Gå til innhold

Sover flaskebarn bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle de jeg kjenner gir babyen sin flaske om kvelden fordi de sier at babyen sover  bedre om natten. Når jeg forteller dem at babyen min sover kun 2 timer i sammenheng om natten, synes de synd på meg og jeg føler meg litt dum. Jeg føler at jeg gjør noe feil, at melken min ikke er god/fett nok :(

Babyen min er 8 uker, ligger akkurat på  gjennomsnittet med vekten, får ingen mme.

Siden jeg er i tvil om melken min holder, har jeg prøvd flere ganger å gi han flaske om kvelden, men han nekter å ta den. Han hater forresten all slags smokk. 

Jeg er bare bekymret for at jeg ikke har en "god nok" melk til han da han ikke sover så mye... :roll:

Anonymous poster hash: 0cdf3...887
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ett flaskebarn og et mm-barn og de har sovet helt likt.

Anonymous poster hash: b0c58...0fc

Skrevet

Jeg har erfaring båd med mme og morsmelk, og ja, morsmelkerststning førte til lengre nattesøvn i vårt tilfelle. Men jeg sverget alkevel til mm så langt det var mulig. Mindre fare for overvekt, bedre for immunforsvaret og veldig gunstig for mor.

Er du usikker på om babyen får nok får du ta deg en tur å veie :-)

Anonymous poster hash: 8ca49...e22

Skrevet

To babyer i barselgruppa mi som har sovet 11 timers netter fra de var 6 uker gamle, begge fullammes ;) Begge mine gutter fikk pupp annenhver time døgnet rundt (inkl natta) til de var 4-5 mnd gamle. Eneste som løsnet den onde sirkelen var grøtstart og eget rom. Ei god venninnes to jenter fikk MME fra ca 1 måneds alder, men begge sov veldig urolig til de var godt over ett år...

Tror nok at MME-barn sover lengre fordi MME metter mer, og babyene får da gjerne sjeldnere mat og mer mat hver gang. Men sovebabyer er nok sovebabyer uansett om de får mm eller mme, og urolige babyer er urolige uansett om de får mme eller mm.

Drikker du forresten mye kaffe?? Det er vel det eneste som kan gi negativt utslag på søvnen...

Anonymous poster hash: 6f350...7b4
Skrevet

Er du usikker på om babyen får nok får du ta deg en tur å veie :-)

Jeg gjør det. Han går opp i vekten. Ikke særlig mye, men han ligger i gjennomsnittet, som sagt.

Skrevet (endret)

Grunnen til at man sier dette er det at mme ofte "sitter mer" i magen og holder babyene lengre mette, mens morsmelk raskere opptas av og "går gjennom" systemet. Derfor er det noen av barna som får mme som sover lengre strekk om natten enn dem som ammes.

Det har ingenting med kvaliteten eller næringen i melka å gjøre. Blir liksom litt på samme måte som at man blir mettere av grovt brød enn av loff. ;)

Nå anbefales jo amming om man kan det, og det er slettes ikke uten grunn. Ikke til forkleinelse for mme, men det er jo ingen hemmelighet at det er morsmelk som er "spesialdesignet" for babyer. Og faktisk anbefaler man jo amming som en forebygging mot krybbedød- og denne lettere søvnen er visstnok en del av det. Dvs at barn som får morsmelk i noen tilfeller ikke sovner like dypt og lenge som dem som får mme. Men dette er vel teorier da, men likevel.

Forøvrig er det helt normalt at babyer våkner flere ganger om natten. Min på snart 9 mnd gjør enda det. Han vokser som han skal og får flere måltider fast føde på dagtid i tillegg til at han ammes, men våkner likevel for mat noen ganger om natten enda.

Du gjør nok ikke noe som helst galt, HI! :)

Endret av LillaGorilla♥♥
Skrevet

Min gutt sover bedre på MME. Når jeg amma sov han maks 3 timer i strekk. Nå sover han fra 20.00-06.00 uten mat..

Mange fordeler med MME som ikke kommer frem;)

Anonymous poster hash: 2303b...d28
Skrevet

To babyer i barselgruppa mi som har sovet 11 timers netter fra de var 6 uker gamle, begge fullammes ;) Begge mine gutter fikk pupp annenhver time døgnet rundt (inkl natta) til de var 4-5 mnd gamle. Eneste som løsnet den onde sirkelen var grøtstart og eget rom. Ei god venninnes to jenter fikk MME fra ca 1 måneds alder, men begge sov veldig urolig til de var godt over ett år...

Tror nok at MME-barn sover lengre fordi MME metter mer, og babyene får da gjerne sjeldnere mat og mer mat hver gang. Men sovebabyer er nok sovebabyer uansett om de får mm eller mme, og urolige babyer er urolige uansett om de får mme eller mm.

Drikker du forresten mye kaffe?? Det er vel det eneste som kan gi negativt utslag på søvnen...

Tusen takk for svar. Føler meg mye bedre av å høre at andre har vært i liknende situasjon uten å måtte gi opp mm.

Skrevet

Grunnen til at man sier dette er det at mme ofte "sitter mer" i magen og holder babyene lengre mette, mens morsmelk raskere opptas av og "går gjennom" systemet. Derfor er det noen av barna som får mme som sover lengre strekk om natten enn dem som ammes.

Det har ingenting med kvaliteten eller næringen i melka å gjøre. Blir liksom litt på samme måte som at man blir mettere av grovt brød enn av loff. ;)

Nå anbefales jo amming om man kan det, og det er slettes ikke uten grunn. Ikke til forkleinelse for mme, men det er jo ingen hemmelighet at det er morsmelk som er "spesialdesignet" for babyer. Og faktisk anbefaler man jo amming som en forebygging mot krybbedød- og denne lettere søvnen er visstnok en del av det. Dvs at barn som får morsmelk i noen tilfeller ikke sovner like dypt og lenge som dem som får mme. Men dette er vel teorier da, men likevel.

Har lest mye av det samme. Og det er faktisk god trøst når man må opp annenhver time natta gjennom i månedsvis for å amme :) Om du ikke har ammetrøbbel så vær heller glad for at du har muligheten til å gi babyen din det beste den kan få. Amming forebygger forresten også brystkreft ;)

Skrevet

Har lest mye av det samme. Og det er faktisk god trøst når man må opp annenhver time natta gjennom i månedsvis for å amme :) Om du ikke har ammetrøbbel så vær heller glad for at du har muligheten til å gi babyen din det beste den kan få. Amming forebygger forresten også brystkreft ;)

Så sant, så sant  :wink: Var bare usikker, siden alle babyene jeg kjenner sover mye lengre enn babyen min...

Skrevet

Det er bare en myte... Altså, det er sånn at mme er mer mettende enn mm, men det er så individuelt.. Min eldste fikk mm og sov natten rundt fra 6uker.. Minsten fikk mme fra tidlig, og måtte ha mme hver andre time døgnet rundt til han var 6mnd..

Babyen din er 8uker, det er normalt at de spiser hver andre time.. Du har nok fet nok melk. :) Husk at magesekken er liten og at mm er lett fordøyelig.

Anonymous poster hash: 3f2d3...4c1
Skrevet (endret)

Tusen takk for svar. Føler meg mye bedre av å høre at andre har vært i liknende situasjon uten å måtte gi opp mm.

Det er du selv som må bestemme om du orker å amme eller ikke. Det er helt vanlig å amme 10-12 ganger i døgnet, også om natten, i mange måneder. Amming er ikke bare kos, mat og forebyggende medisin, det er også tidkrevende arbeid og skal respekteres som det. Og om mor ikke orker mer, så skal jo det respekteres. Men det er slettes ikke sikkert at babyen sover lengre om den får MME... Jeg fullammet begge mine gutter i 4 mnd, annenhver time døgnet rundt. Da følte jeg det var nok fullamming, og startet opp med morgengrøt og eget soverom. Det hjalp sakte men sikkert... Men ammingen fortsatte jeg med til de var 6,5 mnd gamle.

Det er veldig kjedelig å være den i omgangskretsen med den mest urolige ungen. Det har jeg kjent VELDIG mye på selv! Men ikke bli bitter eller usikker. Du er en supergod mamma, og det er IKKE vanlig at 2 mnd gamle babyer sover 10-12 timers netter, det er heller unntakene ;) Fokuser på alt det positive med babyen din, og drit i alle "superbabyene". Tenk på alle som har barn med multihandicap og diagnoser, who cares om babyen din trenger nattmat i et halvt års tid? Det er da en dråpe i havet når det er snakk om et helt liv ;) Fortell at du koser deg masse med amming og de spesielle ammeøyeblikkene på natta. Da er du den beste i verden for babyen din, nyt disse stundene. Plutselig er ungen din stor og du kan bare drømme tilbake til disse øyeblikkene.

Det hender du blir lei

fordi jeg er så liten

jeg setter merker alle steder

og gjør deg ganske sliten

Men for hver dag blir jeg større

ja, en dag blir jeg stor

og alle mine avtrykk

blir bare svake spor

Her er mitt lille avtrykk

så du kan huske og forstå

hvor søte hender jeg hadde

den gang de var små.

Endret av Madolyn
Skrevet

MIn gjorde det ikke ;)

Anonymous poster hash: 3e18d...83c
Skrevet

For all del, amming er bra osv, men kan dere slutte å kalle barn som får flaske for flaskebarn? Det høres jo idiotisk ut.

Anonymous poster hash: dbd27...45e

Skrevet

Min sov dårligere da jeg måtte gi opp amming og begynne med mme.

Anonymous poster hash: 3cd65...ee5

Skrevet

Alle de jeg kjenner gir babyen sin flaske om kvelden fordi de sier at babyen sover bedre om natten. Når jeg forteller dem at babyen min sover kun 2 timer i sammenheng om natten, synes de synd på meg og jeg føler meg litt dum. Jeg føler at jeg gjør noe feil, at melken min ikke er god/fett nok :(

Babyen min er 8 uker, ligger akkurat på gjennomsnittet med vekten, får ingen mme.

Siden jeg er i tvil om melken min holder, har jeg prøvd flere ganger å gi han flaske om kvelden, men han nekter å ta den. Han hater forresten all slags smokk.

Jeg er bare bekymret for at jeg ikke har en "god nok" melk til han da han ikke sover så mye... :roll:

Så klart er melken din nok!

Melk fra mor er designet for sin baby og hans alder..

Jeg har hatt 2 mm og 1 mme barn- alle våknet for mat hver 2.-3. Time på nettene til de ble 6-8 mndr gamle.

• 5 år senere...
Skrevet
På 17.11.2013 den 19.55, Anonym bruker skrev:

Jeg har erfaring båd med mme og morsmelk, og ja, morsmelkerststning førte til lengre nattesøvn i vårt tilfelle. Men jeg sverget alkevel til mm så langt det var mulig. Mindre fare for overvekt, bedre for immunforsvaret og veldig gunstig for mor.

Er du usikker på om babyen får nok får du ta deg en tur å veie 🙂

Det er nok ikke nødvendigvis riktig . Jeg har to flaskebarn, det ene er nå 3,5 år, og var aldri syk, knappt da han begynte i barnehagen som 1,5 åring.

Skrevet
6 minutter siden, Silje1979 skrev:

Det er nok ikke nødvendigvis riktig . Jeg har to flaskebarn, det ene er nå 3,5 år, og var aldri syk, knappt da han begynte i barnehagen som 1,5 åring.

Tråden er fra 2013

Anonymkode: dbc03...5bd

Skrevet
På 17.11.2013 den 19.58, LillaGorilla♥♥ skrev:

Forøvrig er det helt normalt at babyer våkner flere ganger om natten. Min på snart 9 mnd gjør enda det. Han vokser som han skal og får flere måltider fast føde på dagtid i tillegg til at han ammes, men våkner likevel for mat noen ganger om natten enda.

Du gjør nok ikke noe som helst galt, HI! :)

Her var det mye rart . Anbefaler amming fordi det forebygger bedre mot krybbedød? Har jeg aldri hørt noe om. Synes helt oppriktig at MME må bli bedre omtalt og informert om for mødre. På sykehuset/barsel kunne det virke som om MME ikke eksisterer, for det var null info om dette i brosjyrene vi fikk. Hva da med dem som enten ikke får til å amme, eller som i mitt tilfelle , det gjorde fryktelig vondt ? Hvorfor skal jeg tvinge meg selv til å ha vondt mer eller mindre sammenhengende i flere måneder fremover, og på hvilken måte skal det være best for barnet mitt . At mor er lei seg og gruer seg til hver gang barnet hennes skal spise? Nei, det er helt greit at morsmelk er førstevalget , og det er helt greit at det er dette som fremheves og anbefales , men etter erfaring med to flaskebarn, så kan jeg ikke begripe hva som egentlig er forskjellen . Mine barn sov godt om natten , de er ved godt humør , trygge og smarte barn som er lite syke. Jeg mener det er på tide å anerkjenne MME som et fullgodt alternativ til morsmelk , og slutte å «gjemme « det bort og stigmatisere de som velger dette ved å la være å snakke om, informere om det. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tråden er fra 2013

Anonymkode: dbc03...5bd

Det så jeg, men tema er vel ikke utdatert?

Skrevet
2 timer siden, Silje1979 skrev:

Her var det mye rart . Anbefaler amming fordi det forebygger bedre mot krybbedød? Har jeg aldri hørt noe om. Synes helt oppriktig at MME må bli bedre omtalt og informert om for mødre. På sykehuset/barsel kunne det virke som om MME ikke eksisterer, for det var null info om dette i brosjyrene vi fikk. Hva da med dem som enten ikke får til å amme, eller som i mitt tilfelle , det gjorde fryktelig vondt ? Hvorfor skal jeg tvinge meg selv til å ha vondt mer eller mindre sammenhengende i flere måneder fremover, og på hvilken måte skal det være best for barnet mitt . At mor er lei seg og gruer seg til hver gang barnet hennes skal spise? Nei, det er helt greit at morsmelk er førstevalget , og det er helt greit at det er dette som fremheves og anbefales , men etter erfaring med to flaskebarn, så kan jeg ikke begripe hva som egentlig er forskjellen . Mine barn sov godt om natten , de er ved godt humør , trygge og smarte barn som er lite syke. Jeg mener det er på tide å anerkjenne MME som et fullgodt alternativ til morsmelk , og slutte å «gjemme « det bort og stigmatisere de som velger dette ved å la være å snakke om, informere om det. 

Du føler visst veldig trang til å forsvare ditt valg? Vi får anta at HI er ferdig med ammingen nå som barnet skal begynne på skolen...

Jo, amming beskytter mot krybbedød, men forskjellen er ikke veldig stor. At du ikke «har hørt om» det betyr ikke at det er feil.

Anonymkode: fcba9...e73

Skrevet
2 timer siden, Silje1979 skrev:

Det så jeg, men tema er vel ikke utdatert?

Så start din egen tråd i så fall. Dårlig nettikette å dra opp gamle tråder. 

Anonymkode: ed7d3...99d

Skrevet

Svarer på overskriften. Min erfaring med egne barn er JA de sover bedre og har venninner som er oppe natta lang som ikke gir flaske. Mme er mer mettende. Mine sov hele natten fra de fikk flaske og ble ordentlig Mette og gode. 

Anonymkode: 543a3...d68

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så start din egen tråd i så fall. Dårlig nettikette å dra opp gamle tråder. 

Anonymkode: ed7d3...99d

Dårlig etikette ? Jeg svarte kun på et tema som var aktuelt for meg , trodde vitterlig ikke at det var uhøflig . Jeg kan faktisk ikke gå rundt å ta hensyn til når ting er skrevet , jeg trodde forum handlet om å diskutere saker , uavhengig av når de er skrevet . 

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du føler visst veldig trang til å forsvare ditt valg? Vi får anta at HI er ferdig med ammingen nå som barnet skal begynne på skolen...

Jo, amming beskytter mot krybbedød, men forskjellen er ikke veldig stor. At du ikke «har hørt om» det betyr ikke at det er feil.

Anonymkode: fcba9...e73

Svært så fiendtlig innstilt du var, kun fordi jeg skriver i et svar som tilfeldigvis er noen år gammelt ? Er ikke tema like aktuelt ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...