Gå til innhold

Bryllup; sært å be noen til middag og noen til fest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, de som har blitt bedt til middag, skal jo selvsagt være der på festen også ;) men at man ber noen som skal komme når middagen er ferdig... Er det sært?

Anonymous poster hash: 1a793...524

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en vanlig måte å gjøre det på hvis man ikke har råd til å invitere alle man gjerne ønsker å feire sammen med til middag, eller hvis man har middag bare for nærmeste familie.

Anonymous poster hash: dcea6...402

Skrevet

Vi blir nesten 80 til middag.... Og da har vi tatt med kun 4-5 av de nærmeste vennene våre. Men vil gjerne be flere venner til festen...

Hi

Skrevet

For meg er det sært, men jeg tror det er ganske vanlig.

Skrevet

Jeg synes det, men vet det er mange som gjør det sånn. I mitt bryllup får alke være med på vielse, middag og fest. Synes der blir for dumt å "rangere" gjestene. Alle eller ingen!

Anonymous poster hash: 334fb...ba6

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg synes også at det er sært og kunne ikke tenke meg å møte opp kun til kaffe i et bryllup.  Men jeg skjønner at det er ganske vanlig rundt omkring, så da er det antageligvis jeg som er sær.

Skrevet

Jeg synes det, men vet det er mange som gjør det sånn. I mitt bryllup får alke være med på vielse, middag og fest. Synes der blir for dumt å "rangere" gjestene. Alle eller ingen!

Anonymous poster hash: 334fb...ba6

Det har da ingenting med å 'rangere' gjestene å gjøre! Snarere tvert imot. Det er en måte å inkludere flest mulig som man ellers ikke hadde hatt mulighet for å invitere. Synes det er merkelig, og egentlig ganske smålig, å si at det blir å rangere folk.

Til HI: en annen måte å gjøre det på er å arrangere en egen vennefest i etterkant. Det kan også være vel så morsomt.

Skrevet

Personlig hadde jeg for øvrig blitt glad for å slippe å sitte under en (for å sette det på spissen) langdryg middag med taler fra nære familiemedlemmer av brudeparet som jeg sannsynligvis ikke har noe forhold til likevel. Slikt er som regel mest interessant/rørende for brudeparet selv og familien.

Skrevet

Jeg skal ha alle gjester til middag når jeg gifter meg, smålig å be noen vente mellom vielse og middag for å komme seg festen. Skjønner at det et dyrt derfor må jeg vente med bryllup og spare litt lenger. Nå sier kanskje noen at man kan droppe vielsen p gå rett til festen, men for meg et vielsen hekke poenget med bryllup ikke festen etterpå, så gidder man ikke komme i vielsen kan man drite i resten også.

Anonymous poster hash: 2e546...da5

Skrevet

Jeg skal ha alle gjester til middag når jeg gifter meg, smålig å be noen vente mellom vielse og middag for å komme seg festen. Skjønner at det et dyrt derfor må jeg vente med bryllup og spare litt lenger. Nå sier kanskje noen at man kan droppe vielsen p gå rett til festen, men for meg et vielsen hekke poenget med bryllup ikke festen etterpå, så gidder man ikke komme i vielsen kan man drite i resten også.

Anonymous poster hash: 2e546...da5

Du hadde noen skikkelig sjarmerende uttalelser her må jeg si...

Skrevet

Hmm.. Når man runder 80 i bare familie så tenker jeg at vennene deres har forståelse for at de kan komme etter middagen ? Men, det kommer vel også litt ann på hvordan vennene dine er. Jeg hadde hatt forståelse. Og hadde syntes det hadde vært veldig hyggelig og blitt med på festen etter maten, og vielsen først. Kanskje tillogmed venne dine, drar ut og spiser etter vielsen også kommer de til festen senere :) 

Skrevet

Nei, det er ikke sært. Helt vanlig måte å inkludere flere gjester på uten å blakke seg fullstendig. 

Skrevet

Tanken er jo god, men jeg føler at det blir et a-lag og et b-lag. Der b-laget liksom skal inn og finne seg til rette i et allerede etablert selskap/fest, det blir ikke helt det samme som å være med hele veien... Og for guds skyld, hvis du velger denne løsningen, så pass på at du er sikker på at middagen er HELT ferdig på tidspunktet du har invitert kaffe-/festgjestene. Jeg har vært på kun kaffe i bryllup en gang, og da satt kaffegjestene og ventet på gangen i en time fordi middagen trakk ut. Det var kleint. Jeg vet dessverre om mange som har opplevd det samme.

Anonymous poster hash: ec20c...e86
Skrevet

Det som også er blitt vanligere i nyere tid, er å be nære venner på bekostning av familie man ikke har videre kontakt med. MÅ du be alle de 80 i familien?

Anonymous poster hash: ec20c...e86
Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: a2e7e...73b
Skrevet

Sært er vel ikke ordet, det er temmelig vanlig.

Smålig, billig, gjerrig etc. er vel mer dekkende begreper å bruke for å beskrive fenomenet.

Anonymous poster hash: 4b625...f1a

Skrevet

Når du invitere 80 kan du liksagodt invitere di siste 10-20 til eller så trur eg at eg hadde valgt å hatt bare forlover å familie til middag å invitert venner til etter på men at det var likt for alle vennene :)

Anonymous poster hash: bcde2...113

Skrevet

Det som også er blitt vanligere i nyere tid, er å be nære venner på bekostning av familie man ikke har videre kontakt med. MÅ du be alle de 80 i familien? Anonymous poster hash: ec20c...e86

Enig i denne; ville heller droppet grandtante Olga og en fjern fetter på farssida, for å få med flere venner.

Skrevet

Ja, det er vanlig, men jeg synes ingenting om det. Det blir en oppstykket og ukoselig dynamikk blant gjestene når det er slik.

Anonymous poster hash: 2e264...9dd

Skrevet

HI her...

Nå har jeg ikke bedt noen av brødrene til pappa, da jeg ikke har kontakt med de. De JEG har bedt, er familie og "familie", og alle de betyr masse for meg. På min samboers side er de veldig sammensveiset, og de er maaange!!! Her har besteforeldre, onkler, tanter, fettere og kusiner et nært forhold, så det blir helt naturlig å be de alle sammen. Også trekker det selvsgt opp en del m.t.p at mange av fettere, kusiner og søsken skal ha med følge. Snakker da om de som har et seriøst forhold.

De vennene vi har bedt, er venner jeg har vært forlover for (to par).

Det er med andre ord ingen vi ikke har så god kontskt med, som er bedt. Vi har utelukket hele farssiden min...

Skrevet

Dere som sier det blir oppstykket, ukoselig, kleint osv. Sier dere det fordi dere tror det vil bli det eller fordi dere har opplevd det selv?

HI

Skrevet

Sært er vel ikke ordet, det er temmelig vanlig.

Smålig, billig, gjerrig etc. er vel mer dekkende begreper å bruke for å beskrive fenomenet.

Anonymous poster hash: 4b625...f1a

Det som er smålig, er å tenke slik du gjør. Synes jeg.

Skrevet

Det er ikke uvanlig å be noen bare til kaffen, men jeg synes at:

* da bør festgjestene ikke få komme altfor seint. Synes ikke det er så hyggelig å bli bedt til fest fra kl 22.

* og middagen bør være ferdig når festgjestene kommer, så de slipper å vente på gangen.

* da bør det være en del festgjester. Dersom det er 5-6 stykker som skal komme seint, virker det rart å utelate dem fra middagen. Er det 14 stykket virker det mer forståelig.

Vi delte ikke gjestene, men vi var ikke så mange som dere. Har blitt invitert til fest en gang, da var vi en hel gjeng med kolleger som kom etter brylluosmiddagen til en kollega. Og det var veldig hyggelig. Hadde jo ikke vært så naturlig om vi skulle være i middagen.

Anonymous poster hash: dd95e...7d3

Skrevet

Jeg opplevde det en gang, vi ble invitert i vielsen og på festen. Ikke middagen.

Det var helt greit, fordi middagen var kun for den nærmeste familien. Eneste som var negativt var at middagen ble så forsinket. Vi var vel 20-30 stykker som ventet utenfor lokalet leeeenge. I tillegg ble dagen litt oppstykket når man først skal pynte seg til vielsen, deretter ha flere timer hjemme før man pynter seg igjen til festen.

Gjest ENMLCOA
Skrevet

Bryllup er kjedelig uansett, for alle andre enn bruden (brudgommen gir i de fleste tilfeller beng i hele greia), så om jeg kommer unna med bare kaffen er jeg glad til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...