Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #1 Skrevet 10. november 2013 Jeg er født og oppvokst i Sverige og har aldri brukt ullundertøy i oppveksten. Det er en norsk greie som jeg aldri har forstått meg på... Og ja, det kunne være 20 kuldegrader der jeg vokste opp, Min datter er syv år nå og har klart seg med ett sett ull pr sesong, som hun kun har brukt på utedager der de har vært ute hele dagen. Ellers har hun alltid hatt vanlige klær under dressen, i tillegg til fleece eller ull som 2. lag. Fatter ikke hvorfor man i Norge MÅ ha ull innerst? Og bruke masse penger på dette ullundertøyet... Anonymous poster hash: 8b8de...808
☆☆☆ Skrevet 10. november 2013 #2 Skrevet 10. november 2013 Det kostar vel ikkje særlig meir enn andre klede? Sjølv likar eg ull, og det ser ungen ut til å gjere også. Kva andre måtte finne på å kle seg i bryr meg lite.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #3 Skrevet 10. november 2013 Ull har mange fantastiske egenskaper, så jeg skjønner godt at de som tåler ull liker å bruke det. Men ull er ikke et must for å ha det gøy ute, vi som ikke tåler ull kan også ha det fint ute om vinteren uten å fryse eller bli kalde. Vi bruker superundertøy på de kaldeste dagene eller når vi skal være lenge ute, ellers klarer vi oss fint med bomull også... Hilsen atopiker med tre atopiske barn, alle allergiske mot ull. Anonymous poster hash: fde6d...416
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #4 Skrevet 10. november 2013 Det er kanskje en ny greie? Jeg er vokst opp i Finnmark på 80- og 90- tallet og mamma brukte aldri ull innerst til oss barna. Ullgensere og bukser ble derimot brukt utenpå undertøyet. Jeg har arvet noe av disse ullklærne og de er kjempefine. MÅ man bruke ull innerst? Hva skjer dersom man bruker vanlig bomull under ullklærne? De varmer jo uansett veldig godt. Jeg tror ikke jeg kommer til å være så hysterisk på dette når lillegullet kommer! Anonymous poster hash: 24553...24f
Gjest Frøken Regine Skrevet 10. november 2013 #5 Skrevet 10. november 2013 Ingen som MÅ bruke ull. Heller ingen som MÅ klage på at andre bruker ull. Bruk hva du vil av klær. Det gjør jeg og det fungerer helt fint.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #6 Skrevet 10. november 2013 Det er kanskje en ny greie? Jeg er vokst opp i Finnmark på 80- og 90- tallet og mamma brukte aldri ull innerst til oss barna. Ullgensere og bukser ble derimot brukt utenpå undertøyet. Jeg har arvet noe av disse ullklærne og de er kjempefine. MÅ man bruke ull innerst? Hva skjer dersom man bruker vanlig bomull under ullklærne? De varmer jo uansett veldig godt. Jeg tror ikke jeg kommer til å være så hysterisk på dette når lillegullet kommer! Anonymous poster hash: 24553...24f Jeg vokste også opp i Finnmark, men på 70-tallet. Vi hadde tunge Bevernylondresser, men alltid ull under. Ull på kroppen og kartanka i skoene. Anonymous poster hash: d04a9...716
Ugl@ ruger... Skrevet 10. november 2013 #7 Skrevet 10. november 2013 Det er kanskje en ny greie? Jeg er vokst opp i Finnmark på 80- og 90- tallet og mamma brukte aldri ull innerst til oss barna. Ullgensere og bukser ble derimot brukt utenpå undertøyet. Jeg har arvet noe av disse ullklærne og de er kjempefine. MÅ man bruke ull innerst? Hva skjer dersom man bruker vanlig bomull under ullklærne? De varmer jo uansett veldig godt. Jeg tror ikke jeg kommer til å være så hysterisk på dette når lillegullet kommer! Anonymous poster hash: 24553...24f På 70 og 80 tallet hadde de ikke ullundertøy som det var mulig å ha på seg uten at man holdt på å klø seg ihjel ;-)
Edelweis Skrevet 10. november 2013 #8 Skrevet 10. november 2013 jeg har vokst opp på 80-90 tallet, og vi har ikke brukt ullundertøy. vi brukte bomullsstrømpebukser. så hadde vi hjemmestrikka ullgenser og bukse under HH dressen. ullsokker i cherroxer. men nå har det blitt mye mer av dette ullundertøyet og jeg synes det er deilig å gå med, derfor kjøper jeg også dette til barna. de har en 5 sett hver som de bytter på! =)
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #9 Skrevet 10. november 2013 Jeg synes ullundertøy er kjempedeilig og bruker gjerne ulltrøye eller ullsinglet innerst hele høsten/vinteren/våren. Ungene går også i trøye og stillongs. Fordelen med ull innerst er at man ikke blir kald om man blir svett/våt, det blir man av bomull. Hadde ikke ullundertøy da jeg var lita, husker jeg hadde pologenser og strømpebukse av bomull, og det ble iskaldt etter å ha lekt en stund i akebakken. Anonymous poster hash: 183f3...0f1
❤lille stjerne❤ Skrevet 10. november 2013 #10 Skrevet 10. november 2013 Det var ikke ullundertøy her heller i min oppvekst, men nå finnes drt og for de som ikke er allergisk mot ull rett på kroppen er det gode plagg som isolerer, varmer og transporterer fuktighet. Selvfølgelig klarer barn seg uten ull også, men etter at jeg begynte å bruke ull pår selv har jeg merket forskjellen.
Serepta Skrevet 10. november 2013 #11 Skrevet 10. november 2013 I min oppvekst hadde vi heller ikke ullundertøy slik vi har i dag. Det var strømpebukser i en blanding av nylon og bomull med riller på. Disse fantes i rød eller marinefager. Vottene var polvotter med tettyfor som var myke den første dagen, deretter klumpete, kalde og våte. Jeg husker ihvertfall at jeg frøs en del som barn, og siden det har skjedd en fantastisk utvikling på ullfronten ser jeg ingen grunn til at ungene mine ikke skal gå med det som er varmest og best. Jeg bruker selv mye ull om vinteren, og kjenner en enorm forskjell fra å ha "vanlige" klær under jakka kontra ull.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #12 Skrevet 10. november 2013 gutten min er så himla aktiv ute i barnehagen,at han blir svett og klam.når jeg har på ulltrøye innerst,slipper han å bli fuktig og kald.Har han på bomull innerst blir han fuktig og kald veldig fort. Ullundertøy er godt å ha på når man er mye ute i kaldt vær! Og vanlig ull som er hjemmestrikka er faktisk et must når det er vinter og kaldt ute! Anonymous poster hash: be388...584
Honningmelon Skrevet 10. november 2013 #13 Skrevet 10. november 2013 Jeg syns også til en viss grad det er litt hysteri rundt dette med at barna skal bruke ull. Jeg brukte aldri ull somliten selv, og kan aldri huske at jeg frøys. Min minste som går i bhg bruker alikevel en del ull. Jeg syns det virker lunere når det er kaldt. Også kjennes det ikke så godt på ulla om man blir våt. Og de er mye ute i bhg. Mellomste bruker litt ull. Og eldste vil ikke bruke ull. De går på skolen, så de får bestemme selv. De klarer seg fint uten ull og klager aldri på at de fryser.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #14 Skrevet 10. november 2013 Jeg vokste som mange andre opp uten å bruke ullundertøy annet enn på ekstremt kalde dager. Det ullundertøyet som fantes kødde ekstremt. Det gjør det ikke lengre. Da unner jeg barna mine klær som er gode nok til at de slipper å fryse så mye som jeg gjorde om vinteren. Anonymous poster hash: 51bcd...a83
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #15 Skrevet 10. november 2013 Jeg synes ullundertøy er kjempedeilig og bruker gjerne ulltrøye eller ullsinglet innerst hele høsten/vinteren/våren. Ungene går også i trøye og stillongs. Fordelen med ull innerst er at man ikke blir kald om man blir svett/våt, det blir man av bomull. Hadde ikke ullundertøy da jeg var lita, husker jeg hadde pologenser og strømpebukse av bomull, og det ble iskaldt etter å ha lekt en stund i akebakken. Anonymous poster hash: 183f3...0f1 Minnes med gru, trange poloer og stramme strømpebukser. Med tykke ullgensere og ullbukser utenpå Prøver derfor å kle mine barn i komfortabelt ullundertøy. Positivt at utviklingen har gått rett vei når det gjelder barneklær. Nå er klærne både pene og behagelige. Anonymous poster hash: 8f4ad...3c8
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #16 Skrevet 10. november 2013 Jeg brukte heller aldri ullundertøy da jeg var ung. Vinterdressen var ofte i bomull og vatt. Det gikk bra. Men jeg merker at ullundertøy er bedre på kalde og våte dager. Det gir en bedre varme om man blir våt. Men sålenge det er tørt og man har på seg gode skallklær så går det fint uten bomull også. Men våt bomull er iskald og tørker seent Anonymous poster hash: ecc6a...c79
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #17 Skrevet 10. november 2013 En gang jeg var på tur med en gjeng andre unger holdt jeg på å fryse føttene av meg. VI skulle overnatte i lavo(rundt påsketider). Jeg fikk aldri varmen i meg iløpet av natta og fikk ikke sove. Var så kald på beina som jeg aldri har vært. Det var ikke de andre. Hvorfor?? Jo fordi jeg var den eneste med bomullssokker. De andre hadde ull. Jeg ahr kjøpt mye ulvangsokker de siste årene, men de er ikke så gode som ekte ull-lester. Ull-lester rett på barfot er det ALLER beste for å holde føttene varme. Anonymous poster hash: ecc6a...c79
Hjertefru Skrevet 10. november 2013 #18 Skrevet 10. november 2013 Mulig det er litt hysteri rundt ull, ingen som er nødt til å ha ull innerst. Vokst opp selv uten ullundertøy... Men utrolig behagelig og praktisk med ulltøy. Den eldre generasjonen er jo helt kronisk, min mor er over 80 og eier ikke et ullplagg. Sitter heller og fryser i tynnstrømpebukse og polyesterbukse ( med strikk) . Så tror det har litt med generasjoner å gjøre. ullundertøy er absolutt et fremskritt
hilde og gutta Skrevet 10. november 2013 #19 Skrevet 10. november 2013 Bor i sverige, men jeg er norsk. Og i min sönns barnehage er det bare han som bruker ull. De andre bruker lager på lager. Og de blir ikke kalde. Er endel fleec. Svenskene som jeg har prstet med synes nordmenn er litt merkelige som bruker så mye ull.
Hjertefru Skrevet 10. november 2013 #20 Skrevet 10. november 2013 For ikke lenge siden leste jeg om tre personer som frøs i hjel på fjelltur i fylket mitt. Dette var på 60-tallet. Det var sommer, og alle tre ble innhentet av folk som prøvde å hjelpe dem. Likevel frøs de i hjel. Ullklær eller ikke, vi har mye bedre klær enn den gangen - og skikkelige klær kan redde liv i ekstreme situasjoner. Ullklær kan kjøpes relativt rimeli(Pierre Robert) og trenger vel strengt tatt ikke mer enn to sett pr barn da ull ikke behøver/ skal vaskes så ofte.
Fruen i huset Skrevet 10. november 2013 #21 Skrevet 10. november 2013 Jeg brukte ikke ull som liten, men husker bestemor var opptatt av ull. Kler selv barna i ull fordi det er mykt og deilig og har fantastiske egenskaper.
PRobert Skrevet 10. november 2013 #22 Skrevet 10. november 2013 Har fire sett, og det er mer enn nok. Som regel kan det luftes og brukes to dager på rad med mindre de har vært på tur.
Elsker livet Skrevet 10. november 2013 #23 Skrevet 10. november 2013 Jeg syns også at dette med ull tar litt vel av. Det er ikke et must, klarer meg helt fint uten selv om det er kalde vintere her. Jeg har tilgode å finne ull jeg ikke syns klør. Tar jeg på meg ull har jeg lyst å sitte helt i ro. Jeg har barn som er varme av seg og blir veldig klamme om de går med tynt ullundertøy inne, men det fungerer fint av og til utendørs. Jeg har også barn som elsker ull, men det kan f.eks ikke være ull fra nøstebarn eller annen ull med grovere fibre. Det klør litt. Mannen elsker også ull og forstår ikke hva som er problemet. Han kan ha hva som helst inntil huden så lenge det er naturstoff. Syntetiske stoff liker han ikke som f.eks fleece. Den største revolusjonen fra jeg var liten må være det vanntette og pustende yttertøyet og skoene vi har nå. Tenker med skrekk på at jeg alltid frøs gjennom hele skoledagen fordi jeg var gjennomvåt både på føtter og kroppen etter å ha lekt i tung snø. Skulle ting være vanntett den gangen var det snakk om kle seg i tykk plast; oljehyre og gummistøvler.
bobbelfru Skrevet 10. november 2013 #24 Skrevet 10. november 2013 Det er kanskje en ny greie? Jeg er vokst opp i Finnmark på 80- og 90- tallet og mamma brukte aldri ull innerst til oss barna. Ullgensere og bukser ble derimot brukt utenpå undertøyet. Jeg har arvet noe av disse ullklærne og de er kjempefine. MÅ man bruke ull innerst? Hva skjer dersom man bruker vanlig bomull under ullklærne? De varmer jo uansett veldig godt. Jeg tror ikke jeg kommer til å være så hysterisk på dette når lillegullet kommer! Anonymous poster hash: 24553...24f Samme erfaring som deg, oppvokst i Oslo men foreldre fra Finnmark. Jeg er sånn passe hysterisk nå som frøkna er blitt 5
Gjest Hercule Poirot Skrevet 10. november 2013 #25 Skrevet 10. november 2013 Siden jeg var veldig mye ute og frøs masse som liten selv, så unner jeg mine egne barn å slippe å fryse. De er minst like mye ute som jeg var. Her finner ungene selv fram ullundertøy når det blir kjølig på høsten og det er nesten en kamp for å få stillongsen av igjen på våren. Dagens ullundertøy klør ikke i nevneverdig grad, og ull har så mange gode egenskaper at jeg ikke ser hva som kan være et like godt alternativ. I min barndom brukte vi bomullsstrømpebukse og -trøye. Det ble jo iskaldt så fort man ble bittelitt svett. Fysj, så mye jeg frøs!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå