Gå til innhold

AUGUST 2014 baby

Anbefalte innlegg

Uff, jeg blødde litt nå.... Kom lyserosa på papiret når jeg tørket meg.

Er 5+6 i dag, og har akkurat kommet hjem etter en liten flytur hjem fra juleferie. Er så redd det var dumt av meg å fly nå (men legen min mente det var helt ok å fly så tidlig i svangerskapet), eller kanskje den lille tassen ikke tålte at jeg dro rundt på tung koffert og annen håndbagasje?

Huff jeg er så redd, og min kjære kommer ikke hjem før på lørdag.....

Ingen fare å fly i svangerskapet, litt rosa på dopapiret er helle ingen fare. Hormoner gjør slimhinnene mer skjøre, jeg merker det ved at tannkjøttet blør lett nå, pluss at jeg blør nesblod bare jeg nyser. Etter samleie har det også kommet litt rosa, men siste uka har den slags utgått totalt her, for kvalm.

Fortsetter under...

Hei jenter :)

Da har jeg smug lest innleggene her noen dager...
Er 5+3 nå, i følge terminkalkulatoren. og har termin 28.08.
Vi har to prinsesser fra før av og overraskelsen var stor da jeg testet positivt....fordi vi bruker prevensjon...
Hadde ikke tenkt på en til, men nå som livet tydeligvis hadde andre planer for oss, så er det jo veldig koselig.
Vi fant det ut på fredag, da jeg hadde hatt ømme bryster og bekkenvondt noen dager... ganske merkelig...
Men, nå gleder vi oss veldig og satser på at alt går bra :)

Er 5+6 i dag, og har akkurat kommet hjem etter en liten flytur hjem fra juleferie. Er så redd det var dumt av meg å fly nå (men legen min mente det var helt ok å fly så tidlig i svangerskapet), eller kanskje den lille tassen ikke tålte at jeg dro rundt på tung koffert og annen håndbagasje?

Ingen fare å fly i svangerskapet, litt rosa på dopapiret er helle ingen fare. Hormoner gjør slimhinnene mer skjøre, jeg merker det ved at tannkjøttet blør lett nå, pluss at jeg blør nesblod bare jeg nyser. Etter samleie har det også kommet litt rosa, men siste uka har den slags utgått totalt her, for kvalm.

Ps, ikke farlig å bruke litt krefter heller, jeg flytta på over 100 kg tung hjørnesalong alene nå før jul ;)

Takk for beroligende svar! Var passe hysterisk når jeg ringte til samboeren min nå, og han ville sette seg i bilen og kjøre 50 mil hjem hit for han synes det var så fælt... Men jeg fikk roet han ned litt, og sitter igjen her alene med alle bekymringene.... Så redd for å ødelegge for den lille tassen i magen....

Takk for beroligende svar! Var passe hysterisk når jeg ringte til samboeren min nå, og han ville sette seg i bilen og kjøre 50 mil hjem hit for han synes det var så fælt... Men jeg fikk roet han ned litt, og sitter igjen her alene med alle bekymringene.... Så redd for å ødelegge for den lille tassen i magen....

Naturlig å være litt engstelig, særlig første gang. Mye nytt i kroppen og mye man er usikker på, husker selv hvor usikker jeg selv var da jeg var gravid for første gang, 16 år siden nå, tida flyr. Har opplevd usikkerhet med de andre også, å kommer nok til å kjenne på det denne runden også før eller siden. Det blur alltid noe nytt eller anneledes, like fryktelig spennende hver gang ;)

Nå gruer jeg meg for å fortelle det på jobben. Tenker på det hele tiden. Er såpass dårlig at jeg antakelig må ha sykemelding i tillegg (legen ville egentlig sykemelde meg før jul pga historikk fra tidligere svangerskap). Noen andre som har fortalt det allerede? Hvilken reaksjon fikk dere?

Uff, liker ikke å være en "slubbbert" og gå hjemme, men samtidig har jeg presset meg for hardt de to tidligere svangerskapene og det ble bare helt kaos av (sengeliggende og sykehus). Mannen passer på å minne meg på det når jeg kommer inn på tanken om at jeg kanskje skal prøve å jobbe litt ved siden av. Det går jo i bølger i løpet av dagen, og har etterhvert innsett at jeg er en optimist. Men det er ikke noen god følelse å føle seg som man ikke trekker lasset, selv om jeg er dårlig.

En god nyhet kom i dag da. Ville sjekke at alt var ok før jeg sa noe på jobben, så hadde en ul til morgen i dag. Hjertet banket fremdeles sterkt og fint, og den lå og beveget seg. Både hode, armer og ben. Legen sa at den danset! 😊

Jaja, da er det bare å bite tennene sammen og finne ut hvordan jeg skal si at jeg er gravid til de på jobben. Det blir ikke populært. Har en nøkkelstilling. Så får jeg snakke med legen om hva hun tror ift sykemelding over nyttår. Selv om jeg tror jeg vet svaret.

Klem til alle dere fine jentene her ❤

Annonse

Er blitt skikkelig forkjøla, og har feber :-(

Har ikke tatt paracet etter at jeg fant ut at jeg er gravid. Vet at det ikke er bra, men feberen tar knekken på meg... Kan jeg ta? Hvor skadelig er det?

Er bittelitt usikker, men mener du kan ta Paracet, -bare ikke Ibux...

Masse god bedring! :)

Begynner å bli desperat, kvalmen er uutholdelig. Begynte å grine etter mannen og jentene dro i formiddag, de kommer hjem på søndag. Tenåringen er kjempe grei, ordna eple og agurkskiver, stekt egg til meg og laga salat. Alt på eget initiativ, verdens beste sønn! Vet ikke hva jeg skulle gjort uten snille gode ham nå. Han sa at han synes jeg fortjener å bli passa på, siden jeg alltid passer på alle andre. Skikkelig rørt jeg...snufs...

Er blitt skikkelig forkjøla, og har feber :-(

Har ikke tatt paracet etter at jeg fant ut at jeg er gravid. Vet at det ikke er bra, men feberen tar knekken på meg... Kan jeg ta? Hvor skadelig er det?

Du kan ta normal dose paracetamol, det er verre med feber over 39,5 grader enn litt paracet. Prøv med 500mg først, går ikke tempen ned innen 45 minutter tar du 500mg til, du kan ta 1000mg inntil 3 ganger i døgnet i hvertfall uten fare :-) Endret av Juleugl@ ruger i skjul....

Her er formen ok: merker jeg blir lett sliten og tidvis litt kvalm, men det som er verst er verkingen i korsryggen :sad:  Kan ikke huske det verket sånn i første svangerskap...  :huh:

Jeg gruer meg også veldig til å fortelle det på jobben  :sad: Har vært mye sykemeldt siden jeg fikk første, så det blir nok ikke godt mottatt er jeg redd. 

Nå gruer jeg meg for å fortelle det på jobben. Tenker på det hele tiden. Er såpass dårlig at jeg antakelig må ha sykemelding i tillegg (legen ville egentlig sykemelde meg før jul pga historikk fra tidligere svangerskap). Noen andre som har fortalt det allerede? Hvilken reaksjon fikk dere?

Uff, liker ikke å være en "slubbbert" og gå hjemme, men samtidig har jeg presset meg for hardt de to tidligere svangerskapene og det ble bare helt kaos av (sengeliggende og sykehus). Mannen passer på å minne meg på det når jeg kommer inn på tanken om at jeg kanskje skal prøve å jobbe litt ved siden av. Det går jo i bølger i løpet av dagen, og har etterhvert innsett at jeg er en optimist. Men det er ikke noen god følelse å føle seg som man ikke trekker lasset, selv om jeg er dårlig.

En god nyhet kom i dag da. Ville sjekke at alt var ok før jeg sa noe på jobben, så hadde en ul til morgen i dag. Hjertet banket fremdeles sterkt og fint, og den lå og beveget seg. Både hode, armer og ben. Legen sa at den danset! 😊

Jaja, da er det bare å bite tennene sammen og finne ut hvordan jeg skal si at jeg er gravid til de på jobben. Det blir ikke populært. Har en nøkkelstilling. Så får jeg snakke med legen om hva hun tror ift sykemelding over nyttår. Selv om jeg tror jeg vet svaret.

uff, stakkar :-( vet hvordan det er. Jeg har selv vært sykemeldt en stund pga andre forhold. Nå må jeg nok forlenge den, er skikkelig vond i magen, trett, kvalm.

Det var lite populært at jeg ble sykemeldt, da det ikke var mulig å få tak i stedsfortreder for meg.

Gruer meg også til å fortelle det på jobb, men jeg er ikke så langt på vei enda, og har egentlig ikke lyst å fortelle det på jobb før de nærmeste vet det.

Men det er jo legen som sykemelder, og man kan jo ikke noe for at man blir sykemeldt. Så det må jo bare arbeidsgiver godta.

Men det er alt for mange sjefer som gir de ansatte dårlig samvittighet pga at de er sykemeldt og at det da kanskje blir mye på de andre.

Lykke til :) ikke la bekymringer og dårlig samvittighet overfor jobben bli en ekstra byrde i tillegg til det du sliter med. Go bedring <3

Her er formen ok: merker jeg blir lett sliten og tidvis litt kvalm, men det som er verst er verkingen i korsryggen :sad: Kan ikke huske det verket sånn i første svangerskap... :huh:

Jeg gruer meg også veldig til å fortelle det på jobben :sad: Har vært mye sykemeldt siden jeg fikk første, så det blir nok ikke godt mottatt er jeg redd.

Tenk på deg selv, din helse, og den lille i magen :) lykke til :)

Annonse

Her går formen opp og ned, er utrolig sliten om dagen og det tar på for hele familien. Lillegutt blir mer mammadalt og mannen blir også mer sliten...prøver å tenke at det blir bedre, men noen dager er tunge! Håper det kommer seg før jeg begynner på jobb igjen!

Ugh, har en skikkelig dritt dag i dag. Spyr og spyr og spyr, og når jeg ikke spyr, så sover jeg. Massiv krangling med søsteren min gjør ikke de allerede frynsete følelsene noe bedre heller. Fikk totalt panikk i dag tidlig når jeg oppdaget litt blod, men ble beroliget på legevakta. Vet jo at spotting er normalt, men har aldri opplevd det selv, så fikk en "smule" angst. Men har ingen smerter annet enn litt småstikk nå og da, som de på legevakten sa var helt normalt nå som livmoren utvikler seg. 5+2 i dag, (i følge termin kalkulatoren. Får ikke snakket med legen min før mandag. Ugh, juleferie!) og satser på at alt går bra! 

Hadde skikkelig fnise/gråte anfall i butikken i dag når jeg gikk forbi babytøyet med en kompis. Han overtalte meg til å kjøpe noe, for å kunne glede meg enda litt ekstra, så nå sitter jeg og nistirrer på et bitttelite par hvite sokker med små grå puser på. Squeeeeee <3 Litt tidlig, ja, men gosh jeg klarte ikke å la være! 

Har dere kjøpt/anskaffet noe til den lille enda? :) 

Ugh, har en skikkelig dritt dag i dag. Spyr og spyr og spyr, og når jeg ikke spyr, så sover jeg. Massiv krangling med søsteren min gjør ikke de allerede frynsete følelsene noe bedre heller. Fikk totalt panikk i dag tidlig når jeg oppdaget litt blod, men ble beroliget på legevakta. Vet jo at spotting er normalt, men har aldri opplevd det selv, så fikk en "smule" angst. Men har ingen smerter annet enn litt småstikk nå og da, som de på legevakten sa var helt normalt nå som livmoren utvikler seg. 5+2 i dag, (i følge termin kalkulatoren. Får ikke snakket med legen min før mandag. Ugh, juleferie!) og satser på at alt går bra! 

Hadde skikkelig fnise/gråte anfall i butikken i dag når jeg gikk forbi babytøyet med en kompis. Han overtalte meg til å kjøpe noe, for å kunne glede meg enda litt ekstra, så nå sitter jeg og nistirrer på et bitttelite par hvite sokker med små grå puser på. Squeeeeee <3 Litt tidlig, ja, men gosh jeg klarte ikke å la være! 

Ikke kjøpt noe, har endel på loftet etter de tre vi har fra før. Jeg vurderer å begynne å hekle litt babytøfler, vognteppe ol etterhvert. Har sett meg ut en vogn på nett, men skal vente med å bestille til utpå våren. Har lært at man trenger ikke all verden før den lille kommer, så mitt råd er å vente til behovene melder seg før man feks handler inn flasker, brystpumpe, leker, bæretøy osv osv. :) men helt ok å kjøpe litt ;)

Når det gjelder den kvalmen så bør du kontake legen hvis det pågår i flere døgn. Jeg frykter selv at jeg har fått hypermesis, vey al for godt hvor fatlig det kan bli fra tidligere. Jeg måtte innlegges å få både væske og næring Intravenøst i 2 uker med nr 3, kolapset av dehydrering, hadde mistey 8 kg på 2 uker og hadde da ingenting ekstra på kroppen fra før av. Tegn på dehydrering er at du tisser skjeldent og lite, konsentrert mørk urin, når man ikke får i seg mat oppstår det også ketoner i urinen, dette er ikke ønskelig når man er gravid.

