Gå til innhold

Gjestfrihet når gjesten er et barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I nabolaget her fyker ungene på besøk til hverandre stadig vekk og jeg har for lengst innsett at folk er forskjellige når det gjelder servering til gjester som ikke er voksne. Har opplevd at ungene kommer hjem for å få noe å drikke fordi mamma'n til Ole sa jeg måtte dra hjem hvis jeg ville ha noe. Her serveres nesten alltid de som er til stede når maten gjøres i stand. Synes det er greit at folk er forskjellige, men lurer på hvorfor det er så greit å ikke gi små gjester noe som helst. Man gjør da ikke det med store gjester?

I dag var et av barna invitert med hjem til en klassekamerat. Stor var derfor min overraskelse da ungen kom hjem skrubbsulten kl 18. De hadde vært hos kameraten siden kl 14 uten å få noe mat i det hele tatt. Det er da virkelig litt rart?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig rart! Og smålig å ikke gi barna drikke! Forstår ikke hva som er galt med folk.

Anonymous poster hash: b5a8f...6ed
Skrevet

Med det hysteriet som hersker når det gjelder kosthold nå til dags, så hadde ikke jeg turt å servere noe annet enn vann til nabobarn som kom innom. Av frykt for å bli kjeftet huden full av foreldrene fordi barna har fått feil mat/drikke. :P

Avtalte besøk som varer såpass lenge er imidlertid noe annet, da hadde jeg regnet med det var underforstått at det ble servert middag, og at jeg hadde fått beskjed hvis det var noe spesielt barnet ikke skulle ha... Så ja, det synes jeg var litt rart.

Anonymous poster hash: fc12b...8a3
Skrevet

Hvis nabobarna vil ha noe å drikke, får de jo vann/melk. Er det noen barn innom mens vi spiser, inviterer vi de til å spise sammen med oss (hvis vi har nok). Men en gang en nabojente var her og ventet på at jeg skulle komme fra sykehuset med ny baby, hadde hun sagt til mannen min at hun var sulten, og om han kunne lage litt pasta til henne.... Da sa han nei....  :fnise: Hun er 7 år.

Skrevet

Jeg ville servert vann å drikke til et barn på besøk, planlagt eller ikke. Middag til besøk som ikke er planlagt, ville jeg vurdert å servere hvis vi hadde nok. Det å be barn på besøk etter skolen uten å servere middag, syns jeg er rart. Vi har hatt "fullt hus" hos oss i dag og alle dro hjem, mette etter å ha spist middag.

Anonymous poster hash: c3e50...b82
Skrevet (endret)

Ja, det er veldig rart han kom hjem sulten etter såpass lang tid! Kunne aldri falt meg inn å ikke tilby noe, enten det skulle dreie seg om voksne eller barn. Er det noen som stikker innom en halvtime e.l. ser en jo an litt, resser ikke på med mat og drikke i all slags situasjoner :) MEN å si at barn (eller voksne!) må gå hjem for å få seg noe å drikke er ikke bare rart me uhøflig vil jeg si..... Bra folk er forskellig som du sier, det gjelder vel høflighet også.. :)

Endret av trintra
Skrevet

* presser på med mat og........ skulle det stå

OG med og ikke me

OG forskjellig.

Kan være litt nazi på rettskrivingen, følte behovet for å rette på meg selv her.. :D

Skrevet

Her er en viss logikk. Har noen små som er her ganske ofte og som ikke får lov av foreldrene å spise borte, der blir det heller ikke tilbudt noe hvis mine er der.

Og så er det små gjester som spør om "Hva skal dere ha til middag?" når de kommer kl 10 på formiddagen :D

Skrevet

Hos oss får alle som er tørste vann. Det ser jeg på som en selvfølge.

Og om vi inviterer noen av barnas venner hjem etter skolen, er det en selvfølge at de får mat.

Når det gjelder nabobarn som tilfeldigvis er innom, er det litt forskjellig. Er det kun ett barn her når vi skal spise, så tilbyr vi som regel dette barnet også mat.

Er de flere, sender vi de hjem om de blir sultne.

Skrevet

Vi har unger innom her nesten hver dag, så det serveres ikke middag nei. Men selvfølgelig, om de er her lenge og vi skal spise ett eller annet så spør jeg alltid om de vil spise med oss. Har dessuten alltid en skål frukt stående, den er det alltid lov å forsyne seg av.

Anonymous poster hash: 57f92...473

Skrevet

Ja folk er virkelig forskjellige der. Husker det så godt fra jeg var liten, hvor forskjellig stemning det var i de ulike hjemmene! Hos en familie, som hadde lite penger og mange barn var det alltid "du må jo også spise! Finn en stol til (meg)" selv om det alltid var FULLT rundt kjøkkenbordet, og jeg forsynte meg alltid godt, matglad som jeg var. Vi kunne alltid spørre om mat, kjeks osv., noen ganger fikk vi ett ja og andre ganger "nei, vi har ikke" eller "nei, vi må spare isen til helga." Det var veldig koselig å være der, og helt greit for oss med ett vennlig nei. 

Hos en annen venninne, som hadde 2 barn og kjempestort hus var det ikke snakk om annet enn å vente på rommet til hun hadde spist, og vann turte jeg ikke spørre om, siden kjøkkenet lå i andre etasje og det var så tydelig at det voksne ville ha fred, enda det ikke ble åpent sagt.. Det var nesten litt skummelt å være der.

Når jeg får så store barn skal jeg definitivt behandle vennene mer som nr. 1, det er gode minner for meg som var enebarn og litt ensom. :)

Anonymous poster hash: bc3d4...27f
Skrevet

Hos oss gjør vi det slik at planlagte besøk alltid får mat, selvfølgelig. Men unger som bare stikker innom får ikke alltid tilbudet, nei. Da må de i så fall ringe hjem og spørre de voksne hjemme om det er greit. Jeg synes ikke alltid det er greit at mine unger stikker ut en liten tur rett før middag, og så kommer hjem og er mette fordi de har fått seg middag hos naboen.

Tørste barn tilbys vann å drikke. Det er en selvfølge.

Når det er sagt, har jeg opplevd mye rart på det området der selv. Det verste var den gangen jeg hentet eldste etter overnatting hos en klassekamerat, og det viste seg at h*n ike hadde fått mat. Mitt barn hadde altså ikke spist siden skolematen dagen før... Det ble ikke mange flere overnattingsbesøk i det hjemmet, for å si det sånn!

Skrevet

Ekstremt rart..... ;O sjokkerende faktisk. Man serverer vel noe godt om ikke hvertfall brødskiver/middag og selvsagt setter frem en mugge med vann/saft eller det man har. Ungene til de som bor der skal vel gjerne ha mat og da er det jo helt sykt og ikke spørre om barnas gjester også er sulten og vil ha noe.

Nei fyda.. nå er småen her straks 4 og har ikke så mye besøk. Men jeg skal nå servere det ungen min får, minimum liksom. . ;-)

Skrevet

Når det er sagt, har jeg opplevd mye rart på det området der selv. Det verste var den gangen jeg hentet eldste etter overnatting hos en klassekamerat, og det viste seg at h*n ike hadde fått mat. Mitt barn hadde altså ikke spist siden skolematen dagen før... Det ble ikke mange flere overnattingsbesøk i det hjemmet, for å si det sånn!

:o

Er det mulig??

Anonymous poster hash: b5a8f...6ed

Skrevet

Her får alle som er på besøk mat, for meg er det helt naturlig. Leker ungene i hagen når vi griller, serverer vi de som er der. Noen ganger også søsken til gjestene som titter over gjerdet når det lukter mat ;)

Det er sjelden vi ikke har nok mat til en eller to personer til, og skulle det være tilfellet spiser heller alle litt mindre porsjoner.

Fra min barndom er jeg vant til at vi løp inn og ut hos hverandre, og spiste hos dem som hadde den beste middagen den dagen :)

Skrevet

Nabobarna her får ikke alltid mat nei. Det er spesielt en nabojente som alltid vil ha mat. Hver gang hun kommer prater hun om at hun ikke har spist siden lunsj på skolen etc. Ofte blir hun tilbudt middag eller knekkebrød, men iblant ber jeg henne spise hjemme altså.

Barn som kommer litt lengre veis fra får mat, men ikke alltid middag. Barn som det er planlagt at kommer, får full pakke. Vi er tre småspiste i familien og det er ikke alltid nok til gjester siden jeg gjerne har akkurat med mat for oss.

Skrevet

Vi spiser som regel ikke middag før 18.00. Det er omtrent da mannen kommer hjem. Ungenes venner får da ikke middag om de skal hjem før det, selv om de er invitert. De får tilbud om mat når de kommer fra skolen, brødskiver, frokostblanding eller noe annet de kan ordne selv, vann å drikke. Ellers ser jeg det som bare bra at de har rukket å bli skikkelig sultne før middag.

Anonymous poster hash: 89d38...9fb

Skrevet

Dette synes jeg er veldig rart. Når datteren min har med seg en venn fra klassen, så klart får hun mat her :-)

Skrevet

Det er utrolig sært.. Jeg skjønner ikke hvordan man tenker da altså! 

Skrevet

Her får alle drikke.

Ofte er det planlagt at barna har med seg noen hjem, og da får de full oppvartning med middag, frukt osv og alt barna mine får.

Nabobarn som stikker innom uplanlagt ofte, får sjelden mat, men alltid drikke. Ofte også frukt som mellom måltid. Når vi skal spise, sier jeg fra litt før tiden at de må dra når vi skal spise. Hadde jeg ikke satt de grensene hadde de bodd her og jeg hadde fått flere i kosten.

Anonymous poster hash: 43404...1f7

Skrevet

Når man inviterer barn hjem så gir man de selvsagt mat og drikke.

Når nabogutten kommer på besøk er det derimot naturlig for meg å sende han hjem om han kommer og er sulten (og mine barn ikke skal spise) eller om vi skal spise middag.

er han tørst får han derimot selvfølgelig vann å drikke.

leker de over lengre tid hender det jeg serverer isvann/saft og litt frukt.

En is om det er sommer kan nok også bli gitt.

Min datter får samme behandling hos de

Anonymous poster hash: d7a72...c48
Skrevet

Ja folk er virkelig forskjellige der. Husker det så godt fra jeg var liten, hvor forskjellig stemning det var i de ulike hjemmene! Hos en familie, som hadde lite penger og mange barn var det alltid "du må jo også spise! Finn en stol til (meg)" selv om det alltid var FULLT rundt kjøkkenbordet, og jeg forsynte meg alltid godt, matglad som jeg var. Vi kunne alltid spørre om mat, kjeks osv., noen ganger fikk vi ett ja og andre ganger "nei, vi har ikke" eller "nei, vi må spare isen til helga." Det var veldig koselig å være der, og helt greit for oss med ett vennlig nei.

Hos en annen venninne, som hadde 2 barn og kjempestort hus var det ikke snakk om annet enn å vente på rommet til hun hadde spist, og vann turte jeg ikke spørre om, siden kjøkkenet lå i andre etasje og det var så tydelig at det voksne ville ha fred, enda det ikke ble åpent sagt.. Det var nesten litt skummelt å være der.

Når jeg får så store barn skal jeg definitivt behandle vennene mer som nr. 1, det er gode minner for meg som var enebarn og litt ensom. :)

Anonymous poster hash: bc3d4...27f

Akkurat det der opplevde jeg også! Hadde ei venninne hvor de var fire varn og foreldrene hadde ikke mye penger å rutte med. Men de var jammen meg gjestfrie. Fikk alltid middag når jeg var på besøk, samt brødskiver o.l. jeg satt aldri å stura alene mens de spiste.

Men hos ei annen venninne som bodde i et stort flott hus og foreldrene hadde veldig god råd. Der måtte jeg alltid vente på rommet mens venninnen min spiste. Tror aldri jeg fikk så mye som et vannglass der. Det var stivt og altfor rent der. Fikk ikke lov å oppholde oss på andre steder enn rommet hennes eller lekerommet. Nei der var det jammen meg ukoselig.

Anonymous poster hash: 2cd07...719

Skrevet

Drikke får de uansett, mat avhenger av om de skal hjem til middag et gitt tidspunkt. Har barna feks med seg noen hjem da skolen så de selvsagt middag her hvis de skal være her utover ettermiddagen. Det går begge veier.

Skrevet

Her blir er foreløpig (2.klasse) alltid foreldrene involvert når avtaler om å være med hverandre hjem etter skolen blir gjort, og middag til den lille gjesten er da en selvsagt del av pakka. Aldri opplevd annet.

Hvorvidt nabobarn skal ha servering er diskutert her inne flere ganger. Mange har da påpekt at de ikke ønsker at barna skal spise så mye hos andre, for ikke å komme mette hjem til middag etc.. Altså er det kanskje greit å avklare med foreldrene først om barna spiser der, men jeg synes også det er hyggelig å servere små gjester mat (nå har ikke vi huset fullt hver dag, bor ikke slik til, men det hender det kommer uanmeldt nabobesøk) - og et glass vann eller saft må da være selvsagt.

Men - det er også folk her inne som har fortalt at de sender nabobarn hjem om de må på do - så det er lite som overrasker meg ved temaet nabobarn på besøk...

Anonymous poster hash: 236c3...f0b
Skrevet

Før fikk alle vennene til barna mat og drikke om de spurte. Var det tomt for brød fikk de knekkebrød eller annet.

Men så ble jenta vår større og større og vi ville bremse dette. Det ble et problem. De fikk is, kjeks, vafler og sjokolade hos naboene nesten hver dag etter middag..

Nå er det kun avtalt besøk som får mat. Og vi spiser middag nokså tidlig etter lekser, så det har ikke vært noe problem.

Jeg liker ikke at dattera mi kanskje spiser middag hjemme, så kjeks hos naboen og gjerne enda en middag senere hos en venn for å så få kvelds.

Jeg er gjerne kjip. Noen få kjeks, en is eller frukt kan de få her også. Men ikke i det de kommer inn døra.

Dette er skolebarn. De er sjelden på besøk uten avtale siden vi bor på et felt i utkanten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...