Gå til innhold

Nå sitter jeg og griner igjen, som vanlig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har gått fra meg, og jeg sitter her med en fireåring og et tvillingpar på halvannet.. Jeg har 80 % stilling, og har vært en del sykemeldt i det siste. Jeg klarer snart ikke mer virker det som. Jeg har ikke noe særlig nettverk, og klarer ikke ordne til noe hyggelig for barna mine i det hele tatt. Jeg har særlig dårlig samvittighet overfor fireåringen min. Vi finner aldri på noe hyggelig utenfor huset, fordi jeg ikke har hodet over vannet. Jeg synes alt er helt kaotisk, og bare veldig veldig trist....

Mannen (eller eksmannen) min har dem annenhver helg, og da bare gråter jeg. Savner dem og lover meg at de neste ukene skal bli bedre.. Men, det er bare det at de ikke blir det.. :/ Jeg har begynt å tenke på om jeg ikke kan skjule dette lenger. Jeg må snart spørre noen om hjelp tror jeg..

Er det noen som vet hvem jeg evt. kan kontakte for å få hjelp? Jeg vil helst ikke kontakte bv, da jeg har en historie med psykiske problemer og jeg er livredd for at de vil henge seg opp i det. Jeg prøver alt jeg kan å være god mot barna mine, og vi har ikke konflikter, kjefting, krangling og sånt, og jeg tror jeg er passe konsekvent.. men jeg gir dem ingen opplevelser... og det kan vel sees som omsorgssvikt det også?

Noen som har tips?

Anonymous poster hash: 17fe7...520
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ta dem med på åpen barnehsge. bygg nettverk der for deg og barna.

vær sktiv i tvilling organisasjoner.

få deg anti depresiva.

Anonymous poster hash: 403ab...508

Skrevet

be far om mer avlastning.

Skrevet

Huff, stakkars deg! For en trist og vond situasjon du er i.

Jeg har ikke erfaring med det du beskriver, men tenker at helsesøster er et godt sted å begynne for å få orden på livet ditt igjen? Hun kan helt sikkert hjelpe deg med hvor du kan henvende deg for å få hjelp.

Du fortjener så mye mer enn å sitte alene og gråte, kjære deg. Dette skulle vært en god tid i livet ditt hvor du skulle kunne kose deg med småtrollene dine.

Ring helsesøster på mandag og avtal time, vær så snill ❤

Skrevet

Herregud kvinne, senk kravene! Hvor mye tror du at du får gjort med tvillinger på halvannet??

Det holder i massevis at de har normale hverdager med middag og litt kveldskos med deg. Legg tvillingene litt tidligere og prøv å presse inn lesestund med vare fireåringen.

Du burde kanskje også få hjelp til litt husarbeid, det blir mye med tre barn!

Legg inn en lørdag eller søndag i måneden der du kun er sammen med fireåringen.

Ellers, gi deg selv litt slack!!

(Og krev gjerne litt mer av eksen i hverdagen, om det lar seg gjøre!)

Anonymous poster hash: 6dd5f...3de

Skrevet

Har du ikke familie som kan hjelpe deg? Evt kan du kontakte home start, de finnes i de fleste kommuner. Snakk med fastlegen om helsen din, kanskje legen har noen gode råd eller kan hjelpe deg på andre måter..

Anonymous poster hash: f0145...3d9
Skrevet

Sjekk ut Home Start - de finnes etter hvert i mange kommuner rundt omkring. Ellers tror jeg også Frivillighetssentralen har ordninger en del steder som ligner på Home Start.

Det høres ut for meg som om du er utslitt, at du trenger avlastning.

DU trenger også opplevelser utenom det å være god mor, vet du! Man trenger litt tid til å hente seg inn innimellom.

Finnes det ikke også ordninger gjennom nav hvor man kan få støtte til barnepass?

Hvis du har familie eller venner som kan støtte deg, så vær åpen med dem om at NÅ trenger du hjelp fordi du er utslitt. Hvis du ikke har foreldre, så kan kanskje en ordning med frivillige reservebesteforeldre være en god løsning.

Jeg tror du kommer deg gjennom dette, men du trenger litt hjelp akkurat nå. Det er jo absolutt ikke rart at du blir utslitt og fortvilt når du har så mye på en gang. Skillsmisse med så små barn, så små tvillinger, eldste og tvillingene har ulike behov osv. Jeg kan tenke meg at når helgen kommer hvor barna er hos far så er du egentlig så sliten at du ikke greier å stresse nok ned til å hente deg inn igjen, og så blir du enda mer stresset av det også.

Be om hjelp nå, så skal du se at ting ordner seg. Når tvillingene dine blir litt større så vil jo ting bli litt enklere også.

Anonymous poster hash: dd3cc...fdf
Skrevet

Alle ssamlivsbrudd sliter på psyken. Jeg brukte et år på å begynne å leve igjen og da var bruddet tvingende nødvendig for min egen del.

Det kan virke som at du er sliten og deprimert. Kanskje det er en ide å snakke med en psykolog. Da må du få henvisning av fastlege, tror jeg.

Anonymous poster hash: 30ad0...9ea

Skrevet

dra til fastlegen og snakk ut,be om dobbel time,og sette seg ned,og syns synd på seg selv hjelper ikke.Nytter ikke å grave sin egen grav,ring en god vennine el noen i din familie og snakk ut om det.

det er viktig at du får tømt deg,til noen du stoler på,så kan du tenke fremover.

som alenemor er det ulike stønader en kan få:dobbelbarnetrygd,barnetilsyn,barnebidrag,småbarnstilegg,bostøtte(om du har under 250tusen)

så må du ta ett ark,og lage en plan for hverdagen,da kan du legge inn egentid på kvelden,og ulike aktiviteter ol me barna,legg inn kveldstell og måltider også,dette er ett godt verktøy for å få struktur på dagen,til du kommer over kneika.sett opp en detaljert middagsmeny for en uke av gangen,sett opp en handleliste for en uke av gangen,og dra på butikken en gang i uka.

lykketil

Anonymous poster hash: 979e8...30b
Skrevet

Ville absolutt sjekket ut de linkene du har fått her, og også tatt en prat med helsestasjonen til ungene. Barna dine er ikke tjent med at du blir depressiv i tillegg til utslitt. Det er bra at du selv ønsker hjelp og avlastning, og dette bør du også snakke med barnefar om. Men! Og det jeg sier nå er viktig! Senk kravene! Jeg ser noen har skrevet det til deg allerede, og det er viktig å starte der. Begynn å sett pris på hverdagsøyeblikk, lesestunder, småprat med fireåringen om barnehagen, middagsmåltider, de små tingene. Barn trenger ikke farte rundt hele helgen. Jeg sliter selv med angst og vet så altfor godt hvor vondt det er å føle at man ikke klarer å glede seg nok i hverdagen, og føle at for store deler av denne herlige småbarnstiden renner vekk i tårer, selvanklaging og følelsen av å ikke yte nok.

Når dette er sagt, anbefaler jeg å prøve å ta en tur ut i en park eller skog eller noe slikt enkelt, gjerne mens de minste sover og leke/herje litt med fireåringen. Dette vil gi deg glede og overskudd også, og do latter og/eller litt lek om dagen gjør underverker for humøret :-)

Stå på, se lysere på det, søk hjelp og ikke minst - vær stolt av deg selv! Du er alene med tre barn! Jeg beundrer deg, jeg har bare en...

Anonymous poster hash: d8436...2a5

Skrevet

Uff! Får helt vondt av deg... Du har det virkelig tøft nå, men vit at det kommer bedre dager! Skulle så gjerne ha hjulpet deg! Hvor bor du i landet? 

Ikke sett så høye krav til deg selv akkurat nå. En stor klem til deg!

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar, gode damer :) Og, takk for tips om home-start. Det finnes kontorer i de to nærmeste byene herfra, men jeg vet jo ikke hvor langt de reiser.. Er vel 2-3 mil til nærmeste kontor, så tenker jeg kan ringe og høre med dem om det evt blir for langt unna.. og om jeg oppfyller kriteriene..

Jeg har ingen venninner lengre dessverre, og har ikke noe spesielt godt forhold til familien min. Dvs, vi treffes i bursdager og slikt og en gang i blant ellers, men jeg ønsker ikke å be dem om hjelp.. Også, fordi jeg ikke har en sjanse i havet til å kunne gjengjelde tjenestene..

Akkurat nå har jeg det sånn at barna har alt utetøyet sitt i barnehagen. Jeg klarer ikke å organisere meg godt nok til å ta det med frem og tilbake fra bhg, og jeg har ikke råd til å ha flere sett.. så nå har de bare jakker her hjemme, og selvfølgelig litt ulltøy og sånt.. men vi har ikke fulle dresser her hjemme. Dette er jo noe jeg MÅ få endret på, men jeg føler meg bare så totalt overlesset av alt jeg skal huske og ordne, og før jeg begynte med denne ordningen glemte jeg stadig ting, og barna kom hjem med lånetøy flere ganger i måneden. Det er jo ikke sånn jeg vil ha det.. 

og her hjemme er det som om jeg ikke har tid til barna for bare plikter. Jeg prøver å time aktiviteter slik en tipset om.. Og, man skulle jo tro det var et godt tips.. Men, det er akkurat som om tiden renner ut av hendene mine... Jeg kan planlegge å dra ut på noe slik at tvillingene kan sove i vognen, og prøver å time dagen, med klesvask og forskjellig som må gjøres, men innen de er trøtte og må sove er liksom all energien brukt opp, og eldstemann er godt inne i en lek og vil plutselig ikke ut... Han er vel blitt så vant til å være inne nå at han ikke vil.. og jeg har liksom ikke energi til å motivere han.. og å dra en unge ut som ikke vil, mens man har sovende tvillinger i en vogn.. vel, det går ikke...

Jeg høres sikkert fryktelig negativ ut, men jeg ser bare ikke for meg hvordan jeg skal få det til... jeg ser bare hindringer..

HI

Anonymous poster hash: 17fe7...520
Gjest ANnnE79
Skrevet

Hei

Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Send meg en mld. så kan vi prates der :-)

Skrevet

Enig med de over, og spesielt det at jeg tror du har altfor høye krav til deg selv. Jeg tror det holder i massevis at du bare er der for barna dine. De behøver IKKE å bli aktivisert hele tiden. De er jo så småe! At du sitter med dem på fanget og leser en bok, titter på bilder, pusler eller tegner litt, er vel stas nok? Hvis alle barna er i bh på dagtid, får de jo massevis m aktiviteter der. Du gir deg selv dårlig samvittighet for noe du ikke bør, etter min mening. I følge nyeste forskning på dette m alenetid m barna, var det siste jeg leste at om foreldrene bruker 10- TI- minutter daglig på lek m barna, så holdt det i massevis for barnas utvikling. Resten av tiden er de sammen med deg, men deltagende/tilstedet gjennom husarbeid, måltider, stell, ol. Sett av en søndag i mnd hvor du lager en plan for å ta de med ut på noe gøy, så tror jeg det holder i massevis :) ikke vær så streng med deg selv, du har mye du skal bære alene. Ikke nødvendig med å gi deg selv dårlig samvittighet! Du er helt sikkert en god mor, men trenger litt avlastning og praktisk hjelp. Røde Kors kan kanskje også ha noe, er ikke sikker. Lykke til, det skal nok bli bedre!:)

Skrevet

ta dem med på åpen barnehsge. bygg nettverk der for deg og barna.

vær sktiv i tvilling organisasjoner.

få deg anti depresiva.

Du er ikke helt på nett, du. "Få deg antidepressiva"? Seriøst?

HI, det er ingen skam i å snakke med noen. Snakk med fastlegen din, få han eller hun til å henvise deg videre til psykolog, hvis du føler at det er riktig for deg. Home-Start er et godt forslag, og noe jeg virkelig anbefaler. Vi var familiekontakt selv for noen år siden, og det var helt supert for alle involverte parter.

Og som ei sier, SENK KRAVA. Du er bare ett menneske, og du gjør så godt du kan. Det er nok i massevis. Jeg vil gjerne hjelpe deg hvis jeg kan, jeg bor i Troms. Send meg gjerne pm, om så du bare trenger noen å prate med :) Klem til deg!

Skrevet

Ser du har fått mange fine svar allerede, og vil også gjerne si at du bør ta kontakt med helsesøster. Dette for å få noen å prate med og som kan sette seg ned sammen med deg og finne ut hva du trenger hjelp til. Helsesøster kan blant annet hjelpe deg så du kan søke avlastning. Får du forresten de stønader du har krav på, med utvidet barnetrygd for aleneforsørger o.l? Siden du bare jobber 80%  tjener du kanskje ikke alverden, og har da også kanskje krav på bostøtte? Dette er også ting helsesøster kan hjelpe deg med å finne ut av, hun kan hvertfall sette deg i kontakt med de rette instansene, det kan jo være en jungel å finne ut av.. Skulle det være aktuelt å be barnevernet om hjelp i forhold til hjelpetiltak som avlastning, kan også helsesøster være en god støtte for deg i dette. Vil også minne om at barnevernet er der for å hjelpe deg, ikke for å ta barna fra deg:)

Hilsen en barnevernspedagog:)

Anonymous poster hash: 6df5a...afb
Skrevet

Har svart deg lenger oppe her, men.. Når legger barna seg? Hvor mange klesvasker er du avhengig av om dagen? Har du tørketrommel? Her har vi en herlig ordning om å sette på en maskin når lille legger seg, som blir stående til neste morgen. Da settes tørketrommelen på mens vi gjør alle morgenrutiner, den varmer godt opp i morgenkald leilighet. Og jeg slipper å stå med klesvask på ettermiddagen. Blir som oftest en ekstra maskin eller to på søndager når jeg tar husvasken, men da er jeg som oftest hjemme likevel... Kanskje du kan få et system på det (lettere sagt enn gjort) så du ikke føler det tar hele dagen ... Bor det noen i nærheten som kan trille på tvillingene for deg? Så du kan leke litt med fireåringen da? Du trenger jo heller ikke finne på så voldsomme ting med størstemann heller. Når tvillingene sover vil nok han sette stor pris på om mamma har tid til å sitte og pusle puslespill eller tegne eller lignende - bare ha litt to-tid :-) Hvor i landet bor du? 2-3 mil unna nærmeste homestart høres ikke ut som i nærheten av meg, men...verdt et forsøk...

Angående tøyet i bhg, så høres det fornuftig ut å ha hovedparten der, det er jo der de bruker det mest. Kanskje du kunne ønsket dem ytterbukser til jul? Som kan ligge hjemme? Trenger jo ikke være dyreste type, men jeg skjønner at din økonomi er knapp - kan barnefar kjøpe? Kan jo også bare ta på en ekstra joggebukse utenpå (så sant det ikke er for vått) og kaste til vask etter dere har vært ute.

Sender enda en klem til deg :-)

Anonymous poster hash: d8436...2a5

Skrevet

Snakk med fastlege, eller ring kirkekontoret. Jeg er ikke kristen, men vet at kirken har hjelp/samvær å tilby til folk som har lite nettverk. Synes du det er vanskelig å ringe, så sender du en mail.

De helgene du er alene bør du finne på noe som er positivt for deg selv, så du ikke får så mye tid til å tenke vonde tanker:

Gå en lang tur. Ta litt "homespa" med ansiktsmaske og fotbad. Les en god bok. Lag god mat. Sov mye.

Så når ungene er hos deg må du tenke hverdag. Du kan jo ikke gjøre de store tingene med eldste når du har to små tvillinger. Men du kan lese, hjelpe med små hobbyprosjekter og la 4 åringen hjelpe deg med ditt. Min 3 åring liker i alle fall det, alt fra å vaske speilet (spray og klut og du vasker etterpå), til å røre i pannekakerøra. Barn må ikke på Tusenfryd for å ha en fin dag! ;-)

Ta vare på deg selv, barnevernet tar jo ikke barna dine fordi du er lei deg og sliten. Så lenge du tar vare på dem.

Anonymous poster hash: 03e46...920

Skrevet

Jeg har også svart lenger oppe, men ser at det kommer svar om å kontakte diverse instanser, og da stusser jeg litt.

Problemet her er jo enkel matematikk; én mor, tre småbarn, det går jo ikke. Ikke smertefritt iallefall.

Synes det er sløsing med ressurser når barna faktisk har en far som burde stille opp i større grad!

For all del, lei hjelp der du kan, men synes far burde hjelpe til mye mer til tvillingene blir 2-3 år og ting blir lettere for HI.

Anonymous poster hash: 6dd5f...3de

Skrevet

Hei!

Jeg har også en gutt på fire år og tvillinger på snart 1,5 og jeg skjønner så godt hvordan du har det. Jeg har en mann, men han jobber mye og jeg er mye alene med dem. All honnør til deg som er alene hele tiden.

De trenger ikke så mye opplevelser, men det er virkelig gull verdt å komme seg ut. Jeg har ofte tvillingene i vogn og fireåringen syklende ved siden av. Så snakker vi om det vi ser på veien. Tvillingene blir ofte utålmodige i vogna, men da har jeg med leker og bestikkelser i form av rosiner og bokstavkjeks. På KappAhl har de billige overtrekksbukser som du kan ha over ullklærne, slik at de kan gå ved siden av. Av og til stopper vi på en lekeplass også vanker det kakao når vi kommer hjem.

Det er slitsomt, men humøret blir betraktelig bedre når vi kommer hjem og da kan faktisk alle tre leke ganske fint.

Har du nok leker til tvillingene? Her hjelper det veldig med mye leker og gjerne to like. Da unngår vi den verste kranglingen. Vi har kjøpt mye på finn og på loppemarked.

Anonymous poster hash: ebad8...09e

Skrevet

Hvor bor du HI? Jeg triller gjerne en tur med tvillingene iblant, så du kan få alenetid med eldste.

Anonymous poster hash: 9b014...74f

Skrevet

Du har lov til å være sliten og lei deg. 

Ta kontakt med fastlegen og be om råd. Kanskje det er grunnlag for sykemelding. 

Sover du nok?  Jeg gikk i flere år uten å sove skikkelig, og det tar på.  

Du må prioritere, både penger, tid og oppgaver.  

Det virker feil at ungene bare skal være hos faren annenhver helg, det ville lettet veldig for deg hvis han f.eks. kunne hentet en dag i uken og hatt dem til leggetid.  

Planlegg alle nødvendige oppgaver, og finn gode rutiner.  Bruk tiden når ungene er hos faren til å storhandle, rydde, planlegge og legge til rette.  Tenk gjennom hvilke oppgaver du MÅ gjennom hver dag, kle på, lage matpakker, lage middag, sette på vaskemaskin, henge opp klær osv.  Tenk gjennom når det best passer å gjøre hvilken oppgave, planlegg.  Lag gjerne lister der du krysser av etter hvert.  Bruk handleliste, middagsliste osv.  Gjør ting enkelt for deg selv.  F,eks. kan du sette ungene rundt bordet med hver sin plastkniv, skjærebrett og en agurk på deling mens du lager middag, da lager de "salat" og hjelper mamma, mens du kanskje får laget middag i fred.  

Hvis 4-åringen din har en god venn i barnehagen kan du kanskje foreslå for foreldrene at de av og til kan være med hverandre hjem.  Det er ikke nødvendigvis så mye ekstra styr med ett barn, og da hvis de kan ta med 4-åringen din av og til, så får du alene-tid med tvillingene.  

Har du noen store barn i nærområdet som kanskje har lyst til å passe tvillingene av og til?  Jeg tenker på at de da f.eks. kan være noen timer søndag formiddag på en lekeplass, mens du får være alene med det store barnet.  

Kom dere ut av huset i helgene.  Lag matpakker og gå til en park eller lekeplass.  Tvillingene synes sikkert det er flott å sitte i en sandkasse med bøtte og spade, så kan du muligens få lest litt for den store?  Hvis ungene blir våte og/eller skitne, så blir det mer klesvask, men de får i hvert fall ikke rotet hjemme den stunden :-)  

Lykke til.  Håper det ordner seg for deg!

Anonymous poster hash: cc244...d74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...