Prøv å drikk, spis ting du ikke blir dårlig av. Jeg må holde meg unna salt, kjøtt, fisk og meieriproduktet, pluss brød. Men får i meg frukt og grønt, pluss egg. Prøv deg fram, få gjerne noe servert. Min 16 år gamle sønn lager mat til meg nå i helgen siden mannen min er hos svigers med jentene. Ligger mest i ro, da kaster jeg opp litt mindre og greier å holde på mer av mat og væske.

Over nyttår bestiller jeg time tll aktupunktur, det hjalp meg sist.

Ikke kjøpt noe, har endel på loftet etter de tre vi har fra før. Jeg vurderer å begynne å hekle litt babytøfler, vognteppe ol etterhvert. Har sett meg ut en vogn på nett, men skal vente med å bestille til utpå våren. Har lært at man trenger ikke all verden før den lille kommer, så mitt råd er å vente til behovene melder seg før man feks handler inn flasker, brystpumpe, leker, bæretøy osv osv. :) men helt ok å kjøpe litt ;)

Når det gjelder den kvalmen så bør du kontake legen hvis det pågår i flere døgn. Jeg frykter selv at jeg har fått hypermesis, vey al for godt hvor fatlig det kan bli fra tidligere. Jeg måtte innlegges å få både væske og næring Intravenøst i 2 uker med nr 3, kolapset av dehydrering, hadde mistey 8 kg på 2 uker og hadde da ingenting ekstra på kroppen fra før av. Tegn på dehydrering er at du tisser skjeldent og lite, konsentrert mørk urin, når man ikke får i seg mat oppstår det også ketoner i urinen, dette er ikke ønskelig når man er gravid.

Prøv å drikk, spis ting du ikke blir dårlig av. Jeg må holde meg unna salt, kjøtt, fisk og meieriproduktet, pluss brød. Men får i meg frukt og grønt, pluss egg. Prøv deg fram, få gjerne noe servert. Min 16 år gamle sønn lager mat til meg nå i helgen siden mannen min er hos svigers med jentene. Ligger mest i ro, da kaster jeg opp litt mindre og greier å holde på mer av mat og væske.

Over nyttår bestiller jeg time tll aktupunktur, det hjalp meg sist.

Takk for gode tips. :) Skal snakke med legen på mandag, og drikker te på fersk ingefær og sitron nå for å få i meg litt væske og forhåpentligvis stoppe kvalmen litt. Knasker tørt, grovt knekkebrød i små doser, og har klart å trykke ned en yoghurt i dag. Bor alene, så må nok klare meg selv gitt. :P Hadde en kompis over som byttet på kattesanden i dag da, og han skrellet og skjærte ingefær og sitron i biter for meg så jeg har det klart <3 Pus kan heldigvis gå ut igjen i morgen etter en lang sykeperiode. Phew, en mindre bekymring! 

Har ei venninne som fikk en av hvert kjønn for 2 år siden, og hun har spart på det meste, så jeg har fått lov å raide kottet hennes når jeg finner ut hva den lille spira blir. :) Men klarte ikke la være i dag altså. Hihi <3 

Kvelden blir tilbrakt under pleddet i sofaen, med Doctor Who på skjermen. Prøve å bare slappe av og nyte. :) 

uff, stakkar :-( vet hvordan det er. Jeg har selv vært sykemeldt en stund pga andre forhold. Nå må jeg nok forlenge den, er skikkelig vond i magen, trett, kvalm.

Det var lite populært at jeg ble sykemeldt, da det ikke var mulig å få tak i stedsfortreder for meg.

Gruer meg også til å fortelle det på jobb, men jeg er ikke så langt på vei enda, og har egentlig ikke lyst å fortelle det på jobb før de nærmeste vet det.

Men det er jo legen som sykemelder, og man kan jo ikke noe for at man blir sykemeldt. Så det må jo bare arbeidsgiver godta.

Men det er alt for mange sjefer som gir de ansatte dårlig samvittighet pga at de er sykemeldt og at det da kanskje blir mye på de andre.

Lykke til :) ikke la bekymringer og dårlig samvittighet overfor jobben bli en ekstra byrde i tillegg til det du sliter med. Go bedring <3

Takk for gode ord. 😊 Det er litt av en belastning å gjøre dette. Er aldri borte og kjenner skikkelig på det.

Det gikk heldigvis bedre enn forventet - på et sett. Snakket bare med HR. Hun gratulerte og var veldig blid, men jobbet ikke der i mine tidligere svangerskap så kjenner at jeg kommer til å skuffe veldig på at jeg blir sykemeldt så mye som jeg blir. Sist var jeg borte fra uke 8 til jeg fødte. Hun vet jeg var dårlig, men ikke så dårlig... Jaja, en bekymring mindre. Nå skal jeg snakke med sjefen i morgen. Og så legen på nyåret. Puh, litt deilig å ha fått gjort dette. Så er jeg litt lengre. ❤ Lykke til du også! Veldig bra å ha noen å snakke med! Klem

Jeg blødde også bittelitt i går, er 6 uker i dag... Men legen min sa på forhånd at jeg ikke måtte freake ut dersom jeg fikk en liten blødning rundt uke 6. Merker likevel at jeg er super-urolig og klarer ikke å slappe av. Men legen har ferie, og det er nok ingen vits i å sette seg på legevakta her i Oslo i timesvis...

Kunne gjerne tenkt meg å vite HVORFOR jeg blødde litt i går. Siden legen sa at det var helt normalt ved uke 6. Hva er det som skjer akkurat nå som forårsaker det?

Har også hatt kjempelyst til å kjøpe greier til babyen!!! Alt fra små klær til større utstyr. :)

Jeg blødde også bittelitt i går, er 6 uker i dag... Men legen min sa på forhånd at jeg ikke måtte freake ut dersom jeg fikk en liten blødning rundt uke 6. Merker likevel at jeg er super-urolig og klarer ikke å slappe av. Men legen har ferie, og det er nok ingen vits i å sette seg på legevakta her i Oslo i timesvis...

Kunne gjerne tenkt meg å vite HVORFOR jeg blødde litt i går. Siden legen sa at det var helt normalt ved uke 6. Hva er det som skjer akkurat nå som forårsaker det?

Har også hatt kjempelyst til å kjøpe greier til babyen!!! Alt fra små klær til større utstyr. :)

"Blødde" litt ved 6 uker jeg også. 2-3 dager med litt rosa utflod, og så var det over. Ble urolig selv om jeg vet det er normalt. Slimhinnene kan blø lettere vd graviditet.

Prøv å slappe av, det er jo dessverre ikke så mye man får gjort ved en eventuell blødning så tidlig. Om det kommer mer kan du ta kontakt med fastlegen over helgen og be om hcg- måling.

Jeg har ikke tenkt å kjøpe babyting ennå. Sist ventet jeg til uke 25 tror jeg. Har jo en del liggende fra VesleTrollet :)

Hei jenter! ;-) er nå 5+2 i dag. Noen som vet hvorfor noen blør litt på denne tiden? Jeg har ikke blødd i det hele tatt. Kvalmen min kommer og går hele tiden. Og trøtt er jeg konstant.

Når det gjelder utstyr har vi handla litt i prøveperioden vi :-D men har ikke tenkt å handle mer eller strikke noe før etter legekontrollen i slutten av januar! :-)

Glemte å si: alt er nok bra med magen selv om du hadde en liten blødning :)

Er nok sikkert det både for meg og Happycat. :) Synes det var litt likhet der siden vi begge er ca like langt på vei.

Jeg for min del har ikke blødd noe foreløpig i dag, heldigvis. :) Kom bare litt rosa på papiret når jeg tørket meg i går. Men man blir jo litt bekymret uansett. Dessuten synes jeg det er litt merkelig at jeg ikke har vært kvalm ennå... Mamma fortalte nå når jeg var hjemme hos de at hun hadde vært dårlig fra dag 1 med både meg og søs. Trodde sånt var litt "arvelig"?

Glemte å si: alt er nok bra med magen selv om du hadde en liten blødning :)

Er nok sikkert det både for meg og Happycat. :) Synes det var litt likhet der siden vi begge er ca like langt på vei.

Jeg for min del har ikke blødd noe foreløpig i dag, heldigvis. :) Kom bare litt rosa på papiret når jeg tørket meg i går. Men man blir jo litt bekymret uansett. Dessuten synes jeg det er litt merkelig at jeg ikke har vært kvalm ennå... Mamma fortalte nå når jeg var hjemme hos de at hun hadde vært dårlig fra dag 1 med både meg og søs. Trodde sånt var litt "arvelig"?

Vent en uke eller to, da kommer sikkert kvalmen. Jeg var ganske nøyaktig 7+4 uker på vei begge gangene da jeg begynte å bli kvalm, og flere andre jeg har lest om har blitt kvalme mellom uke 6 og 8. Men det er jo veldig individuelt. Det med at man "arver" kvalme fra mor, er like vanlig som at man "arver" fødselsforløp fra mor. For noen stemmer det, og andre ikke :)

Men uff, du skal være glad hvis du slipper unna kvalmen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...