rytme Skrevet 31. oktober 2013 #26 Skrevet 31. oktober 2013 jeg visste ikke hva en los var før jeg var 25 jeg er 25 og vet det er en eller annen på en båt, men aner ikke hva en los faktisk gjør...... Kom du gjennom grunnskolen??? Det er jo nærmest evneveikt. Anonymous poster hash: cc6cf...d60 Jepp det gjorde jeg skal visst ikke så mye til, da!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #27 Skrevet 31. oktober 2013 Det er et av de ordene vi har forklart ungene våre hva betyr siden det er et av de enkleste ordene å lese når de bare har lært noen få bokstaver. Når de har lært de aller første bokstavene leser de LO, SOL, LOS, OS, SOLO, OSLO. Mine viste ikke hva solo eller os var heller, men da forklarte vi det selvfølgelig. De kommer til å møte på mange ukjente ord i leseleksene fremover som det er en selvfølge at vi foreldre forklarer. Anonymous poster hash: e1ff1...387
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #28 Skrevet 31. oktober 2013 jeg visste ikke hva en los var før jeg var 25 jeg er 25 og vet det er en eller annen på en båt, men aner ikke hva en los faktisk gjør...... Kom du gjennom grunnskolen??? Det er jo nærmest evneveikt. Anonymous poster hash: cc6cf...d60 Hun trenger ikke være evneveik. Det holder å ha lest lite skjønliteratur og ikke fulgt med på nyhetene. Anonymous poster hash: e1ff1...387
rytme Skrevet 31. oktober 2013 #29 Skrevet 31. oktober 2013 jeg visste ikke hva en los var før jeg var 25 jeg er 25 og vet det er en eller annen på en båt, men aner ikke hva en los faktisk gjør...... Kom du gjennom grunnskolen??? Det er jo nærmest evneveikt. Anonymous poster hash: cc6cf...d60 Hun trenger ikke være evneveik. Det holder å ha lest lite skjønliteratur og ikke fulgt med på nyhetene. Anonymous poster hash: e1ff1...387 Du har rett, jeg ser lite nyheter Har lest mye da.... Men ikke om en los. Er mest glad i fantasysjangeren og leser en del på engelsk De gangene jeg har lest/hørt ordet los, så har jeg jo fått med meg at det er en som jobber på en båt, og det har egentlig vært nok for meg, så da har jeg ikke undersøkt ordet videre. Jeg har jo også hørt verbet "å lose", både i sammenhenger som "å lose skipet trygt i havn" eller "å lose vennene sine gjennom en folkemengde" eller lignende.
Mandala Skrevet 31. oktober 2013 #30 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg vet heller ikke eksakt hva en los er. Lest mye skjønnlitteratur (og faglitteratur) og ser middels mye på nyheter. Jeg vet ikke hvilke oppgaver som tilhører en los og hva som er utenfor dens område.
Mandala Skrevet 31. oktober 2013 #31 Skrevet 31. oktober 2013 (endret) Jeg vet heller ikke eksakt hva en los er. Lest mye skjønnlitteratur (og faglitteratur) og ser middels mye på nyheter. Jeg vet ikke hvilke oppgaver som tilhører en los og hva som er utenfor dens område. Nå vet jeg hva en los er Og nei, ingen av mine 1.klassinger har visst det. Og jeg har antakelig bare forklart at det er en som arbeider på båt.. Endret 31. oktober 2013 av Mandala
Gjest Sekretøsa Skrevet 31. oktober 2013 #32 Skrevet 31. oktober 2013 Har hatt den leksa her igår og, og han vet at bildet av mannen var en, men ikke hva det egentlig var...
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #33 Skrevet 31. oktober 2013 jeg visste ikke hva en los var før jeg var 25 jeg er 25 og vet det er en eller annen på en båt, men aner ikke hva en los faktisk gjør...... Kom du gjennom grunnskolen??? Det er jo nærmest evneveikt. Anonymous poster hash: cc6cf...d60 Hun trenger ikke være evneveik. Det holder å ha lest lite skjønliteratur og ikke fulgt med på nyhetene. Anonymous poster hash: e1ff1...387 Jeg vet heller ikke helt hva en los er og jeg er 29. Er ikke evneveik heller Anonymous poster hash: fc9ee...f22
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #34 Skrevet 31. oktober 2013 Det ahdde jeg tatt opp med rektor. Usansynlige forventninger, det er da ikke et ord som er relativt for en som bor i by Anonymous poster hash: 2ad8b...d4d
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 31. oktober 2013 #35 Skrevet 31. oktober 2013 nå spurte jeg min 4. og 2. klassing, ingen av de visste hva det var. Under krigen var det jo også grenseloser. Det ligger jo litt i ordet hva en los gjør, men dette er ikke et av de vanligste yrkene, og et mindretall av norges barn kjenner en som jobber som los.
Odine! Skrevet 31. oktober 2013 #36 Skrevet 31. oktober 2013 Hva? Har dere ikke lært barna om Oslo-losen?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #37 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg vet jo knapt hva det er selv! Anonymous poster hash: c83b7...722
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #38 Skrevet 31. oktober 2013 Min 3. klassing vet hva en los er, og har visst det siden hun gikk i 1. klasse. Vi snakket om hva en los er og gjør da ordet dukket opp i leseleksa. Og ja, jeg visste godt hva en los var før den tid, selv om jeg er skikkelig innlandsrotte. Anonymous poster hash: 3dc0e...d5e
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #39 Skrevet 31. oktober 2013 Sikker på at hun ikke mente LOL i stedet? For det vet min 1.klassing hva er... Anonymous poster hash: e8068...919
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #40 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg er 26 år og vet godt hva en los er, det har jeg alltid visst. har en jente på 2 år, hun vet det enda, men skal jammen lære henne det Anonymous poster hash: e56aa...32c
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #41 Skrevet 31. oktober 2013 Nå skal det være sagt at ordet los ikke har vært i noen av leksene enda . Klart vi hadde forklart hva det er når ordet dukket opp. Men det har det altså ikke gjort enda . Og til deg som sa at dere både leste hjemme og snakket . Det gjør da vi også. Men har enda tilgode og lese en bok for barna det los blir nevnt . Ikke snakker vi spesielt mye om båter heller, så når mener du da at barnet vårt skulle lært seg det? Anonymous poster hash: bf255...940
Kathrine. Skrevet 31. oktober 2013 #42 Skrevet 31. oktober 2013 Los ordet dukker sjeldent opp. Skjønner at noen ikkje veit kva det er. (Google er en fin ting). Eg sjølv husker veldig godt at vi las og skreiv det ordet i første klasse.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #43 Skrevet 31. oktober 2013 Som heldig vinner av å være i den generasjonen som gikk i 1. klasse under R94, så er jeg meget innlært i hva en LOS er, jeg vet også at losen leser og at Los ser sol både titt og ofte Vi hadde jo en flott lesebok med masse forklarende bilder, og leste om losen til vi ble grønne og slitne De fleste barn lærer lydene i ca samme rekkefølge nå, lette å skrive og å uttale, så det blir nok mye LOS i årene fremover også Anonymous poster hash: fb609...343
Mandala Skrevet 31. oktober 2013 #44 Skrevet 31. oktober 2013 , jeg vet også at losen leser og at Los ser sol både titt og ofte Anonymous poster hash: fb609...343 Takk, da skal jeg forklare barna imorgen hva en los gjør
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #45 Skrevet 31. oktober 2013 Det ahdde jeg tatt opp med rektor. Usansynlige forventninger, det er da ikke et ord som er relativt for en som bor i by Anonymous poster hash: 2ad8b...d4d Mener du i fullt alvor at dette er en sak å ta opp med rektor? Hva skjedde med å snakke med personen foran deg. Jeg hadde sagt at los er et ord man bruker sjelden/aldri i hverdagstalen, så sikkert derfor barnet ditt ikke visste hva det var. Jeg forventer ikke at elevene mine i 2. trinn skal vite hva det betyr. Men jeg forventer at de tar opp saker de irriterer seg over med den det gjelder. Anonymous poster hash: cd7b8...75c
*Miss Marple* Skrevet 31. oktober 2013 #46 Skrevet 31. oktober 2013 Spurte tenåringen min som er svært belest og som ser mye film og hun ante ikke hva en los er Vi bor i innlandet da
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #47 Skrevet 31. oktober 2013 Som lærer vil jeg si at det er høyst uvanlig at barn i 1.klasse vet hva en los er. Det er læreren som er "rar" her, ikke du som forelder HI ! Men at barna lærer hva det er når de møter ordet i leseleksa, ja det kan man vel forvente. Nye ord må jo forklares... Anonymous poster hash: 33775...b5f
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #48 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg synes det er direkte trist at så mange voksne damer ikke vet hva los betyr. Det er et ord en burde forstå betydningen av dersom en har Norsk som morsmål, uavhengig om en bor i Oslo sentrum eller i et kystsamfunn. Og ikke forstå betydningen av dette i voksen alder vitner om et særdeles dårlig ordforråd i sitt eget morsmål. Det er ikke akkurat et fremmedord. Finn frem bøker og les, les, les! Det gir et rikere ordforråd, også til voksne damer... Anonymous poster hash: bd951...d28
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #49 Skrevet 31. oktober 2013 I "Geitekillingen som kunne telle til ti" er det med en los synes jeg å huske, men jeg vet egentlig ikke hva det er engang..en fyr på båt?? Og jeg er litt eldre enn en førsteklassing Anonymous poster hash: 5d84b...6d0
Gilette Skrevet 31. oktober 2013 #50 Skrevet 31. oktober 2013 Ja mine vet hva det er men det er fordet det for de er ett ord som er i bruk. Forventer ikke at andre småbarn skal vite hva deg er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå