Gå til innhold

Mine barn ble ikke ammet. Blir de...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er teit når man har bestemt seg for og ikke amme, men vist man prøver og det ikke går, eller nok melk osv, er det jo helt klart at man gir opp puppen. Men er jo opp til hver og en om man vil amme eller ikke, ingen som har noe med det og gjøre enn deg selv ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er den eneste av tre søsken som ble fullammet i 3 måneder ( dette var på det glade 70-tallet). Min søster ble ikke ammet i det hele tatt, min bror ble ammet men fikk morsmelkerstetning i tillegg. Jeg var syk veldig ofte da jeg var baby og utviklet astma og allergi. Dårlig syn har jeg også. Broren min var litt mindre syk enn meg, og har bare noen få allergier. Søstra mi var aldri syk da hun var lita, men har noen allergier.

Tror ikke kvaliteten på morsmelka til mamma var helt god :-)

Anonymous poster hash: 35e93...e2e

Skrevet

De fleste vet vel at morsmelk er best. Jeg ble faktisk litt skuffet da moren min fortalte oss at vi ikke fikk morsmelk. 

Innerst inne tenker jeg at de som ikke gidder å amme ikke gidder å anstrenge seg for at barna skal ha de beste utgangspunktet de kan få. Men da snakker jeg om de som ikke gidder fordi de heller vil drikke alkohol fritt, vil sette i gang knallhard slanking/sulting eller vil røyke. Om de ikke kan, klarer eller av andre grunner ikke får det til blir det annerledes, selvsagt.

Ikke få barn om du ikke er villig til å gjøre det beste du kan for barnet ditt!

Anonymous poster hash: f1ebe...c4c
Skrevet

De fleste vet vel at morsmelk er best. Jeg ble faktisk litt skuffet da moren min fortalte oss at vi ikke fikk morsmelk.  Innerst inne tenker jeg at de som ikke gidder å amme ikke gidder å anstrenge seg for at barna skal ha de beste utgangspunktet de kan få. Men da snakker jeg om de som ikke gidder fordi de heller vil drikke alkohol fritt, vil sette i gang knallhard slanking/sulting eller vil røyke. Om de ikke kan, klarer eller av andre grunner ikke får det til blir det annerledes, selvsagt. Ikke få barn om du ikke er villig til å gjøre det beste du kan for barnet ditt! Anonymous poster hash: f1ebe...c4c

Tror du virkelig det for de fleste dreier seg om å ikke gidde?

Jeg har amma et av mine barn, og jeg gav flaske til et av dem. Sistnevnte tok ikke puppen, ikke pokker om ungen sugde. Jeg la til, forsøkte, pumpa, kopper, og styrte på.

Er jo mye mer styr med flasker, enn med pupp, så det er nok ikke latskap som ligger til grunn.

Anonymous poster hash: a1479...e90

Skrevet

Preget av dette mon tro? Leser så mange tråder og innlegg om at amming selvsagt er det beste for mor og barn. Jeg sier selvsagt, fordi mange tydeligvis mener dette uten å selv ha satt seg inn i forskning og pålitelig informasjon.

Jeg lurer på om venner, bekjente og andre, som f.eks dere her inne som "aldri skal gi flaske, Gud forby" synes synd på barn som ikke har blitt ammett? Tror dere barn som aldri har fått morsmelk vil stå tilbake for andre barn som har blitt ammet? Tror dere de blir oftere syke, får lavere IQ, utvikler mer allergi og får tilknytningsvansker til mor?

Jeg spør i fullt alvor, fordi jeg er interessert i høre meninger om hva dere som er veldig opptatte av å få til ammingen synes om barn som ikke ammes. Tror dere at barn som får MME vil komme dårligere ut enn barn som dier?

Anonymous poster hash: 2973c...671

Selvfølgelig ikke. Verken jeg eller noen av mine søstre har noen gang fått morsmelk, men vi er over gjennomsnittet friske (iallefall to av oss), har høyere utdannelse alle tre, har total 8 små barn og har da klart oss ganske så greit i livet.

Anonymous poster hash: 4a562...ef6

Skrevet

Takk for svar, dere! Det er godt at det blant dere finnes nyanserte og reflekterte mennesker!

Anonymous poster hash: 2973c...671

Skrevet

Eldste ble ammet i 2-3 mnd. Hun har er helt normalt immunforsvar, men tok til seg "alt" som var av sykdommer i sitt første leveår. Hun hadde barneeksem, og har vært en del plaget av allergier.

Minste ble fullammet et halvt år. Hun har knapt nok vært syk, noen runder med feber bare. Ingen allergier.

Men disse to har også forskjellig pappa, så det kan jo fint være det som er årsaken.

Anonymous poster hash: 763ce...be9

Skrevet

Nei, vi er i 2013 nå, tror de fleste vet at barn som ikke blir ammet ikke for noen varige men:)

Jeg ble selv aldri ammet, har aldri vært syk, kan ikke huske sist jeg hadde influensa, har ikke allergi etc..ingenting. 

Søsteren min ble fullammet til hun var rundt 11 måneder. Hun har kronisk astma, allergi, tåler ikke godt støv osv, har dårlig immun forsvar og blir ofte syk, eller lett syk i alle fall.

Anonymous poster hash: 81c6d...582
Skrevet

Forskning viser at amming ikke er så sunt som tidligere : http://www.forskning.no/artikler/2010/januar/239058

Morsmelk er sunnere, men det er et umenneskelig stort ammepress her i landet. Dessverre er det slik at ikke alle produserer nok melk.. Slapp av HI, ifølge fødselsegen jeg snakket med var gener og foreldrenes helse mer avgjørende for om barnet ble mye sykt enn om det har fått morsmelk. Ammede barn får ofte litt høyere IQ,men det kan like gjerne skyldes at foreldre med høyere utdannelse er mer oppdaterte og oftere ammer enn mødre med lite utdannelse. iQ har jo som du sikkert vet størst sammenheng med gener.

Anonymous poster hash: 2e4ef...9a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...