Gå til innhold

hva syns du om dette kjøkkenet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg må si jeg syns folk her inne er litt vel kritiske da....

det er jo du HI som vet best hvor god plass det blir rundt øya og jeg syns selfølgelig du kan ha både vitrineskap og profiler.

men jeg hadde ikke dratt vitrineskapene helt ned til benken.

kjøkkenet våres er på max 10m2 og vi har god plass altså og mer enn nok benkeplass.

veit du hvor god plass det er inn til kjøkkenet fra øya? altså cm?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, folk her inne er jammen meg kritiske, dumt å lage et innlegg når man nesten blir halshugget av brukerne.

Skrevet

Bygger dere nytt hus med bare 13 km2 kjøkken :o Hvor stort er huset totalt da? Jeg hadde nok gjort veldig mye for å få et større kjøkken.

Anonymous poster hash: ce257...8d9
Skrevet

Bygger dere nytt hus med bare 13 km2 kjøkken :o Hvor stort er huset totalt da? Jeg hadde nok gjort veldig mye for å få et større kjøkken. Anonymous poster hash: ce257...8d9

Ja vi bygger nytt hus. Vi kan bytte innredning inne, men ikke gjøre rom større osv... Vi bygger det ikke selv, slik at vi kan lage det hvordan vi vil. Vil ikke si noe mer, denne tråden handler ikke om hvor stort huset er, men om kjøkkenet.

Anonymous poster hash: dc084...86d

Skrevet

Bygger dere nytt hus med bare 13 km2 kjøkken :o Hvor stort er huset totalt da? Jeg hadde nok gjort veldig mye for å få et større kjøkken. Anonymous poster hash: ce257...8d9

Ja vi bygger nytt hus. Vi kan bytte innredning inne, men ikke gjøre rom større osv... Vi bygger det ikke selv, slik at vi kan lage det hvordan vi vil. Vil ikke si noe mer, denne tråden handler ikke om hvor stort huset er, men om kjøkkenet.

Ok. Jeg tenkte bare om det var mulig å ta litt av et tilstøtende rom. Men om det ikke er det, så går det helt fint å leve med et kjøkken på 13 km2 altså :P Jeg har gjort det nå i 18 år :)

Holder med dem som sier at kjøkkenet nok hadde blitt litt lettere og åpnere uten de vitrineskapene, selv om jeg skjønner at du syns de var fine. Med så liten plass må du nesten fokusere på lagringsplass, benkeplass og luft mellom benk og overskap.

Har du tenkt på at det blir veldig trangt med stekeovn/micro og kokeøyen? Du må vel nesten stå på siden for å få stekebrettet inn i ovnen, eller?

Anonymous poster hash: ce257...8d9

Skrevet

Da vi kjøpte vårt hus, var kjøkkenet 12 kvm og med kokeøy i midten. Vi kastet ut alt. Da tidligere eiere kom innom, kommenterte de at kjøkkenet var veldig mye større uten den øya og de lurte på hvorfor i all verden de hadde tenkt at det var en god idé.

Skrevet

Kjøkkenøy egner seg kun på større kjøkken, og jeg ville droppet den. Med mindre du ikke har andre steder å spise da.

Anonymous poster hash: 1383d...337
Skrevet

Da vi bygde nytt kjøkken, var "øy" det eneste jeg virkelig ønsket meg. Kjøkkenet vårt var litt større enn ditt. Heldigvis klarte kloke og erfarne kjøkkenmennesker å snakke meg fra øya, og jeg angrer ikke et sekund. Heller et funksjonelt kjøkken enn å presse inn øy for enhver pris. Mine foreldre har kjøkken på 25-30 kvadrat, med øy, og såpass stort kjøkken må man ha før øy er forsvarlig, synes jeg.

Anonymous poster hash: 1383d...337
Skrevet

Jeg ville fått kjøleskapet plassert sammen med høyskapene på venstre side- det er best å samle det "høye" på ett sted.  Da har du mulighet til å bygge ut en halvøy på høyre side, da får du ethjørneskap 90x90 først, så plass til et 60-skap med platetopp og enda ett 60-skap utenfor der igjen til oppbevaring.. Voila, så er kjøkkenet mye mer åpent og plassen mer smart utnyttet. Ville også droppa alt av skap ned til benk, og heller satt pris på benkeplass. "Ordninære" veggskap er også ok..! Kjøkkenet er slett ikke lite egentlig..

Jeg jobber med kjøkkenplalegging, det er min lidenskap, og hvert et kjøkken jeg selger, må være så smart som mulig. Hvilken kjøkkenprodusent er dette?

Anonymous poster hash: ed5af...938
Skrevet

Nå vet ikke jeg om jeg ser tegningen riktig, men det ser ut som arbeidstrekanten (kjøleskap, ovn/komfyr og vask) ikke er plassert praktisk mtp hvordan man arbeider å bruker ett kjøkken.

Stemmer det at de ligger i en rett linje på din tegning?

Skrevet

Posta lite fort.

Tenk over;

Når du skal vaske grønnsaker etc skal du bære de over fra kjøleskap til vask?

Skal du bruke øya til å spise på? Er det plass?

Om du baker/steker og behøver å bruke vasken skal du gå tvers over kjøkkenet?

Det samme om du forbereder mat med varer fra kjøleskapet og skyller/skreller i vasken. Visper etc.

Hvor er søppelet plassert?

Glass bør være ved vasken tilgjengeligheten på vann men det er langt fra kjøleskapet mtp melk/juice etc.

Tallerker også.

Kjeler ved komfyre, det samme med sleiver etc.

Tenk på hvordan du bruker og jobber i kjøkkenet.

Skrevet

Tror du kommer til å angre på kjøkkenøya, ser virkelig upraktisk ut å ha så lite benkplass rundt kokeplatene...

Anonymous poster hash: 50c20...98b

Skrevet

Vasken forran vinduet er lurt :-)

Anonymous poster hash: 6cd6b...a69

Skrevet

vil ha din ærlige mening.

jeg strever så mye med kjøkkenet, og nå er jeg endelig på riktig vei.

men jeg tror med dette her så blir det lite plass ved vasken, hva mener du?

Jeg syns det ser fint ut, bortsett fra disse vitrineskapene oppå benken. Ville byttet de ut med vanlige skap (videreført rekken). Usikker på om jeg ville hatt kokeplater på øy selv, men ser det er din drøm, så da bør du beholde det slik.

Anonymous poster hash: ab22b...204

Skrevet

vil ha din ærlige mening.

jeg strever så mye med kjøkkenet, og nå er jeg endelig på riktig vei.

men jeg tror med dette her så blir det lite plass ved vasken, hva mener du?

Jeg ville hatt innebygget kjøl/frys på veggen med de andre høye tingene og fyllt opp med skap til taket på hele den veggen. Ville flyttet koketoppen inn i hukken mellom vitrineskapene, og laget en halvøy i forlengelse av vasken (der du tenkte kjøleskap) isteden. Ville droppet barstoler, men hatt 2 vitrineskap og resten vanlige skap på utsiden av halvøya.

Det er alt for liten plass ved siden av koketoppen til å lage mat på en god måte, og med en slik løsning som jeg har foreslått, blir kjøkkenet praktisk, åpent og luftig. Tegn det, så er det enklere å visualisere. Det er noen drømmer man bør sette til side. Prøv å sett følelser til side og bruk fornuften!

Og lykke til! Hadde helt prestasjonsangst da jeg skulle ha nytt kjøkken og brukte mye tid på planløsning. Er veldig happy med layout'en i dag :)

Ta den tiden du trenger og tegn masse!

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg har hatt 2 uker til å bestemme meg for kjøkken og igår ble jeg ferdig, endelig.

Takk for gode råd og ha en fin dag alle! :)

Skrevet

det ble nok helt sikkert super fint uansett hvilken løsning du valgte! :)

godt vi ikke har samme smak og valg sier jeg bare for da hadde alle kjøkken i Norge vært klin like og for gudsskyld helt symetriske, optimale og funksjonelle! :P hehe

Skrevet

Syns det var kjempefint 
Hvilket tegneprogram har du brukt? :-)

Skrevet

Jeg ville fjernet alle overskapene.

Da ville du fått bedre benkeplass og et mindre "rotete" inntrykk av kjøkkenet

Skrevet

Skjønner godt at du strever med planløsningen her. Etter å ha grublet en stund, er mitt forslag å ha vinkelkjøkken fra kjøleskapet til vitrineskapet, lage en stor halvøy fra vinduet hvor vasken er, som inneholder vask, oppvaskmaskin og kokeplater. Samme bredde på øy, som på vindu. Om du velger denne løsningen, så står du mere fritt ang. valg av overskap i vinkeldelen. Sånn som jeg tenker det, så skal ikke vinkelen og øya henge sammen. Vanskelig å forklare, men håper du skjønner hva jeg mener :) Du får også plass til flere barkrakker. 

Anonymous poster hash: 7282d...a38
Skrevet

Hei!

Har ikke lest alle svarene, men her er mine kommentarer. Jeg har pusset opp 2 kjøkken før, begge var i "vanskelige" rom (mange dører, uvanloge mål og proporsjoner) og jeg lager MYE mat. Når vi pusset opp det første kjøkkenet, kom HTH-mannen med en veldig kul løsning, men utrolig upraktisk; var tydelig at han aldri lagde mat!

Det som slår meg, er at du egentlig har lite pass til å lage mat men denne løsningen, da eneste lengde med benk i full bredde er på venstre siden i kroken bort fra stekeovn og kjøleskap, langt unna vasken. Jeg ville hatet en slik løsning, det er veldig ubehagelig å jobbe i en krok på denne måten. Og jeg er enig med de som sier at øyen er for liten til å ha koketopp, det blir irriterende i lengden. Jeg ville hatt skap-vegg på venstre siden (ved siden av stekeovn og mikro som det står nå), og hatt fritt benkeplass fra det ene vinduet til det andre, med koketopp omtrent der du har hyllen med olivenoljeflaskene på tegningen din. Da før jeg god plass på begge sider til å jobbe, og kort vei til vasken (som jeg leser at du ikke kan flytte). Jeg lager blant annet sushi, kjekt å ha kort vei til å skylle hendene. Jeg ville beholdt øyen, men hatt benkeplate på den for å ha ekstra arbeidsplass (baking tar mye plass), dessuten er det veldig koselig å jobbe på en øy når man er flere, f.eks. når barna kan hjelpe til.

Forslaget er basert på hvordan jeg lager mat. Tenk på hvordan DU lager mat og hva du verdsetter innenfor matlaging, fremfor hvilke løsninger du ønsker i en ideell verden.

Anonymous poster hash: ba82b...0ed

Skrevet

Ser dere ikke at Hi har svart at hun har valgt ut kjøkken og takker for gode råd?

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg har hatt 2 uker til å bestemme meg for kjøkken og igår ble jeg ferdig, endelig.

Takk for gode råd og ha en fin dag alle! :)

Legg ut bilde av hvordan det ble da? ;) Trenger litt inspirasjon selv. Hehe

Anonymous poster hash: 12d35...6e7

Skrevet

Nei, så ikke det før svaret var postet.

Anonymous poster hash: 7282d...a38
Skrevet

Jeg hadde droppet kjøkkenøya. Den stjeler for mye av gulvplassen på et såpass lite kjøkken. Den som du har tegnet inn på tegningen ser også veldig liten ut, så da ser jeg ikke helt hensikten. I tillegg ville jeg plassert steketoppen et annet sted. Ikke fint med en ovnvifte foran vinduet..... Ellers virket kjøkkenet gjennomtenkt og fint :)

Anonymous poster hash: 4df92...1ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...