå velger å innføre annethvert år, så bestemmer dere at dine foreldre er de som begynner først på ordningen. Herregud, ikke rart svigermor er forvirret!

Kos deg du, hi, med din perfekte jul, og din perfekte familie.... *oppgitt over hi* 😳

Skrevet

I fjor sto mamma og jeg på kjøkkenet fra klokka ett. Pappa og mannen min var ute med ungene og aket, bar på bord og stoler, dekket bord og fyrte i ovnen. På slaget fem kom min svigermor med familie. "Hun hadde vært ute og gått seg en lang deilig tur, og var bare sååå sulten". Jeg driter i at noen opplever meg som sær, jeg gidder ikke varte henne opp hver jul, annenhver får holde. Hi Anonymous poster hash: 58fa9...e0f

Hi

Hahaha, blir bare bedre og bedre dette her! Det har jo ikke vært noe system de siste 5 årene, og når dere nå velger å innføre annethvert år, så bestemmer dere at dine foreldre er de som begynner først på ordningen. Herregud, ikke rart svigermor er forvirret!

Kos deg du, hi, med din perfekte jul, og din perfekte familie.... *oppgitt over hi*

Kan du ikke lese?

Skrevet

Hvis jeg hadde vært deg HI hadde jeg foreslått at neste jul ble feiret hjemme hos henne. Har dere prøvd å "tvinge" feiringen over på henne?

Skrevet

Hi virker lite løsningsorientert, svigermor kan tross alt "seile sin egen sjø"!!

Skrevet

Hvis jeg hadde vært deg HI hadde jeg foreslått at neste jul ble feiret hjemme hos henne. Har dere prøvd å "tvinge" feiringen over på henne?

Jepp, har prøvd det. Da sa hun "jeg vet ikke om jeg orker å feire jul i år". Neste år skal jeg prøve det igjen, og dersom hun svarer det samme da skal jeg si "ok, da regner vi ikke med deg i julen, si fra dersom du ombestemmer deg så kommer vi gjerne".

Hi

Skrevet

Syntes faktisk HI har gjort masse for å være imøtekommende og ta hensyn til svigermor.

Når hun har sagt fra i år at de ikke ønsker å feire jul med så mange mennesker lenger, de har jo prøvd i 2 år og har da rett til å si at beklager dette passet ikke oss.

Siden alle har feiret sammen de siste to årene blir det jo bare tilfeldig hvilken side de skal velge første året.

Og jeg skjønner godt at de da velger de som kommer, leker med barna og hjelper til med mat og annet som skal gjøre og er med å betaler på utgiftene.

Det tilsvarer en mer avslappet jul for mor og far i huset tross alt.

Jeg regner med at Hi ikke sa til sin svigermor at du får seile din egen sjø. Men at de ga beskjed på en fin måte og i greit tid før jul at vi har bestemt oss for at vi ønsker å ha mindre mennesker på julaften og vil tilbake til annet hvert år så i år skal vi kun feire med den ene siden av familien og neste år så feirer vi med dere og uten dem.

Siden svigermoren og de andre ikke blir sittende alene men er 5 som kan feire sammen så er det da ikke noen synd.

Og dere som sier jo mer mennesker jo bedre, vel det er deres syn på hvordan julen skal være, hi og mannen hennes er tydeligvis ikke ikke av samme oppfatting og de har full rett til å legge opp til den julen de selv ønsker.

Selv om HI her tydelig sier hva hun føler i forhold til svigermoren og hennes oppførsel så betyr det ikke at hun har vært slem eller uhyggelig i sin overrekkelse av informasjonen til denne damen.

Siden Hi nevner at de hjelper mannens besteforeldre både med handling, snømåking og annet vil jeg tro de tar mer en sin del i forhold til å hjelpe og stille opp for familien.

Anonymous poster hash: 37d80...06d
Skrevet

Hvorfor ikke ha både svigermor og dine foreldre hjemme hos dere hvert år? Og å be noen om å ta med sin egen julemat, eller deler av den, når de skal feire hjemme hos dere synes jeg blir for drøyt. Enten får de komme på julefeiring, med alt det innebærer, eller så får dere heller si at dere kan komme til dem eller at dere ikke vil at noen kommer. Det med annenhvert år kan være en god plan, men ikke hvis svigermor blir sittende alene på julaften. Hun kan vel feire annethvert år hos dere, og sin yngste sønn?

Anonymous poster hash: e6fc0...1e4

Anonymous poster hash: e6fc0...1e4

Skrevet

Huff, jeg hadde aldri orket å hatt begge familiene hvert år. Skjønner godt at du ikke vil det HI! Folk er jo forskjellige :) 

Anonymous poster hash: 2fc28...4fd
Skrevet

skjønner dere godt HI - hadde gått for samme løsning! God jul! :D

Anonymous poster hash: 09245...f9e
Skrevet

Din mann har en bror, hvorfor inviterer ikke han moren sin på besøk?  

Jeg kjenner ingen som spleiser på julematen, men hos de fleste er det da vanlig at man inviterer hver sin dag?  Unntaket må være de som er syk eller gammel eventuelt 18 år og bor i bofellesskap.  Jeg ville aldri bedt noen om å betale for maten på julaften, men hvis noen kommer på besøk på julaften så forventer jeg å bli invitert en annen dag.

Og når noen inviterer meg, så spør jeg alltid om jeg kan ta med noe, eventuelt tar med konfekt, blomster eller lignende.  

Som jeg forstå HI så bidrar ikke svigermoren med noe som helst, hverken praktisk eller økonomisk.  Hun er derimot klar på at hun synes det er greit å komme til duk og dekket bord, for seg selv, foreldrene sine og sønn og svigerdatter.  HI, mannen og HIs foreldre er lei av å varte opp snyltere, og det forstår jeg.  HI og mannen har begge foreldre, og svigermor har to sønner.  Da kan det ikke være noe problem å sette i gang med annet hvert år.   

Anonymous poster hash: f7ab9...d18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...