Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #1 Skrevet 30. oktober 2013 Hei! Ang henting i barnehage i dag. En gutt og en mor kom ut døren fra den store avdelingen i barnehagen, og ved porten var det en mørk gutt (mørk i huden), og da spurte den lys gutten: Mamma, hvorfor er han svart? Mamma svarte: Han er en n.... og kommer fra Afrika". Gutten: Åja, han er jo helt svart. Også gikk de. Hva hadde du svart, hvis det var ditt barn som spurte om hvorfor en annen person var mørk i huden? Anonymous poster hash: 4e513...aa0
Monajenten Skrevet 30. oktober 2013 #2 Skrevet 30. oktober 2013 Hadde nok svart at han hadde opprinnelse fra et annet land, og der har de en annen hudfarge enn oss.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #3 Skrevet 30. oktober 2013 Hadde bare svart at han er fra et annet land hvor det er vanlig å være mørk i huden. Finnes det så mange andre forklaringer? Anonymous poster hash: d1d42...088
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. oktober 2013 #4 Skrevet 30. oktober 2013 Fordi sånn er de der han kommer fra? Akkurat som at de fleste som kommer fra Norge er lyse i huden.
Iiiiik Skrevet 30. oktober 2013 #5 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg hadde nok ikke brukt ordet neger, det er ikke akseptabelt. Bortsett fra det synes jeg svaret var fint.
ærlig talt Skrevet 30. oktober 2013 #6 Skrevet 30. oktober 2013 Da svarer man ærlig.. Men å dra inn ord som "neger" er vel drøyt!? Det er et negativt ladet ord for mange.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #7 Skrevet 30. oktober 2013 Hadde også sagt det som det er, men ikke brukt diskriminerende ord. Anonymous poster hash: bb813...4e9
Trimsi Skrevet 30. oktober 2013 #8 Skrevet 30. oktober 2013 Hehe, jeg håper denne moren som svarte sønnen sin var så sliten etter jobb at hun var nærmere bevisstløs...Eller kanskje er det virkelig slik at hun tror at alle mørhudede kommer fra Afrika? Og at det er helt ok å kalle noen for neger.... Har svart ungene mine på lignende spørsmål tidligere og sagt noe som dette "alle mennesker ser forskjellige ut, noen er lyse i huden og noen er mørke, noen har rødt hår noen har svart" Ungene mine har fettere som er adopterte og helt mørke i huden, og mørkhudede venner som har aner fra Sør Afrika, Brasil og Sri Lanka, så de skjønte fort at dette har noe med hvordan man er født, og ikke så mye med hvor man kommer fra. Men at voksne mennesker ikke har fått med seg dette var jo kanskje litt skremmende....
Sommerfeeling Skrevet 30. oktober 2013 #9 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg lurer fælt på hvorfor ordet neger plutselig har blitt rasistisk. Når jeg var barn var det et vanlig ord. Hva har jeg gått glipp av?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #10 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg ville ha svart at det er sånn julenissen holder orden på hvilke barn som har vært snille og hvilke barn som har vært slemme i år. Så hvis gutten ikke er snill så vil han også våkne opp en dag og væfre helt mørk i huden. (Ja, jeg spøker bare haha ) Anonymous poster hash: 33cb6...103
*Miss Marple* Skrevet 30. oktober 2013 #11 Skrevet 30. oktober 2013 Fordi sånn er de der han kommer fra? Akkurat som at de fleste som kommer fra Norge er lyse i huden. Det kan jo bli veldig feil å svare akkurat det da. Jeg har en niese som er født i Norge av asiatisk mor (adoptert) og afrikansk far. Hun er ikke mørk i huden 'fordi de er sånn der hun kommer fra', siden hun kommer fra tykkeste distriktsnorge. Man får heller svare at det finnes mennesker med forskjellige hudfarger og at man ellers er helt like. Eller noe sånn
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #12 Skrevet 30. oktober 2013 Neger? Kommer fra Afrika? Nei, det hadde jeg ikke sagt. Kanskje han kommer fra Bodø for alt vi vet. Det blir for dumt. Hadde sikkert sagt at noen barn er mørke i huden, og andre lyse. Du er lys i huden og han er mørk. Sånn er det, ikke noe skummelt eller hokus-pokus med det. Anonymous poster hash: 8095c...293
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #13 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg lurer fælt på hvorfor ordet neger plutselig har blitt rasistisk. Når jeg var barn var det et vanlig ord. Hva har jeg gått glipp av? Torbjørn Egner var en rasist, visste du ikke det? Det visste nok ikke han heller. Anonymous poster hash: 33cb6...103
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #14 Skrevet 30. oktober 2013 Hadde sagt at barnet hadde en eller to foreldre som har anderledes hudfarge enn oss. Vi har hatt den diskusjonen noen ganger i heimen, for søskenene til ste-søsknene til mine barn er mørke i huden. Moren er lys og hun ser de ofte, men faren har de bare sett en gang og han er nesten helt sort i huden. Så vi hadde endel diskusjoner om dette før de møtte pappaen dems. Nå bruker det ene barnet neger om seg selv, hun syns ikke det er ett negativt ord, men det er jo ungene her lært opp til at det er så blir litt kræsj. I klassene til ungene er det mange forskjellige hudfarger. De fleste er født og oppvokst i norge, de fleste har vel også bare en foreldre som ikke er norsk så det er en god blanding av farger. Jeg har vel igrunn aldri fått spm om slikt utover her hjemme. Anonymous poster hash: b6309...540
Bananen Skrevet 30. oktober 2013 #15 Skrevet 30. oktober 2013 4-åringen har spurt hvorfor noen er mørkere enn oss. Jeg sa bare at de kom fra ett annet land hvor det var mer sol enn her i Norge:)
DramaMama Skrevet 30. oktober 2013 #16 Skrevet 30. oktober 2013 Off topic, men jeg fatter ikke hva som er galt med ordet neger. Det er ikke mange år siden jeg var liten, og da var det helt normalt å si om mørkhudede. Mine utenlandske venner reagerer ikke på det, verre med svarting...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #17 Skrevet 30. oktober 2013 Hadde sagt at barnet hadde en eller to foreldre som har anderledes hudfarge enn oss. Vi har hatt den diskusjonen noen ganger i heimen, for søskenene til ste-søsknene til mine barn er mørke i huden. Moren er lys og hun ser de ofte, men faren har de bare sett en gang og han er nesten helt sort i huden. Så vi hadde endel diskusjoner om dette før de møtte pappaen dems. Nå bruker det ene barnet neger om seg selv, hun syns ikke det er ett negativt ord, men det er jo ungene her lært opp til at det er så blir litt kræsj. I klassene til ungene er det mange forskjellige hudfarger. De fleste er født og oppvokst i norge, de fleste har vel også bare en foreldre som ikke er norsk så det er en god blanding av farger. Jeg har vel igrunn aldri fått spm om slikt utover her hjemme. Anonymous poster hash: b6309...540 Det går faktisk an å få en mørk unge selv om begge foreldrene er lyse - og omvendt. Ungen kan også være adoptert og da kan det føles veldig feil å si at en av /begge foreldrene er mørke. Her er en kjent historie om en svart jente som har hvite foreldre og som det også er laget en film av http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/03/17/364168.html Anonymous poster hash: a72b7...345
PrinsesseHengepupp Skrevet 30. oktober 2013 #18 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg lurer fælt på hvorfor ordet neger plutselig har blitt rasistisk. Når jeg var barn var det et vanlig ord. Hva har jeg gått glipp av? Ordet neger kommer av det spansk/portugisiske ordet negro som rett og slett betyr sort. So far - so good. Problemet er at ordet historisk sett så og si utelukkende har vært brukt i negativ forstand i land hvor det er blitt holdt slaver av afrikansk opprinnelse, hovedsaklig i USA. På åttitallet var det helt greit å bruke ordet "neger" (negro, nigger) - blant hvite. Men det har aldri blitt brukt i stor skala blant mørkhudede. De sier gjerne heller hvilket land de kommer fra eller har sin opprinnelse i, akkurat som at jeg ikke presenterer meg som "hvit", men som nordlenning. I dagens språk og fargemylder er det rett og slett mer hensiktsmessig å bruke andre ord og termer som ikke vil støte.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #19 Skrevet 30. oktober 2013 Det er da såre enkelt; - mennesker finnes med mange forskjellige hudfarger og du er lys mens den gutten er mørk. Det er sånt man arver fra foreldrene sine Anonymous poster hash: 700e6...960
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #20 Skrevet 30. oktober 2013 Skal ærlig innrømme at jeg ofte bruker ordet neger. Men sier det ikke til barna, eller, jeg prøver i det lengste å unngå det. Om de spørr hvorfor de er brune, så sier jeg er at de kommer i fra et land hvor de har en annen hudfarge enn oss. Anonymous poster hash: 2a2ab...788
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #21 Skrevet 30. oktober 2013 På åttitallet var det helt greit å bruke ordet "neger" (negro, nigger) - blant hvite. Men det har aldri blitt brukt i stor skala blant mørkhudede. De eldre generationene foretrekker faktisk uttrykket "negro" fremfor "afro-american". Ingen bruker uttrykket "nigger" så heftig som de yngre afro-amerikanerne i Statene. "Wass up my nigga?" Anonymous poster hash: 33cb6...103
Sommerfeeling Skrevet 30. oktober 2013 #22 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg lurer fælt på hvorfor ordet neger plutselig har blitt rasistisk. Når jeg var barn var det et vanlig ord. Hva har jeg gått glipp av? Ordet neger kommer av det spansk/portugisiske ordet negro som rett og slett betyr sort. So far - so good. Problemet er at ordet historisk sett så og si utelukkende har vært brukt i negativ forstand i land hvor det er blitt holdt slaver av afrikansk opprinnelse, hovedsaklig i USA. På åttitallet var det helt greit å bruke ordet "neger" (negro, nigger) - blant hvite. Men det har aldri blitt brukt i stor skala blant mørkhudede. De sier gjerne heller hvilket land de kommer fra eller har sin opprinnelse i, akkurat som at jeg ikke presenterer meg som "hvit", men som nordlenning. I dagens språk og fargemylder er det rett og slett mer hensiktsmessig å bruke andre ord og termer som ikke vil støte. Aha, nå ble jeg litt klokere. Takk.
PrinsesseHengepupp Skrevet 30. oktober 2013 #23 Skrevet 30. oktober 2013 På åttitallet var det helt greit å bruke ordet "neger" (negro, nigger) - blant hvite. Men det har aldri blitt brukt i stor skala blant mørkhudede. De eldre generationene foretrekker faktisk uttrykket "negro" fremfor "afro-american". Ingen bruker uttrykket "nigger" så heftig som de yngre afro-amerikanerne i Statene. "Wass up my nigga?" Anonymous poster hash: 33cb6...103 Derfor skrev jeg "I stor skala". Enkelte grupperinger har forsøkt, og forsøker vel fortsatt, å ufarliggjøre ordet. Og det er nok en stor forskjell i hvordan enkelte omtaler seg selv, og hvordan vi på vår høye hest i Norge skal betegne andre mennesker som. Jeg kan godt si at jeg er same eller feit, men jeg ser helst at jeg slipper å bli betegnet som en feit same uten videre av mennesker som aldri har snakket med meg.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #24 Skrevet 30. oktober 2013 Barna mine er født og oppvokst i Norge. De er like norske som de fleste andre nordmenn. Likevel er de mørke. Deres besteforeldre er nemlig født i Afrika. Anonymous poster hash: 2ab47...fe7
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #25 Skrevet 30. oktober 2013 Neger blir ofte både sagt og forstått negativt. Kan jo ikke være vanskelig å finne et annet ord. Anonymous poster hash: 2ab47...fe7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå