Gå til innhold

Hvorfor venner dere 1-2-3-åringer til å bruke iPad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker her inne som om en del har planer om å gi barn i to-treårsalderen egen iPad til jul, blant annet med argumentet at de hele tida maser om å låne foreldrenes...

Jeg bare lurer på, hvorfor har dere vent barna deres til å bruke iPaden allerede når de er så små?

Mulig dere har et og annet pedagogisk spill på iPaden deres, men jeg våger å påstå at alt i alt er iPad et 2800 kroners leketøy som barn bruker til å spille på, se filmer på og etter hvert surfe på nettet på.

Vi har en iPad i hus som tilhører tenåringen, vi foreldre har ingen, da vi har PCer, smarttelefoner og ikke ser behovet for et nettbrett. Treåringen og ettåringen aner ikke hva en iPad er (men treåringen finner det nok ut snart altså, ser jo tenåringens og hjemme hos andre) - og jeg ser bare ikke greia med å innføre bruk av iPad/spill på iPhone på så små barn! Erfaringen med tenåringen er at barna tidsnok kommer til å bruke mer nok tid på spilling og skjermtitting - hvorfor skape dette behovet alt hos de minste?

(Og jada, det fins sikkert apper som kan lære dem tall og bokstaver, men det går faktisk an å sitte sammen med barna og drive med tall og bokstaver uten en spillmaskin...- jeg kjøper ikke helt argumentet om at barna lærer så mye av ipaden). Kan det heller ha noe med å gjøre at barna sitter veldig rolig og ikke forstyrrer dere foreldre når de sitter med iPaden...?

Anonymous poster hash: b28d1...6c4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 38 år og ønsker meg iPad til jul :D

Anonymous poster hash: a7918...63a
Skrevet

Vi bruker det, barnet er 2.år gammel, men bruker det gode gamle også... Lek,lær pedagogikk o.l! Har regler på nettbrettet til barnet, er vi voksne som bestemmer! :)

Anonymous poster hash: c98d0...26f
Skrevet

Jeg har ipad og har noen apper til jenta mi på 3.5 år. Dette er i all hovedsak puslespill og tegneprogrammer. Og jada, hun kan gjøre det i virkeligheten også. Er ikke veldig mye og ofte hun får lov.

Men, så har vi ha med dager i barnehagen og der er det utrolig nok unger som kommer med egne ipader.... I barnehagen!!!!!!

Er jo ikke noe rart at hun maser hull i hodet på oss om å få sin egen da når andre har og alle barna flokker seg rundt for å se og spille! Fortsetter dette maset kan det hende vi gir etter til bursdag eller neste jul, men det sitter langt inne altså....

Tror jeg skal ta det opp på neste foreldremøte altså, kan ikke fatte og begripe at det virkelig er lov å ha det med seg!

Skrevet

Jenta mi fikk ipad når hun var 1 år.

ELsket det fra første stund .

Hun ser filmer , legger puslespill , lærer seg tall.  

Men vi leser da også bøker sammen , synger , twller , tegner , går ut å leker , leker på vanlig måte også faktisk :)

Ser ikke problemet , hun liker den veldig godt å koser seg.

Hun ser på hver morgen i min seng så jeg slipper stå opp kl 5 ja , hva er galt med det?

Anonymous poster hash: 24a47...b0f
Skrevet

Vi har iPad til 3-åringen!

Den brukes til spill hun lærer masse av, og i stedet for tv.. Hun ser aldri på tv, vil heller se filmer på ipaden!

Og innimellom brukes den jammen meg for å få 5 minutter i ro og fred til å drikke en kopp kaffe en søndagsmorgen..

Skrevet

Fordi vi lever i 2013, og verden er ikke sånn den var da vi var små. Tro hva du vil (dumt å uttale seg når du ikke har prøvd?), men ja, det er masse god læring å finne på Ipad'en.

Min 3 åring ser på Karsten og Petra og pusler puslespill på den. Og er kjempeflink til å forstå hvordan Ipad'en fungerer, snart er det nok hun som lærer meg. Men hun har jo ikke sin egen, hun låner min og får bruke den når jeg bestemmer.

Anonymous poster hash: 22137...51f

Skrevet

iPad til alle! 0 eller 100 år! :D

Det er som med alt i verden - fint med balanse - og viktig å følge med i utviklingen. Våre to har hatt tilgang på iPad fra de var måneder gamle. Ser ingen problemer med det fordi vi alltid er sammen med de.

Anonymous poster hash: 368d5...dc6

Skrevet

hvorfor mener du at du har noe med det? her får 3åringen det til jul,slik han han kan spille på sin egen

Anonymous poster hash: 747e7...1e5
Skrevet

Men da lurer jeg på dette: hvorfor må de ha en egen? Hvorfor kan ikke familien ha en sammen?? Hvorfor kan ikke barnet bruke den foreldrene har kjøpt seg? Rart barn ikke lærer seg å dele... Eller bruker dere foreldre ipaden så mye at dere ikke har tid til å la barnet få prøve seg??

Anonymous poster hash: b7840...7a7

Skrevet

Fordi det er fremtiden.

Skrevet

Studier viser at barn som utsettes for slikt tidlig lærer mindre og mister mye av det kreative. Man kan argumentere alt man vil for at dette er 2013, det er fremdeles skadelig for barnet.

Men sikkert veldig grei barnevakt for late mødre.

Anonymous poster hash: 4384f...9c9
Skrevet

Sånn er verden nå. Hvorfor skal de skjermes fra virkeligheten? Ordene i en bok er ikke av dårligere kvalitet bare fordi de er digitale.

Skrevet

Syntes det er hårreisende å argumentere med "slik er verden nå" "det er fremtiden" ol.

Dette er e apparat til flere tusen kroner. Og je syntes det er leit st så mange foreldre oppfordrer til klasseskille..

Skrevet

Studier viser at barn som utsettes for slikt tidlig lærer mindre og mister mye av det kreative. Man kan argumentere alt man vil for at dette er 2013, det er fremdeles skadelig for barnet.

Ja, det er helt sikkert derfor vi ble anbefalt av spesialpedagogen, logopeden og barnehabiliteringen å begynne med ipad da junior var 2 år. De er sikkert kjøpt og betalt av apple... Ja, og NAV og hjelpemiddelsentralen også- siden de innvilget to stykker til oss!

Anonymous poster hash: 1a2e4...4fe

Skrevet

Ja, det er helt sikkert derfor vi ble anbefalt av spesialpedagogen, logopeden og barnehabiliteringen å begynne med ipad da junior var 2 år. De er sikkert kjøpt og betalt av apple... Ja, og NAV og hjelpemiddelsentralen også- siden de innvilget to stykker til oss!

Jeg snakker om normale, friske barn, ikke barn med en diagnose.

Gjest Julia1984
Skrevet

Syntes det er hårreisende å argumentere med "slik er verden nå" "det er fremtiden" ol.

Dette er e apparat til flere tusen kroner. Og je syntes det er leit st så mange foreldre oppfordrer til klasseskille..

Mener du at min 6 åring ikke kan få iPad i tilfelle naboungen ikke får...?

Skrevet

Aha, men om barnet er friskt men bare er litt unormalt og har en diagnose da? Er det ikke skadelig da heller? Er mor fremdeles lat, eller er hun unnskyldt?

Skrevet

Aha, men om barnet er friskt men bare er litt unormalt og har en diagnose da? Er det ikke skadelig da heller? Er mor fremdeles lat, eller er hun unnskyldt?

Studiene ble gjort på normale, friske barn uten diagnoser. 

Skrevet

Vi har en ettåring, og en tab, og han får se på drømmehagen eller whatnot når det er tidlig morgen og jeg ikke gidder å stå opp (les: er en lat mor). Har ingen interesse av å skaffe han noe som helst som koster så masse med mindre det er snakk om at vogna er ødelagt, eller han må ha ny bilstol. Men det er heller ikke til å fornekte at han aldri kommer til å få en slik barndom som jeg hadde, uten skjermer av alle slag og andre elektriske dubbeditter. Å skulle nekte ham å bli kjent med taben, pcen ol etterhvert vil være det samme som å sette ham på sidelinjen ift andre barn, og det verken vil jeg gjøre mot ham, eller ser jeg nytten i. Han kommer til å få lære seg taben på lik linje som ski og sykkel og gåtur i marka, fordi alt er en naturlig del av hverdagen hans.

Anonymous poster hash: daf63...38c
Skrevet

Har du ei kjelde til dette?  Her får ungane låne vår ipad av og til, og eg ser ikkje noko skilnad i å pusle på ipaden samanlikna med andre puslespel/memospel (bortsett frå eliminert risiko for bortkomne brikker under sofaen )  Men eg ser ikkje behov for at dei skal få sin eigen, og dei får under ingen omstende lov til å ta med så dyrt leiketøy i barnehagen.

Skrevet

Hva slags studie er dette? Utbredt forskning på kreativ over de 5 årene nettbrett har eksistert? Haha!

Anonymous poster hash: 67d05...ee4

Skrevet

Hvor mange av dere som er motstandere har snudd barnet fremovervendt i bilen før de er 4 år?

Studier viser at det er skadelig for barnet.

Hvor mange av dere har fjernet bilstol med rygg på barnet før det er 135 høyt?

Hvor mange av dere har brukt gåstol til barnet før det begynte å gå?

Hvor mange har latt barnet sove på magen en gang iblandt?

Studier viser at dette er skadelig for barnet.

Jeg har ikke iPad til barna, men bevares for noen tåpelige argument. Hvorfor irritere dere over dette?

Alle gjør noe som ikke er bra for barna sine på et eller annet nivå. Dere har veldig få problemer å stri med hvis dere mener dette med iPad er et hårreisende problem.

God helg! 😄

Anonymous poster hash: b0f4d...b55

Skrevet

I barnehagen her har de også iPad, og ungene LÆRER, de tar ikke skade av det.

Når det er sagt er det i huset her en iPad på 5 personer, og den deler vi på. Fin læring i det også. :-)

Og vet du hva, HI? At du ikke vil la barna dine bruke iPad er helt uproblematisk for meg. Så da regner jeg med at du heller ikke bryr deg med hva reglene i mitt hjem for mine barn er? Jeg lærte nemlig allerede på barneskolen en regel: Pass på deg selv... ;-)

Skrevet

Studier viser at barn som utsettes for slikt tidlig lærer mindre og mister mye av det kreative. Man kan argumentere alt man vil for at dette er 2013, det er fremdeles skadelig for barnet. Men sikkert veldig grei barnevakt for late mødre.Anonymous poster hash: 4384f...9c9

Ja, det er helt sikkert derfor vi ble anbefalt av spesialpedagogen, logopeden og barnehabiliteringen å begynne med ipad da junior var 2 år. De er sikkert kjøpt og betalt av apple... Ja, og NAV og hjelpemiddelsentralen også- siden de innvilget to stykker til oss!Anonymous poster hash: 1a2e4...4fe

Jeg snakker om normale, friske barn, ikke barn med en diagnose.Anonymous poster hash: 4384f...9c9

Aha, men om barnet er friskt men bare er litt unormalt og har en diagnose da? Er det ikke skadelig da heller? Er mor fremdeles lat, eller er hun unnskyldt?Anonymous poster hash: 1a2e4...4fe

Studiene ble gjort på normale, friske barn uten diagnoser.  Anonymous poster hash: 4384f...9c9

Husk du som startet denne samtalen at ipad blir brukt i spesial undervisning for slike som har språk vansker og funksjonshemmede barn.

Anonymous poster hash: c8d0c...a7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...