Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #1 Skrevet 10. november 2013 Lyden er på vei ut av språket vårt. Hvorfor er dere så hysteriske ang det? Språket er, og vil alltid være i endring! Anonymous poster hash: 0dacb...d98
valkyrien Skrevet 10. november 2013 #2 Skrevet 10. november 2013 Fordi folk høres ut som idioter når de ikke snakker riktig.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 10. november 2013 #3 Skrevet 10. november 2013 Blant annet fordi jeg ikke klarer å ta en som sier schøttkaker og schøkken schikkelig på alvor. Det er ikke direkte skadelig for det norske språket om vi gjør det vi kan for å bremse denne utviklingen.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #4 Skrevet 10. november 2013 Trist å lese at de med "talefeil" faktisk blir sett ned på. Da både mannen min, og en av døtrene mine bruker sj- isteden for kj. DET er respektløst det. Anonymous poster hash: c389a...36f
♥Nemi♥ Skrevet 10. november 2013 #5 Skrevet 10. november 2013 Trist å lese at de med "talefeil" faktisk blir sett ned på. Da både mannen min, og en av døtrene mine bruker sj- isteden for kj. DET er respektløst det. Anonymous poster hash: c389a...36f Men nå handler det jo ikke om de få prosentene som ikke kan lyden!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #6 Skrevet 10. november 2013 En ting å ha en feil man ikke kan gjøre noe med. Noe annet med folk som ikke vet bedre. Synes det er grusomt å høre på. Høres ut som en sløv tenåring... Anonymous poster hash: a0527...fd4
CaptainHindsight Skrevet 10. november 2013 #7 Skrevet 10. november 2013 Tanken på å la en talefeil ta over språket er en trist tanke.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #8 Skrevet 10. november 2013 Fordi det høres ut som man er mindre smart når man snakker feil? Det skriver kj og skal uttales slik, er svært få ord som staves sch, og hvorfor man da ikke gidder å rette på ungene når de snakker feil er litt tragisk. Tenk hvor mye vanskeligere disse får det når de skal lære å skrive? Anonymous poster hash: 41d62...b70
Gjest cd0da Skrevet 10. november 2013 #9 Skrevet 10. november 2013 Det er faktisk ikke alle som får det til uansett hvor mye de prøver. Akkurat som med R. Ikke alle klarer å si det heller
hysterika Skrevet 10. november 2013 #10 Skrevet 10. november 2013 Herlighet så mange tåpelige svar, språket endrer seg hele tiden, det er vel ikke så mange av dere som går rundt og snakker norrønt og bøyer substantiv i fire kasus? Selv om det var riktig, faktisk det eneste riktige før.
☆☆☆ Skrevet 10. november 2013 #11 Skrevet 10. november 2013 Det er faktisk ikke alle som får det til uansett hvor mye de prøver. Akkurat som med R. Ikke alle klarer å si det hellerDei som ikkje kan "r" flyttar til Bergen og glir inn i befolkninga der Det er vel ikkje ein og anna med talefeil som irriterar, men den generelle tendensen. Eg har ikkje høyrt at motorikken i munn/kjeveområdet generelt er blitt dårlegare dei seinare åra, likevel er kj-lyden på vikande front. Uansett: Ei lita sak. Eg innrømmer glatt fordommar mot folk som pratar slik, men det utgjer nok ikkje eit problem hverken for meg eller språkforsøplaren. Eg kan fint kome over dette når eg finn grunn til det. På samme måte som vikingbefolkinga kom over at kj-lyden kom inn i språket i utgangspunktet.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #12 Skrevet 10. november 2013 Herlighet så mange tåpelige svar, språket endrer seg hele tiden, det er vel ikke så mange av dere som går rundt og snakker norrønt og bøyer substantiv i fire kasus? Selv om det var riktig, faktisk det eneste riktige før. Kan ikke sammenlignes. Anonymous poster hash: 665fa...e1b
Siamese Hellhound Skrevet 10. november 2013 #13 Skrevet 10. november 2013 Men skjære deg, det er ingen som er hysteriske. Kanskje vi bare skjeder oss? Klapp barna dine på skinnet og gi dem en skjeks. Man kan jo få skink i nakken og havne hos skiropraktor av mindre, det er ikke til å skimse av. Kanskje man ikke får på seg skjolen sin en gang. Og da får man ikke skjørt til skinoen, og da får man kanskje ikke en gang skyss av en skjekk mann.
Musemorbr / Skrevet 10. november 2013 #14 Skrevet 10. november 2013 Jeg liker det virkelig ikke, for jeg prøver å ikke ha teite fordommer, men det har jeg. Jeg synes også det høres useriøst ut, og jeg vet at veldig mange andre også tenker sånn. Jeg hadde aldri latt barna mine sette seg i en posisjon der de ble sett ned på fordi de valgte å høres dum ut. For det er et valg. Jeg har aldri møtt et eneste menneske her i området som slurvesnakker sånn, men på ferie i Oslo gjorde sikkert en av ti det. De fremsto som mindre smarte. Enda godt for slurvesnakkerene at jeg ikke står ansvarlig for å ansette noen, for av to likestillte ville jeg alltid ha valgt den som klarte noe så enkelt som å si kj. Den andre ville jeg avfeie som sløv, likegyldig, og dermed mindre egnet til det aller meste, selv telefonsalg. Jeg hadde neppe selv latt meg overtale til å schøpe noe av en slurvesnakker. Jeg er ikke stolt av det, men jeg er ærlig om at det er sånn.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #15 Skrevet 10. november 2013 Og det høres ut som verden går under. Anonymous poster hash: 7d166...7de
Honningmelon Skrevet 10. november 2013 #16 Skrevet 10. november 2013 Jeg er hysterisk når det gjelder kj-lyden. Det styggeste jeg hører er unger som sier schøtt osv. Min mellomste har tendenser innimellom, og jeg retter på henne hver gang. Mine unger skal ikke gå rundt å si schøttkaker.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #17 Skrevet 10. november 2013 I en ansettelsesprosess på jobben, ble jeg en gang tatt inn som nye øyne, da det sto mellom ti kandidater som begge var likt kvalifisert. Den ene slurvet med språket, det var schøtt og schino på høyt plan. Valgte selvfølgelig den som snakket skikkelig, flaut for bedriften med folk som ikke gidder snakke riktig. Anonymous poster hash: 019ce...ab8
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #18 Skrevet 10. november 2013 I en ansettelsesprosess på jobben, ble jeg en gang tatt inn som nye øyne, da det sto mellom ti kandidater som begge var likt kvalifisert. Den ene slurvet med språket, det var schøtt og schino på høyt plan. Valgte selvfølgelig den som snakket skikkelig, flaut for bedriften med folk som ikke gidder snakke riktig. Anonymous poster hash: 019ce...ab8 To selvfølgelig, ikke ti Anonymous poster hash: 019ce...ab8
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #19 Skrevet 10. november 2013 For at det rett og slett er latskap og ikke lære seg å si det rette. At utlendinger ikke klarer det respekterer jeg men NORSKE nordmenn bør faktisk klare det, Det handler om respekt for det Norske språket. Anonymous poster hash: f2c30...9c1
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #20 Skrevet 10. november 2013 Fordi jeg ikke vil at ungene mine skal snakke pakkistanernorsk. Det høres mindre intelligent ut. Anonymous poster hash: 00668...2e7
Magia Skrevet 10. november 2013 #21 Skrevet 10. november 2013 Det var en eller annen som en gang sa: "Tenk så oppgitte vikingmødrene var når barna begynte å si "kjirke" i stedet for kirke". Syns det er en fin sammenligning. Språket utvikler seg - deal with it! Det har ingenting med slurving eller sløvhet å gjøre heller. Med det sagt så irriterer jeg meg i mitt stille sinn jeg også, men jeg tar meg selv i det og prøver å unngå å la det farge synet mitt på den personen.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #22 Skrevet 10. november 2013 Fordi det høres sløvt ut, derfor. Anonymous poster hash: 5082a...73d
hysterika Skrevet 10. november 2013 #23 Skrevet 10. november 2013 Herlighet så mange tåpelige svar, språket endrer seg hele tiden, det er vel ikke så mange av dere som går rundt og snakker norrønt og bøyer substantiv i fire kasus? Selv om det var riktig, faktisk det eneste riktige før. Kan ikke sammenlignes. Anonymous poster hash: 665fa...e1b Og hvorfor kan det ikke sammenlignes? Det var faktisk en MYE større degenerering av språket av folk sluttet å bøye substantiver og pronomen riktig, at endelsene som skulle vise om et substantiv var subjekt, direkte objekt eller indirekte objekt i setningen forsvant. Da kunne man faktisk ikke vite hvem som gjorde hva mot hvem lenger!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #24 Skrevet 10. november 2013 Har en venninne som skulle undervise 3.klasse i nærings-skjeden. Det synes jeg er ille. Liker ikke at den er på tur ut av språket. Det er sløvhet fra foreldrene som ikke gidder lære ungene å snakke ordentlig. Anonymous poster hash: 75460...f83
prekæs Skrevet 10. november 2013 #25 Skrevet 10. november 2013 Ikke hysterisk men lærer ungen å snakke rent, så får det bli opp til andre å være med på å utvikle språket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå