Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 10. november 2013 #26 Skrevet 10. november 2013 Jeg får ekstrem kløe av å bruke fleece eller annet syntetstoff rett på huden, og fryser med kun bomull innerst når jeg er ute i snøen en hel dag. Så jeg bruker ullstrømpebukse, ullsinglet, ullstrømper innerst, så har jeg et lag 2 med slik fancy nymotens tøy som skal ha alskens egenskaper før jeg drar vindtette og myke ytterklær på. Dette er et must for meg for å overleve 20 blå Kler derfor min sønn på amme måte, ull innerst (tynt ulltøy som feks pierre robert) lag 2 med litt tykkere ull (helst heldress som fra troll o.l,, eller hjemmestrikka ribbetøy på de kaldeste dagene) og vindtett og vanntett ytterst Han får varmeutslett av teknisk undertøy, men ikke av ull/bomull, men fryser fort på lårene av bomull, så da blir det ull i kulda. Selv er jeg vokst opp med bomull innerst, ribbestrikk mellom og tykk beverdress/bobledress utenpå, ble trangt, stivt og ubevegelig -.- Husker med GRU HH dressen min som var så tykk at jeg følte meg som en boble inni der, og skoene som føltes tunge fordi de var en til to str for store for å få plass til raggsokker... Så nei, bruker ikke "gammeldagse" klesmetoder når man har nyere måter å kle barna på som gjør at de beveger seg friere og føler det mer behagelig
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #27 Skrevet 10. november 2013 Det er kanskje en ny greie? Jeg er vokst opp i Finnmark på 80- og 90- tallet og mamma brukte aldri ull innerst til oss barna. Ullgensere og bukser ble derimot brukt utenpå undertøyet. Jeg har arvet noe av disse ullklærne og de er kjempefine. MÅ man bruke ull innerst? Hva skjer dersom man bruker vanlig bomull under ullklærne? De varmer jo uansett veldig godt. Jeg tror ikke jeg kommer til å være så hysterisk på dette når lillegullet kommer! Anonymous poster hash: 24553...24f Det er hvis barna blir våte. Da er det bomullen som blir våt og kald. Da hjelper bomull ingenting. Har du forsøkt å ta på deg en vante laget av bomull/annet syntetisk stoff på ene hånden og ull på den andre? Og blitt våt på hendene? Det har jeg. Da kjenner du fort hvorfor man skal ha ull innerst. Man blir iskald om man blir våt med bomull innerst. Jeg skjønner de som ikke tåler ull, de kan bruke bambus f.eks. Eller bomull/ullblanding til nød, men helst ville jeg brukt ull/silke som er gode alternativer. Jeg synes faktiskt det er latskap og ikke lese seg opp på området. Anonymous poster hash: 3762e...541
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #28 Skrevet 10. november 2013 Hadde også bare bomull innerst som barn, og husker jeg hatet skiturer og turer på fjellet på vinteren dypt og inderlig. Frøs alltid noe forferdelig. I voksen alder har jeg vært på leger og mer ekstreme turer i fjellet på vinteren med ull og ikke frøset. Så jeg kler barna i ull. Anonymous poster hash: 8a226...df9
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #29 Skrevet 10. november 2013 Jeg har aldri vært opptatt av ull, men har nok fått øynene litt mer opp for det etter at jeg begynte å jobbe med ulltøy. Brukte nesten ikke sånt i det hele tatt før ungene begynte i barnehage og jeg fant ut at de ansatte omtrent synes det var et must, hehe. Da jeg vokste opp gikk det vel i strikkeklær utenpå vanlige klær, samt pologensere ol (Født på midten av 80-tallet). Jeg kan faktisk fint fryse når jeg går rundt i ullgenser og ulljakke, selv på litt milde dager. Men så blir det jo annerledes for barn som har tykk dress utpå ulltøyet og er aktive Og selv om ull er greit å ha så synes jeg faktisk det er for stort press fra ansatte i barnehage om at foreldre må ha masse sånt til barna sine.. det er vel opp til hver enkelt, så sant ikke barnet går rundt og fryser og blir syk. Må også legge til at Sverige bestiller maaasse ulltøy til butikkene sine.. Til deg som nevnte at du bor der og det ikke er noen som bruker sånt der Anonymous poster hash: a7a72...295
Fullrulle86 Skrevet 10. november 2013 #30 Skrevet 10. november 2013 Det handler ikke om hysteri men om funksjon! Her på vestlandet er høste/vinteren våt, kald og vindfull. Ungene blir våte stortsett hver dag i barnehagen, selv med regndress og støvler! Med stiv kuling og 4 grader sier det seg selv at drt blir kaldt når en blir våt. Ungene kommer hjem med våte klær, men de fryser ikke! Dette fordi de har ull innerst som gjør at de holder s varme selv om de er kliss våte! Mange ganger vet de ikke selv at de er blaute
hilde og gutta Skrevet 10. november 2013 #31 Skrevet 10. november 2013 Jeg har aldri vært opptatt av ull, men har nok fått øynene litt mer opp for det etter at jeg begynte å jobbe med ulltøy. Brukte nesten ikke sånt i det hele tatt før ungene begynte i barnehage og jeg fant ut at de ansatte omtrent synes det var et must, hehe. Da jeg vokste opp gikk det vel i strikkeklær utenpå vanlige klær, samt pologensere ol (Født på midten av 80-tallet). Jeg kan faktisk fint fryse når jeg går rundt i ullgenser og ulljakke, selv på litt milde dager. Men så blir det jo annerledes for barn som har tykk dress utpå ulltøyet og er aktive Og selv om ull er greit å ha så synes jeg faktisk det er for stort press fra ansatte i barnehage om at foreldre må ha masse sånt til barna sine.. det er vel opp til hver enkelt, så sant ikke barnet går rundt og fryser og blir syk. Må også legge til at Sverige bestiller maaasse ulltøy til butikkene sine.. Til deg som nevnte at du bor der og det ikke er noen som bruker sånt der Anonymous poster hash: a7a72...295 Må nesten svare her. Det er helt sikkert mange som går med ullher også. Men i de fleste barnehagene her i Stockholm bruker ikke det. Kanske luer,votter og gensere. Men ikke alt det andre. Pedagogene i barnehagen kler aldri på min sönn det jeg har lagt frem. Og de jeg prater med forstår heller ikke nordmenns ull hysteri. Kanske det er nordmenn som kjöper ull i sverige?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #32 Skrevet 10. november 2013 Jeg er født og oppvokst i Sverige og har aldri brukt ullundertøy i oppveksten. Det er en norsk greie som jeg aldri har forstått meg på... Og ja, det kunne være 20 kuldegrader der jeg vokste opp, Min datter er syv år nå og har klart seg med ett sett ull pr sesong, som hun kun har brukt på utedager der de har vært ute hele dagen. Ellers har hun alltid hatt vanlige klær under dressen, i tillegg til fleece eller ull som 2. lag. Fatter ikke hvorfor man i Norge MÅ ha ull innerst? Og bruke masse penger på dette ullundertøyet... Anonymous poster hash: 8b8de...808 Jeg er også født og oppvokst i Sverige, uten ull, men er helt uenig med deg! Jeg har vært her i 15 år og begynte å bruke ull når jeg jobbet i bhg. Synes det er en enorm forskjell! Man holder seg tørr og varm på en helt annen måte. Bruker 3-lags-prinsipp (ullundertøy, mellomlag i ull/fleece og vindtett ytterlag. Min mor var dypt sjokkert når jeg sluttet å bruke tykke ytterjakker/dresser til fordel for tynnere skallbekleding (med ull under)! Komfort og bevegelighet kan ikke sammenlignes! Jeg sverger til ull når det gjelder barna mine også, og de holder seg tørre og varme vinteren igjennom. Synes ikke det er dyrere enn annet tøy heller! Anonymous poster hash: 13335...781
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #33 Skrevet 10. november 2013 Jeg har selv vokst opp uten ullundertøy. Er i 20-årene. Hadde bare godt brukte ullgensere som var stive og som klødde og var arvet av flere. Og stive ullsokker med trekanthæl som klumpet seg i skoene. Jeg var alltid grusomt våt og kald og endte opp med å bli ett menneske som hater å være ute om vinteren. Anonymous poster hash: 88ed4...41a
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #34 Skrevet 10. november 2013 Jeg vokste opp på 90-tallet og brukte heller ikke ull. Snakket med mamma om det for ikke så lenge siden og hun sa at hovedgrunnen var at det var så dyrt. Ingen andre i bhgen som brukte det heller. Vi hadde pologenser og strømpebukse hele gjengen. I dag bruker jeg selv ull og barne bruker ull. Jeg syns ull er gull Anonymous poster hash: 9403a...b44
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #35 Skrevet 10. november 2013 Var ikke vanlig med ullundertøy når jeg vokste opp, så dette er en ny greie her også. Men ull er jo bare helt fantastisk! Anonymous poster hash: 70dee...bdc
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #37 Skrevet 10. november 2013 det er fantastisk mye varmere med ull, ingen tvil lm det!! men er enig med deg, det er et hysteri. livet trenger ikke være helt optimalt hele veien. Anonymous poster hash: 488a5...7ca
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #38 Skrevet 10. november 2013 Jeg kan til dels være enig i at det er litt ullhysteri. Jeg vet om enkelte barn som tåler ull dårlig, og foreldrene klarer å kle dem også slik at de ikke fryser. Det går faktisk bra å bruke ull som lag nummer to (så ikke ungene får det rett på huden), og bomull (eller kanskje helst superundertøy) under. Veldig mange argumenterer med at ull er bra hvis man blir våt, vel, mine barn i barnehagealder svetter lite, og argumentet rimer ikke helt når "alle" her inne er opptatt av at vinterdressen må være helt vanntett - er den det, skal jo ikke barna bli våte på ulltøyet. Men - jeg bruker ullundertøy og ungene mine bruker det. Da føler jeg meg trygg på at de er gode og varme og har det mykt og behagelig. Ullundertøyet deres er faktisk bedre enn strømpebuksene og pologenserne i bomull som jeg brukte da jeg var liten. Og selv om vi som vokste opp på 80-90-tallet klarte oss bra uten ullundertøy, vil jeg bestemt si at vi generelt frøs mer enn dagens barn gjør. Ull, bedre tekstiler i ytterklær og gode, vanntette gore tex sko gjør at barna våre er varmere og tørrere enn vi var, heldigvis. Jeg tror likevel ikke vi var mer syke enn dagens barn er, men dagens barn koser seg nok mer og lenger ute enn vi gjorde. Anonymous poster hash: e1fc4...497
mamma_til_gutt Skrevet 10. november 2013 #39 Skrevet 10. november 2013 Jeg bruker ull på ungen fordi han da slipper å ha så tykk bekledning. Supersmart! Lag på lag er ikke så komfortabelt for aktive små, tror jeg.
Vicky Pollard Skrevet 10. november 2013 #40 Skrevet 10. november 2013 Har masse ull til ungene og meg selv. Det er mye vått vær her, og ungene er høyt og lavt og blir gjerne våte når de er ute. Da duger ikke bomull.
Denunge Skrevet 10. november 2013 #41 Skrevet 10. november 2013 Oppvokst på midten av 90 tallet og har brukt ull hele tiden. Samboeren min som er oppvokst samme tid brukte aldri ull. Nå derimot sverger han til gode ullklær da han blir varmere og ulla transporterer evt svette og vann etter snø eller regn bort fra kroppen og holder deg varm uansett. Jeg syns bomull og fleece er ubehagelig og ekkelt på vinterstid når man fort blir våt og kald. Den gjør deg bare kaldere ettersom det ikke transporterer bort fuktighet.
Jippipippi Skrevet 10. november 2013 #42 Skrevet 10. november 2013 Ull betyr mindre klær og det gjør det lettere for barna å bevege seg. Veldig greit for de minste. Mine bruker mye ull, faktisk mer og mer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå