Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #26 Skrevet 30. oktober 2013 Det har jo noe med pigmentene i huden, så ville ha fortalt noe slik. Anonymous poster hash: d97b6...1d1
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #27 Skrevet 30. oktober 2013 FØRST OG FREMST hadde jeg fortalt mitt barn at det ikke er så fint å snakke om andre når de er tilstede, og at vi heller kan snakke om det hjemme. Og så hadde jeg fortalt ham at noen mennesker er mørke i huden og noen litt lysere, og noen som oss. Jeg hadde forklart ham at i noen land er de fleste mørke i huden, og i noen land er de fleste som oss i huden. En kan jo ikke akkurat si at han kommer fra et annet land, for nå er det jo sånn at mange av barna med mørk hud er født i Norge. Anonymous poster hash: 1e43d...e26
furutre Skrevet 30. oktober 2013 #28 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg har forklart barnet mitt litt enkelt om arv, at inni mammaegget, og pappafrøet ligger noe som heter Dna eller gener, og det er en oppskriften babyen bruker når han skal vokse og bli stor. Og dersom om noen er lys i huden, er det fordi de har arvet en oppskrift på lys hud i genene sine, og at hudfarge, øyenfarge og hårfarge høy eller lav, etc blir bestemt av denne oppskriften som alle har i cellene sine. Og at denne oppskriften er unik for alle mennesker, og gjør oss til den vi er.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #29 Skrevet 30. oktober 2013 Det finnes en haug med helt norske mennesker som er brune i huden, har brune øyne osv., så det er jo ikke en fullgod forklaring at de kommer fra et annet land. En venn av meg ser utenlandsk ut, men er helt norsk. Jeg ville nok heller bare sagt at vi mennesker er ulike, noen har brunt hår, noen har blå øyne og noen er brunere i huden enn andre. Anonymous poster hash: 4d670...23d
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 30. oktober 2013 #30 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg hadde sagt at en eller begge foreldrene hans var mørke i huden, derfor er han det også. Jeg og pappa er lyse i huden, derfor er du også det.
Honningmelon Skrevet 30. oktober 2013 #31 Skrevet 30. oktober 2013 (endret) Mine barn har spurt om dette, og da har jeg svart at det er fordi de kommer fra et annet land og der har de annen hudfarge. Men, det blir kanskje litt feil da, med tanke på at de kan jo være født her. Får gjøre om litt på forklaringen til minste evt spør da. Endret 30. oktober 2013 av Honningmelon
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #32 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg tror mange reagerer på ordet "neger" siden det ofte har blitt brukt som skjellsord. Jeg, som selv er brun i huden, har svært negative assosiasjoner til ordet. For eksempel da jeg var seks-syv år og var vitne til at en fremmed mann helt ut av det blå ropte "negersøppel", "neger-ape" osv. etter pappaen min. Dette var på åpen gate og midt på dagen. Ingen brøt inn eller sa noe, og vi bare gikk. Eller da jeg som andreklassing begynte på ny skole og fikk høre at jeg så ut som bæsj fordi jeg var neger. Ett år senere leste lærerinnen vår en julefortelling (hun leste litt og litt på begynnelsen av hver dag i hele desember) og i fortellingen dukket det etterhvert opp en "negerkonge". Lærerinnen brukte ikke ordet negativt i det hele tatt, men jeg fikk vondt i magen hver gang det ble nevnt og gruet meg fryktelig til disse lesestundene. Dette er noen få (av relativt mange) eksempler og jeg kan love dere at slikt sitter igjen den dag i dag. Jeg er ikke en av de som lager hoi og hei dersom noen bruker ordet "neger" på lik linje med "brun i huden", men jeg får fremdeles vondt i magen uansett hvilken sammenheng det brukes og jeg bruker aldri ordet selv. Jeg vet at en del av de som bruker ord som "nigga" og "neger" om seg selv, gjør det fordi de føler de tar makten ut av ordet. Om det er rett eller galt får bli en annen diskusjon. Anonymous poster hash: ad297...b3f
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #33 Skrevet 30. oktober 2013 Helt OK svar av mor synes jeg:) Anonymous poster hash: dfbb4...383
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. oktober 2013 #34 Skrevet 30. oktober 2013 Fordi sånn er de der han kommer fra? Akkurat som at de fleste som kommer fra Norge er lyse i huden.Det kan jo bli veldig feil å svare akkurat det da. Jeg har en niese som er født i Norge av asiatisk mor (adoptert) og afrikansk far. Hun er ikke mørk i huden 'fordi de er sånn der hun kommer fra', siden hun kommer fra tykkeste distriktsnorge. Man får heller svare at det finnes mennesker med forskjellige hudfarger og at man ellers er helt like. Eller noe sånn De fleste. Ikke alle.
Mamsen med 2 gutter! Skrevet 30. oktober 2013 #35 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg lurer fælt på hvorfor ordet neger plutselig har blitt rasistisk. Når jeg var barn var det et vanlig ord. Hva har jeg gått glipp av? Torbjørn Egner var en rasist, visste du ikke det? Det visste nok ikke han heller. Anonymous poster hash: 33cb6...103 Disney er enda værre... Dette er en sang de synger i Dumbo, første gangen jeg virkelig hørte hva de sang da fikk jeg bakoversveis!
Mamsen med 2 gutter! Skrevet 30. oktober 2013 #36 Skrevet 30. oktober 2013 http://www.youtube.com/watch?v=C6c-bCSSKMo
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #37 Skrevet 30. oktober 2013 Helt OK svar av mor synes jeg:) Anonymous poster hash: dfbb4...383 Men er det så lurt å la barnet venne seg til å si det, hvis de ser mennesker som er mørke i huden? I vår barnehage får de ikke lov til å kalle noen det. Anonymous poster hash: 4e513...aa0
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #38 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg lurer fælt på hvorfor ordet neger plutselig har blitt rasistisk. Når jeg var barn var det et vanlig ord. Hva har jeg gått glipp av? Torbjørn Egner var en rasist, visste du ikke det? Det visste nok ikke han heller. Anonymous poster hash: 33cb6...103 Disney er enda værre... Dette er en sang de synger i Dumbo, første gangen jeg virkelig hørte hva de sang da fikk jeg bakoversveis! Jøss, den har jeg aldri hørt før. Anonymous poster hash: 4e513...aa0
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #39 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg lurer fælt på hvorfor ordet neger plutselig har blitt rasistisk. Når jeg var barn var det et vanlig ord. Hva har jeg gått glipp av? Torbjørn Egner var en rasist, visste du ikke det? Det visste nok ikke han heller. Anonymous poster hash: 33cb6...103 Disney er enda værre... Dette er en sang de synger i Dumbo, første gangen jeg virkelig hørte hva de sang da fikk jeg bakoversveis! Er det virkelig noen barn som synger på disse sangene... Hadde vært uaktuelt i vår barnehage! Anonymous poster hash: 4e513...aa0
Trimsi Skrevet 31. oktober 2013 #40 Skrevet 31. oktober 2013 Off topic, men jeg fatter ikke hva som er galt med ordet neger. Det er ikke mange år siden jeg var liten, og da var det helt normalt å si om mørkhudede. Mine utenlandske venner reagerer ikke på det, verre med svarting... Det er også helt normalt at noen ord som beskriver andre "forsvinner" selv om det var vanlig for 50 år siden Neger er et rasebetegnende ord, og har sin opprinnelse i kolonitiden i forbindelse med slavehandelen. Jeg skjønner godt at dette kan oppfattes som et negativt ord for mange, spesielt i land som USA. Istedet for å bruke en "rasebeskrivende" ord er det mere opplysende å snakke om hvor folk egentlig kommer fra, trenger man å forklare et utseende er det naturlig å snakke om hudfarge, lys, mørk, asiatiske trekk eller sort for den saks skyld. Jeg tenker at det er helt greit i vårt multikulturelle samfunn der mange også er adoptert fra andre land og ikke bruke rasebeskrivende ord? Men egentlig går vel dette på hvordan mørkhudede føler det når de blir kalt neger. Dette må man selvfølgelig bare respektere. Om 20-30 år vil kanskje "Latino" bli det nye skjellsordet?
Mamma_til_2 Skrevet 31. oktober 2013 #41 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg lurer fælt på hvorfor ordet neger plutselig har blitt rasistisk. Når jeg var barn var det et vanlig ord. Hva har jeg gått glipp av? Torbjørn Egner var en rasist, visste du ikke det? Det visste nok ikke han heller. Anonymous poster hash: 33cb6...103 Disney er enda værre... Dette er en sang de synger i Dumbo, første gangen jeg virkelig hørte hva de sang da fikk jeg bakoversveis! Er det virkelig noen barn som synger på disse sangene... Hadde vært uaktuelt i vår barnehage! Anonymous poster hash: 4e513...aa0 Hva er det som er så galt med denne sangen egentlig? han synger jo ikke noe rent rasistisk!
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 31. oktober 2013 #42 Skrevet 31. oktober 2013 Unødvendig å lære barna et ord som neger. Og forklaringen med at han er fra Afrika er jo rimelig tynn, hvis ikke da mor kjenner til barnet og vet at han er fra Afrika, da er det helt greit. MEN, reagerer veldig på at noen skal være så politisk korekte og hensynsfulle at det ender opp med å gjøre barna dumme. - "Det er feil å si at de kommer fra et annet land". Norske barn kan ha annen hudfarge enn lys, men da har de en eller to foreldre med en annen hudfarge. (Unntatt i helt spesielle tilfeller, og det er ikke representativt). - "Begge foreldrene er norske, men far er adoptert fra India". Helt ok det. Far er norsk han og. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at far ikke har lys hud, og er født i en helt annen del av verden, selv om han er norsk. - "Barnet kan være adoptert fra utlandet, og har dermed to lyse foreldre." Da er det på tide å ta en prat om hva apodsjon betyr for noe. Selv om adoptivforeldrene er helt fullverdige foreldre for barnet, så er det ikke derifra barnets gener kommer. Jeg syns vi skal være hensynsfulle og gode mot alle, men vi kan ikke i hensynsfullhetens navn la være å lære barna og gener, arv, og at det i forskjellige deler av verden er forskjellige karaktertrekk ved utseendet som er mest vanlig. Syns det blir dratt for langt den retningen noen ganger...
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #43 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg lurer fælt på hvorfor ordet neger plutselig har blitt rasistisk. Når jeg var barn var det et vanlig ord. Hva har jeg gått glipp av? Torbjørn Egner var en rasist, visste du ikke det? Det visste nok ikke han heller. Anonymous poster hash: 33cb6...103 Disney er enda værre... Dette er en sang de synger i Dumbo, første gangen jeg virkelig hørte hva de sang da fikk jeg bakoversveis! Er det virkelig noen barn som synger på disse sangene... Hadde vært uaktuelt i vår barnehage! Anonymous poster hash: 4e513...aa0 Hva er det som er så galt med denne sangen egentlig? han synger jo ikke noe rent rasistisk! Mulig jeg er litt "gammeldags"... Men ikke noe jeg kunne satt på til små barn! Anonymous poster hash: 4e513...aa0
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #44 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg er brun fordi pappa er fra Afrika sier datteren min. Ikke noe stress i det hele tatt. Anonymous poster hash: 2ab47...fe7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå