Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #1 Skrevet 21. november 2013 Preget av dette mon tro? Leser så mange tråder og innlegg om at amming selvsagt er det beste for mor og barn. Jeg sier selvsagt, fordi mange tydeligvis mener dette uten å selv ha satt seg inn i forskning og pålitelig informasjon. Jeg lurer på om venner, bekjente og andre, som f.eks dere her inne som "aldri skal gi flaske, Gud forby" synes synd på barn som ikke har blitt ammett? Tror dere barn som aldri har fått morsmelk vil stå tilbake for andre barn som har blitt ammet? Tror dere de blir oftere syke, får lavere IQ, utvikler mer allergi og får tilknytningsvansker til mor? Jeg spør i fullt alvor, fordi jeg er interessert i høre meninger om hva dere som er veldig opptatte av å få til ammingen synes om barn som ikke ammes. Tror dere at barn som får MME vil komme dårligere ut enn barn som dier? Anonymous poster hash: 2973c...671
Nullstress;) Skrevet 21. november 2013 #2 Skrevet 21. november 2013 Er nok ikke meg du vil ha svar fra, men nei! Det tror jeg ikke. De blir like sunne, friske og raske som alle andre... Om barnet skulle vise seg og ha dårlig immunforsvar, lavere iq osv, så har ikke det noe med at barnet fikk erstatning og gjøre
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #3 Skrevet 21. november 2013 Preget av dette mon tro? Leser så mange tråder og innlegg om at amming selvsagt er det beste for mor og barn. Jeg sier selvsagt, fordi mange tydeligvis mener dette uten å selv ha satt seg inn i forskning og pålitelig informasjon. Jeg lurer på om venner, bekjente og andre, som f.eks dere her inne som "aldri skal gi flaske, Gud forby" synes synd på barn som ikke har blitt ammett? Tror dere barn som aldri har fått morsmelk vil stå tilbake for andre barn som har blitt ammet? Tror dere de blir oftere syke, får lavere IQ, utvikler mer allergi og får tilknytningsvansker til mor? Jeg spør i fullt alvor, fordi jeg er interessert i høre meninger om hva dere som er veldig opptatte av å få til ammingen synes om barn som ikke ammes. Tror dere at barn som får MME vil komme dårligere ut enn barn som dier? Anonymous poster hash: 2973c...671 Det finnes kvinner som blir frarådet å amme, bestemoren min fikk råd om at min far IKKE skulle ammes, kommer helt an på melken i brystet tror jeg og babyens behov er noenganger at morsmelk erstatning er best og i andre tilfeller at amme er best men dette handler litt om hva du selv vil ....det ekke bra for barnet om du gruer deg til hvergang babyen din skal amme også babyen får mer tilknytting til deg hvis den får av brystet tror jeg ? Anonymous poster hash: c61b2...5b7
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #4 Skrevet 21. november 2013 Nei, går HELT fint! Anonymous poster hash: 61a2d...598
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #6 Skrevet 21. november 2013 Du vil altså ikke dine barns beste. Ego! Anonymous poster hash: 72303...443
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #7 Skrevet 21. november 2013 Jeg er nå 39 år, ble aldri ammet da min mor ikke hadde melk. Jeg er sjeldent syk, innehar en master og jobber som økonomidirektør i et firma med omsettning på over 700 millioner i året. Dette er overhodet ingen statistikk, men jeg er iallefall et bevis på at man ikke er dømt til et dårlig liv hvis man ikke får morsmelk som spebarn. Anonymous poster hash: 68b15...ec7
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #8 Skrevet 21. november 2013 Du vil altså ikke dine barns beste. Ego!Anonymous poster hash: 72303...443 Hva mener du? Anonymous poster hash: 2973c...671
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #9 Skrevet 21. november 2013 Det er ikke noe problem. Jeg mistet melken da vesla var 3,5 mnd.Hun er ekstremt sjeldent syk. Nå fikk jo hun en god del morsmelk. Kjenner flere som er friske og raske flaskebarn. I en familie er det 2 jenter, hun ene ble ammet, hun andre er flaskebarn.Det er barnet som fikk morsmelk som er oftest syk Anonymous poster hash: 1a769...6aa
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #10 Skrevet 21. november 2013 Hva vi syns betyr ikke noe. Det som betyr noe er hva forskningen viser. MM er bedre enn mme Anonymous poster hash: 0708e...a92
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #11 Skrevet 21. november 2013 Hva vi syns betyr ikke noe. Det som betyr noe er hva forskningen viser.MM er bedre enn mme Anonymous poster hash: 0708e...a92 Tja, det er vel ikke full enighet om det. Du kan jo blant annet lese litt om Markestads & cos forskning. Hadde det vært krise for deg om barnet ditt fikk MME og ikke "trylledrikken" din? Anonymous poster hash: 2973c...671
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #12 Skrevet 21. november 2013 Hva vi syns betyr ikke noe. Det som betyr noe er hva forskningen viser.MM er bedre enn mme Anonymous poster hash: 0708e...a92 Tja, det er vel ikke full enighet om det. Du kan jo blant annet lese litt om Markestads & cos forskning. Hadde det vært krise for deg om barnet ditt fikk MME og ikke "trylledrikken" din? Anonymous poster hash: 2973c...671 Nei det hadde ikke vært noen krise om barna mine ikke fikk min "trylledrikk" Er du helt go? Anonymous poster hash: 0708e...a92
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #13 Skrevet 21. november 2013 Verken jeg eller mine søsken ble ammet. Ingen av oss har dårlig immunforsvar. Mine barn har ikke blitt ammet. Den ene fikk pumpet melk i to mnd før melken forsvant. Det var dessverre ammefanatikerne på ullevål som presset og stresset meg sånn med ammingen at melken ikke kom før etter 14 dager der. Den kom den dagen jeg kom hjem og fikk ro. Siste gangen var det pga medisiner at jeg ikke fikk ammet. Friske og lykkelige barn:) Anonymous poster hash: 05ddf...19c
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #14 Skrevet 21. november 2013 Jeg ble ikke ammet. Har alltid vært kraftig/lett overvektig og mye syk med luftveisinfeksjoner. Har lengre utdannelse og god jobb. Har dårlig tilknytning til mor. God til mormor. Det er nok alltid mange faktorer som spiller inn i alt. Har ammet mine to i to år og hittil over halvannet år. Anonymous poster hash: c1c36...99f
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #15 Skrevet 21. november 2013 Jeg ammet ikke. Fikk ikke en eneste dråpe med melk og etter 5 dager på sykehuset med draging, pumping, klemming, mer pumping og sykepleiere / barnepleiere som prøvde alle triks i boka gikk jeg over til mme. Barnet mitt er 4 år nå. Frisk og rask, lite syk (akkurat det forundrer meg litt), har aldri hatt omgangssyken (det gleder meg mye!), er flink og smart. Er som andre barn, vil jeg tro. Anonymous poster hash: afb3d...458
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #16 Skrevet 21. november 2013 Hva vi syns betyr ikke noe. Det som betyr noe er hva forskningen viser.MM er bedre enn mme Anonymous poster hash: 0708e...a92 Tja, det er vel ikke full enighet om det. Du kan jo blant annet lese litt om Markestads & cos forskning. Hadde det vært krise for deg om barnet ditt fikk MME og ikke "trylledrikken" din?Anonymous poster hash: 2973c...671 Nei det hadde ikke vært noen krise om barna mine ikke fikk min "trylledrikk" Er du helt go? Anonymous poster hash: 0708e...a92 Ja, sikkert bedre enn deg ;-) Det var din unyanserte kommentar som fikk meg til å lure på om du hadde hatt problemer med å gi barna dine MME. Like mye som kommentaren din/spørsmålet ditt om jeg er "go" får meg til å lure på hvilket evnenivå du ligger på. Anonymous poster hash: 2973c...671
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #17 Skrevet 21. november 2013 Hva vi syns betyr ikke noe. Det som betyr noe er hva forskningen viser.MM er bedre enn mme Anonymous poster hash: 0708e...a92 Tja, det er vel ikke full enighet om det. Du kan jo blant annet lese litt om Markestads & cos forskning. Hadde det vært krise for deg om barnet ditt fikk MME og ikke "trylledrikken" din?Anonymous poster hash: 2973c...671 Nei det hadde ikke vært noen krise om barna mine ikke fikk min "trylledrikk" Er du helt go? Anonymous poster hash: 0708e...a92 Ja, sikkert bedre enn deg ;-) Det var din unyanserte kommentar som fikk meg til å lure på om du hadde hatt problemer med å gi barna dine MME. Like mye som kommentaren din/spørsmålet ditt om jeg er "go" får meg til å lure på hvilket evnenivå du ligger på. Anonymous poster hash: 2973c...671 Du fikk virkelig piggene ut på grunn av innlegget mitt så regner med barna dine fikk mme God kveld til deg. Anonymous poster hash: 0708e...a92
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #18 Skrevet 21. november 2013 mme er mm's Fjordland Anonymous poster hash: e8a91...47c
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #19 Skrevet 21. november 2013 Jeg ble ikke ammet, har tendens til overvekt (men det går i familien), litt allergi men er ellers lite syk. Har 2 mastergrader og lederstilling innenfor finans. Mannen ble ammet, han er helt normal i størrelse (inkl. liten 40-års mage) og sliter med diverse allergier, eksem og er rimelig sykelig av seg. Men han har også 2 mastergrader og god jobb. Vi har begge god tilknytning til våre respektive mødre. Min sønn ble ammet i 9 mndr, jeg følte ingen tilknytning til han før han var nærmere 2 (før det var det faren som gjaldt, nå er forholdet bra), og han er veldig mye syk. Utviklingsmessig ligger han litt foran andre på samme alder. Han er ikke spinkel og ikke lubben, bare helt normal. Altså, hos oss virker det ikke som om amming eller ikke spiller en stor rolle ift allergier og sykdom eller utdannelse, ift vekt er det mindre klart men vi følger veldig vekt-mønster i våre respektive familier uavhengig av amming eller ikke. Jeg kommer forøvrig til å amme meg til tilknytningsvansker og svangerskapsdepresjon en gang til. Anonymous poster hash: c11c8...78d
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #20 Skrevet 21. november 2013 Hehehe. DIne barn blir nok like bra som mine! Jeg har ammet begge to, men tror overhodet ikke at dette nødvendigvis er så fantastisk, men det er relativt praktisk (spesielt i begynnelsen) og jeg slipper å vaske så mange flasker som deg! Anonymous poster hash: 0755e...f43
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 21. november 2013 #21 Skrevet 21. november 2013 I hovedsak så er det selvsagt bedre å gi morsmelk, enn morsmelkerstatning som faktisk er basert på melk som er ment for kalven. Dette er forsket på, men uansett selvsagt spør du meg. Jeg setter det forresten som en selvfølge at mor holder et sunt og normalt kosthold under ammeperioden, slik at melken vil også inneholde det den bør for at babyen skal få den næringen den trenger. MEN; det er selvsagt ingen regel uten unntak. Dersom man ikke kan gi morsmelk, så er det klart at man skal gi mme. Det kan hende at mor trenger medisiner som uforenelig med amming, eller at man rett og slett ikke klarer å produsere det babyen trenger. Så det er kjempe bra at vi har god og vitaminrik erstatning vi kan gi når naturen svikter. MME er altså et godt alternativ.
C&M&H Skrevet 21. november 2013 #22 Skrevet 21. november 2013 Det er jo ikke slik at alle barn er like - her er det jo snakk om at dersom det samme barnet hadde fått MM kontra MME hadde dette barnet trolig blitt mindre sykt, fått litt høyere IQ og vært litt mindre utsatt for allergier enn om det hadde fått MME. Derfor kan en ikke samenlikne to ulike barn og si at det ene barnet har bedre helse enn det andre og at dette barnet har fått MME, ergo er MME det beste... Jeg har to barn, har ammet begge, den ene er syk hele tiden, den andre aldri. Det er jo bevist at MM er bedre for barn enn MME - så har en valget mellom de to er det beste å velge MM. Men det valget har en jo ikke alltid, og da må en velge det som er best for seg og sitt barn. Jeg tror ikke det gir så veldig store utslag på hverken IQ eller imunforsvar at det har noe å si i det store og hele på individnivå. Får en ikke ammet, så får en ikke ammet. Bedre å slå seg til ro med det og være fornøyd med det man kan få til.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #23 Skrevet 21. november 2013 Vanskelig å si noe om saken, da det er så mange faktorer som spiller inn. Hvis mor ikke har annet fordi hun har tilknytningsproblemer med barnet sitt, så vil jo barnet få problemer med følelseslivet sitt. Ikke fordi han/hun ikke fikk morsmelk, men fordi mor har problemer med sitt følelsesliv og "smitter" barnet med det. Når det kommer til sykdom, så tror jeg at det kommer av gener og disposisjoner. Er det mye allergi og astma i familien kan man få det uansett, men noe kan vel mm hjelpe hvis mor produserer melk som er god for babyen. Hvis mor ikke spiser bra mat, har stort næringstap i melka osv, så vil jo ikke babyen få det den trenger. Men hvis mor er flink i kosten og har god næring i melka vil jo babyen få god, sunn mat som er tilpasset babymagen og helsa. Hvis man bor i land med dårlig vann og hygiene, så vil det bli vanskelig å gi god erstatning, men det vil jo også bli dårligere brystmelk fordi mor er utsatt for dårlig næring og helse. Så alt i alt tror jeg at man må se an situasjonen som helhet. Barnet vil være friskt og raskt med god psyke så lenge det får næringsrik mat, vitaminer og medisiner som motvirker og hjelper ved sykdom, og har foreldre/foresatte som gir nærhet og kjærlighet. Anonymous poster hash: 1be65...2e2
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #24 Skrevet 21. november 2013 MME er selvfølgelig en god erstatning for kvinner som av ulike årsaker ikke kan amme, men jeg velger å tro at forskning har rett i at det naturlige er aller best. Det forskes blant annet på hvorvidt morsmelk kan bidra til å forebygge flere kroniske sykdommer (både somatisk og psykisk), og om en finner en kobling der, så sier det faktisk vanvittig mye om hvor "magisk" morsmelk faktisk er. Jeg ville selvfølgelig tatt til takke med MME om jeg måtte det, men så lenge jeg er i stand til å gi barnet mitt best mulig utgangspunkt, så gjør jeg selvfølgelig det, uten at det gjør meg hverken hysterisk eller overtroisk. Anonymous poster hash: 17139...a3d
Trultemor85 Skrevet 21. november 2013 #25 Skrevet 21. november 2013 Jeg ble ikke ammet og er nå 28, frisk og rask. Født 3 friske barn og er sjeldent syk *bank i bordet*. Har jobb, hus, bil og god økonomi!!! Var flink på skolen og har og hadde mange gode venner.og ikke noe allergi eller noe Det ammepresset er bare tatt helt av. Ammer selv, så er ikke imot det heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå