sug lut Skrevet 14. november 2013 #51 Skrevet 14. november 2013 hvorfor skal jeg poste med nick i et anonymforum? du velger selv din egen sikkerhet. du må bare hugse at du er i en større risk for å bli skutt pga av at du går med dyr.. hva skader det deg å ta på en refleks på deg selv å din firpota venn? Anonymous poster hash: 4faf4...a45 Hvis du skal æreskjelle noen får du faktisk være tøff nok til å bruke nick. Æresskjelle, faktisk - hahahhahahahahaa, du er litt over snittet nærtagende akkurat nå, du snakker til en anonym person som sier det tryggest å kle seg etter forholdene. Har du samme forhold til refleksbruk i trafikken?
HvittHus Skrevet 14. november 2013 Forfatter #52 Skrevet 14. november 2013 P hvorfor skal jeg poste med nick i et anonymforum? du velger selv din egen sikkerhet. du må bare hugse at du er i en større risk for å bli skutt pga av at du går med dyr.. hva skader det deg å ta på en refleks på deg selv å din firpota venn? Anonymous poster hash: 4faf4...a45 Hvis du skal æreskjelle noen får du faktisk være tøff nok til å bruke nick. Æresskjelle, faktisk - hahahhahahahahaa, du er litt over snittet nærtagende akkurat nå, du snakker til en anonym person som sier det tryggest å kle seg etter forholdene. Har du samme forhold til refleksbruk i trafikken?Å kalle noen for idiot, er ikke greit uansett hva man mener om vedkommende. Er man uenig finnes det andre måter å formidle dette på.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #53 Skrevet 14. november 2013 Å spille hasardspill med helsa for å Ikke gå med sterke farger på prinsipp er så dumt at jeg ikke har ord -.- Jeg er oppvokst med jakt, og vi måtte alltid bruke sterke farger i skogen, uansett årstid, både pga jakt og for å være lett å se hvis vi forsvant... Hvor vanskelig er det å ta på en refleksvest? Og hvorfor leker du med helsa til bikkja di? Den burde ihvertfall ha refleksvest! Hvis den sliter seg og løper i skuddlinjen kan det gå galt. Ikke lett å se at det kommer en utrent hund i full fart gjennom buskene når man har dyret i siktet... Anonymous poster hash: e4339...78a Jeg blir faktisk temmelig sjokkert av hva dere jegere skriver. Hvis man som jeger ikke klarer å skille folk og bytte, kan dere faktisk ikke sette dere til å skyte i et turområde. Dette området jeg bor i er mye brukt av barn. Skal de ikke kunne leke trygt i nærområdet i nesten et halvt år? Skal foreldrene her på boligfeltet måtte instruere barna om at det ikke er trygt å leke i skogen og på jordene her vi bor? Og vi som har hund skal faktisk måtte leve i redsel for at hunden kan stikke av og bli skutt.Hvis dere faktisk reelt mener at det er en fare å bevege seg i skog og mark uten refleksvest, da bør dette kjøres som en varselkampanje bredt over i media, for jeg har enda til gode å se noen gå med varselfargede klær i de tur områdene jeg beveger meg i, og der er det mye turfolk, og da er vi tydeligvis ikke trygge for å bli skutt noen av oss. Det er akkurat som at man bør bruke refleks ute når man går langs veien når det er mørkt. Som bilfører skal du selvfølgelig bestandig kjøre så forsiktig at du ikke kjører ned mørkkledde fotgjengere, men alle vet hvor vansklig det er å oppdage dem som går uten refleks, før de er rett forran bilen. Ingen kan tvinge deg til å bruke refleks heller, men det er veldig dumt å la være. Anonymous poster hash: fcecb...c7d
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #54 Skrevet 14. november 2013 beklager for at jeg kalte deg idiot hi. men du har en idiotisk holdning til hvordand du velger å håntere denne forferdelige situasjon du har opplevd. dette er så mer riktig å ta opp med jaktlaget enn å sitte her på nettet å kraune. om du mener dette er galt av jegere å at de bør finne andre steder å poste etter dyr. så må du være tøff nok til og kontakte dem å si din mening. da blir det hverken idiotisk eller dumt. du gjør da det du kan for å ferdes fritt uten å måtte ta hensyn til jegere i ommerådet. så hba du gjør denne situasjonen til er virkelig opp til deg. bruk refleks! Anonymous poster hash: 4faf4...a45
HvittHus Skrevet 14. november 2013 Forfatter #55 Skrevet 14. november 2013 beklager for at jeg kalte deg idiot hi. men du har en idiotisk holdning til hvordand du velger å håntere denne forferdelige situasjon du har opplevd. dette er så mer riktig å ta opp med jaktlaget enn å sitte her på nettet å kraune. om du mener dette er galt av jegere å at de bør finne andre steder å poste etter dyr. så må du være tøff nok til og kontakte dem å si din mening. da blir det hverken idiotisk eller dumt. du gjør da det du kan for å ferdes fritt uten å måtte ta hensyn til jegere i ommerådet. så hba du gjør denne situasjonen til er virkelig opp til deg. bruk refleks! Anonymous poster hash: 4faf4...a45 Jeg spurte i hi om det var greit å skyte når det var gått mennesker forbi posten rett før skuddet falt. Jeg er ikke mot jakt og ser nødvendigheten av det, men jeg synes ikke det er riktig at man skal kunne skremme livskiten av folk. Det kan jeg tydeligvis ikke regne med, så da må vi jo bare være forberedt på at det samme kan skje igjen.Jeg har ikke noe problem med at det jaktes i nærområdet mitt så lenge det faktisk ikke er til fare for noen, og fram til i går, før denne tråden, var jeg og mine likesinnede turgåere ikke redd for at vi kun be bli skutt etter, varselklær eller ei. Jeg har snakket med mine venner og naboer her, og ingen av de har tenkt tanken om at det skal være farlig å bevege seg i nærområdet vårt. Nå må vi tydeligvis snu tankesettet vårt.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #56 Skrevet 14. november 2013 beklager for at jeg kalte deg idiot hi. men du har en idiotisk holdning til hvordand du velger å håntere denne forferdelige situasjon du har opplevd. dette er så mer riktig å ta opp med jaktlaget enn å sitte her på nettet å kraune. om du mener dette er galt av jegere å at de bør finne andre steder å poste etter dyr. så må du være tøff nok til og kontakte dem å si din mening. da blir det hverken idiotisk eller dumt. du gjør da det du kan for å ferdes fritt uten å måtte ta hensyn til jegere i ommerådet. så hba du gjør denne situasjonen til er virkelig opp til deg. bruk refleks! Anonymous poster hash: 4faf4...a45 Jeg spurte i hi om det var greit å skyte når det var gått mennesker forbi posten rett før skuddet falt. Jeg er ikke mot jakt og ser nødvendigheten av det, men jeg synes ikke det er riktig at man skal kunne skremme livskiten av folk. Det kan jeg tydeligvis ikke regne med, så da må vi jo bare være forberedt på at det samme kan skje igjen.Jeg har ikke noe problem med at det jaktes i nærområdet mitt så lenge det faktisk ikke er til fare for noen, og fram til i går, før denne tråden, var jeg og mine likesinnede turgåere ikke redd for at vi kun be bli skutt etter, varselklær eller ei. Jeg har snakket med mine venner og naboer her, og ingen av de har tenkt tanken om at det skal være farlig å bevege seg i nærområdet vårt. Nå må vi tydeligvis snu tankesettet vårt. jakt skal ikke være til frykt for beboere. Anonymous poster hash: 4faf4...a45
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #57 Skrevet 14. november 2013 Du har rett til å å gå på stien. Det er en del av allemansretten, men du har for eksempel ikke lov til å la hunden løpe løs der du må forvente at den kan ødlegge jakt for andre og du må vise hensyn til de som jobber i skogen og de som har fått/kjøpt spessielle rettigheter (som jakt eller fiskerett) Det er å regne som næringsvirksomhet i marka og går forran dine rettigheter som turgåer. Fra Friluftsloven: § 11. (Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.) Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen. Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe. Anonymous poster hash: fcecb...c7d
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #58 Skrevet 14. november 2013 Det er ingen regler som tilsier at man skal vente på at folk fjerner seg, så sant de ikke er i skuddsonen. Man må regne med at det skytes i jaktterreng under jakta. Takk for svar. Helt vanlig at jegere skyter når dyret er i riktig avstand. Derfor er det viktig at du som går i skogen i jaktsesongen har på klær i sterke farger, slik at du syns godt. Hilsen en som har vært med å jage hjort et par helger i knall oransj jakke. Ville ikke bli tatt for å være en hjort........ Anonymous poster hash: 570b3...520 Jeg skal ikke være nødt til å kle meg i sterke farger så lenge jeg befinner meg på en etablert tursti. En jeger skal aldri skyte med mindre han er sikker på at det er trygt. Selvsagt kan du velge å ikke kle deg i sterke farger om du velger å gå tur i jaktområde. Du kan velge å kle deg som hjort eller hare, om så er. Men det er ikke særskilt smart. Så du mener at jeg skal være nødt til å kjøpe meg en oransje/gul jakke for å unngå at jegeren skyter på meg. Da er det jammen ikke mye trygt å ferdes rundt omkring. Jakt kan jo foregå overalt, så da er man faktisk nødt til å kle seg fargerikt så fort man ferdes utenfor boligområder. Du kan også velge å gå rett ut i overgangsfeltet selv om du ser en diger trailer komme dundrende mot deg i 70 kmt. Han har plikt til å stoppe, men "in the end" så er det du som får vondest om han ikke klarer det... Anonymous poster hash: cdc32...d21
HvittHus Skrevet 14. november 2013 Forfatter #59 Skrevet 14. november 2013 beklager for at jeg kalte deg idiot hi. men du har en idiotisk holdning til hvordand du velger å håntere denne forferdelige situasjon du har opplevd. dette er så mer riktig å ta opp med jaktlaget enn å sitte her på nettet å kraune. om du mener dette er galt av jegere å at de bør finne andre steder å poste etter dyr. så må du være tøff nok til og kontakte dem å si din mening. da blir det hverken idiotisk eller dumt. du gjør da det du kan for å ferdes fritt uten å måtte ta hensyn til jegere i ommerådet. så hba du gjør denne situasjonen til er virkelig opp til deg. bruk refleks! Anonymous poster hash: 4faf4...a45 Jeg spurte i hi om det var greit å skyte når det var gått mennesker forbi posten rett før skuddet falt. Jeg er ikke mot jakt og ser nødvendigheten av det, men jeg synes ikke det er riktig at man skal kunne skremme livskiten av folk. Det kan jeg tydeligvis ikke regne med, så da må vi jo bare være forberedt på at det samme kan skje igjen.Jeg har ikke noe problem med at det jaktes i nærområdet mitt så lenge det faktisk ikke er til fare for noen, og fram til i går, før denne tråden, var jeg og mine likesinnede turgåere ikke redd for at vi kun be bli skutt etter, varselklær eller ei. Jeg har snakket med mine venner og naboer her, og ingen av de har tenkt tanken om at det skal være farlig å bevege seg i nærområdet vårt. Nå må vi tydeligvis snu tankesettet vårt. jakt skal ikke være til frykt for beboere. Anonymous poster hash: 4faf4...a45 Etter svarene i denne tråden å dømme, kan man ikke være trygg.Hadde dette vært et stort skogsområde hadde jeg forstått at man burde ha på seg en refleksvest, men vi bor rett ut i marka med tilliggende små skogspartier. Ideelt for barn og slike som meg. Jeg går rett ut stuedøra, og femti meter opp stien/veien ligger den første posten midt på et jorde. Den neste ligger noen hundre meter inn på jordet. Fram til i går visste vi ikke om flere poster, men nå var det kommet en ny på et tredje jorde. Mellom disse jordene ligger det små partier med skog, og også veien som noen av barna/de voksne bruker til skole/arbeid.
HvittHus Skrevet 14. november 2013 Forfatter #60 Skrevet 14. november 2013 Du har rett til å å gå på stien. Det er en del av allemansretten, men du har for eksempel ikke lov til å la hunden løpe løs der du må forvente at den kan ødlegge jakt for andre og du må vise hensyn til de som jobber i skogen og de som har fått/kjøpt spessielle rettigheter (som jakt eller fiskerett) Det er å regne som næringsvirksomhet i marka og går forran dine rettigheter som turgåer. Fra Friluftsloven:§ 11. (Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.)Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe. Anonymous poster hash: fcecb...c7d Hunden min går ikke løs da den har jakthundtendenser, uten å ha et gram av jakthund i seg.
HvittHus Skrevet 14. november 2013 Forfatter #61 Skrevet 14. november 2013 Det er jo tydeligvis noe jeg og mine har gått glipp av når det gjelder bekledning når man er ute på tur, så dermed er jeg nysgjerrig på om dere andre tar på dere refleksvester når dere går tur med hunden eller tar en søndagstur i skogen? Dette er er oppriktig undring, for etter å ha hatt hund med på tur i mange år, har jeg ikke sett mange, om noen, med varselfargede klær på seg i skogen.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #62 Skrevet 14. november 2013 ingen kan tvinge deg. er du smart eller du sta :-) før trengte vi ikke å bekjymre oss for å vise korset på tv, nå er ikk det lov. forandringer skjer stadig. Anonymous poster hash: 4faf4...a45
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 14. november 2013 #63 Skrevet 14. november 2013 Jeg går bare tur der jeg vet det ikke jaktes den aktuelle dagen, fordi jeg har mulighet til det. Du er rimelig trygg på oppmerket turstier, men jeg ville ikke ha gått utenom den i jakttider.
Mamalarma Skrevet 14. november 2013 #64 Skrevet 14. november 2013 Det er jo tydeligvis noe jeg og mine har gått glipp av når det gjelder bekledning når man er ute på tur, så dermed er jeg nysgjerrig på om dere andre tar på dere refleksvester når dere går tur med hunden eller tar en søndagstur i skogen? Dette er er oppriktig undring, for etter å ha hatt hund med på tur i mange år, har jeg ikke sett mange, om noen, med varselfargede klær på seg i skogen. Om jeg skal på en "vanlig" tur i skogen/ fjellet tar jeg ikke på meg refleksvest. MEN, skal jeg ferdes der jeg VET det er jakt, da tar jeg på meg enten fargerike klær eller en refleksvest. Det er jo ikke alle plasser der er jakt og på alle fjell og i alle skoger. Men uansett er det lurt å ha litt farge på klær når man går på tur, i tilfelle man blir nødt til å tilkalle hjelp. Det er mye lettere å finne en person i rød jakke enn en i brun / grønn / sort jakke.
☆☆☆ Skrevet 14. november 2013 #65 Skrevet 14. november 2013 Må innrømme at eg ikkje brukar refleksvest i skogsterreng, eg vurderar det ikkje som farlig. Men eg går på stiane. Ikkje fordi det nødvendigvis er farlig å gå utanom, men fordi det ikkje er interessant for meg.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #66 Skrevet 14. november 2013 Du har rett til å å gå på stien. Det er en del av allemansretten, men du har for eksempel ikke lov til å la hunden løpe løs der du må forvente at den kan ødlegge jakt for andre og du må vise hensyn til de som jobber i skogen og de som har fått/kjøpt spessielle rettigheter (som jakt eller fiskerett) Det er å regne som næringsvirksomhet i marka og går forran dine rettigheter som turgåer. Fra Friluftsloven:§ 11. (Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.)Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe. Anonymous poster hash: fcecb...c7d Hunden min går ikke løs da den har jakthundtendenser, uten å ha et gram av jakthund i seg. Nettopp. Jeg mente ikke at du gjorde noe galt. Det var bare et eksempel på at dine rettigheter som turgåer ikke er ubegrensede. Grunneierens rett til å bruke området til jakt ol går forran almenhetens rett til å "gjøre hva de vil". I de få tilfellene de to interessene ikke går greit sammen har jegerne eller grunneierene faktisk rett til å vise bort turgåerene, ikke omvendt. Dette skjer imidlertid veldig sjeldent. En annen ting er at du sier postene ligger på jorder. Det er innmark. Der har du som turgåer færre rettigheter enn i utmarka. Jakten skal selvfølgelig skje i trygge former, men jeg tror nok man som turgåer, eller nabo til et jakttereng må akseptere at det smeller av og til. Selv om du skvatt skjedde det jo ikke noe farlig. Det er ingenting i det du har skrevet som indikerte at jegerene ikke hadde full kontroll på at de ikke traff folk. Når det gjelder klær med god farge eller bruk av refleksvest så er ikke det noe du må ha, men det kan være lurt for å bli bedre sett. Da tenker ikke jeg først og fremst på jegere med også på andre som ferdes i de samme områdene. Ungene dine ser deg bedre hvis de har kommet litt vekk, syklisten eller skiløperen som kommer fort ned en bakke ser deg bedre osv. Det kan derfor være lurt å velge klær sum synes godt mår man kjøper turklær og ikke satse på "kamuflasjeklær" med mindre du har spessielle interesser slik at du ikke ønsker å bli sett. Anonymous poster hash: fcecb...c7d
HvittHus Skrevet 14. november 2013 Forfatter #67 Skrevet 14. november 2013 Du har rett til å å gå på stien. Det er en del av allemansretten, men du har for eksempel ikke lov til å la hunden løpe løs der du må forvente at den kan ødlegge jakt for andre og du må vise hensyn til de som jobber i skogen og de som har fått/kjøpt spessielle rettigheter (som jakt eller fiskerett) Det er å regne som næringsvirksomhet i marka og går forran dine rettigheter som turgåer. Fra Friluftsloven:§ 11. (Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.)Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe. Anonymous poster hash: fcecb...c7d Hunden min går ikke løs da den har jakthundtendenser, uten å ha et gram av jakthund i seg. Nettopp. Jeg mente ikke at du gjorde noe galt. Det var bare et eksempel på at dine rettigheter som turgåer ikke er ubegrensede. Grunneierens rett til å bruke området til jakt ol går forran almenhetens rett til å "gjøre hva de vil". I de få tilfellene de to interessene ikke går greit sammen har jegerne eller grunneierene faktisk rett til å vise bort turgåerene, ikke omvendt. Dette skjer imidlertid veldig sjeldent. En annen ting er at du sier postene ligger på jorder. Det er innmark. Der har du som turgåer færre rettigheter enn i utmarka. Jakten skal selvfølgelig skje i trygge former, men jeg tror nok man som turgåer, eller nabo til et jakttereng må akseptere at det smeller av og til. Selv om du skvatt skjedde det jo ikke noe farlig. Det er ingenting i det du har skrevet som indikerte at jegerene ikke hadde full kontroll på at de ikke traff folk. Anonymous poster hash: fcecb...c7d Jeg var mer ute etter hva man kan forvente av hensyn av jegeren. Jeg ble ikke redd pga faren for å bli truffet, men siden skuddene falt på så kort avstand, skvatt vi jo himmelhøyt. Vi er vant til skudd siden postene ligger så kort vei fra huset og har ikke noe problem med det, men siden dette var en ny post, ble man rimligvis noe skjelven. Konklusjonen er at det må man tåle, og det er greit. Vi slutter ikke å bruke turstien, men forbereder oss bare på at det kan komme skudd fra steder vi ikke visste det var poster fra før. Men du skriver at grunneieren har mulighet til å vise bort mennesker som ferdes i området. Vi har en sønn som må gjennom skogen i vinterhalvåret pga skole. Det er også andre som bruker veien som arbeidsvei, gående og syklende. Kunne man faktisk risikere å bli bortvist? Veien er en "skogsbilvei" og blir også brukt til frakt av høyballer, trær osv.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #68 Skrevet 14. november 2013 Du har rett til å å gå på stien. Det er en del av allemansretten, men du har for eksempel ikke lov til å la hunden løpe løs der du må forvente at den kan ødlegge jakt for andre og du må vise hensyn til de som jobber i skogen og de som har fått/kjøpt spessielle rettigheter (som jakt eller fiskerett) Det er å regne som næringsvirksomhet i marka og går forran dine rettigheter som turgåer. Fra Friluftsloven:§ 11. (Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.)Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe. Anonymous poster hash: fcecb...c7d Hunden min går ikke løs da den har jakthundtendenser, uten å ha et gram av jakthund i seg. Nettopp. Jeg mente ikke at du gjorde noe galt. Det var bare et eksempel på at dine rettigheter som turgåer ikke er ubegrensede. Grunneierens rett til å bruke området til jakt ol går forran almenhetens rett til å "gjøre hva de vil". I de få tilfellene de to interessene ikke går greit sammen har jegerne eller grunneierene faktisk rett til å vise bort turgåerene, ikke omvendt. Dette skjer imidlertid veldig sjeldent. En annen ting er at du sier postene ligger på jorder. Det er innmark. Der har du som turgåer færre rettigheter enn i utmarka. Jakten skal selvfølgelig skje i trygge former, men jeg tror nok man som turgåer, eller nabo til et jakttereng må akseptere at det smeller av og til. Selv om du skvatt skjedde det jo ikke noe farlig. Det er ingenting i det du har skrevet som indikerte at jegerene ikke hadde full kontroll på at de ikke traff folk. Anonymous poster hash: fcecb...c7d Jeg var mer ute etter hva man kan forvente av hensyn av jegeren. Jeg ble ikke redd pga faren for å bli truffet, men siden skuddene falt på så kort avstand, skvatt vi jo himmelhøyt. Vi er vant til skudd siden postene ligger så kort vei fra huset og har ikke noe problem med det, men siden dette var en ny post, ble man rimligvis noe skjelven. Konklusjonen er at det må man tåle, og det er greit. Vi slutter ikke å bruke turstien, men forbereder oss bare på at det kan komme skudd fra steder vi ikke visste det var poster fra før. Men du skriver at grunneieren har mulighet til å vise bort mennesker som ferdes i området. Vi har en sønn som må gjennom skogen i vinterhalvåret pga skole. Det er også andre som bruker veien som arbeidsvei, gående og syklende. Kunne man faktisk risikere å bli bortvist? Veien er en "skogsbilvei" og blir også brukt til frakt av høyballer, trær osv. Hvis det er en offentlig vei skal det veldig mye til for at den kan stenges. Ellers skjer det ytterst sjeldent at noen bortvises. Som regel forsøker jo alle parter å få til et godt samarbeid, men om gutter for eksempel pukker på å stille seg midt forran posten og spille trompet i en time kan de vise ham bort, ja. En skole som legger opp til orienteringsløp midt i kjerneområdet for jakta kan også vises bort hvis de skader jaktinteressene. Heldig vis har de fleste som bruker marka vett til å ferdes forsiktig slik at de ikke skader grunneierens interesser og de fleste grunneiere forsøker å tilpasse sin virksomhet slik at det skal komme minst mulig i konflikt med allemansretten. I praksis er det derfor sjelden noe problem. Hvis det skal skje hugst i området kan også en slik vei sperres for ferdsel en periode for å sikkre at ikke noen får et tre i hode og at skogsarbeiderene skal få utført jobben sin uten for mange avbrytelser. Hvis stien/veien er en privat skogsbilvei kan også grunneieren nekte andre å kjøre bil eller traktor, og også kjøre med hest, der, uansett om det er for frakt av rundballer eller tømmer, for å komme seg inn til hytta eller om det er for å trene hest. Hvis veien er regulert som sti eller vei skal det mye til å kunne hindre ferdsel der. Anonymous poster hash: fcecb...c7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå