Gå til innhold

Svigermor kan seile sin egen sjø!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor bor alene. Hun er en fullt oppegående dame i full jobb. Hun har to barn. Mannen min og hans yngre bror.

Hun kommer innom et par ganger i mnd, gjerne idet ungene skal legge seg. Passer dem aldri, kjøper simple gaver og da kun til bursdag og jul.

Sine egne foreldre besøker hun nesten aldri selv om de trenger mye hjelp. De som står og måker, handler og klipper gresset hos dem er mannen min og jeg.

Hvert år ber hun om å få feire jul hos oss, selv om hun vet at vi ønsker å feire annenhver jul. Har hittil imøtekommet dette, og dermed ikke fått den julefeiringen vi har ønsket oss (både mannen og jeg liker rolig feiring med ikke altfor mange mennesker).

Ifjor skjønte jeg hvorfor hun alltid vil feire hos oss, jo for da slipper hun å lage til. Hun kjøpte inn litt brus og godteri, men alt som koster penger ordnet vi for både oss, henne, hennes foreldre og mannens bror.

Så i år har jeg sagt at vi skal feire med bare mine foreldre og min søster, og at hun er velkommen hit neste år. Når neste år kommer har jeg tenkt å be henne lage deler av maten og ta med.

Godt å endelig stå opp for oss selv (mannen er helt enig).

Anonymous poster hash: 58fa9...e0f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kjenner ikke jeg din svigermor, men jeg skjønner ikke helt hvorfor hun ikke for lov til å feire jul hos dere, det må da være veldig sårt for henne når  hele din familie får lov til å komme? Det er jo jul!

Sånn mtp barnevakt...Det syntes jeg må være hennes valg. Og gaver, vel...nå er det hun som skal velge gaver som hun vil gi.

Om det er pengene det er snakk om så fortell henne heller det, at dere har dårlig råd og om hun ikke vil være med å spleise litt.

God Jul!

Skrevet

Nå kjenner ikke jeg din svigermor, men jeg skjønner ikke helt hvorfor hun ikke for lov til å feire jul hos dere, det må da være veldig sårt for henne når  hele din familie får lov til å komme? Det er jo jul!

Sånn mtp barnevakt...Det syntes jeg må være hennes valg. Og gaver, vel...nå er det hun som skal velge gaver som hun vil gi.

Om det er pengene det er snakk om så fortell henne heller det, at dere har dårlig råd og om hun ikke vil være med å spleise litt.

God Jul!

Må man ha dårlig råd for å ikke like å bli utnyttet altså?

Anonymous poster hash: ab61f...71d

Skrevet

Min familie får heller ikke komme mer enn annethvert år. Vi ønsker som sagt å feire annethvert år fordi vi syns det blir for mye folk. 

God jul!

Skrevet

Så mine foreldre er her bare hvert annet år (fordi de respekterer vårt ønske), mens svigermor kommer hvert år uansett. Men i år har jeg som sagt satt foten ned.

Bare for å si det, dersom noen hadde måttet være alene hadde de selvsagt blitt invitert. Men både svigermor og mine foreldre har uansett andre å feire med.

Hi

Skrevet

God Jul!

Må man ha dårlig råd for å ikke like å bli utnyttet altså?

Anonymous poster hash: ab61f...71d

Jeg skriver "om det er pengene det er snakk om" altså,  jeg spør om det er grunnen.

Skrevet

Kjenner jeg syns litt synd i henne, selv om jeg kan tenke meg at dere sikkert er både lei av at avtalen om å feire jul sammen annen hvert år har blitt brutt og at hun ikke er særlig spandabel. Men nå har vi kun hørt en versjon av denne saken da, så det blir vanskelig å sette seg helt inni situasjonen deres. Håper det ordnet seg for begge parter. God jul!

Skrevet

Vi har ikke dårlig råd nei, men jeg skjønner ikke hvorfor det er vi som skal betale for full julemiddag med øl og dram for svigermor, hennes foreldre, mannens lillebror og samboeren hans. Ingen av dem tilbyr seg å betale en krone.

Neste år skjer ikke det!

Hi

Skrevet

Min familie får heller ikke komme mer enn annethvert år. Vi ønsker som sagt å feire annethvert år fordi vi syns det blir for mye folk. 

God jul!

Da forstår jeg sikkert ikke hva du mener. Du vil ha dine på besøk ett år og svigers neste år?

Skrevet

God jul!

Da forstår jeg sikkert ikke hva du mener. Du vil ha dine på besøk ett år og svigers neste år?

Nettopp :)

Skrevet

Vi har ikke dårlig råd nei, men jeg skjønner ikke hvorfor det er vi som skal betale for full julemiddag med øl og dram for svigermor, hennes foreldre, mannens lillebror og samboeren hans. Ingen av dem tilbyr seg å betale en krone.

Neste år skjer ikke det!

Hi

I hovedinnlegget nevnte du kun svigermor. Ikke hele hurven som følger med.

Skrevet

Neste år skjer ikke det!

Hi

Jo det gjorde hun, se i avsnitt fem i hovedinnlegget. 

Anonymous poster hash: c6c25...e2a

Skrevet

Neste år skjer ikke det!

Hi

Jo det gjorde hun, se i avsnitt fem i hovedinnlegget. 

Anonymous poster hash: c6c25...e2a

Hun skriver at svigermor vil feire jul med de i år. Selv om resten av familien feiret med de i fjor så betyr jo ikke det at  jeg automatisk forstår at de vil feire i år også..

Skrevet

Kan ikke dere bare dere ønsker en rolig jul, og dere håper hun og de andre får en fin jul.

Anonymous poster hash: 8d73d...197

Skrevet

Foreslå at neste år spiser der middag hos henne og åpner gaver hos dere (om dere bor i nærheten). Det gjorde jeg når jeg var lei av å alltid betale kalaset.

Skrevet

Det må da gå ann å be broren og samboeren ta med dessert? Vin? Og svigermor tar med dram?

Anonymous poster hash: ac18d...daf

Skrevet

Skjønner deg HI. Normalt med Annenhvert år i mange hjem. Jeg er ikke tilhenger av at freidige skal tjene på å albue seg frem så de får feire med barnebarn hvert år mens mormor og morfar kun får annenhvert ? Frekkas svigermor. Ha en fin jul med din familie. Neste år er det hennes tur.

Skrevet

Hi, du er smålig, dette er jo tross alt snakk om familietid!!

Anonymous poster hash: 4a6ee...6c4

Skrevet

Jeg tenker mer på jobben enn utgifter med julemiddag. Å lage mat til 12-15 tar lang tid. Her har svigerinne blitt lei å drasse rundt med 3 barn, så svigers, jeg og mannen med barna skal feire der. Alle tar med seg noe slik at ingen må stå i kjøkkenet hele dagen alene. Pluss at de ikke står med regningen alene. Kan dere ikke finne en liknede løsning? Jeg syns at jo mer folk det er jo bedre på julaften.

Skrevet

Helt enig, Mia!! Litt ❤️rom takk!!!

Gjest Julia1984
Skrevet

Regner med at du krever at dine foreldre også lager noe av maten eller bidrar med penger......??

Skrevet

Kjære vene, så vanskelige mange av dere er. Det er da helt vanlig praksis å ha annethvert år ordning i jula. Kjenner veldig mange som har det.

Det er ikke alle som tenker jo flere jo bedre. Folk er forskjellige.

Så lenge ingen blir sittende alene hjemme i jula - og det sier jo HI at de ikke blir - så er da ikke dette noe å ha dårlig samvittighet for.

God jul, HI!

Anonymous poster hash: 1cd19...aa1

Skrevet

Skjønner ikke hvordan hi kan vite, hva som er grunnen til at svigermor ønsker å feire med dem hvert år? Hun bare går utifrå at det hun antar, er den fulle og hele sannhet.

Skrevet

Greit.... jeg skjønner HI på en måte. Men når jeg inviterer til julfeiring her, så står jeg ikke i døra med kolletktbøssa heller for mat & drikke!

På en annen måte er det jo normalt å bidra med en flaske med noe godt, ha med noe snacks til barna o.l

Jul blir det uansett, med eller uten svigermor :kosteskaft:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...