Gå til innhold

Barnehagen satte barnet mitt i time-out.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som snart fyller 3 år.

Jeg bruker selv aldri time-out, og ifølge ped.leder så var det heller ikke brukt i deres barnehage.

Men da jeg hentet ham på fredag, fortalte en av de ansatte at de hadde satt ham inn på et eget rom, fordi han ikke ville spise maten sin. Da de ansatte hadde prøvd å mase litt på ham med maten, ble han veldig sint. Da tok den ene ansatte ham bort, og satte ham på et rom for seg selv.

Han fikk komme ut når han var snill..

Jeg vet ikke hva jeg tenker her, jeg.

Er han ikke for liten til å forstå koblingen mellom handling og straff der?

Og er time-out egentlig noe virkningsfullt?

Anonymous poster hash: a6c6b...bdf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke vært ok for meg

Skrevet

Da hadde jeg blitt sint. Hvis ikke ungen vil spise så får han vente til neste måltid, ikke bli satt inne på et rom!

Anonymous poster hash: d2f0d...f16
Skrevet

Helt uakseptabelt. Å ta med gutten inn på et annet rom for at han skal roe seg er OK, hvis en voksen er sammen med barnet, og forsøker å hjelpe han ut av det vanskelige sinnet, men å forlate en treåring i et rom alene med vanskelige følelser? Bare helt fullstendig uakseptabelt! Jeg hadde tatt det opp med styrer faktisk..

Anonymous poster hash: 1180d...4d8
Skrevet

Enda meir betenkelig enn time-out er vel det at den ansatte gjorde måltidet til ein maktkamp.

Skrevet

Ingen skal straffes for ikke å ha lyst på mat!

Anonymous poster hash: aa499...4d3

Skrevet

Ja han ville ikke spise. De serverte varmlunsj, og han har litt problemer med å få i seg det.

Så han spise flattbrød og var godt fornøyd. Så ville de ta fra ham flattbrødet og gi ham skiver istedet.

Det likte han ikke. Så ble han sint. Han er midt i den alderen at han formidler beskjeder ved raseri, i mangel på komplett språk.

Han var alene på rommet. Og ifølge den ansatte så tittet han ofte ut døren på de andre barna, men fikk ikke lov å sitte ved bordet før han var "snill".

Altså, jeg kjenner jeg blir irritert.

Selvfølgelig skal ikke barn leve på flattbrød. Men det var antakelig hans måte å delta i måltidet på, spise som de andre, uten å spise varmlunsjen. 

Han sliter med varm mat etter et herpes og brannkopp-utbrudd han hadde rundt og i munn for en tid tilbake.

Dette er noe vi jobber med, selvfølgelig.

Men, igjen. Jeg blir usikker. Mitt første barn og jeg er ikke sikker på hva som er "normen" i mangel på bedre ord.

HI

Skrevet

Sikker på at dette var hele grunnen?

Anonymous poster hash: a3e15...f4e

Skrevet

Jeg ble ikke gjort noe slikt med som barn. Likevel skjønte jeg lenge før jeg ble voksen at det bare var idiotisk (da tenkte jeg på foreldre som gjør det med barn når de er sinte eller har gjort noe dumt). Barnet sitter ikke der og tenker at, "fy, nå var jeg dum, det var slemt av meg det jeg gjorde, jeg gjør klokt i å lytte på de voksne neste gang". Nei, barnet sitter der og tenker at, "fy så slemme alle er mot meg! ikke får jeg være sammen med de andre og leke heller! de er slemme mot meg hele tiden og bryr seg ikke om meg det grann!".

Anonymous poster hash: 4b467...ecd
Skrevet

Ja? Hvordan det?

Skrevet

å plassere en så liten gutt alene på et rom for så å måtte regulere sine egne følelser er noe av det dummeste jeg har hørt. jeg også kunne forstått det dersom den ansatte tok han med seg en annen plass for å hjelpe han med å roe seg ned, men ikke forlate han der!!! kjenner jeg blir sint! og helt urimelig å straffe han for at han ikke vil spise mat! da får de vel vente til neste måltid, eller prøve å gi han mat hvis han ble sulten litt senere.

Skrevet

jeg mener at uansett grunn så gjør man det ikke på denne måten

Skrevet

Dette ville jeg faktisk tatt opp med pedleder. Ikke ok å sette barn i skammekrok i barnehage, spesielt ikke å sette han inn på et eget rom. Helt forkastelig. Ja, den voksne fikk vist sin makt, barnet har jo ikke noe det kan stille opp med. Er selv pedleder og har opplevd flere assistenter som synes dette kunne vært ok. Men aldri i verden om de får lov!! Ta en samtale med pedleder du. 

Anonymous poster hash: 3e17c...3a4
Skrevet

Irritert??? Jeg hadde blitt rasende! Jeg har selv tre barn og praktiserer ikke slike metoder. Å isolere et så lite barn fordi det ikke vil spise er jo bare helt hårreisende. Jeg hadde først tatt det med ped leder. Hvis ikke hun la seg flat hadde jeg gått til styrer. Jeg hadde overhodet ikke godtatt slikt mot noen av mine barn.

Anonymous poster hash: 72915...84a

Skrevet

Får helt vondt av gutten din. Tydeligvis er assistenten ganske åpen på at dette har skjedd, noe som får meg til å undres på om pedlederen kanskje vet om at dette er praksis???

Skrevet

Dette ville jeg faktisk tatt opp med pedleder. Ikke ok å sette barn i skammekrok i barnehage, spesielt ikke å sette han inn på et eget rom. Helt forkastelig. Ja, den voksne fikk vist sin makt, barnet har jo ikke noe det kan stille opp med. Er selv pedleder og har opplevd flere assistenter som synes dette kunne vært ok. Men aldri i verden om de får lov!! Ta en samtale med pedleder du. 

Flott! :)  Det er en god holdning!

Anonymous poster hash: 4b467...ecd

Skrevet

Time out fordi han ikke ville spise maten sin? Jøss. Ta opp dette med ped.leder. Be dem forklare situasjonen og begrunnelsen for å plassere han på et rom alene. 

Anonymous poster hash: 8fe61...f8b
Skrevet

Synes det er værre at de tvinger i han mat. Mat er et gode som ikke bør påtvinges, det tror jeg bare gjør ting værre, med tanke på mat fremover.

Anonymous poster hash: 91a3f...44c

Skrevet

Vi praktiserer time-out her hjemme, men å plassere ungen på eget rom? Det er IKKE rett praksis!

Her får ungene 3 advarsler, hvor vi går ned på kne så de ser oss i øynene, så forklarer vi hva de gjør feil, hva vi ønsker av de, og konsekvensen om de ikke vil høre, om de etter 3 runden ikke hører, så blir de plassert på fast sted, hvor vi forklarer hvorfor de har havnet der, og de må sitte der avsatt tid, ungene er vant til dette fra de er 2 år  Og ungene sitter ALDRI alene, det er en time-out hvor vi setter av tid til å forklare hva som ble feil, og/eller roer de ned.

Her er det veldig effektivt, men hadde ikke ungene vist respons på det, så hadde vi aldri fortsatt det. For at det skal være effektivt så må man jo være der for å hjelpe ungen å forstå og bearbeide egne følelser!

MEN, om bhg hadde gjort det, hadde jeg stilt meg tvilende, de har sjelden tid til å sette seg ned med et barn slik..

Anonymous poster hash: 16ee4...7ab
Skrevet

Her har barnehagen selv lagd en unødvendig kamp! Hvis barnet satt ved bordet og hadde en fin oppførsel, spiste maten sin (i dette tilfellet tilbehøret) så ser jeg ikke noe galt i det. Jeg mener det er ugreit å ta han bort fra bordet og formidle til han at han ikke var snill. De ga han mat for så å ta den vekk fra han. De bruker matsituasjonen for å vise makt. Hvis et barn velger og ikke spise maten sin ved et måltid så er det helt ok. Hadde sagt ifra at dette er uakseptabelt. Spesielt når dere i tillegg har et problem med varmmat som dere jobber med hjemme. Det er aldri greit å presse et barn til å spise, og i hvert fall ikke når dere har en utfordring med det allerede.

Anonymous poster hash: 7ac3b...8a4

Skrevet

Ikke spise opp maten eller være urolig ved bordet? Jeg forstår om de vil ha ro rundt måltidene. Jeg praktiserer en slags timeout, synes det er greit å ta de vekk fra situasjonen. Da føler jeg barna forstår at de har gjort noe galt.

Skrevet

Er selv ped.leder og dette er absolutt ikke ok. Mat skal aldri bli en maktkamp, ingen kan tvinge en unge å spise. Og time out på en 3-åring?nei, ikke akseptabelt.

En ting er å ta et barn ut fra situasjonen om han/hun forstyrre alle andre og seg selv for å gå en annen plass (med en voksen) for å roe ned litt,det er ok.Men ikke alene, ikke ne 3-åring og ikke pga mat.

Hadde tatt dette opp med ped.leder i morgen når følelsene dine ang dette er enda sterke,slik at du ikke bagatelliserer dette for deg selv og lar det renne ut i sanda. Ikke at du skal være sint men du skal være konstruktiv og formidle hvorfor dette ikke var greit for deg.

Husk, ungen din kommer først!

Anonymous poster hash: 326c9...133
Skrevet

Ville tatt dette opp med ped leder ja, er ikke sikkert at lederen vet at dette foregår engang. Får nesten håpe det, for dette hørtes ikke bra ut:/

Skrevet

Jeg kunne skjønt det,om hadde vært så sint,at han hadde vært til fare for seg selv og andre,men for å nekte å spise maten sin: Nei,helt uaktuelt.a det opp med pedleder og styrer,og fortell samtidig at de kan ikke tvinge barn til å spise,noen ganger er ikke barn sultene til lunsj men da spiser de kanskje godt til frukt måltide el omvendt.Barn klarer fint å regulere det selv,om de er sultne el ikke.

Og noen ganger blir barn mat lei,slik som oss voksne,det er noe å ha med seg.

Og  noen ganger er ikke vi voksne sultene når det er lunsj,vi tvinger ikke da neppå med skiver da,da venter vi.

Om han ikke var sulten på skive,kunne han da fått frukt å grønnsaker el litt havregryn,el bare spist pålegg?

Barn tåler at noen får litt ekstra behandling,

Anonymous poster hash: 4ab7a...c5c
Skrevet

Min gutt har blitt tatt vekk fra matbordet, men da fordi han skravler hele tiden og ødelegger roen rundt måltidet. Da sitter han "i et annet rom" som er ved siden av kjøkket, med døren oppe og ser de voksne hele tiden. Sikkert på at han ble satt et annet sted fordi han ikke ville spise?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...