Gå til innhold

Hvorfor venner dere 1-2-3-åringer til å bruke iPad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våre på fire og ett bruker våre to iPader - eller så hadde de tatt våre iPhoner, som er mer risikabelt ifht ringing, jobbmail etc. ;) Hun på fire fikk også egen iPod til treårsdagen. Hun elsker å ta flatterende bilder av meg sett nedenfra.:P Vi leser likevel bøker for begge hver kveld ved legging. Eldste leser ganske avanserte bøker og yngste leser vi uhorvelig mange Tassen-bøker til på en sykt barn-dag. IPader går IKKE ut over lesing hos oss.

Interessen for iPadene varierer fra dag til dag. De bruker de stort sett daglig, men sjelden mer enn en halvtime i strekk. Paddene er nesten alltid tilgjengelige. Fireåringen lurer på så mangt om universet og naturen for tiden, og da ber hun oss spørre internettet for å få se alt mulig. Vi går ikke i et leksikon slik jeg måtte få hjelp til som liten.

iPad og Internett kan brukes og misbrukes som det meste annet, og foreldre må være aktive, bevisste foreldre i denne sammenhengen også. Jeg er for å lære barna å bruke teknologi som den naturlige del av hverdagen det er i 2013. Klasseskiller liker jeg ikke. Det er veldig trist om det skapes i stor grad. Det koster ca kr 1990,- for rimeligste iPad + internett. Det er ikke mye for mange, og noe jeg veldig gjerne skulle støttet for fattige barnefamilier.

Anonymous poster hash: 368d5...dc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge man passer på at barnet ikke blir avhengig og er aktiv på andre områder ser jeg på ipad som positiv læring.

Å ta hensyn til de som ikke har råd gjør jeg nok ikke. Hvor skal grensa gå? Ski? Sykkel? Traktor med pedaller?

Skrevet

Jeg er enig med HI jeg! Er overhode ikke imot at småtroll også skal få lov til å bruke skjerm, men de behøver da vel ikke å ha en egen? De kan låne litt hos mor eller far (brett eller tlf) innimellom.

Snupp på 5,5 har ikke noe eget, men bruker vår tablet eller telefon innimellom. Hun har helt skjønt poenget og henger garantert ikke etter ved skolestart i så måte. Hennes favoritt er kreative tegneprogram. Spill hvor hun blir "styrt" til å ha få valg interesserer henne ikke så mye.

(Og jada, hun skriver, leser og regner fire regnearter så lenge det er under ca 20)

Hun har forresten også av og til fått lov til å bruke "vanlig" pc og kan styre mus og skrive på tastatur.

Hos oss er det sportsustyr, lego og utkledningstøy under juletreet!

Anonymous poster hash: e9e97...85a
Skrevet

Skjønner ikke overskriften. Venner?

Anonymous poster hash: 4589c...0c4
Skrevet

Syntes det er hårreisende å argumentere med "slik er verden nå" "det er fremtiden" ol.

Dette er e apparat til flere tusen kroner. Og je syntes det er leit st så mange foreldre oppfordrer til klasseskille..

Mener du at min 6 åring ikke kan få iPad i tilfelle naboungen ikke får...?

Hvor står det 6 åringer? Snakker vi ikke om 1-2-3 åringer? Eller leste jeg overskriften helt feil mener du?

Skrevet

Jeg er enig med HI jeg! Er overhode ikke imot at småtroll også skal få lov til å bruke skjerm, men de behøver da vel ikke å ha en egen? De kan låne litt hos mor eller far (brett eller tlf) innimellom. Snupp på 5,5 har ikke noe eget, men bruker vår tablet eller telefon innimellom. Hun har helt skjønt poenget og henger garantert ikke etter ved skolestart i så måte. Hennes favoritt er kreative tegneprogram. Spill hvor hun blir "styrt" til å ha få valg interesserer henne ikke så mye.(Og jada, hun skriver, leser og regner fire regnearter så lenge det er under ca 20)Hun har forresten også av og til fått lov til å bruke "vanlig" pc og kan styre mus og skrive på tastatur. Hos oss er det sportsustyr, lego og utkledningstøy under juletreet! Anonymous poster hash: e9e97...85a

Jeg har ipad til kvart barn 1, 6 og 8. Og det er no som heiter og kontrollere bruken.

Anonymous poster hash: c8d0c...a7d

Skrevet

Studier viser at barn som utsettes for slikt tidlig lærer mindre og mister mye av det kreative. Man kan argumentere alt man vil for at dette er 2013, det er fremdeles skadelig for barnet.

Men sikkert veldig grei barnevakt for late mødre.

Anonymous poster hash: 4384f...9c9

Kilder? ja det kan sikkert påvirke kreativitet o.l. om man bruker den veldig mye, like godt som at tenåringer som spiller mye pc kommer i dårlig form og sliter sosialt, men om du påstår det er forsket på at lite bruk har samme effekt vil jeg gjerne se at det stemmer, for det tviler jeg på.

Vi bruker iPaden lite til mini, men det hender han får lov å legge et puslespill, spille pianospill og bildespill med dyr og lyder. Han er akkurat blitt to. Om det er noe vi voksne vil se på tv eller vi misser barnetv kan det også bli litt internett-tv på ham. Han bruker den kanskje en gang i uken, og på flyturer mv.

Han har ikke sin egen, han låner vår. Han er forresten en racer på vanlige fysiske puslespill, lego, bøker osv. så jeg ser ikke helt problemet med at han bruker dette elektronisk også. Slike maskiner er som noe påpeker ovenfor, fremtiden. Å aldri ha brukt en pc når du starter i 1 klasse er bare rart - da er man på samme nivå som vi var i  1 klasse i 1990. Det er, om noe, et hinder for barnet tenker jeg.

Anonymous poster hash: 809a8...48b

Skrevet

Dæ æ heilt i orden at barn bruker nettbrett å lignende MEN er det nødvendig med en egen? I en alder av 1,2og 3 år ? Ser den at noen ønsker det fordi di har råd til det. Men eg hadde ikke brukt så mye penger som en ipad koster til ungen då får di låne min som jeg foressten har fått i gave.

Men nå er mine 6 og 8 å får vert deres nettbrett til jul av typen asus å kostet ikke mer enn 999 på tilbud ;) men mista må nokk vente helt til ho blir på den alderen ho og men skal selfølgeligt få låne min :)

Anonymous poster hash: 0ddfa...3e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...