Musemorbr / Skrevet 25. november 2013 #26 Skrevet 25. november 2013 Jøss. Er helsesekretærer då utskjellte? Det visste jeg ikke. Jeg er vant med at de er smilende og hyggelige. Sniker til meg gratis urinprøveglass og greier. Det er vel de eneste "kontordamene" jeg har absolutt kun godord om. Jeg kjenner jeg blir mest overrasket over at dette kommer som en overraskelse må jeg innrømme. Så godt som alle tråder her inne som omhandler helsesekretærer (kanskje bortsett fra de hvor folk spør om utdannelsen) omtaler oss som enkeltpersoner og yrkesgruppe i negative ordelag. Så langt jeg har observert i alle fall. Og jeg tror jeg har fått med meg de fleste, siden jeg naturlig nok blir nysgjerrig på slike tråder, både personlig og faglig sett. (Og har hengt her inne mye de siste par årene av forskjellige grunner.) Anonymous poster hash: 7a2d5...a71 Jeg har ikke registrert det, selv om jeg riktig nok henger her min kvote og vel så det.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #27 Skrevet 25. november 2013 Jøss. Er helsesekretærer då utskjellte? Det visste jeg ikke. Jeg er vant med at de er smilende og hyggelige. Sniker til meg gratis urinprøveglass og greier. Det er vel de eneste "kontordamene" jeg har absolutt kun godord om. Jeg kjenner jeg blir mest overrasket over at dette kommer som en overraskelse må jeg innrømme. Så godt som alle tråder her inne som omhandler helsesekretærer (kanskje bortsett fra de hvor folk spør om utdannelsen) omtaler oss som enkeltpersoner og yrkesgruppe i negative ordelag. Så langt jeg har observert i alle fall. Og jeg tror jeg har fått med meg de fleste, siden jeg naturlig nok blir nysgjerrig på slike tråder, både personlig og faglig sett. (Og har hengt her inne mye de siste par årene av forskjellige grunner.) Anonymous poster hash: 7a2d5...a71 Jeg har ikke registrert det, selv om jeg riktig nok henger her min kvote og vel så det. Det _kan_ jo ha med interessefelt å gjøre. Hehehe... Skal ikke se bort fra det. Men, som sagt, for min del er det mest positive opplevelser. Det er kanskje mest det at de negative opplevelsene er så fylt av dårlige holdninger overfor helsesekretærer, som jeg reagerer på. Blir nok litt ekstra lei meg når folk feks indikerer ting som at jeg graver i andre folks sykdom og er nysgjerrig når jeg spør om opplysninger jeg trenger for å hjelpe dem. Det er jo fordi jeg har en veldig sterk yrkesstolthet (noe folk fnyser av og synes er sært fordi jeg er jo 'bare' helsesekretær) og det føles som et personlig angrep mot noe som betyr mye for meg. En slags fornærmelse mot min yrkesetikk om du vil? Høres sikkert teit ut, men sånn er det. Anonymous poster hash: 7a2d5...a71
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #28 Skrevet 25. november 2013 Jeg er veldig glad i helsesekretærene på legekontoret mitt. De gir alltid råd og tips. Jeg har en sønn med astma, dårlig syn, kronisk jernmangel og han blør MASSE neseblod og det med koagler. Jeg løper derfor ofte inn og ut dørene der med diverse betennelser på øynene, pustestopp, masse blod og tar blodprøver på jern hver 3 mnd. Sønnen min elsker disse damene og liker ikke legen selv om han er fantastisk flink (han har jo ikke premie). Ofte ringer jeg de for å sjekke prøvesvar og spørre om div. De svarer ALLTID og om de ikke vet svaret, finner de det ut. Hadde ikke turt å kjefte på de eller si noe vondt om de. Var forresten en vikar der en gang. Hun kjeftet på sønnen min fordi han var så slapp etter å ha blødd 3 håndkler fulle og ikke orket å holde fingeren opp til henne for å se hvor mye blod han hadde mistet. Hun fikk kjeft så alle hørte det.. Drit i surdeigsbrøda og nyt de som setter pris på dere:) Anonymous poster hash: 34c2f...9ce
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #29 Skrevet 25. november 2013 Jeg må innrømme at jeg har gitt beskjed til helsesekretærer når jeg har stått en time i telefonkø for å få snakket med dem. Men det er jo legene sin feil at det ikke er ansatt flere til å ta telefonen.. Ellers har jeg blitt irritert når de spør om personlige opplysninger foran et fullsatt venterom. Utrolig lite profesjonelt. Anonymous poster hash: 29c7a...c73
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #30 Skrevet 25. november 2013 Jeg må innrømme at jeg har gitt beskjed til helsesekretærer når jeg har stått en time i telefonkø for å få snakket med dem. Men det er jo legene sin feil at det ikke er ansatt flere til å ta telefonen.. Ellers har jeg blitt irritert når de spør om personlige opplysninger foran et fullsatt venterom. Utrolig lite profesjonelt. Anonymous poster hash: 29c7a...c73 Det med telefonkø er ikke alltid like enkelt. Jeg har jobbet på legekontoret hvor jeg var den eneste sekretæren, og hvor jeg både skulle betjene telefonen og luken, ta blodprøver og anslysere urinprøver (og annet labarbeid) OG assistere gynekologen ved spesifikke undersøkelser. En helt umulig oppgave, det sier seg selv... Jeg fikk MYE kjeft av folk fordi de måtte vente i telefonkø, og fordi de måtte vente på å komme på laben og i det hele tatt. Ikke veldig gøy... Og når det gjelder det å spørre i personlige opplysninger: dessverre er det alt for få legekontoret som er designet for å beskytte mot slikt. Man blir pålagt å spørre om diverse av legen og har ingen mulighet for å gjøre det noe annet sted enn i luka når pasienter møter opp personlig. Og så er luka alt for ofte vendt rett ut mot venteværelset uten sluse eller noen ting. Du sier det er uprofesjonelt, men hva mener du man skal gjøre da? Når man kan få kjeft av legen for å ikke innhente opplysningene han/hun trenger, og går kjeft av pasienten for å gjøre det man er pålagt? Anonymous poster hash: 7a2d5...a71
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #31 Skrevet 25. november 2013 Har vel blitt skjelt ut en gang av en mor som var litt sint fordi den ene overlegen ikke hadde ringt tilbake med et prøvesvar, men det er egentlig ganske greit og tilhøre barneavdelingen, 99% hyggelige foreldre i telefon og resepsjon Anonymous poster hash: e41cc...197
skjotta Skrevet 25. november 2013 #32 Skrevet 25. november 2013 så bra at der finnes sånne som dere da!!! :-) hun ene som sitter her i skranken er av typen (stemmen til "hun" må leses i ett høylytt og nasalt tonefall) Hun: "Hva gjelder det?" Jeg: "det kan jeg fortelle legen" Hun: "du må si hva det gjelder slik at jeg kan gi legen beskjed!" Jeg: den dagen dere har ett skille mellom denne luka og resten av venterommet så skal jeg det" Hun: "Jeg kan ikke sette deg opp uten å få vite hva det gjelder. Legene ønsker å være forberedt!" Jeg: "greit! skriv at jeg har vondt i storetåa!!!" vet desverre om flere som kvier seg for å gå til legen pga denne dama som utbasunerer for hele venterommet hva pasienten ønsker å snakke med lege om... type: "Men kjære deg, det er sikkert bare hemoroider! det kan du få krem for uten resept på apoteket vettu!!!"
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #33 Skrevet 26. november 2013 Synes også flere skal forstå at legen innimellom har legevakt, sånn at vedkommende kan måtte ta vare på pasientene som trenger akutt hjelp utenfor legekontoret også. Et godt tips er å spørre legekontoret om legen har legevakt den dagen man har time. Anonymous poster hash: 73a48...eee Skjønner ikke helt den... Hvis den syke ikke kan oppsøke legekontoret, skal det vel ringes etter ambulanse? Kan være hvis det er en liten kommune, at ambulansen er mange mil unna? Anonymous poster hash: d0a5b...fab
Voilà Skrevet 27. november 2013 #34 Skrevet 27. november 2013 (endret) Synes også flere skal forstå at legen innimellom har legevakt, sånn at vedkommende kan måtte ta vare på pasientene som trenger akutt hjelp utenfor legekontoret også. Et godt tips er å spørre legekontoret om legen har legevakt den dagen man har time. Anonymous poster hash: 73a48...eee Skjønner ikke helt den... Hvis den syke ikke kan oppsøke legekontoret, skal det vel ringes etter ambulanse? Kan være hvis det er en liten kommune, at ambulansen er mange mil unna? Anonymous poster hash: d0a5b...fab Selvfølgelig, om den syke trenger akutthjelp og ikke kan komme seg til legen, må legen komme til vedkommende. Enten i ambulanse eller legebilen. Vet ikke helt hva du lurte på med innlegget, men jeg vet flere som blir irritert når de sitter på legekontoret, og legen kommer for sent til timen fordi legen har vært på utrykning. Om man skal ha en time på legekontoret som ikke er akutt (gjerne litt frem i tid?), kan det være lurt for pasienten å forsikre seg om at legen ikke har legevakt den dagen, for å unngå at man sitter på legekontoret mens legen er på utrykning. Edit: Jeg var anonym som skrev innlegget Endret 27. november 2013 av New Girl
Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #35 Skrevet 27. november 2013 Jaha? Men er det ikke egne ambulansearbeidere som regelmessig hjelper til ved akutte situasjoner? F.eks. ambulansearbeidere som holder til ved en sentral, og rykker ut til trafikkulykker og gir den legehjelpen som er mulig på stedet. Og deretter fortsetter de med å kartlegge og tilrettelegge underveis i ambulansen. Anonymous poster hash: d0a5b...fab
Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #36 Skrevet 27. november 2013 Synes også flere skal forstå at legen innimellom har legevakt, sånn at vedkommende kan måtte ta vare på pasientene som trenger akutt hjelp utenfor legekontoret også. Et godt tips er å spørre legekontoret om legen har legevakt den dagen man har time. Anonymous poster hash: 73a48...eee Skjønner ikke helt den... Hvis den syke ikke kan oppsøke legekontoret, skal det vel ringes etter ambulanse? Kan være hvis det er en liten kommune, at ambulansen er mange mil unna? Anonymous poster hash: d0a5b...fab Selvfølgelig, om den syke trenger akutthjelp og ikke kan komme seg til legen, må legen komme til vedkommende. Enten i ambulanse eller legebilen. Vet ikke helt hva du lurte på med innlegget, men jeg vet flere som blir irritert når de sitter på legekontoret, og legen kommer for sent til timen fordi legen har vært på utrykning. Om man skal ha en time på legekontoret som ikke er akutt (gjerne litt frem i tid?), kan det være lurt for pasienten å forsikre seg om at legen ikke har legevakt den dagen, for å unngå at man sitter på legekontoret mens legen er på utrykning. Edit: Jeg var anonym som skrev innlegget Dette med legevakt og ambulansetjeneste er vel organisert forskjellig på forskjellige steder. I storbyene er det egne leger som er fast ansatt på legevakten, i mindre byer går legevaktjobben på omgang mellom fastlegene, men de er da ikke på kontoret når de har vakt. Ordningen du beskriver er kanskje fra små steder der det ikke er så mye å gjøre på legevakten? Anonymous poster hash: 1f9fb...e1f
Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #37 Skrevet 27. november 2013 Trodde poenget med legevakten var at de har åpningstid utenom åpningstida til legekontorene? Dvs at legevakten har åpent etter 15.00 og fram til 08.00 neste virkedag? Anonymous poster hash: d0a5b...fab
Anonym bruker Skrevet 27. november 2013 #38 Skrevet 27. november 2013 Trodde poenget med legevakten var at de har åpningstid utenom åpningstida til legekontorene? Dvs at legevakten har åpent etter 15.00 og fram til 08.00 neste virkedag? Anonymous poster hash: d0a5b...fab Her har legevakta åpent døgnet rundt, vi har til og med to forskjellige legevakter (og det er forresten bare den ene som har åpent om natta). Medisinsk legevakt er for akutt, vanlig sykdom. I utgangspunktet skal man helst først ringe fastlegen på dagtid, men hvis man blir akutt syk kl12 på dagen, så er det ingen fastleger i dette området som har ledige timer, så da drar man på legevakta. Den andre legevakta (som ikke har åpent på natta), er kirurgisk legevakt, eller skadelegevakta, dit drar man hvis man slår seg såpass at man vil sjekkes av legevakta. F.eks hvis det er mistanke om brukket bein, man må sy el. Anonymous poster hash: 08407...802
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå