Gå til innhold

inspisert: "uduglige" helsesekretærer..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja,det er det mange som kaller oss.

Vi får kjeft for at legen er forsinket,ikke vår feil at legen bruker tid pr pasient. Og det er legen som har satt opp timelistene sine,ikke vi. Kommer akutte ting må det tas.

 

Får kjeft om regninger. Er fortsatt legen som lager disse og helfo har satt takstene.

 

Får kjeft fordi vi ikke bare kan sette inn telefoner til legene som har pasient inne. Legen ønsker ikke det fordi det vil forstyrre.

 

Får kjeft for at man ikke får time på akkurat tidspunkt man ønsker seg og hvis det er smekkfullt. Skulle man ha satt inn alle som vil ha time for den minste ting kunne man hatt døgnåpent. Akutte ting og ting som haster blir satt inn.

 

Ja,er vel flere ting, men alt i alt elsker jeg jobben min. Vi får og ros fra pasientene og de aller fleste er jo bare hyggelige folk.

 

Men det som forundrer meg er at vi får huden full av kjeft pga forsinkelser f.eks, men når legen roper de opp er de hyggelige og høflige og smiler pent.

 

Sjelden legen får høre noe ja..

 

Anonymous poster hash: 3f3e1...603

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist jeg var hos fastlegen med datteren min gikk jeg tilbake til luken og takket sekretæren for utrolig god service :)

 

Ikke alle tenker at dere er noen "udugelige" nek hvis hovedvirke er å plage og å irritere pasientene ;)



Anonymous poster hash: adf66...798
Skrevet

Hør hør! jeg har maaaaang en gang sagt "beklager,men det må du nesten ta med legen", men neeida, da er defliksom ferdige å kjefte da.

 

Det verste er nesten de gangene legene var ute på noe akutt, som feks en stans, eller noen som var funnet død, hengende i et tau, etc. Kan jo ikke akkurat si "sorry, livet til herr Olsen henger i en tynn tråd. Du må vente"...

 

Anonymous poster hash: 1c18a...b3f

Skrevet

Sånt er utrolig hyggelig å høre :) vi er jo der for å hjelpe og yte god service, men skal ikke legge sjul på at det finnes noen udugelige der ute som er sure og gretne,har vært borti de.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 33150...24d

Skrevet

Ikke sant. Av og til har man lyst til å si hvorfor legen er forsinket så kanskje pasienter forstår, men man kan jo ikke det pga taushetsplikt.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 33150...24d

Skrevet

Ja, ikke noe særlig å være helsesekretær, det tror jeg på! For jeg jobber sammen med noen og jeg synes synd i dem av og til, stakkar :)

 

Jeg har et annet yrke innen helsevesenet, og jeg opplever også ofte å få kjeft for ting som jeg ikke kan gjøre noe som helst med. 

Skrevet

Helsesekretærane får ufortjent mykje pepper. Ein del av skulda har pasientane, som ser ut til å forvente det utruligaste. Men legane kan vere veldig illojale mot sine ansatte, når pasienten kjem inn og furtar over helsesekretæren som har fulgt legens ordre til punkt og prikke kan dei fint finne på å uttrykke sympati med pasienten som har møtt på ein vanskelig sekretær i staden for å ta sekretæren i forsvar. Å risikere sur pasient ved å fortelle kven som faktisk tok avgjerda er visst uaktuelt for mange.

 

Eg kunne aldri tenke meg å bli helsesekretær, det er i alle fall heilt sikkert.

Skrevet

Hos oss tar legene oss i forsvar ihvertfall, men det er en brøkdel som sier noe til legen da.

 

Jeg syns at folk nå til dags krever det utroligste, de trur og det er kunn de som er syke og trenger hjelp. Mange greier ikke å ta avgjørelser selv og trur at legen fikser alt. Folk går jo til legen ettet 1 dag med hoste..man må jo se ting ann litt.

 

Men skal ikke bare syte,jeg trives i jobben og har jobbet i 10 år så koe liker jeg med det siden jeg holder på med det enda..hehe

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 33150...24d

Skrevet

Jeg jobber også i helsevesenet og får kjeft. Kjeft fordi jeg konkluderer med noe på vegne av pasientens symptombilde, enda mer kjeft hvis jeg konkluderer med at symptombildet ikke er forenelig med en sikker konklusjon, kjeft hvis hjelpen jeg tilbyr ikke er i samsvar med det noen ønsker og masse kjeft fra samarbeidsinstanser fordi vi ikke gjør ting slik de ville gjort. Sånn tror jeg dessverre man må innstille seg på at det er og så være oppmerksom de gangene man ikke får kjeft - det er egentlig en anerkjennelse :)

Skrevet

Er ikke det å stå i første linje og sørge for at pasienten(kunden) blir vell ivaretatt og beskytte legen mot forstyrrelser ? Det å ta imot kjeften er en del av den jobben. Om ikke det behovet hadde vært der ville det knapt vært behov for helsesekretærer. Da hadde det vært nok med en pc som kunne holde orden på timelistene.

 

Anonymous poster hash: 3c72f...af3

Skrevet

Det er vel diverse små-hypokondere som ødelegger for oss andre. Jeg ønsker å gå så sjelden til fastlege som mulig, og da ønsker jeg å kunne ringe til sekretæren uten å bli utsatt for et 3. grads "avhør" om hva som er i veien.

 

Da jeg ville levere et papir med en forespørsel til legen, ble dette papiret møtt med en viss skepsis. Det var kun på grunn av et krav fra NAV, om at min graviditet måtte bekreftes på nytt.

Helsesekretærene må forstå at vi ikke selv ønsker å forstyrre legene deres med dette. Det er kun fordi NAV krever disse oppdaterte bekreftelsene.

Skrevet

Er ikke det å stå i første linje og sørge for at pasienten(kunden) blir vell ivaretatt og beskytte legen mot forstyrrelser ? Det å ta imot kjeften er en del av den jobben. Om ikke det behovet hadde vært der ville det knapt vært behov for helsesekretærer. Da hadde det vært nok med en pc som kunne holde orden på timelistene.

 

Anonymous poster hash: 3c72f...af3

Du tuller nå? Skal en pc vurdere om du er syk nok til å få time nå, eller om du kan vente til i morgen? Skal en pc ta allslags prøver, skifte på sår? Skal en pc ringe 113 å bestille en rød tur mens lenger driver hlr på kontoret? Trodde du virkelig at det å ta imot kjeft så legen slapp, var hovedoppgaven dems?

 

Anonymous poster hash: 1c18a...b3f

Skrevet

Tja,nå er det vel ikke bare det å se på timelistene jobben vår går ut på da. Vigjør en del flere ting for å si det mildt. Og jo,kjeftvrr en del av jobben. Men hva er vits med å kjefte på folk som følger regler andre har laget og man gjør sitt beste for å tilfredstille gaaanske mange i løpet av en dag. Er det så vanskelig å være hyggelig?

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 33150...24d

Skrevet

Det er alltid noen som roper rimelig høyt når ting ikke passer dem. Er en del hos legen, og ser relativt ofte folk som sier godt ifra til helsesekretærene. Kjenner også mange som blir rimelig sur fordi dem ikke får time hos legen på dagen(!) når barna deres har lett feber, eller er litt snørrete. Come on, selvfølgelig må dere vike for dem som trenger annen behandling enn hvile og næring! 

Selv er jeg kjempefornøyd med legekontoret mitt, og kan gjerne skrike det ut. Helsesekretærene er fantastiske, og kjempeflinke! De vet hva de skal gjøre når femåringen skriker høyt når han skal ta blodprøve, eller når han er full i feber og nekter å få den "q-tipsen" langt inn i svleget. De gir meg alltid den beste servicen føler jeg, og det er aldri noe problem. De ringer gjerne opp igjen om de skal forhøre seg med legen, eller ikke kan svare meg der og da. Er legen forsinket, roper de meg inn og forklarer hvorfor jeg har sittet noen minutter over tiden. 

Jeg er kronisk syk og må til legen en del, så det kan være at de er så hjelpsom fordi de kjenner meg godt. Likevel synes jeg det handler mye om innstilling! Dem som forlanger, uten å selv se at legen ikke kan hjelpe dem, slår seg jo helt vrang, virker det som! Alle kan ikke få hjelp først, så det skulle jo bare mangle at legekontoret prioriterer dem som trenger legebehandling eller råd fra helsesekretærene. 

Synes også flere skal forstå at legen innimellom har legevakt, sånn at vedkommende kan måtte ta vare på pasientene som trenger akutt hjelp utenfor legekontoret også. Et godt tips er å spørre legekontoret om legen har legevakt den dagen man har time. 



Anonymous poster hash: 73a48...eee
Skrevet

Veldig bra skrevet du over meg. Er sånne som deg som gjør at jobben vår er så bra og :)

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 33150...24d

Skrevet

Tja,nå er det vel ikke bare det å se på timelistene jobben vår går ut på da. Vigjør en del flere ting for å si det mildt. Og jo,kjeftvrr en del av jobben. Men hva er vits med å kjefte på folk som følger regler andre har laget og man gjør sitt beste for å tilfredstille gaaanske mange i løpet av en dag. Er det så vanskelig å være hyggelig?

HiAnonymous poster hash: 33150...24d

vitsen med å gi kjeft er at erfaring tilsier at da får jeg det ofte som jeg vil om jeg kjefter på noen nederst i hirearkiet.

Ellers vet jeg godt at helsefagarbeidere kan gjøre flere oppgaver, men det er som regel jobben med å sile pasienter de får kjeft for.

 

Anonymous poster hash: 3c72f...af3

Skrevet

Oj oj,du virket jo hyggelig må jeg si. Kjefte på folk for å få det som du vil og ikke tenke på at det er andre som trenger hjelp. Kunn meg meg meg...jaja,ha det fint med deg selv du da.

 

For du skjønner,at hvis man bare får kjeft fra samme person gang på gang,så har man ikke så lyst til å hjelpe deg til slutt. Blir litt som å rope ulv,ulv.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 33150...24d

Skrevet

En ting til,min jobb går ikke ut på å sile ut pasienter som kjefter og ikke khefter. Den går ut på å være hyggelig og serviceinnstilt til mange forskjellige folk der ute. Men ja,man blir litt lei av og alltid bli kjefta på av samme person selvom man gjør det beste mann kan.

Hi

 

Anonymous poster hash: 33150...24d

Skrevet

Oj oj,du virket jo hyggelig må jeg si. Kjefte på folk for å få det som du vil og ikke tenke på at det er andre som trenger hjelp. Kunn meg meg meg...jaja,ha det fint med deg selv du da.

For du skjønner,at hvis man bare får kjeft fra samme person gang på gang,så har man ikke så lyst til å hjelpe deg til slutt. Blir litt som å rope ulv,ulv.

HiAnonymous poster hash: 33150...24d

jeg kjefter ikke ofte, men noen ganger er det nødvendig. Det hender man møter på helsefagarbeidere, lærere og andre som gjør en dårlig jobb og som ikke vil ta det til seg før man sier fra temmelig hardt. Det betyr jo ikke at jeg går rundt å kjefter dagen lang eller at jeg ikke kan skryte av folk som gjør langt over det man kan forvente av dem.

 

Anonymous poster hash: 3c72f...af3

Skrevet

En ting til,min jobb går ikke ut på å sile ut pasienter som kjefter og ikke khefter. Den går ut på å være hyggelig og serviceinnstilt til mange forskjellige folk der ute. Men ja,man blir litt lei av og alltid bli kjefta på av samme person selvom man gjør det beste mann kan.

HiAnonymous poster hash: 33150...24d

Er det alltid samme person som kjefter da?

 

Anonymous poster hash: 3c72f...af3

Skrevet

Ja,det finnes de som kjefter så og si hver gang. Skal alltid finne på noe å sure seg over,og veldig ofte er det de som får god hjelp og. De blir bare aldri fornøyde. Jeg selv kunne ikke klart å kjefte på folk jeg ikke kjenner hvis det ikke var gjort en alvorlig feil.

Man kommer langt med å være hyggelig.

 

Men hvorfor ikke si ifra til legen da? Er det for skummelt siden de er leger? Man må tråkke på de som er under? Den ser ikke jeg helt...

Hi

 

Anonymous poster hash: 33150...24d

Skrevet

Veldig enig i at man møter på mange... Eh... Utfordrende pasienter i jobben som helsesekretær. Og min erfaring er at det er alt for mange, både pasienter, leger og andre samarbeidspartnere, som syne det er helt i orden å kjefte og/eller snakke nedsettende til oss helsesekretærer. Det føles litt sånn 'du har jo ingen utdannelse å snakke om og vet i alle fall ikke hva du driver med, så hvorfor skal jeg respektere deg?' av og til må jeg innrømme.

 

Nå jobber ikke jeg på et legekontor, og møter andre utfordringer enn 'fastlege-sekretærer' tror jeg nok. Jeg opplever mest dårlige holdninger fra leger (både fastleger og spesialister) som ringer og forlanger alt mulig, og tror at jeg er en slags opplysningstjeneste for alle de behandlingsstedene som finnes i Oslo av den typen som jeg jobber på. Jeg kan, hvis de gidder å snakke ordentlig til meg og spørre på en pen måte, bruke tid på å hjelpe dem. Men når de ringer og er sure og forlanger en masse ting som ikke er min jobb, da får de minste minimum av hjelp fra meg. Det må jeg innrømme.

 

Jeg har fått kjeft for det mest utrolige i min snart 20-årige karriere som helsesekretær, og måten jeg takler det på har gjort at veldig mange folk har ringt tilbake senere og bedt om unnskyldning. Bare en eneste gang har jeg sagt ifra til en person om at 'nå går du over streken'.

 

Men stort sett er det bare positive opplevelser jeg har på jobb, det er jo en grunn til at jeg har blitt i yrket så mange år.

 

Hilsen også helsesekretær.

 

Anonymous poster hash: 7a2d5...a71

Skrevet

Jøss. Er helsesekretærer då utskjellte? Det visste jeg ikke. Jeg er vant med at de er smilende og hyggelige. Sniker til meg gratis urinprøveglass og greier. ;) Det er vel de eneste "kontordamene" jeg har absolutt kun godord om. :)

Skrevet

Så bra du syns det :) men ja,vi får mye ufortjent dritt. Vi,ihvertfall jeg prøver vårt/mitt beste å være så hyggelig og serviceinnstillt som mulig og jeg trur og mener at jeg klarer det :)

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 33150...24d

Skrevet

Jøss. Er helsesekretærer då utskjellte? Det visste jeg ikke. Jeg er vant med at de er smilende og hyggelige. Sniker til meg gratis urinprøveglass og greier. ;) Det er vel de eneste "kontordamene" jeg har absolutt kun godord om. :)

 

Jeg kjenner jeg blir mest overrasket over at dette kommer som en overraskelse må jeg innrømme. Så godt som alle tråder her inne som omhandler helsesekretærer (kanskje bortsett fra de hvor folk spør om utdannelsen) omtaler oss som enkeltpersoner og yrkesgruppe i negative ordelag. Så langt jeg har observert i alle fall. Og jeg tror jeg har fått med meg de fleste, siden jeg naturlig nok blir nysgjerrig på slike tråder, både personlig og faglig sett. (Og har hengt her inne mye de siste par årene av forskjellige grunner.)

 

Anonymous poster hash: 7a2d5...a71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...