Gå til innhold

AUGUST 2014 baby

Anbefalte innlegg

Da tusler jeg forsiktig inn hit til dere:-) Er 6+4 idag, med en liten hjemmelaga spire, etter å ha fått to nydelige tvillingjenter ved IVF :-)

Har sett et sterkt og fint hjerte på tidlig UL allerede, så føler meg litt tryggere på at detta kan gå bra :-)

Ps. Hvordan får jeg forandra nicket mitt?

Fortsetter under...

Bare en liten tanke...; er det noen av dere som har kjæledyr? Vi har en rasekatt på 5 år, og hun har den siste tiden skiftet fullstendig personlighet. Hun har blitt ekstremt kosete og nesten litt klengete. Hun vil bare være med meg, -samboeren er tydeligvis ikke bra nok. Hehe... Foreldrene mine sa i julen at de trodde hun kunne "lukte" at jeg er gravid, og at hun derfor har blitt sånn. Nå i kveld sa min kjære akkurat det samme.

Har aldri trodd på sånt, men ble litt tankefull. Noen av dere som har merket noen slik endring på dyrene deres? :)

Tror begge pusene mine merker noe^^ De var veldig kosete før jul:P I dag har vi akkurat hentet dem igjen, etter at de har vært til svigermor på julebesøk, mens vi har vært hjemme med familien min^^

Har en katt som er livredd fremmede og i forrige svangerskap så ble han plutselig redd meg en stund også. Vanligvis så ligger han på fanget og maler og koser seg. Husker ikke hvor langt på vei jeg var da. Har ikke merket noe enda i dette svangerskapet, men nå er jeg bare 7+3 så det kan hende det er litt for tidlig enda. Var ihvertfall ikke noe tvil om at han luktet/merket noe da :)

I dag er det visst fredag, og jeg som ikke syntes uka gikk fort, 9 uker på vei. :) Skal på første kontrolltime til tirsdag allerede, glad for at jeg ikke måtte vente til uke 12. :) Men formen er ikke no serlig synes jeg, har null appetitt selv om jeg bør spise noe, klarte å spise fire brødskiver i går uten og kaste opp heldigvis.

På selveste julaften testet jeg positivt, og på nyttårsaften trengte jeg ikke engang å vente 1 minutt før to streker lyste mot meg - teststreken sterkere enn kontrollstreken! På grunn av PCO og manglende kontroll over eggløsning, går jeg etter første dag i siste mens, og er da 7+6 i dag :) Så da synes jeg det er rett og rimelig at jeg melder meg inn her!

Bor i Oslo, 22 år gammel, førstegangs gravid. Vi krysser fingrene :D

Heisann, da ble jeg innlagt på sykehus med hypermesis etter et besøk hos fastlegen. De tok tidlig UL og alt så heldigvis bra ut med den lille, hjertet banka som bare det. Blir noen rolige dager fremmover med intravenøst.. god helg!

Uff vært der selv, jeg slipper innleggelse. Har hypermesis selv, men jeg beholder nok til å være hjemme foreløpig. Men var innlagt et par uker med nr 3. Jeg håper kvalmen gir sg om noen uker, er mye sengeliggende og sover ca 12 timer i døgnet. Må ligge helt i ro etter mat, spiser nesten bare frukt og grønt, pluss litt knekkebrød og vann. Ikkw noe å leve på i det lange løp.

Prøver postafen nå, se om det hjelper litt.

Annonse

Hvordan vet man at man har hypermesis, altså jeg kaster ikke opp hele tiden, men får ikke i meg noe mat, har ikke lyst på noe, ligger i senga hele dagen... skikkelig slitsomt. :(

Legen som stiller diagnosen, men man er mer plaget enn normalt, gjerne kvalme døgnet rundt, problemer med å få i seg mst, væske kombinert med oppkast. Jeg spyr endel, men ikke hele tiden, mest tidlig på dag og ettermiddag, på kvelden og natta er jeg litt bedre, nødt til å ligge i rio store deler av døgnet, spyr ved lett anstrengelse.Får i meg nok/ beholder nok foreløpig i hvertfall. Er 7+6 i følge legen.

Et tips er å prøve å få i deg litt og ofte, små super vann, litt frukt, grønt, feks gulrotstaver, agurkskiver, knekkebrød, eplebiter. Ro og medt mulig hvile, sov så mye du kan. Prøv postafen feks. Jeg vurderer aktupunktur, ringe ei på mandag, hjalp litt forrige runde.

Her kan du lese;

http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskapskvalme-ekstrem-37103.html

Du har det dersom symptomene i art er tilstede. Sist svangerskap mistet jeg 12,5% av vekten min + fikk ketoner i urinen. Klarte ikke å snu meg i sengen uten å spy på det værste. Måtte ha det mørkt og kaldt. Kvalme er vanlig, men ekstrem kvalme er mindre vanlig. Det er som å ha skikkelig omgangssyke men i ukesvis. For meg er det bedre denne gangen, men bare om jeg holder meg helt i ro. Begynner jeg å gjøre noe så kaster jeg opp/ brekker meg. Ganske håpløst. Er vel kroppens måte å si at jeg trenger å hvile.

God bedring! Ring legen om det er vanskelig å tisse og om det bare er litt hvert døgn + mørk urin. da kan du trenge intravenøst. Håper du kommer deg opp snart! Klem

Ok, skal se om jeg kan spise litt agurk og gulrot kanskje. Har fått litt ingefærte av mannen nå, kanskje det hjelper litt. Føler meg lett kvalm, ved anstrengelse eller når jeg har spist blir jeg så redd for å kaste opp.

Det er heldigvis ikke så ille at jeg kaster opp mye, men er veldig sliten og ligger mest mulig.. så får ikke urettet mye akkurat. Men får bare håpe at det går over straks.

Endret av Fru.Frøken

Hvordan vet man at man har hypermesis, altså jeg kaster ikke opp hele tiden, men får ikke i meg noe mat, har ikke lyst på noe, ligger i senga hele dagen... skikkelig slitsomt. :(

Legen som stiller diagnosen, men man er mer plaget enn normalt, gjerne kvalme døgnet rundt, problemer med å få i seg mst, væske kombinert med oppkast. Jeg spyr endel, men ikke hele tiden, mest tidlig på dag og ettermiddag, på kvelden og natta er jeg litt bedre, nødt til å ligge i rio store deler av døgnet, spyr ved lett anstrengelse.Får i meg nok/ beholder nok foreløpig i hvertfall. Er 7+6 i følge legen.

Et tips er å prøve å få i deg litt og ofte, små super vann, litt frukt, grønt, feks gulrotstaver, agurkskiver, knekkebrød, eplebiter. Ro og medt mulig hvile, sov så mye du kan. Prøv postafen feks. Jeg vurderer aktupunktur, ringe ei på mandag, hjalp litt forrige runde.

Hvordan hår det med deg ugle? Høres ut som du er bittelitt bedre enn i julen? Krysser fingre for at du får noen bedre dager fremover! Jeg ligger halve dagen og tusler deretter opp litt. Merkelig kroppen er for det er full streik om jeg gjør bare litt. Skal tydeligvis holde meg i ro...

Hvordan hår det med deg ugle? Høres ut som du er bittelitt bedre enn i julen? Krysser fingre for at du får noen bedre dager fremover! Jeg ligger halve dagen og tusler deretter opp litt. Merkelig kroppen er for det er full streik om jeg gjør bare litt. Skal tydeligvis holde meg i ro...

Blir bedre av å ligge i ro rett og slett, pluss knaske på litt gulrot, sukkererter, blomkål biter dyppet i yoghurt naturell. Hår mye isbiter også...mann og barn holder på å bli gale av isbitknaskingen min. Regner med å leve slik i noen uker til, bekymret over muskelsvinn rett og slett, er glad i trening og merker nå på muskulaturen og ryggen at dette ikke er bra for formen. Spent på om jeg greier å ta opp treningen senere. Enda godt jeg har godt anlegg for kroppsbygging og kommer kjapt i form igjen, synes magemusklene mine begynner å svinne, samme med legger og lår. :-(

Annonse

SLITEN etter en dag på jobb, kjenner at jeg gruer meg til morgendagen.

Jeg får lyst til å grine når jeg tenker på morgendagen. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare de neste ukene. Hjelper ikke at vi er inne i en intensiv periode akkurat, var ille nok sist det var sånn uten å være gravid.
Hva jobber dere med her inne forresten??:) nysgjerring...:) jobber selv som anestesispl, mye fysisk arbeid og dårlig arbeidsstillinger...er i tillegg mye jeg ikke kan gjøre så blir litt ensformig jobb også! Menmen det er jo bare for en periode..

Jeg jobber som pedagogisk leder i barnehage. En jobb som krever ganske mye til vanlig, og er ekstra heavy når man er gravid og i dårlig form. Er "heldigvis" 50% sykmeldt enn så lenge. Merker stor forskjell på formen de dagene jeg jobber og de jeg er hjemme

Huff ja, slitsomt. Jobbet full sag i dag, men med en liten en selv på snart 2 er det jo ikke akkurat båre å slappe av når man kommer hjem. Går i ett til klokka 8.... Men forrige graviditet var jeg i fin form hele veien så håper formen bedrer seg.

Jeg har også bestemt meg for å droppe doppler. Ser for meg hysteri om hjertelyden plutselig er borte en dag:) Nå er det bare en uke til UL og jeg gleder meg veldig! Formen er så dårlig her nå, jobben suger alt jeg har. Så det skal bli fint med en bekreftelse på at det faktisk er verdt det ;)

Men synes det er litt rart å måtte vente så lenge på UL egentlig, føles ut som en evighet, er jo ikke 18 uker på vei før 7 mars. Skjønner veldig godt at folk benytter seg av privat UL: :) Vil veldig gjerne høre hjertet. Kanskje jeg kan spørre om de kan prøve med doppler?

Noen andre her som har barn fra før, under eller rundt ett år??? Var ikke helt planlagt denne nummer to, men utrolig hyggelig fordi  :nigo:

Jeg har ei jente på 11 måneder. Om alt går bra blir det 18 måneder mellom dem. Vi brukte 7 år og mange ivf forsøk for å få jenta vår, så det var litt overraskende at jeg plutselig ble gravid selv om vi jo vet hva som kan skje når man ikke bruker prevensjon :) I tillegg ammer jeg fortsatt.

Så artig! Jeg ammer og fortsatt, men lurer på om jeg bør begynne å tenke på og slutte… Begynner å bli ganske så ømt og!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...