Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #1 Skrevet 25. november 2013 Kjenner noen hvor barnet MÅ ha økologisk mat. Og aldri brød.Når barnet er i barnehagen må han ta med egen middagsmat som de ansatte må koke i en egen kjele, da vanlig kjele og micro er "synden". Andre? Anonymous poster hash: c77b0...85d
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #2 Skrevet 25. november 2013 Vi blir nok sett på som litt sære. Barna ser kun på tv i helgene. Data el. DS maks en halv time om dagene (helger lengre), de må da lese like lenge. Har ikke bil, så de må gå og bruke offentlig kommunikasjon mye, og tidlig på egenhånd. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3
MamsenMedToSmå Skrevet 25. november 2013 #3 Skrevet 25. november 2013 Vi blir nok sett på som litt sære. Barna ser kun på tv i helgene. Data el. DS maks en halv time om dagene (helger lengre), de må da lese like lenge. Har ikke bil, så de må gå og bruke offentlig kommunikasjon mye, og tidlig på egenhånd. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 Det var jo ikke så sært? Eller?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #4 Skrevet 25. november 2013 Vi blir nok sett på som litt sære. Barna ser kun på tv i helgene. Data el. DS maks en halv time om dagene (helger lengre), de må da lese like lenge. Har ikke bil, så de må gå og bruke offentlig kommunikasjon mye, og tidlig på egenhånd. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 (Bare interessert. ) Hvordan fungerer det for barna deres? at de MÅ lese like lenge som de evnt. Ser på tv eller spiller data spill ? Og når begynte de å lese å hvor gammle er de nå ? Anonymous poster hash: 902c8...de4
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #5 Skrevet 25. november 2013 Vi blir nok sett på som litt sære. Barna ser kun på tv i helgene. Data el. DS maks en halv time om dagene (helger lengre), de må da lese like lenge. Har ikke bil, så de må gå og bruke offentlig kommunikasjon mye, og tidlig på egenhånd. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 Det var jo ikke så sært? Eller? Nei, jeg synes ikke det. Men merker at vi skiller oss ut fra flertallet og at noen synes vi er sære. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #6 Skrevet 25. november 2013 Hehe, må le av at du kaller meg sær fordi barna mine får økologisk mat:) Det sier kanskje mer om deg enn om meg? men for all del, fortsett å kjør i barna dine e-stoffer, tonn av sukker og sprøytemidler, de overlever sikkert:D Anonymous poster hash: b6285...52f
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #7 Skrevet 25. november 2013 Vi blir nok sett på som litt sære. Barna ser kun på tv i helgene. Data el. DS maks en halv time om dagene (helger lengre), de må da lese like lenge. Har ikke bil, så de må gå og bruke offentlig kommunikasjon mye, og tidlig på egenhånd. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 (Bare interessert. ) Hvordan fungerer det for barna deres? at de MÅ lese like lenge som de evnt. Ser på tv eller spiller data spill ? Og når begynte de å lese å hvor gammle er de nå ? Anonymous poster hash: 902c8...de4 De begynte med det fra de var 7. De er nå 8 og 10. Det har funket ved at de leser "helt av seg selv" nå, det er innbakt i hverdagen. Jeg synes det er "truende" med all den visuelle stimulansen barna får gjennom spill og filmer. Den kan paralysere den egne fantasien og gjøre det mindre attraktivt å gjøre den "jobben" det er å lese og skape bildene i sin egen fantasi. For meg er lesing så enorm glede, at den vil jeg overføre til barna selv om det kan medføre visse "tvangselementer" Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #8 Skrevet 25. november 2013 Hehe, må le av at du kaller meg sær fordi barna mine får økologisk mat:) Det sier kanskje mer om deg enn om meg? men for all del, fortsett å kjør i barna dine e-stoffer, tonn av sukker og sprøytemidler, de overlever sikkert:D Anonymous poster hash: b6285...52f Det at han får økologisk mat er ikke sært, men at han aldri kan spise det samme som andre barn i noen sammenhenger. Og at han t,o.m i bursdager kommer med den økologiske middagsmaten sin og sin egen gryte... Anonymous poster hash: c2bd6...c3a
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #9 Skrevet 25. november 2013 Ok da, det ER litt snålt. Og kjipt for ungen. Anonymous poster hash: b6285...52f
Fru vims Skrevet 25. november 2013 #10 Skrevet 25. november 2013 Hehe, må le av at du kaller meg sær fordi barna mine får økologisk mat:) Det sier kanskje mer om deg enn om meg? men for all del, fortsett å kjør i barna dine e-stoffer, tonn av sukker og sprøytemidler, de overlever sikkert:D Anonymous poster hash: b6285...52f Det at han får økologisk mat er ikke sært, men at han aldri kan spise det samme som andre barn i noen sammenhenger. Og at han t,o.m i bursdager kommer med den økologiske middagsmaten sin og sin egen gryte... Anonymous poster hash: c2bd6...c3a Våre barn spiser også mye økologisk. Men akkurat det blir for sært ja.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #11 Skrevet 25. november 2013 Vi blir nok sett på som litt sære. Barna ser kun på tv i helgene. Data el. DS maks en halv time om dagene (helger lengre), de må da lese like lenge. Har ikke bil, så de må gå og bruke offentlig kommunikasjon mye, og tidlig på egenhånd. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 Det var jo ikke så sært? Eller? Nei, jeg synes ikke det. Men merker at vi skiller oss ut fra flertallet og at noen synes vi er sære. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 He he, jeg synes dere er sære. Men bare på det med tv kun i helgene. Tar det for gitt at det da også gjelder dere voksne, for dere forskjellsbehandler ikke? Anonymous poster hash: 4ee68...6a3
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #12 Skrevet 25. november 2013 Ett barn jeg var dagmamma fikk se på tv hele dagen om han ville,å skulle moren se på noen annet så var han stygg med moren skreik hysterisk til han fikk viljen sin. Moren fikk heller aldri til å legge ungen sin på dagtid selv om det var helt tydlig at han trengte det. Så de dagene jeg sluttet tidlig så spurte hun om jeg kunne legge han før jeg gikk ettersom hun ikke fikk det til selv. Var ingen tvil om at det var 2 åringen som bestemte i det huset. En annen familie jeg var dagmamma for,lot ungene få gjøre omtrent hva de ville i huset. De fikk kaste ut alle dvdene fra dvdhyllen,spise is med sjokolade selv,oppi lys sofa å ungen var rett over 1 år å griste mye. Faren sa selv: Vi har ikke egentlig regler vi. Anonymous poster hash: 07666...633
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #13 Skrevet 25. november 2013 Vi blir nok sett på som litt sære. Barna ser kun på tv i helgene. Data el. DS maks en halv time om dagene (helger lengre), de må da lese like lenge. Har ikke bil, så de må gå og bruke offentlig kommunikasjon mye, og tidlig på egenhånd. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 Det var jo ikke så sært? Eller? Nei, jeg synes ikke det. Men merker at vi skiller oss ut fra flertallet og at noen synes vi er sære. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 He he, jeg synes dere er sære. Men bare på det med tv kun i helgene. Tar det for gitt at det da også gjelder dere voksne, for dere forskjellsbehandler ikke? Anonymous poster hash: 4ee68...6a3 Vi ser aldri på tv :-) Ingen av oss hadde tv da vi traff hverandre Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3
Sint naken biltyv Skrevet 25. november 2013 #14 Skrevet 25. november 2013 Vi blir nok sett på som litt sære. Barna ser kun på tv i helgene. Data el. DS maks en halv time om dagene (helger lengre), de må da lese like lenge. Har ikke bil, så de må gå og bruke offentlig kommunikasjon mye, og tidlig på egenhånd. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 Det var jo ikke så sært? Eller? Nei, jeg synes ikke det. Men merker at vi skiller oss ut fra flertallet og at noen synes vi er sære. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 He he, jeg synes dere er sære. Men bare på det med tv kun i helgene. Tar det for gitt at det da også gjelder dere voksne, for dere forskjellsbehandler ikke? Anonymous poster hash: 4ee68...6a3 Det hun sa:-)
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #15 Skrevet 25. november 2013 Vi blir nok sett på som litt sære. Barna ser kun på tv i helgene. Data el. DS maks en halv time om dagene (helger lengre), de må da lese like lenge. Har ikke bil, så de må gå og bruke offentlig kommunikasjon mye, og tidlig på egenhånd. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 (Bare interessert. ) Hvordan fungerer det for barna deres? at de MÅ lese like lenge som de evnt. Ser på tv eller spiller data spill ? Og når begynte de å lese å hvor gammle er de nå ? Anonymous poster hash: 902c8...de4 De begynte med det fra de var 7. De er nå 8 og 10. Det har funket ved at de leser "helt av seg selv" nå, det er innbakt i hverdagen. Jeg synes det er "truende" med all den visuelle stimulansen barna får gjennom spill og filmer. Den kan paralysere den egne fantasien og gjøre det mindre attraktivt å gjøre den "jobben" det er å lese og skape bildene i sin egen fantasi. For meg er lesing så enorm glede, at den vil jeg overføre til barna selv om det kan medføre visse "tvangselementer" Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 Det med lesing syns jeg jo er flott - lesing er fantastisk og givende, ig folk som ikke leser skjønnlitteratur forstår ikke jeg meg på. Men den angsten for det audiovisuelle var jo veldig merkelig og gammeldags da. Høres ut som noen som levde i filmens eller fjernsynets barndom. Audiovisuelle tekster er like stimulerende som leste tekster, bare på andre måter. Til mine barn sier: Ja takk, begge deler! Anonymous poster hash: 86394...0d4
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #16 Skrevet 25. november 2013 Vi blir nok sett på som litt sære. Barna ser kun på tv i helgene. Data el. DS maks en halv time om dagene (helger lengre), de må da lese like lenge. Har ikke bil, så de må gå og bruke offentlig kommunikasjon mye, og tidlig på egenhånd. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 (Bare interessert. ) Hvordan fungerer det for barna deres? at de MÅ lese like lenge som de evnt. Ser på tv eller spiller data spill ? Og når begynte de å lese å hvor gammle er de nå ? Anonymous poster hash: 902c8...de4 De begynte med det fra de var 7. De er nå 8 og 10. Det har funket ved at de leser "helt av seg selv" nå, det er innbakt i hverdagen. Jeg synes det er "truende" med all den visuelle stimulansen barna får gjennom spill og filmer. Den kan paralysere den egne fantasien og gjøre det mindre attraktivt å gjøre den "jobben" det er å lese og skape bildene i sin egen fantasi. For meg er lesing så enorm glede, at den vil jeg overføre til barna selv om det kan medføre visse "tvangselementer" Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 Det med lesing syns jeg jo er flott - lesing er fantastisk og givende, ig folk som ikke leser skjønnlitteratur forstår ikke jeg meg på. Men den angsten for det audiovisuelle var jo veldig merkelig og gammeldags da. Høres ut som noen som levde i filmens eller fjernsynets barndom. Audiovisuelle tekster er like stimulerende som leste tekster, bare på andre måter. Til mine barn sier: Ja takk, begge deler! Anonymous poster hash: 86394...0d4 Ja, jeg er enig. Men, se rundt deg da: jeg kjenner drøssevis av oppegående barn som ikke leser. Fordi det visuelle kommer man til så mye lettere. Man vil bli underholdt i større grad, og da får man "instant pleasure" lettere i den verden. Jeg Maler ikke fanden på veggen, men jeg tar aktive grep for at, ja, nettopp- ja takk til begge deler. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #17 Skrevet 25. november 2013 Vi blir nok sett på som litt sære. Barna ser kun på tv i helgene. Data el. DS maks en halv time om dagene (helger lengre), de må da lese like lenge. Har ikke bil, så de må gå og bruke offentlig kommunikasjon mye, og tidlig på egenhånd. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 Synes dette høres flott ut. Det eneste jeg ville vært redd for var å gi inntrykk av at lesing er en "straff", eller noe som er negativt. Men ingen av ungene har oppfattet det sånn? Synes det er helt supert med restriksjoner av data og tv, og at ungene får brukt kroppen sin. Flott! Anonymous poster hash: f5a9d...20a
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #18 Skrevet 25. november 2013 Hehe, må le av at du kaller meg sær fordi barna mine får økologisk mat:) Det sier kanskje mer om deg enn om meg? men for all del, fortsett å kjør i barna dine e-stoffer, tonn av sukker og sprøytemidler, de overlever sikkert:D Anonymous poster hash: b6285...52f For en kjemiker er det like artig hver gang å lese om mennesker som uttaler seg om e-stoffer og disses effekter Ler høyt hver gang :D Anonymous poster hash: 9c0ea...c72
Mandala Skrevet 25. november 2013 #19 Skrevet 25. november 2013 (endret) Vi blir nok sett på som litt sære. Barna ser kun på tv i helgene. Data el. DS maks en halv time om dagene (helger lengre), de må da lese like lenge. Anonymous poster hash: 4bb0e...bb3 Det med lesing like lenge som spill var en utrolig god ide! Det skal jeg vurdere sterkt! Tv ser jeg aldri på, og det gjør nesten ikke barna heller. Fra neste år skal jeg avslutte hele tv-abonnementet. Endret 25. november 2013 av Mandala
Kenga Skrevet 26. november 2013 #20 Skrevet 26. november 2013 (endret) De villeste oppdragelsestendensene er egentlig fra folk som ikke har regler... sånn type barna oppe til 22-23 etc. Men vet faktisk om en som sendte med 3-åringen til sengs med ei flaske med 0, 5 l vann, og ble sinna for at jenta tisset i senga. Det syns jeg er galskap Endret 26. november 2013 av Kenga
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #21 Skrevet 26. november 2013 jepp, kjenner noen som er besatt av at ungene kun skal spise økomat, kun gå i hjemmestrikket ulltøy, kun ha pedagogiske leker, men vanlig høflighet, bordmanerer og tann- og håndhygiene er det ikke så farlig med (!) Anonymous poster hash: 4a75f...51e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #22 Skrevet 26. november 2013 Vet ikke om den kan kalles sær da det knapt nok er noen form for oppdragelse. Men vi kjenner et par som har to barn og de har virkelig ingen regler på noe som helst. Ungene løper rundt og roper og skriker, kaster ting rundt og styrer hele tiden. De sitter ikke et sekund ved bordet, moren sitter på enden og prøver å dytte en skje mat inn i munnen på dem hver gang de raser forbi bordet og rett etterpå får de saft og boller, selvom de knapt har spist noen middag. Bollene løper de rundt og kaster til hverandre, etterhvert sparker dem som ball rundt på gulvet og tar en ny og en ny til fatet er tomt uten å spise mer enn en bit av hver. De slår og dæljer på moren hvis hun ikke gjør akkurat som de sier straks og med en gang. De får aldri beskjed om å bruke innestemme, sette seg ned ved bordet og slikt og mammaen gjør alt for dem, hjelper dem med hver minste lille ting, kler av og på dem alt og stiller i det hele tatt ingen krav til noe. De er 4 og 6 år gamle. Anonymous poster hash: 99c62...519
Venter endelig nr2 😍 Skrevet 26. november 2013 #23 Skrevet 26. november 2013 Hehe, må le av at du kaller meg sær fordi barna mine får økologisk mat:) Det sier kanskje mer om deg enn om meg? men for all del, fortsett å kjør i barna dine e-stoffer, tonn av sukker og sprøytemidler, de overlever sikkert:D Anonymous poster hash: b6285...52f For en kjemiker er det like artig hver gang å lese om mennesker som uttaler seg om e-stoffer og disses effekter Ler høyt hver gang :biggrin: Anonymous poster hash: 9c0ea...c72 Man dør da uansett.... Og det er jo ikke noe å trakte etter å bli gammel og stuet inne på et sykehjem...
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #24 Skrevet 26. november 2013 Ei venninne av meg og sønnen kan aldri bli med ut på vinteren for å ake, stå på ski, grille i skogen osv. Sønnen hennes (4) hater nemlig vinteren akkurat som a mor. En annen serverer barna søtsaker hver dag, men da må søtsaken og dagen ha samme forbokstav. Eks får de kun oboy på onsdager, lollipop på lørdager, slikkepinner(kjærligheter) på søndager. Rimelig sært. Også har vi nok av dem som driver med fri barneoppdragelsen. De kan stå i kø i kiosken for å kjøpe is, og er det lang kø hyler, maser, griner og sniker unga fram til det er dems tur. Mor bare smiler og barn får is når mor kommer fram til kassen. Slike folk blir jeg så flau av at jeg har kuttet dem ut for å si det sånn. Anonymous poster hash: 3c65a...85a
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #25 Skrevet 26. november 2013 For en kjemiker er det like artig hver gang å lese om mennesker som uttaler seg om e-stoffer og disses effekter Ler høyt hver gang :biggrin: Anonymous poster hash: 9c0ea...c72 I stedenfor å le av andre så kunne du kanskje prøve å komme med litt opplysende fakta. Latterliggjøring er en hersketeknikk, vet du... Jeg er ikke anonyme som skrev om e-stoffer. Vet at det er mange e-stoffer som er helt ufarlige. Men som fagperson så stiller du i mine øyne ikke høyt hvis du ikke har fått med deg at ulike stoffer synes å ha en forsterkende virkning på hverandre, slik at selv om doseringene er mye mindre enn det som sies å evt være skummelt, så kan synergieffekten av minimale doseringer (ift hva som er lov brukt i dag) av ulike stoffer gi farligere konsekvenser enn tidligere antatt. Siden dette er et vanskelig område å forske på, pga kompleksiteten i ulike forbindelser, hvilke kombinasjoner som folk faktisk får i seg, så er denne forskningen bare i begynnelsen enda. Det at dose x av et stoff alene er ufarlig, betyr ikke at dose x av det stoffet er ufarlig om man inntar det sammen med dose y av et annet stoff. Jeg ler ikke av deg - jeg synes heller det er skremmende med en kjemiker med din arrogante holdning! Å ta forhåndsregler og minimere inntak av e-stoffer generelt er vel en ganske fornuftig tilnærming, etter min mening. Spesielt siden det begynner å komme forskning som viser at krysseffekten av ulike stoffer kan være mye verre enn tidligere antatt, selv om de verdiene som er satt er ufarlige om stoffene blir inntatt hver for seg. Anonymous poster hash: 53f13...2ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå