Gå til innhold

NAV tar knekken på meg !!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en knøtt på snart 6 år og har en funksjonshemning jeg var på nav i januar og fikk overgangs stønad for jeg var alene og i tillegg så sa de at jeg hadde rett på overgang stønad frem til han var 18 år og sefølgelig at jeg var alene...

Jeg hadde altså stønad frem til slutten av Mai. For da flyttet jeg inn med mannen i mitt liv Og NÅ kjære dere joda jeg fikk en rekning på nesten 85 000 kr hæææææ!!!! Nå vil de ha tilbake disse pengene for at jeg måtte slutte av skolen for 3. gang pga sønnen min er mye syk!!!! Går det ann?!?!?

Jeg har fått sååå nokk av hele nav systemet som skal tråkke på alt som lever! NAV gjør f@/*# folk syke !!! Er det rart at folk har mer psykiske lidelser nå enn før?

Skal i møte neste torsdag så jeg er himla spent på hva de kommer frem til! Joda de sier vel at jeg må betale tilbake alt når vi lever på det lille samboeren får og d jeg får som er barnetrygd og hjelpestønad sats 2 ...

Frustrert

Anonymous poster hash: c26fe...3a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor jobber du ikke?

Anonymous poster hash: 7609f...c72
Skrevet

Ja, nav er et vanskelig og hardt system. Men, du har også et ansvar i forhold til de muligheter du får fra nav. Det er visse krav knyttet til overgangsstødnad, blant annet i forhold til skole. Når du som mottaker ser at det ikke blir mulig å overholde disse kravene, er det din oppgave å ta kontakt med nav. 

Anonymous poster hash: d4d28...9ee
Skrevet

Anntar at du jobber for NAV. Måten du skriver på..

Jobb er vanskelig i min situasjon sønnen min har veldig dorlig immunforsvar ... Og det gjør det vanskelig å jobbe, skole er også vanskelig siden all min tid går til lille gutt .

NAV har jeg hatt god kontakt med frem til når jeg sa fra meg stønaden jobbet litt i sommer for at de er den beste tiden for lille gutt ... Men nå skal alt snu om jegh ar ikke fått halvparten de har sakt hva jeg har rett på jeghdar komt med ærklæringer fra to forskjellige sykehus som det står hans diagnose og hans vansker .. Likevel så kan de komme med påstander at sønni ikke har en varig funksjonshemning... Det er provoserende...

Skrevet

Anntar at du jobber for NAV. Måten du skriver på..

Jobb er vanskelig i min situasjon sønnen min har veldig dorlig immunforsvar ... Og det gjør det vanskelig å jobbe, skole er også vanskelig siden all min tid går til lille gutt .

NAV har jeg hatt god kontakt med frem til når jeg sa fra meg stønaden jobbet litt i sommer for at de er den beste tiden for lille gutt ... Men nå skal alt snu om jegh ar ikke fått halvparten de har sakt hva jeg har rett på jeghdar komt med ærklæringer fra to forskjellige sykehus som det står hans diagnose og hans vansker .. Likevel så kan de komme med påstander at sønni ikke har en varig funksjonshemning... Det er provoserende...

Om du har vansker med å forholde deg til dine å din sønns rettigheter, i tillegg til å ta vare på han og deg selv, så kan det lønne seg for deg og leie inn en advokat som kan hjelpe deg med å få ordnet dokumenter og bli med deg som din støtte spiller på div møter om rettigheter osv. 

Han kan veilede deg bedre ved dine rettigheter, go holde oversikt, og fungere som en megler på/ i møte med NAV. 

Med tanke på at det står 80tusen på spill, så hadde jeg tat kontakt med en advokat og heller betalt noen tusen for det. 

Skrevet

Jeg har tenkt på advokat men er det ikke lurt å vente til etter møtet? Jeg har samboeren min som god støtte og håper om noen år at jeg kan begynne på utdanningen min på nytt, sønni har en funksjonshemnngg som 50 stk i verden har ...

Det jeg synes er rart med hele greia er at vi har fått hjelpemidler fra nav som rullestol,seng , stellebord, vogn mm. Og likevel så kan de komme med sonne ekkle påstander at "nei han har ikke en varig funksjonshemning" sier de dette til foreldre som har barn med downs? CP? mm. ?

Når gutten min har sin "friske" periode som er sjelden på høst/vinter så jobber jeg som en helt .. Nå er jeg på let etter ny jobb igjen men det er ikke mange steder der du kan jobbe kunn dag skift...

Nå blåser jeg bare av meg her ;) hehe var litt deilig *smiler*

Skrevet

Nav har et regelverk de må følge og du må fylle en del vilkår for å få stønad. Om du ikke lenger fyller disse vilkårene så kan du heller ikke få stønad. Sånn fungerer det og det må du forholde deg til enten du vil eller ikke. Med rettigheter kommer også endel plikter, du må selv gi beskjed til nav om noe med din situasjon endrer seg som kan få konsekvens for stønaden din.... Det nytter lite å bli sint på nav, de følger lovverket og stopper ikke stønaden for å være fæle eller vanskelige med deg... Les vedtaket ditt, der skal det stå hvorfor det er stoppet og du har mulighet til å klage om du mener det er feil i grunnlaget for vedtaket. Du kan gjerne kontakte advokat som kan hjelpe deg om du ønsker det.... 

Anonymous poster hash: adf3e...abd
Skrevet

Husk også at rettigheten til overgangsstønad uansett vil falle bort når dere har vært samboere i 12 mnd for da regnes du ikke lengre som aleneforsørger, så om dere flyttet sammen i mai så vil stønaden bli borte til neste år i mai.... Greit å være forberedt på om du ikke allerede er det... 

Skrevet

Jeg har tenkt på advokat men er det ikke lurt å vente til etter møtet? Jeg har samboeren min som god støtte og håper om noen år at jeg kan begynne på utdanningen min på nytt, sønni har en funksjonshemnngg som 50 stk i verden har ...

Det jeg synes er rart med hele greia er at vi har fått hjelpemidler fra nav som rullestol,seng , stellebord, vogn mm. Og likevel så kan de komme med sonne ekkle påstander at "nei han har ikke en varig funksjonshemning" sier de dette til foreldre som har barn med downs? CP? mm. ?

Når gutten min har sin "friske" periode som er sjelden på høst/vinter så jobber jeg som en helt .. Nå er jeg på let etter ny jobb igjen men det er ikke mange steder der du kan jobbe kunn dag skift...

Nå blåser jeg bare av meg her ;) hehe var litt deilig *smiler*

Jeg tenker at det kanskje kan være greit og ha pratet med en advokat. Ta med papirene dine og hør med de. Hva du kan gjøre osv.. 

De kan sette seg mye bedre inne i regelverket, og det er ikke fientlig og kontakte en advokat, om du sier at du ikke har mulighet til å sette deg inn i alle regler. Om du har mulighet til å legge ut litt penger for en advokat, så kan det henne at dette lønner seg på sikt for deg og din familie :) 

Skrevet

Hvis du leser innlegget en gang til så har jeg sakt ifra meg stønaden for over ett halvt år siden... Så det er ikke det som er hoved problemet! Problemet er at jeg har vært pliktoppfølgende og likevell så ska de ha disse pengene igjen! Er det rart at jeg blir sint på NAV?

Skrevet

Takk monson :))

Jeg skal gjøre dette ;) takk for at du hørte og ikke minst svarte på klagingen min hehe hjalp på det :D

Skrevet

Hvis du leser innlegget en gang til så har jeg sakt ifra meg stønaden for over ett halvt år siden... Så det er ikke det som er hoved problemet! Problemet er at jeg har vært pliktoppfølgende og likevell så ska de ha disse pengene igjen! Er det rart at jeg blir sint på NAV?

På hvilket grunnlag krever de tilbakebetaling fra deg? Det må jo være fordi du har mottatt stønader du ikke har rett på?

Om barnet ditt er så sykt at du ikke kan jobbe har du krav på pleiepenger.

Skrevet

For hvilken periode krever de tilbake penger da? Da må det jo ligge noe i tiden før dette? Om vilkåret for å motta stønad var at du skulle gå på skole og du sluttet uten å gi beskjed så har du jo mottat noe du ikke skulle hatt??? 

Skrevet

Kjenner en i nesten samme situasjon. Hun kunne ikke jobbe pga medfødt sykdom. Dt tok systemet 5 år å uføretrygde henne. Hun fikk ikke penger av nav, men av sosialen.

Da hun omsider ble uføretrygdet, fikk hun en erstatnign av nav på 260 000 kr. Men 160 000 av de, skulle sosialen ha tilbake!

Det er groteskt, spør du meg :(

Skrevet

Kjenner en i nesten samme situasjon. Hun kunne ikke jobbe pga medfødt sykdom. Dt tok systemet 5 år å uføretrygde henne. Hun fikk ikke penger av nav, men av sosialen.

Da hun omsider ble uføretrygdet, fikk hun en erstatnign av nav på 260 000 kr. Men 160 000 av de, skulle sosialen ha tilbake!

Det er groteskt, spør du meg :(

Man får jo ikke dobbelt opp... Om de fant ut at hun hadde rett på uførestønad tilbake i tid så må hun jo selvsagt betale tilbake sosialstønaden hun har fått i den perioden. Om hun hadde fått innvilget uførestønad når hun første gang søkte så ville hun jo ikke mottatt sosialstønad og kun fått uføretrygden, så hvorfor skal hun få dobbelt opp kontra andre som får det innvilget med en gang????????

Skrevet

Det tok 5 år fra hun søkte til hun fikk det innvilget. I søkeperioden fikk hun ikke help av nav, men sosialen. Så får hun erstatning på 260 000 av nav hvor 160 000 skal tilbake til sosialen. Det betyr at hun har fått 100 000 kr å leve for på 5 år....

Kanksje jeg er helt bak mål her, men det er da ikke mennesklig! Hun har til og med barn.

Skrevet

Takk monson :))

Jeg skal gjøre dette ;) takk for at du hørte og ikke minst svarte på klagingen min hehe hjalp på det :D

Bare hyggelig! :) og lykke til.

Håper det ordner seg for deg og dine! :)

Skrevet

Jeg veit ikke hele greia ennå, jeg fikk rekningen på den grusomme summen og de nevte skole og overgangs stønad og går jeg var på nav kontoret så var det fra perioden januar- mai . Jeg har sakt ifra når jeg sluttet på skolen pga min sønn var for mye syk så jeg klarte ikke følge opp på skolen...

Jeg sa også ifra når jeg skulle flytte inn med min samboer. Jeg har sakt ifra om alt men likevel så får jeg dette som er kvalmende... Jeg har gjort så godt jeg kunne med å huske på alt jeg skulle huske på har prøvd å strekke meg til over alt der jeg kunne strekke meg til men likevll så får jeg bare drit tilbake.

Jeg vet også om flere som har vært opp i lignende situasjoner, ikke med barn men med seg selv .. Ene øyeblikket er nav veldig hjelpsomme du får det du skal ha også plutselig skal de ha alt tilbake... Men det jeg lurer på hvordan kan nav kreve noe fra mennesker som ikke har den inntekten som kan betale tilbake fra.

Og pleie penger har jeg ikke rett på det vet jeg :) han har dager der han er frisk men det er høsten og vinteren som er ett mareritt med infeksjoner og pustevansker han har en lungesykdom som gjør at han må ha medesiner hver dag og får han en infeksjon i kroppen så går det utover lungene med en gang.

Sommeren er den betste tiden på året <3 da er det minimalt med sykdom. Jeg håper også at neste år høsten 2014 blir det bedre da begynner han på skolen og har en klasse med fem stykker med han med spesielle behov mindre klassen er jo mindre sykdommer er det :)

Han har vært inn og ut på sykehuset mye fra han var nyfødt. Men er mye sjeldnere nå for nå klarer jeg å kontroll på sykdommen :)

Skrevet

Takk for det monson ja det håper vi virkelig <3 dette er ikke en situasjon jeg unner noen :/ men uansett om jeg har feil i noe her så legger jeg meg flat .. Men når du føler du har gjort rett og likevel får dette er grusomt...

Skrevet

Det tok 5 år fra hun søkte til hun fikk det innvilget. I søkeperioden fikk hun ikke help av nav, men sosialen. Så får hun erstatning på 260 000 av nav hvor 160 000 skal tilbake til sosialen. Det betyr at hun har fått 100 000 kr å leve for på 5 år....

Kanksje jeg er helt bak mål her, men det er da ikke mennesklig! Hun har til og med barn.

Nei

Hun har fått 260000 men har ett lån til sosialen på 160000 så regnestykket blir

260 000 utbetalt

160 000 tilbakebetaling av lån fra sosialen

100 000 rest til mottaker

Så mao hun har fått 260000

Skrevet

Nei

260 000 utbetalt

Haha, kjenenr at dette er ikke mi sterke side... Litt trangt for det ;)

Skjønner regnestykket altså, men faktum er jo at hun uansett "bare" har fått 100 000 på fem år... Eller hva?

Skrevet

Sjønner hva du mener :)

Skrevet

alt av stønader man får når man er enslig forsørger faller bort samme mnd som man får samboer. jeg fikk samboer og måtte melde ifra om dette. 85 000 r drøyt, men hvis du ikke har gitt beskjed til nav så er det jo din egen feil.sorry. må nok betale tilbake; ))

Anonymous poster hash: 5e7a7...005
Skrevet

Nei

260 000 utbetalt

Skjønner regnestykket altså, men faktum er jo at hun uansett "bare" har fått 100 000 på fem år... Eller hva?

Nei hun har fått 260000 kr. Regnestykket blir slik 160000 (sosialen) + 260000 (etterbetaling fra nav) - 160000(tilbakebetaling av sosialstøtte som hun må da hun har fått invilget etterbetaling over den samme perioden hun mottok sosialstønad). Derfor blir det slik 160000 + 260000 - 160000 = 260000 kr.

Skrevet

Nei

260 000 utbetalt

Hun fikk 260 000 fra NAV, men sosialen forskudterte 160 000 som hun allerede har brukt opp.

Blir på samme viset hvis du vet du får 1000kr på konto, men låner 500kr med naboen frem til du får pengene. Når de 1000kr kommer på konto betaler du naboen 500kr og sitter selv igjen med 500kr.

Anonymous poster hash: d1f32...035

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...