Gå til innhold

Norges verste folkeslag. Hvem nominerer vi? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som innvandrer nordlending i Oslo må jeg si at når jeg flyttet til Oslo Oen alder av 19 år ble jeg sjokkert over hvordan "Oslo folket" var. Det var utrolig vanskelig å komme innpå dem, spesiellt jentene. Overfladiske, kalde, arrogante og selvsentrerte. Mulig det kan ha hatt noe med aldersgruppen jeg tilhørte og gjøre også, for nå som voksen synes jeg ikke det samme om dem.

Anonymous poster hash: 43e42...0b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig at denne tråden får stå, men jeg nominerer Hedmarkinger!

Makan til kjedelige, sneversynte og üvertrauste folk skal du virkelig lete lenge etter!

Anonymous poster hash: d4b6d...357

Skrevet

Nordlendinger kan så vel si R, du har bare sett for mye på Atle Anthonsen....

Bergensere synes jeg kan nomineres, de er ganske like nordlendingene, MEN, de er ikke like imøtekommende, voldsomt selvsentrerte, sjøldiggende, utrolig brautende, kverulerende, påståelige og tror de er voldsomt mye smartere enn andre.

Er selv nordlending, har bodd og jobbet i neste hele Norge og har fått meg bergenser til svigerbror....

Kan si at det er mye jeg hverken kommenterer og overhører når vi er i samme rom. Orker ikke å ta kampene lengre. *puster tungt ut...

Anonymous poster hash: 9fe9a...b29

Skrevet

Hvorfor kan nordlendinger ikke si bokstaven R? De sier "sj" i stedet for R.

"Sjakkettan må ikkje sennas opp før nyttåsj".

Og så denne merkelige "-an"-endingen. Det heter -ene, ikke -an. Som i "bilene", ikke "bilan".

Tragisk folkeslag...

Anonymous poster hash: 78759...52e

Du vet at det finnes mange dialekter i Nordland (for ikke å snakke om Nord-Norge, som de fleste tenker på som landsdel når de snakker om 'nordlendingan'), ja? Det er så godt som ingen som snakker slik som du skisserer her...

Anonymous poster hash: 32631...727

Skrevet

Og så denne merkelige "-an"-endingen. Det heter -ene, ikke -an. Som i "bilene", ikke "bilan".

Tragisk folkeslag...

Du vet at det finnes mange dialekter i Nordland (for ikke å snakke om Nord-Norge, som de fleste tenker på som landsdel når de snakker om 'nordlendingan'), ja? Det er så godt som ingen som snakker slik som du skisserer her...

Jo, det er det. Jeg har selv hørt folk fra Nord-Norge si akkurat det. Nordlending betyr for øvrig en som er fra Nord-Norge.

Skrevet (endret)

Nordlending er vel strengt tatt en fra nordland... En fra Troms er ikke nordlending, ikke finnmarkingene heller... :P

Tror du skal lete lenge etter en nordlending som snakker slik du skisserer ja, mulig du må helt opp til Finnmark for å finne en slik dialekt. Ihvertfall helt til Troms...

Endret av Myrsnipa1♂&snart2♀
Skrevet

Bergensere skal liksom alltid ha en mening om alt. Typisk på foreldremøter og sånt, når styrer spør om det er noen som har noe mer de vil ta opp før vi pakker sammen og går hjem. Det er ALLTID en bergenser som har det..

Og nå etter jeg ble "opplending" må jeg si at disse folka har noen veldig irriterende greier de også, selv om de er aldri så søte og koslige. Her skal alt gjøres som det alltid har blitt gjort, aldri prøv å gjøre noe annerledes en resten av bygda! Og rovdyr.. FYSJ! skyt pakket!

Skrevet

Tragisk folkeslag...

Jo, det er det. Jeg har selv hørt folk fra Nord-Norge si akkurat det. Nordlending betyr for øvrig en som er fra Nord-Norge.

Kanskje du skal lese det jeg skriver en gang til???

Jeg sier ikke at ingen snakker slik, jeg sier at det er SÅ GODT SOM INGEN som snakker slik.

Skrevet

Tragisk folkeslag...

Kanskje du skal lese det jeg skriver en gang til???

Jeg sier ikke at ingen snakker slik, jeg sier at det er SÅ GODT SOM INGEN som snakker slik.

Jammen jeg har hørt en fra oslo som sa "sjøtt" og "sjylling" så det må jo bety at alle oslo folk snakker sånn og jeg synes det er teit å snakke sånn og sånn....

Skrevet

Hvilke steder i Norge er det helt umulig å komme innpå folk, i følge dere?

Her er det vestlandet i mitt tilfelle, hvor jeg nå er tilflyttet.

Følgende egenskaper jeg har registrert i ca. 6 år er at vestlendinger er:

- utrolig selvsentrerte

- Ofte sure

- Lett kranglevorne

- Lukket

- Avhengig av mammaen eller pappaen sin ( bor ofte lenge hjemme hos dem i voksenalder).

Men Vestlandet skal selvsagt få skryt for den flotte naturen de har :)

Jeg har også funnet meg en mann der som jeg nå er gift og fått barn med..

Men folket generelt skuffer meg, da de gir uttrykk for å mislike alt som flytter inn.

Å ha feil dialekt gjør at du ikke får tilpass i lokale vennegjenger..

Trist, men sant..

Noen som har erfaring med å bytte bosted, en helt annen plass i Norge?

Anonymous poster hash: e5eca...7e5

Seriøst? Dere er skikkelig hyggelige, altså! 

Anonymous poster hash: d7ee3...6ac

Skrevet

Tragisk folkeslag...

Det er vel samme med østlendinger? Dem sier f.eks Lash istedenfor LaRS, mash istedenfor MaRs osv. 

Nå er forresten dialekter fantastisk, og jeg liker at folk holder på dialekten sin, men det merkelige med nordlendinger (og rogalendinger, har jeg sett) er de mest ekstreme til å skrive dialekt! På Facebook, her inne, SMS og andre debattforum. Irriterende! 

Skrevet

Tragisk folkeslag...

Det er vel samme med østlendinger? Dem sier f.eks Lash istedenfor LaRS, mash istedenfor MaRs osv.

Nå er forresten dialekter fantastisk, og jeg liker at folk holder på dialekten sin, men det merkelige med nordlendinger (og rogalendinger, har jeg sett) er de mest ekstreme til å skrive dialekt! På Facebook, her inne, SMS og andre debattforum. Irriterende!

Vil ikke si at de er ekstreme (som i at det er så mange som gjør det), men kanskje vi bare har svært forskjellig omgangskrets. Er dog enig i at det kan være irriterende. Gjør der dog selv, en sjelden gang, men da har det en spesiell betydning (som feks et spesielt uttrykk som ikke kan oversettes uten at hele poenget/morsomheten ødelegges, eller at det er en intern spøk el.l.).

Hilsen nordlending.

Skrevet

Er det en ting jeg virkelig misliker, så er det baksnakking og falske mennesker. Så jeg nominerer jærbuer! De er smilende, utadvendte og hyggelige. Men så fort du snur ryggen til dem har de plutselig tusen meninger om deg. Jeg har vokst opp på Jæren, men flyttet til Oppland i tenårene. Kontrasten mellom hvordan disse "folkeslagene" er enorme!

Jærbuer: Slapp av, fei for din egen dør og sett pris på folks GODE egenskaper 😊

Anonymous poster hash: b0d35...23d

Skrevet

Finnmarking

Tromsværing

Nordlending

For alle sør for Nordland er vel ikke søringer?

Anonymous poster hash: 7f4d9...5cc
Skrevet

Dibbere..

Anonymous poster hash: 4f4b0...649

Skrevet

Snevre mennesker som liker å generalisere;)

Skrevet

Har ikke så mye erfaringer med folk fra hele landet, men samer er noe jeg "bestandig" har gått på som kun er interesserte i å være sammen med samer og vil ha lite og ingenting med resten av befolkningen og gjøre. Og sier du noe negativt drar de frem hele regla om hvor undertrykte de har vært, men jeg personlig har jo ikke vært med på noen ting av undertrykkelsen så da synes jeg det blir totalt feil å komme med disse argumentene for at jeg ikke kan si dem imot. Har bestandig vært bråk med reindriften her og de driter totalt i at reinene deres tramper og raserer gjerder og beitene som de "vanlige" bøndene eier. En jeg kjenner her måtte gå til anskaffelse av hund slik at han fikk jaget vekk reinene. Men tror du ikke samene klaget på at han hadde skaffet seg hund. 

Har også ødelagt flere ganger for elgjakta bare for at de kan. Dette resulterer jo selvfølgelig mye irritasjon fra oss "vanlige" folk. 

Anonymous poster hash: 2319b...e24
Skrevet

Idioter finnes overalt!

Det mest irriterende er mennesker som dømmer en hel gruppe utfra generaliseringer og fordommer. Det er rett og slett stupid.

Anonymous poster hash: 23bf8...740

Skrevet

Herregud, for en teit tråd... Går vel ikke an å karakterisere hele grupper av mennesker på den måten der.

Dessuten, sett utenfra så synes jeg det er helt minimale forskjeller mellom folk i Norge basert på hvilken landsdel de er fra.

Anonymous poster hash: 95220...2c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...