Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #26 Skrevet 28. oktober 2013 Jordmor har jeg ikke snakket med, men fastlegen sier det er opp til sykehuset å avgjør. Jeg føler nesten at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt, og vet svært lite om setefødsler i utgangspunktet så jeg har ikke så mye å komme med i en diskusjon om hva som er best for meg og barnet. De målte ikke bekken med mindre du var under 160 høy fikk jeg klar beskjed om, og så dette her med strålingsfare.. Jeg ville gått til jordmoren du bruker og hørt med henne. Hva er hennes råd og hva kan hun hjelpe med evt påvirke.. det er noen ganger de kan være behjelpelig med å påvike i den ene eller annen veien.. Anonymous poster hash: 543be...013
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #27 Skrevet 28. oktober 2013 Hørtes rart ut, meg målte de bekkenet på for tre år siden.. Standard prosedyre i Stavanger fikk jeg beskjed om.. Snakk om hva som er åttitallet, stråling er ikke d samme nå som da.. Når det er sagt kan ingen tvinge deg til fødsel... Alle vil du skal føde naturlig og at det er best for barnet og deg.. Hvilket det jo også er om alt går som det skal. Jeg visste heller ingenting om sete før jeg lå på sykehus og vannet var gått. Følte ikke det var noe alternativ til fødsel. Gikk fint etterhvert for både meg og sønnen min, men han fikk store smerter og tilbrakte første uka i morfinrus, herlig start på livet.. Da nestemann også lå i sete og de ikke klarte å snu krangla jeg meg til ks. Men dette klarte jeg KUN fordi jeg hadde bestemt meg på forhånd. De forsøkte knallhardt og overtale meg til vanlig fødsel.... For meg føltes risiko for komplikasjoner ved vanlig ks mindre enn sannsynligheten for hastesnitt eller andre scenarier.Syns denne diskusjonen egentlig er ganske hårreisende i og med at det stort sett kun er i Norge man utfører vaginal setefødsel.. Samle opp så mye informasjon som mulig og bestem deg for hva DU vil, og stå for valget ditt. Lykke til samme hva du velger, det kommer til å bli bra uansett:) Anonymous poster hash: d57fa...250
Bolleklar Skrevet 28. oktober 2013 #28 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har hørt rykter om at sykehusene legger press på å få flere setefødsler fordi det er et krav om å forløse et visst antall for å kunne bli gynekolog...
mamma_bergen Skrevet 28. oktober 2013 #29 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har hørt rykter om at sykehusene legger press på å få flere setefødsler fordi det er et krav om å forløse et visst antall for å kunne bli gynekolog... Har jobbet i helsevesenet i over 10 år, men akkurat det har jeg aldri hørt.. Men at det har med økonomi å gjøre, er jeg helt sikker på. Og til en over her: "ingen kan tvinge deg til fødsel" ? Hva skal man gjøre da? Knipe igjen og la ungen være der inne til noen går med på å skjære den ut?..
Caprica Skrevet 28. oktober 2013 #30 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg valgte ks. Det var med nr 2,men siden nr 1 var prematur og også kom til verden med ks, ble jeg regnet som førstegangs. Syntes setefødsel hørtes for risky ut. Gjorde mye research og kom fram til at jeg ikke ville ta sjansen. KS er uten tvil den tryggeste måten (for barnet) å bli født på. Jeg hadde ikke lyst på enda et ks, men ville heller lide litt for å vite at barnet mitt ikke ble utsatt for fare. Veldig få land i vesten tillater setefødsel slik vi gjør i Norge. Jeg tilhører Drammen, hvor de er veldig liberale på ks. Ingen føder vaginalt mot sin vilje på Drammen sykehus, sa overlegen jeg gikk til.
Isola&Lille+julegave Skrevet 29. oktober 2013 #31 Skrevet 29. oktober 2013 Jordmor har jeg ikke snakket med, men fastlegen sier det er opp til sykehuset å avgjør. Jeg føler nesten at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt, og vet svært lite om setefødsler i utgangspunktet så jeg har ikke så mye å komme med i en diskusjon om hva som er best for meg og barnet. De målte ikke bekken med mindre du var under 160 høy fikk jeg klar beskjed om, og så dette her med strålingsfare.. Ville byttet sykehus. Jeg fødte i 2010, og fikk CT før fødsel for å sjekke om det var plass. Det var det ikke, og det ble ks. Var ikke seteleie. Men CT scan ville jeg krevd! Min venninne hadde barn i seteleie. Fikk velge ks eller vaginal fødsel ved sykehus i oslo. De hadde sagt at 50% av setefødslene ender med ks. Les deg opp, finn ut hva DU vil og stå på krava! Bytt sykehus om du må.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #32 Skrevet 29. oktober 2013 Babyen må ut uansett! Hva med å stole på helsepersonell? de vet hva de gjør på! slapp av, kos deg isteden for å bekymre deg grønn resten av tiden. Dette går helt strålende skal du se! Jeg har hatt 2 setefødsler, det gikk helt fint! Anonymous poster hash: af306...6ec
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #33 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg ble fortalt at de har deadline på setefødsler. Det har de vel uansett fødsel og pressetid. men mer viktig ved sete. Så kommer ikke babyen ut innen en viss tid så blir det ks uansett. De setter en elektrode på babyen, så ve overvåker den hele veien. Ved setefødselen min hadde jeg jordmødrene inne hos meg hele tiden. de var maks borte 30 min 1 gang for og spise. Min fødsel med meg gikk kjempe bra. Babyen måtte blåses liv i igjen, men det kan faktisk skje med vanlig fødsel også. om det er komplikasjoner. navlestrengen rundt også videre. første fødselen min, var vanlig, men hun hadde navlestrengen rundt kroppen 2 ganger. Gikk bra, men jeg måtte ha oksygen mellom pressriene siden pulsen falt drastisk under pressriene. Så det er alltid en risk ved hver fødsel. Uansett lykke til. Anonymous poster hash: 543be...013
November_84 Skrevet 29. oktober 2013 #34 Skrevet 29. oktober 2013 Takk for alle fine svar, får bare prøve å ha en positiv innstilling til fødselen og satse på at alt går greit og fint med både babyen og meg :-)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #35 Skrevet 29. oktober 2013 EG blei lagt inn i hgsd , da lå jenta i hodeleie :-) men etter jeg ble satt igang (6dgr etter innleggelsen), viste det seg at hu hadde snudd seg og jeg skulle føde i sete. Men endte med hastekeisersnitt pga navlestrengen falt ned og fostervann stod på spreng! Va fare for navlestrengen kom i klem dersom fostervannet gikk :-( hastekeisersnitt er ihvertfall ikkje å anbefale. Det va seksjonsoverlegen som fant ut hun lå i sete og tok keisersnitt (T.E). Følte meg i trygge hender , hu e dyktig :-) Han som gikk av vakt var innom på natta og sa vannet kom til å gå ka tid som helst. Prise meg lykkelig øve at hu kom på vakt om morgenen og fant ut at navlestrengen lå foran!!! Eg va ekstremt redd for det, siden det skjedde da eg blei født :-( Søstera mi sin gutt, snudde seg fra sete til hodeleie på termin dato! Men 3. Mann på begge oss og da er det mer vanlig at ungen ikke fester seg... Lykke te :-) Anonymous poster hash: 50c39...c01
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2013 #36 Skrevet 30. oktober 2013 Uansett fødsel om det er seteleie, hodeleie eller ks er det skrekk historier og unger som ikke har det bra under fødsel og etterpå. Du må nesten bare stole på helsepersonell og deg selv. hva magefølelsen sier. Anonymous poster hash: 543be...013
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå