Gå til innhold

Kjenner dere noen som har "sær" barneoppdragelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett et skrekkeksempel på fri barneoppdragelse. En ting er at det blir et mareritt for alle rundt. En annen ting er at det risikerer å ødelegge barna totalt slik at de ikke vet hvordan de skal innordne seg samfunnet.

I det tilfellet jeg kjenner var ene barnet på full fart ut i det kriminelle. Moren visste om alt ulovlig og farlig barnet gjorde under hele oppveksten, men sa bare at h*n lærer jo av det.

For å si det slik, det er ikke morens fortjeneste at h*n ikke skadet noen alvorlig eller at h*n havnet i fengsel eller ble narkoman. Det var andre personer som h*n møtte, som satte ned foten og begynte å sette veldig tydelige grenser. Da var h*n over 20 år - men det reddet h*n.

Anonymous poster hash: 53f13...2ee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tjah...noen ser på meg som sær oppdrager da, men er helt i mot fri oppdragelse... Men enkelte synes jeg er sær fordi ungen satt bakovervendt til 4 år, kjøper og baker kun grovbrød, lager kun grove vafler og pannekaker, bruker bare fullkornspasta og styrer unna rafinert sukker i hverdagen, og kutter ned på bruken av hvetemel,prøver å lage det meste fra bunnen av(lærer stadig noe nytt) vasker huset med eddik, har ikke og vil ikke ha micro, bor uti skogen og lærer ungen å dyrke grønnsaker selv, hadde jeg hatt mulighet hadde jeg hatt et lite småbruk. Ikke minst har jeg mine egne meninger om vaksiner og vil ikke at ungen min skal drikke  mengder av melk...

Så siden jeg har mine egne meninger på disse tingene, som kanskje ikke er allemannsmening så synes nok mange at jeg er supersær...men jeg er ikke fanatisk på noe av det (foruten sikkerhet i bil), så selv om jeg prøver å opprettholde dette i hverdagen, så betyr ikke det at ungen ikke får spise vanlig kake i bursdager, eller at vi ikke kan ta en tur på en pizzeria engang i mellom, eller at vi ikke spiser potetgull. Ikke minst respekterer jeg at andre har ett andre syn på ting enn jeg har.

Anonymous poster hash: 09cdc...e17
Skrevet

For en kjemiker er det like artig hver gang å lese om mennesker som uttaler seg om e-stoffer og disses effekter :D Ler høyt hver gang :D :biggrin:

Anonymous poster hash: 9c0ea...c72

I stedenfor å le av andre så kunne du kanskje prøve å komme med litt opplysende fakta.

Latterliggjøring er en hersketeknikk, vet du...

Jeg er ikke anonyme som skrev om e-stoffer. Vet at det er mange e-stoffer som er helt ufarlige.

Men som fagperson så stiller du i mine øyne ikke høyt hvis du ikke har fått med deg at ulike stoffer synes å ha en forsterkende virkning på hverandre, slik at selv om doseringene er mye mindre enn det som sies å evt være skummelt, så kan synergieffekten av minimale doseringer (ift hva som er lov brukt i dag) av ulike stoffer  gi farligere konsekvenser enn tidligere antatt.

Siden dette er et vanskelig område å forske på, pga kompleksiteten i ulike forbindelser, hvilke kombinasjoner som folk faktisk får i seg, så er denne forskningen bare i begynnelsen enda.

Det at dose x av et stoff alene er ufarlig, betyr ikke at dose x av det stoffet er ufarlig om man inntar det sammen med dose y av et annet stoff.

Jeg ler ikke av deg - jeg synes heller det er skremmende med en kjemiker med din arrogante holdning!

Å ta forhåndsregler og minimere inntak av e-stoffer generelt er vel en ganske fornuftig tilnærming, etter min mening. Spesielt siden det begynner å komme forskning som viser at krysseffekten av ulike stoffer kan være mye verre enn tidligere antatt, selv om de verdiene som er satt er ufarlige om stoffene blir inntatt hver for seg.

Jøss, tror jeg får klage på Universitetet som gav meg min master. Takk for tipset :)

Bruker forøvrig ikke dette forumet til fortelle andre hvordan de skal sette sammen kostholdet til sine barn. Blir bare lattermild til sinns når jeg leser om farene som lurker der ute. Takk for informasjonen om ny forskning rundt fagfeltet foresten. Dette kan jeg jo ikke noe om :P

Skrevet

Svigermor! (Hun er fra USA, så mye her virker nok helt vilt for en nordmann som er vant til statlig innblanding...)

Hun mener alle har allergi, og ga derfor svogeren min soyamelk/kumelk som baby, fordi hun mente han var allergisk mot brystmelk. (Noe som sikkert går an, men da gir man ikke soya og kumelk!)

Elsker sukker og ga masse av dette, samtidig som tannhelse ikke var så viktig.

Leger lærte hun opp barna til å tro var skumle og bare ute etter penger, til tross for dette betalte hun dyrt for å få barna omskjært, siden "gutter ikke klarer å vaske seg selv"...

Og hun mente at skolen var elendig så hun hjemmeskolerte dem. Men egentlig ikke. Hun er svært lat og slo som regel på en film, eller lot dem spille videospill. 

Da vi ventet vår første ble hun helt sinnsyk da vi sa vi ikke kom til å omskjære, ikke kom til å gi raffinert sukker (Barna trenger jo vitaminene man finner i sukker, sa hun da.) og ikke kom til å la dem få se tv før de er minst fem år gamle.

Anonymous poster hash: 7971a...046
Skrevet

For en kjemiker er det like artig hver gang å lese om mennesker som uttaler seg om e-stoffer og disses effekter :D Ler høyt hver gang :D :biggrin:

I stedenfor å le av andre så kunne du kanskje prøve å komme med litt opplysende fakta.

Jeg er ikke anonyme som skrev om e-stoffer. Vet at det er mange e-stoffer som er helt ufarlige.

Men som fagperson så stiller du i mine øyne ikke høyt hvis du ikke har fått med deg at ulike stoffer synes å ha en forsterkende virkning på hverandre, slik at selv om doseringene er mye mindre enn det som sies å evt være skummelt, så kan synergieffekten av minimale doseringer (ift hva som er lov brukt i dag) av ulike stoffer gi farligere konsekvenser enn tidligere antatt.

Siden dette er et vanskelig område å forske på, pga kompleksiteten i ulike forbindelser, hvilke kombinasjoner som folk faktisk får i seg, så er denne forskningen bare i begynnelsen enda.

Det at dose x av et stoff alene er ufarlig, betyr ikke at dose x av det stoffet er ufarlig om man inntar det sammen med dose y av et annet stoff.

Jeg ler ikke av deg - jeg synes heller det er skremmende med en kjemiker med din arrogante holdning!

Å ta forhåndsregler og minimere inntak av e-stoffer generelt er vel en ganske fornuftig tilnærming, etter min mening. Spesielt siden det begynner å komme forskning som viser at krysseffekten av ulike stoffer kan være mye verre enn tidligere antatt, selv om de verdiene som er satt er ufarlige om stoffene blir inntatt hver for seg.

Tommel opp:-):-)
Skrevet

Men som fagperson så stiller du i mine øyne ikke høyt hvis du ikke har fått med deg at ulike stoffer synes å ha en forsterkende virkning på hverandre, slik at selv om doseringene er mye mindre enn det som sies å evt være skummelt, så kan synergieffekten av minimale doseringer (ift hva som er lov brukt i dag) av ulike stoffer gi farligere konsekvenser enn tidligere antatt.

Jøss, tror jeg får klage på Universitetet som gav meg min master. Takk for tipset :)

Bruker forøvrig ikke dette forumet til fortelle andre hvordan de skal sette sammen kostholdet til sine barn. Blir bare lattermild til sinns når jeg leser om farene som lurker der ute. Takk for informasjonen om ny forskning rundt fagfeltet foresten. Dette kan jeg jo ikke noe om :P

Herregud for en flåsete, nedlatende tulling du er! *blir flau*

Anonymous poster hash: 04233...4fc

Skrevet

Ja! Onkelen til samboeren min er sammen med en dame som er kjempesær. I sommer var det feks snakk om at barna måtte velge mellom å dra til bjørneparken eller Danmark, som i og for seg er fair. Men så sa hun at dersom de dro til Danmark så fikk ikke barna dra på noen form for aktiviteter, fordi de da kunne bli overstimulerte..

Den samme damen driver også med vranglære! Den eldste datteren har flere diagnoser, deriblant ADHD. For at datteren ikke skal føle seg spesiell har hun fortalt datteren og folk rundt seg at ALLE i verden har ADHD, men at det bare ikke er alle som vet det enda..

Skrevet

Ja, jeg kjenner et foreldrepar med to barn som har ansvar for hver sin unge.  Konsekvensen av det er at  den ene datteren vil ikke bli håndtert av moren sin, og sønnen vil ikke ha noe med faren å gjøre. Dette har ført til at bestefaren må hente jenta i barnehagen fordi hun ikke tåler synet av sin egen mor, bare faren sin(men han har ikke alltid tid til å hente etter barnehagen). Jada, de har nå stelt seg til. 

Anonymous poster hash: 974b0...52c
Skrevet

Hehe, må le av at du kaller meg sær fordi barna mine får økologisk mat:) Det sier kanskje mer om deg enn om meg? ;) men for all del, fortsett å kjør i barna dine e-stoffer, tonn av sukker og sprøytemidler, de overlever sikkert:D

Anonymous poster hash: b6285...52f

Herregud, så ufordragelig du fremstår. Det var ikke snakk om at det var sært at de gav ungen økomat men at det er krise om ungen ved enkeltanledninger skulle slumpe til å få i seg vanlig mat. Er du så frekk og bedrevitende i virkligheten også eller er det bare når du kan være anonym?

Den flotte økomaten din er i mange tilfeller særdeles lite miljøvenlig. Vet om noen som driver økologisk melkeproduksjon, dyrene får spesialfor fra den andre siden av jordkloden. Hjelper lite med sunne, friske barn hvis de ikke har en jord å leve på.

Skrevet

Akkurat det med TV og Data har jeg inntrykk av at fler og fler begrenser. Jeg vet av to familier som ikke har TV, og en familie hvor barna ikke får se TV før de er 3 år, og da maks 30min om dag. Jeg synes det er helt flott at de greier det, så lenge de ikke setter krav til og snakker nedlatende om oss andre osm ikke klarer det. Om det er vinter, storm ute og vi har besøk av et slikt barn, og vil jeg sette på film/la de spille Wii, så gjør jeg det. Jeg vil ikke at de skal sette krav til hva barna gjør når de er på besøk hos meg. Samtidig som at når mine barn er til disse, så tar jeg det som en selvfølge at de IKKE får spille/se TV, om det er det de vil.  

Her igjen er det viktig at man lærer barna at de skal ta skikken dit de kommer, og at innenfor visse grenser skal de akseptere og godta at det er annerledes i en familie enn hos oss. Jeg ville aldri snakke nedlatende om en familie om et barn kom hjem, kanskje lettere frustert, og fortalte at hos "de" så får vi ALDRI se film/TV..De mener det er farlig...Jeg vil "forsvare" denne familien sitt syn, så langt det er mulig, og samtidig forklare hvorfor vi mener det IKKE er farlig/gjør som vi gjør...Håper også den andre familien oppfører seg slikt andre veien..og ikke blir for "estrem",- og skremme rmine barn til og tro at vi holder på og ta livet av de med ikke-økologisk mat, eller fro mye TV...:)

Om dere skjønner hva jeg mener. Så derfor kan andre familier for meg ha "sære regler" så mye de vil, men det bør ikke gå så langt at egne og/eller andres barn fører seg tilsidesatt eller blir ille berørt av dette.

Anonymous poster hash: 5e2e2...a89
Skrevet

Nettopp vært en stor artikkel i Aftenposten om at økologisk IKKE er sunnere en ikke økologisk mat, Google it. Jeg kjøper begge deler, men var vare en tilbakemelding på forsvarssprøytet til noen her.. Man dytter ikke i ungen masse dritt fordi man ikke bruker økologisk.. Dritt er dritt, sunn mat er sunn mat, økologisk er lureri;-)

Anonymous poster hash: 26871...c64

Skrevet

Herregud for en flåsete, nedlatende tulling du er! *blir flau*

Anonymous poster hash: 04233...4fc

Ditto :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...