Gå til innhold

AUGUST 2014 baby

Anbefalte innlegg

Ja, det er helt grusomt.. var svintrøtt i går da jeg la meg, men ikke snakk om :( og føler meg helt ferdig idag, kjenner at det er utrolig tungt å vær på jobb. Kjenner det skulle vært godt å sovet til jeg våknet av meg selv.. Men må bare komme meg gjennom denne uken også blir det ferie.

Men kjente jeg ble litt glad for at jeg ikke var alene om denne.. selv om jeg skulle ønsket at ingen av oss hadde det slikt :/

Fortsetter under...

Hi!

Congratulations to all future moms :)

I am 10 weeks pregnant and my due date is around end of july. I hope to find here someone who could explain to me some pregnancy realities in Norway.

I lived here almost 2 years now (sorry but don't feel very confident about my norwegian writing yet)

I am not taking very well those first weeks. Is this normal here to get sykemelding for few days because of pregnancy?

I really like and care about my job and dont want to make drama about me being pregnant.

My general wondering is how employer look at situations like that.

Last week has been a nightmare for me..one big vomit :/

I will appriciate every constructive answer :) can be in norwegian as long as kept simple :) Tusen Takk

Hi, welcom and congratulations.

Most pregnancy vometing stops around 12 weeks, you can talk to youre employer, maybe you can get som easyer tasks, you can alsoe talk to youre doctor, some needs "sykemelding" if they are really sick.

Is this youre first pregnancy?

I'm a bit sick my selv, so pardon if my english is a bit rusty, I feel that my brain still is not quite awake ;)

Ja, det er helt grusomt.. var svintrøtt i går da jeg la meg, men ikke snakk om :( og føler meg helt ferdig idag, kjenner at det er utrolig tungt å vær på jobb. Kjenner det skulle vært godt å sovet til jeg våknet av meg selv.. Men må bare komme meg gjennom denne uken også blir det ferie.

Men kjente jeg ble litt glad for at jeg ikke var alene om denne.. selv om jeg skulle ønsket at ingen av oss hadde det slikt :/

Er sykemeldt pga dårlig søvn(2-3 timer/natt) som fører til kvalme, som fører til oppkast...den siste uka har vært bedre, men har noen skikkelig dårlige dager innimellom. Det som innimellom hjelper for meg er å stå opp, gå på do og spise litt. Av en eller annen grunn så kjenner jeg ikke at jeg er sulten/ må på toa, sikkert fordi jeg kjenner sånn på rastløsheten i kroppen. Kan jo være verdt et forsøk? Blir neppe verre. Mot restless legs så hjelper Magnesium tror jeg, men det bør du ta opp med legen din..

Hei!

jeg er av den oppfatning at kroppen er lagd for å få barn og jeg, personlig, vil ha en så naturlig fødsel som overhodet mulig. Derfor min kommentar om at alt annet enn ABC blir nedtur. Vel og merke så lenge svangerskapet forløper normalt og alt er bra med den lille i magen. Nå har jeg fått plass på ABC og er overlykkelig for det, men skulle det mot formodning ikke bli fødsel der så går ikke verden i grus :) Jeg er 36 år og lever ikke i en drømmeverden om den "perfekte" fødsel :) Men takk uansett for fine ord og jeg håper alle får en slik fødsel som de ønsker seg :)

Hei L-8!

Jeg mente ikke st abc var veldig bra. Alle jeg kjenner som har vært der har vært superfornøyde!

Jeg la sikkert for mye i kommentaren til pariserdama om at "noe annet enn abc ville være nedtur", men mente mer forutsigbarheten rundt en fødsel som kan kræsje med hva man har laget som en forventning til hvordan det skal være. Det har noen venninner av meg fått ordentlig nedtur av. En mente at hun ikke var "flink" fordi det endte opp i keisersnitt. Men som sagt, jeg la sikkert litt mye i kommentaren.

Jeg synes det er lurt å ha gjort seg noen tanker om hvordan man ønsker at fødselen skal være, men om det ikke blir som man har tenkt, er det da slett ingen nedtur. Det viktigste er at babyen kommer ut og har det bra.

Jeg ønsket å føde på fødestua på sykehuset Østfold. Ble tatt i mot der, og skulle i utgangspunktet være der. Så var babyen for rolig under de første registreringene, og vi måtte flyttes til normalavdelingen for at babyen kunne overvåkes bedre. Fødselen ble ikke som jeg hadde tenkt, men det var likevel en fin fødsel. Og det viktigste av alt: babyen kom ut- frisk og fin!

Det var da svært så opphengt alle ble i den lille kommentaren min....det er min personlige menig og den må jeg vel få lov til å ha? For meg, p e r s o n l i g, ønsker jeg, så lenge det er forsvarlig, å føde på ABC. Hva er problemet med det? Men, som jeg har sagt både en og to ganger, er det noen som helst komplikasjon med den lille eller med meg for den saks skyld, så vet jeg jo at ABC ikke blir aktuelt. Jeg mente at det ble nedtur (og det mener jeg fremdeles) dersom alt er fin og normalt og jeg likevel ikke får føde på ABC.

Hei!

jeg er av den oppfatning at kroppen er lagd for å få barn og jeg, personlig, vil ha en så naturlig fødsel som overhodet mulig. Derfor min kommentar om at alt annet enn ABC blir nedtur. Vel og merke så lenge svangerskapet forløper normalt og alt er bra med den lille i magen. Nå har jeg fått plass på ABC og er overlykkelig for det, men skulle det mot formodning ikke bli fødsel der så går ikke verden i grus :) Jeg er 36 år og lever ikke i en drømmeverden om den "perfekte" fødsel :) Men takk uansett for fine ord og jeg håper alle får en slik fødsel som de ønsker seg :)

Hei L-8!
Jeg mente ikke st abc var veldig bra. Alle jeg kjenner som har vært der har vært superfornøyde!
Jeg la sikkert for mye i kommentaren til pariserdama om at "noe annet enn abc ville være nedtur", men mente mer forutsigbarheten rundt en fødsel som kan kræsje med hva man har laget som en forventning til hvordan det skal være. Det har noen venninner av meg fått ordentlig nedtur av. En mente at hun ikke var "flink" fordi det endte opp i keisersnitt. Men som sagt, jeg la sikkert litt mye i kommentaren.

Jeg synes det er lurt å ha gjort seg noen tanker om hvordan man ønsker at fødselen skal være, men om det ikke blir som man har tenkt, er det da slett ingen nedtur. Det viktigste er at babyen kommer ut og har det bra.
Jeg ønsket å føde på fødestua på sykehuset Østfold. Ble tatt i mot der, og skulle i utgangspunktet være der. Så var babyen for rolig under de første registreringene, og vi måtte flyttes til normalavdelingen for at babyen kunne overvåkes bedre. Fødselen ble ikke som jeg hadde tenkt, men det var likevel en fin fødsel. Og det viktigste av alt: babyen kom ut- frisk og fin!

Annonse

Med førstemann tenkte jeg som deg, at jeg var 100% innstilt på ABC og at det for meg var det soleklare valget. Hodet mitt var så innstilt på naturlig vannfødsel og at det kom til å gå kjempefint at jeg på overtidskontroll dag 10 ble så fortvilt at jeg begynte å gråte når jeg forsto at jeg ikke fikk lov til å gå mer enn 14 dager over tiden og at igangsettelse ikke var forenelig med fødsel på ABC. Heldigvis gikk vannet dag 12 ;)

Jeg er den dag i dag overbevist om at den sterke troen min på at alt kom til å gå fint, og selvtilliten rundt det at å føde er en naturlig ting i stor grad medvirket til den drømmefødselen jeg hadde. Den troen tar jeg med meg i dette svangerskapet og krysser alt jeg har for en liknende opplevelse.

Poenget: behold den troen og dyrk den Pariserdama, jeg mener ihvertfall at mental innstilling har mye å si for svangerskap og fødsel. Det man ikke rår over får man ikke gjort noe med uansett, men hodet ditt har du uansett med deg :)

Det var da svært så opphengt alle ble i den lille kommentaren min....det er min personlige menig og den må jeg vel få lov til å ha? For meg, p e r s o n l i g, ønsker jeg, så lenge det er forsvarlig, å føde på ABC. Hva er problemet med det? Men, som jeg har sagt både en og to ganger, er det noen som helst komplikasjon med den lille eller med meg for den saks skyld, så vet jeg jo at ABC ikke blir aktuelt. Jeg mente at det ble nedtur (og det mener jeg fremdeles) dersom alt er fin og normalt og

Takk L-8. Ja, man må beholde troen på at det skal gå slik man ønsker :) Skjer det ikke så skjer det ikke, det blir kjipt, men ikke verre enn at det kun er en erfaring man tar med seg videre. Reglene hos ABC er vel slik de er for en grunn :) Jeg håper du får en like fin fødsel denne gangen. Jeg skal på ultralyd på torsdag og er veldig spent. Føler meg ikke spesielt gravid bortsett fra ekstrem trøtthet, så det skal bli kjekt å få bekreftet graviditeten.

Med førstemann tenkte jeg som deg, at jeg var 100% innstilt på ABC og at det for meg var det soleklare valget. Hodet mitt var så innstilt på naturlig vannfødsel og at det kom til å gå kjempefint at jeg på overtidskontroll dag 10 ble så fortvilt at jeg begynte å gråte når jeg forsto at jeg ikke fikk lov til å gå mer enn 14 dager over tiden og at igangsettelse ikke var forenelig med fødsel på ABC. Heldigvis gikk vannet dag 12 ;)

Jeg er den dag i dag overbevist om at den sterke troen min på at alt kom til å gå fint, og selvtilliten rundt det at å føde er en naturlig ting i stor grad medvirket til den drømmefødselen jeg hadde. Den troen tar jeg med meg i dette svangerskapet og krysser alt jeg har for en liknende opplevelse.

Poenget: behold den troen og dyrk den Pariserdama, jeg mener ihvertfall at mental innstilling har mye å si for svangerskap og fødsel. Det man ikke rår over får man ikke gjort noe med uansett, men hodet ditt har du uansett med deg :)

Det var da svært så opphengt alle ble i den lille kommentaren min....det er min personlige menig og den må jeg vel få lov til å ha? For meg, p e r s o n l i g, ønsker jeg, så lenge det er forsvarlig, å føde på ABC. Hva er problemet med det? Men, som jeg har sagt både en og to ganger, er det noen som helst komplikasjon med den lille eller med meg for den saks skyld, så vet jeg jo at ABC ikke blir aktuelt. Jeg mente at det ble nedtur (og det mener jeg fremdeles) dersom alt er fin og normalt og

Det var da svært så opphengt alle ble i den lille kommentaren min....det er min personlige menig og den må jeg vel få lov til å ha? For meg, p e r s o n l i g, ønsker jeg, så lenge det er forsvarlig, å føde på ABC. Hva er problemet med det? Men, som jeg har sagt både en og to ganger, er det noen som helst komplikasjon med den lille eller med meg for den saks skyld, så vet jeg jo at ABC ikke blir aktuelt. Jeg mente at det ble nedtur (og det mener jeg fremdeles) dersom alt er fin og normalt og jeg likevel ikke får føde på ABC.

Hei!

Hei L-8!

Så klart du får lov til å ha din personlige mening :) Jeg synes bare det blir litt skummelt å snakke om nedtur om ting ikke blir som man hadde tenkt. Det er MIN personlige mening!

Mulig vi legger ulike betydning i ordet nedtur? Skummelt? Nei, ikke for meg i alle fall :)

Hei!

Hei L-8!

Så klart du får lov til å ha din personlige mening :) Jeg synes bare det blir litt skummelt å snakke om nedtur om ting ikke blir som man hadde tenkt. Det er MIN personlige mening!

Uff, bekymret førstegangsgravid.. .våknet i natt med skikkelig menslignende smerter, var såpass sterke at jeg ble kvalm og uvel. Har hatt slike smerter noen dager, virker til å være verst om natta når jeg har ligget en stund. Roet seg etter ti minutter i natt. Blir bedre når jeg er i aktivitet. Er dette normale smerter eller bør jeg bli bekymret? Har hatt disse murringene siden torsdag kveld.

Ganske normalt med litt murringer og menssymptomer under graviditet. Har litt selv denne gangen også, had litt med de tre andre svangerskapene som alle resulterte i friske barn :)

Annonse

Uff, bekymret førstegangsgravid.. .våknet i natt med skikkelig menslignende smerter, var såpass sterke at jeg ble kvalm og uvel. Har hatt slike smerter noen dager, virker til å være verst om natta når jeg har ligget en stund. Roet seg etter ti minutter i natt. Blir bedre når jeg er i aktivitet. Er dette normale smerter eller bør jeg bli bekymret? Har hatt disse murringene siden torsdag kveld.

Så lenge det bare er smerter så går det nok bra, vet at noen kan ha ganske kraftige smerter. Men om du er veldig bekymret så går det vel ann å ta det opp med legen/jordmor? :) Tenker i hvertfall at om det kommer og går uten at du blør noe, så er det sikkert bare kraftig "voksesmerter".

Menslignende smerter er helt normalt, og de kan sikkert være så sterke at du blir kvalm og uvel. Så lenge du ikke blør er det nok helt i orden. Kanskje noen andre her har mer erfaring i forhold til murringer i aktivitet og hvile- det kan dessverre ikke jeg svare deg på.

Så lenge smertene sitter "på midten" er det stort sett ikke noe i veien. Både "murringer" som ligner menssmerter, og "stikninger" er normalt. Sitter smertene derimot på en av sidene bør du for sikkerhets skyld få kontrollert at du ikke er gravid utenfor livmor. Eller hvis det er svært sterke smerter.

Men som sagt, svært normalt å ha ymse ubehag i området rundt livmor når man er i 1. trimester. :)

Og i dag kom kvalmen <3

Har kommet og gått i hele dag. Håper den ikke forverrer seg med de første ukene.

Uansett hvor plagsom den er så betyr den forhåpentligvis bare at den lille reka vår klamrer seg fast og

vokser seg stor og sterk :)

Off, har kjemperar appetitt, kjenner meg egentlig ikke noe sulten, selv etter en dag med bare to små pizzastykker.. er skikkelig oppblåst og treg i magen. Har vært syk nå, men vet liksom ikke hva som er sykdom og hva som er graviditet. Lå i senga to dager i strekk, det er ikke typisk meg når jeg er syk en gang.

Er bedre nå, mindre uggen, men sliten og oppblåst, og ja manglene appetitt. :/

Tusen takk for sååå mange og raske tilbakemeldinger :tommelopp:

Jeg slår meg til ro med at dette er normalt, selv om jeg våkner om natta og det kjennes ganske pyton ut. Lurer kanskje på om det kan være en blanding av disse menslignende murringene og smerter rundt livmorligamentene som strekkes.. Totalt sett er det ihvertfall ikke særlig behagelig, men er overlykkelig så lenge kvalmen uteblir og formen er bra nok til å jobbe :laugh:

Kremt... snakk om å "slå seg til ro".. Etter å ha lest alle mulige, dumme artikler om svangerskap utenfor livmor og andre "skrekkhistorier", turte jeg ikke annet enn å ringe legevakten. Møtte en flott lege som snakket beroligende om mulige alternativer, dersom det blir verre i løpet av kvelden skal jeg møte opp på legevakta. Dersom smertene er holdbare til i morgen, skal jeg kontakte fastlege for å bli henvist videre til gynekolog. Kjenner at det uansett ikke er aktuelt å gå slik til første kontroll 7.januar, så en telefon i morgen blir det uansett. 

Slik det er nå er smertene absolutt holdbare, det er litt mensmurring av og til - men ikke noe verre enn det. Skrekkscenarioet er å våkne i natt med like sterke smerter som i går natt. Samboeren er pendler og har reist bort for uka, så jeg krysser fingre for at alt er bra med den bittelille og at det kun er hodet til en nervøs førstegangsgravid som roter skikkelig...  

Har vært redd for exu selv, men fikk beskjed av legen min om at det var liten sannsynlighet. Kun 1 % ca, og det var mer vanlig dersom man har operert underlivet eller assistert befruktning. Hun sa også at smertene kunne komme fra litt forstoppelse i tykktarmen på venstre side, eller blindtarmen på høyre side. Det var vanlig med litt smerter også på siden av magen. Beroliget meg hvertfall! Håper det senker skuldrene dine litt og, men det er jo selvfølgelig bra å være ops på det :) Håper og tror alt er bra :D

Jeg skulle ønske jeg bare kunne sove meg frem til 12. uke. Er konstant redd for å plutselig miste. Har blitt så utrolig glad i den lille prikken i magen min.

Jeg tror ikke nødvendigvis at jeg har fått mer utflod, men jeg opplever den som våtere og jeg kjenner på en måte at den "skvetter". Hver gang dette skjer blir jeg helt kald nedover ryggen og frykter det verste. Huff, tiden går så sakte.

Håper jeg klarer å slappe av mer etterhvert...Føler meg nesten paranoid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...